Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #46
    Originally posted by Aksuli89 View Post
    oli pakko kommentoida tähän, että itellä kävi toi lastutus mielessä mutta ajatus hiipui hyvin äkkiä kun kurkkasin siitä luukusta missä se ohjaus boxi on.. .sinne menee ainaki 3624566874673756867kpl johtoa... ja kun sitä liitintä lähtee iroittelemaan niin mitä jos yksi niistä hapertuu p*skaks vanhuuuttaan? eipä taida toimia sen jälkeen kovin hyvin... ja sitä rikkinäistä johtoa on varmasti kiva jäljittää niitten 4636746857353ehjän joukosta... toki lastutus kiinostaa viläkin mutta jos on huono mäihä niin voi tulla kallista...:think
    Just just, tuolla asenteella ei voi oikeen sitten tehdä mitään. En ole koskaan kuullut että olisi pinnit/johdot rapissu käteen kun on liittimen ottanut auki. Tai no kerran yhdestä läpimädästä E kadetista, mutta ei sotketa sitä tähän...
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #47
      Originally posted by ///saMi View Post
      eli löytyykö foorumilta ketään joka olis vaihtanu jyrkempiä nokka-akseleita tähän m42b18:een ja saanu viel päästöistä läpi? mielessä kävi et jos olis "vähän" jyrkemmiksi vaihtanut nuo vakionokat ja käyttäny kantta paikallisella pajalla.. suomesta noita nokka-akseleita ei kylläkään taida löytyä, että joutuu ilmeisesti saksanmaalta tilaamaan.
      Tuon lisäksi pitää saada sylintereihin myös lisää kakkua, jotta lisätehoa tulisi. Tehoa kuitenkin haet (?). Jos nokka-akselissa/-akseleissa on suuri "overlap" eli venttiilit ovat auki huomattavasti pidempään kuin ns. vakiomoottorissa, palamatonta polttoainetta pääsee väistämättä jonkin verran pakopuolelle ja sieltä pakoputkistoon sekä katalysaattoriin. Palamattomat hiilivedyt eli HC voivat tulla aika lievilläkin nokka-akseleilla ongelmaksi katsastuksessa, rajahan on kuitenkin vain 100 ppm. Lisäksi pidemmällä käytöllä katalysaattorin vaurioituminen on mahdollista.
      Voithan tutkia, onko Suomessa pajoja, jotka hiovat vakioakselit tiukemmiksi (tai ehkä kannattaa ostaa sitä varten käytetyt vakionokat).

      Comment

      • ///saMi
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1198
        • 52300

        #48
        eli menee aika vaikeaksi tuo nokka-akseleiden kanssa pelaaminen..

        mieleen tuli eräs toinen idea; jos tuota alkuperäistä vauhtipyörää keventäisi tai sen tilalle vaihtaisi kevyemmän jostain toisesta koneesta.. siten voisi saada hieman lisää kaasuherkkyyttä..

        ja kertokaas muutkin joitain hyviä ideoita, kun olis tarkoitus jotain rakennella tehojen lisäystä ajatellen.. :think

        Comment

        • Takalo_kari
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1359
          • tku

          #49
          huomasin tarkemmin tutkiessani että lastu on kiinni... kiertää 7000rpm... ja lähtee "kunnolla" siinä 6000rpm tuntumassa, tosin lastussa taitaa olla jotain vikaa koska 4000-5000rpm kohilla on sellanen "kuollut" alue, pienemmillä ja suuremmilla kiekoilla kiihtyy hyvin... maantie ajossa vie jotain 8l/100km
          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
          Kiitos ajastasi? :think

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2560
            • .

            #50
            Originally posted by Aksuli89 View Post
            huomasin tarkemmin tutkiessani että lastu on kiinni... kiertää 7000rpm... ja lähtee "kunnolla" siinä 6000rpm tuntumassa, tosin lastussa taitaa olla jotain vikaa koska 4000-5000rpm kohilla on sellanen "kuollut" alue, pienemmillä ja suuremmilla kiekoilla kiihtyy hyvin... maantie ajossa vie jotain 8l/100km
            Taitaa tuo "kuollut" alue johtua siitä, että imusarjassa aukeaa kanavat yhdistävä läppä tuossa viiden tonnin tienoilla ja vääntökäyrä lähtee uuteen, joskin melko mitättömään, nousuun ja saa aikaan valtaisan vedon ja kiihtyvyyden tunteen. Näin siis vakiossa, mutta miksikäs se olisi lastun vaihdolla muuttunut. Sama imusarja läppineen siellä todennäköisesti edelleen on.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Zeik88
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 300
              • Suonenjoki

              #51
              Löytyykö koneeseen jyrkempiä nokka-akseleita? jos löytyy niin semmoset ja kaveriks vaikka megasquirt ja suorasytkä. kanteen jotain muutoksia esim seetteihin ja isompia venttiilejä jos tarvii tuo is ei ole mulle kyllä kovin tuttu peli eli en ole varma kannattaako kanteen edes kajota mutta tuossa jotakin jolla sais vähän paukkuja koneeseen.
              chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
              ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

              Comment

              • ///saMi
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1198
                • 52300

                #52
                Originally posted by Zeik88 View Post
                Löytyykö koneeseen jyrkempiä nokka-akseleita? jos löytyy niin semmoset ja kaveriks vaikka megasquirt ja suorasytkä. kanteen jotain muutoksia esim seetteihin ja isompia venttiilejä jos tarvii tuo is ei ole mulle kyllä kovin tuttu peli eli en ole varma kannattaako kanteen edes kajota mutta tuossa jotakin jolla sais vähän paukkuja koneeseen.
                noiden nokka-akseleiden vaihto vaan koituu ongelmaksi katsastuksessa, kun ei aika varmasti mene päästöistä läpi.. mulla ainakin on tuossa omassa suorasytytys jo valmiina, en tiiä onko näin kaikissa uudemmissa 318is:ssä? kanteen olen mietiskellytkin noita muutoksia mutta pitäisi nyt varmaankin ensiksi saada selville voisiko siinä samalla vaihdella jotain muuta palikkaa ja mitä ylipäätänsä KANNATTAA tehdä. :think:

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #53
                  Originally posted by ///saMi View Post
                  noiden nokka-akseleiden vaihto vaan koituu ongelmaksi katsastuksessa, kun ei aika varmasti mene päästöistä läpi.. mulla ainakin on tuossa omassa suorasytytys jo valmiina, en tiiä onko näin kaikissa uudemmissa 318is:ssä? kanteen olen mietiskellytkin noita muutoksia mutta pitäisi nyt varmaankin ensiksi saada selville voisiko siinä samalla vaihdella jotain muuta palikkaa ja mitä ylipäätänsä KANNATTAA tehdä. :think:
                  Aika hankalaa saada mistään luotettavaa tietoa siitä millaisilla nokilla päästöistä vielä pääsee läpi :(

                  Noh käytetyt nokat ei maksa mitään ja koneistuskaan ei ole kovin kallista, tettää muutamat eri asteilla ja kokeilee millä menee vielä läpi...

                  Kansi ja venttiilit on selkeästi paras kohde muutoksille mutta samalla isotöisin kun kaiken joutuu purkamaan jo kokoamaan. Ainakaan päästöt ei kasva jos nokat jättää rauhaan.

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #54
                    Originally posted by ///saMi View Post
                    noiden nokka-akseleiden vaihto vaan koituu ongelmaksi katsastuksessa, kun ei aika varmasti mene päästöistä läpi.. mulla ainakin on tuossa omassa suorasytytys jo valmiina, en tiiä onko näin kaikissa uudemmissa 318is:ssä? kanteen olen mietiskellytkin noita muutoksia mutta pitäisi nyt varmaankin ensiksi saada selville voisiko siinä samalla vaihdella jotain muuta palikkaa ja mitä ylipäätänsä KANNATTAA tehdä. :think:

                    Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2560
                      • .

                      #55
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti.
                      Voisitko hieman perustella?
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • os951
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 447
                        • Kerava

                        #56
                        Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti
                        Aivan samaa mieltä. Nostajien ominaisuudet yksinkertaisesti loppuvat kesken.

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #57
                          ........
                          Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:04.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • Jochen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1229
                            • Valkeakoski & Trondheim

                            #58
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti.
                            Höps. Normaaliin katuviritykseen (mistä tässä on ollut puhe) hydrauliset nostimet riittää hienosti ja ne on huoltovapaat.



                            Tuolla käytetään M50TU koneen hydraulisia nostimia M42 koneessa jota kierrätetään 7700 kierrokseen asti. Sama firma sanoo että vielä 8000 kierroksella hydrauliset OEM nostimet on ok. Hydraulisten nostimien marginaalisesti isompaa painoa voi kompensoida hiukan jäykemmillä venttiilinjousilla mitkä kyllä tuo vähän lisää tehohukkaa.

                            Yli tuon 8000 kierroksen kiinteät on melko välttämättömät mutta katulaillinen M42 tuskin sinne asti kiertää muutenkaan kun nokkien on oltava aika miedot päästöjen takia.

                            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                            Comment

                            • LASSI-S
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 4918
                              • hattula/hämeenlinna.

                              #59
                              kyllähän tuossa on