oli pakko kommentoida tähän, että itellä kävi toi lastutus mielessä mutta ajatus hiipui hyvin äkkiä kun kurkkasin siitä luukusta missä se ohjaus boxi on.. .sinne menee ainaki 3624566874673756867kpl johtoa... ja kun sitä liitintä lähtee iroittelemaan niin mitä jos yksi niistä hapertuu p*skaks vanhuuuttaan? eipä taida toimia sen jälkeen kovin hyvin... ja sitä rikkinäistä johtoa on varmasti kiva jäljittää niitten 4636746857353ehjän joukosta... toki lastutus kiinostaa viläkin mutta jos on huono mäihä niin voi tulla kallista...:think
Just just, tuolla asenteella ei voi oikeen sitten tehdä mitään. En ole koskaan kuullut että olisi pinnit/johdot rapissu käteen kun on liittimen ottanut auki. Tai no kerran yhdestä läpimädästä E kadetista, mutta ei sotketa sitä tähän...
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
eli löytyykö foorumilta ketään joka olis vaihtanu jyrkempiä nokka-akseleita tähän m42b18:een ja saanu viel päästöistä läpi? mielessä kävi et jos olis "vähän" jyrkemmiksi vaihtanut nuo vakionokat ja käyttäny kantta paikallisella pajalla.. suomesta noita nokka-akseleita ei kylläkään taida löytyä, että joutuu ilmeisesti saksanmaalta tilaamaan.
Tuon lisäksi pitää saada sylintereihin myös lisää kakkua, jotta lisätehoa tulisi. Tehoa kuitenkin haet (?). Jos nokka-akselissa/-akseleissa on suuri "overlap" eli venttiilit ovat auki huomattavasti pidempään kuin ns. vakiomoottorissa, palamatonta polttoainetta pääsee väistämättä jonkin verran pakopuolelle ja sieltä pakoputkistoon sekä katalysaattoriin. Palamattomat hiilivedyt eli HC voivat tulla aika lievilläkin nokka-akseleilla ongelmaksi katsastuksessa, rajahan on kuitenkin vain 100 ppm. Lisäksi pidemmällä käytöllä katalysaattorin vaurioituminen on mahdollista.
Voithan tutkia, onko Suomessa pajoja, jotka hiovat vakioakselit tiukemmiksi (tai ehkä kannattaa ostaa sitä varten käytetyt vakionokat).
eli menee aika vaikeaksi tuo nokka-akseleiden kanssa pelaaminen..
mieleen tuli eräs toinen idea; jos tuota alkuperäistä vauhtipyörää keventäisi tai sen tilalle vaihtaisi kevyemmän jostain toisesta koneesta.. siten voisi saada hieman lisää kaasuherkkyyttä..
ja kertokaas muutkin joitain hyviä ideoita, kun olis tarkoitus jotain rakennella tehojen lisäystä ajatellen.. :think
huomasin tarkemmin tutkiessani että lastu on kiinni... kiertää 7000rpm... ja lähtee "kunnolla" siinä 6000rpm tuntumassa, tosin lastussa taitaa olla jotain vikaa koska 4000-5000rpm kohilla on sellanen "kuollut" alue, pienemmillä ja suuremmilla kiekoilla kiihtyy hyvin... maantie ajossa vie jotain 8l/100km
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
huomasin tarkemmin tutkiessani että lastu on kiinni... kiertää 7000rpm... ja lähtee "kunnolla" siinä 6000rpm tuntumassa, tosin lastussa taitaa olla jotain vikaa koska 4000-5000rpm kohilla on sellanen "kuollut" alue, pienemmillä ja suuremmilla kiekoilla kiihtyy hyvin... maantie ajossa vie jotain 8l/100km
Taitaa tuo "kuollut" alue johtua siitä, että imusarjassa aukeaa kanavat yhdistävä läppä tuossa viiden tonnin tienoilla ja vääntökäyrä lähtee uuteen, joskin melko mitättömään, nousuun ja saa aikaan valtaisan vedon ja kiihtyvyyden tunteen. Näin siis vakiossa, mutta miksikäs se olisi lastun vaihdolla muuttunut. Sama imusarja läppineen siellä todennäköisesti edelleen on.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Löytyykö koneeseen jyrkempiä nokka-akseleita? jos löytyy niin semmoset ja kaveriks vaikka megasquirt ja suorasytkä. kanteen jotain muutoksia esim seetteihin ja isompia venttiilejä jos tarvii tuo is ei ole mulle kyllä kovin tuttu peli eli en ole varma kannattaako kanteen edes kajota mutta tuossa jotakin jolla sais vähän paukkuja koneeseen.
Löytyykö koneeseen jyrkempiä nokka-akseleita? jos löytyy niin semmoset ja kaveriks vaikka megasquirt ja suorasytkä. kanteen jotain muutoksia esim seetteihin ja isompia venttiilejä jos tarvii tuo is ei ole mulle kyllä kovin tuttu peli eli en ole varma kannattaako kanteen edes kajota mutta tuossa jotakin jolla sais vähän paukkuja koneeseen.
noiden nokka-akseleiden vaihto vaan koituu ongelmaksi katsastuksessa, kun ei aika varmasti mene päästöistä läpi.. mulla ainakin on tuossa omassa suorasytytys jo valmiina, en tiiä onko näin kaikissa uudemmissa 318is:ssä? kanteen olen mietiskellytkin noita muutoksia mutta pitäisi nyt varmaankin ensiksi saada selville voisiko siinä samalla vaihdella jotain muuta palikkaa ja mitä ylipäätänsä KANNATTAA tehdä. :think:
noiden nokka-akseleiden vaihto vaan koituu ongelmaksi katsastuksessa, kun ei aika varmasti mene päästöistä läpi.. mulla ainakin on tuossa omassa suorasytytys jo valmiina, en tiiä onko näin kaikissa uudemmissa 318is:ssä? kanteen olen mietiskellytkin noita muutoksia mutta pitäisi nyt varmaankin ensiksi saada selville voisiko siinä samalla vaihdella jotain muuta palikkaa ja mitä ylipäätänsä KANNATTAA tehdä. :think:
Aika hankalaa saada mistään luotettavaa tietoa siitä millaisilla nokilla päästöistä vielä pääsee läpi :(
Noh käytetyt nokat ei maksa mitään ja koneistuskaan ei ole kovin kallista, tettää muutamat eri asteilla ja kokeilee millä menee vielä läpi...
Kansi ja venttiilit on selkeästi paras kohde muutoksille mutta samalla isotöisin kun kaiken joutuu purkamaan jo kokoamaan. Ainakaan päästöt ei kasva jos nokat jättää rauhaan.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
noiden nokka-akseleiden vaihto vaan koituu ongelmaksi katsastuksessa, kun ei aika varmasti mene päästöistä läpi.. mulla ainakin on tuossa omassa suorasytytys jo valmiina, en tiiä onko näin kaikissa uudemmissa 318is:ssä? kanteen olen mietiskellytkin noita muutoksia mutta pitäisi nyt varmaankin ensiksi saada selville voisiko siinä samalla vaihdella jotain muuta palikkaa ja mitä ylipäätänsä KANNATTAA tehdä. :think:
Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti.
Tuolla käytetään M50TU koneen hydraulisia nostimia M42 koneessa jota kierrätetään 7700 kierrokseen asti. Sama firma sanoo että vielä 8000 kierroksella hydrauliset OEM nostimet on ok. Hydraulisten nostimien marginaalisesti isompaa painoa voi kompensoida hiukan jäykemmillä venttiilinjousilla mitkä kyllä tuo vähän lisää tehohukkaa.
Yli tuon 8000 kierroksen kiinteät on melko välttämättömät mutta katulaillinen M42 tuskin sinne asti kiertää muutenkaan kun nokkien on oltava aika miedot päästöjen takia.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
kyllähän tuossa on pienempiäkin 16v moottoreita viritetty ja saatu koviakin tehoja. työkaverin tekemä 1.6 litrainen toyotan kone pukkasi 270hp konetehoa vaparina. kannen porttaus+ venttiilien muotoilu,jäykemmät venttiilijouset, istukoihin r seetit, hestec, nokat, putkisto, peltisarja, kokeile vaikka läppärungot sovitella tuohon. sen verran kevyet ja hyvin tasapainossa olevat sisuskalut bmw:ssä yleensäkkin että tuon is:n konetta uskaltais vakio sisuskaluilla kierrättää +8000 ihan huolettakin. maksaahan tuo ja vaivaakin joutuu näkeen mutta olis tuollaisella paketilla varmasti nopeakin kun säätöihin saa
E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
ei hydrauliset nostimet välttämättä kestä. tosin onhan niitä hydraulisia nostimia todella rajustikkin viritetyissä peleissä, kuten diesel mersut, eikä mulla ole itselä tuossa "superturbossa" ainakaan vielä ollu ongelmia hydraulisten nostimien kans. painavathan ne on. voi olla että volkkarin kovat nostajat kävis suoraan tuohon. kevyemmätkin nuo kovat nostajat on
E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment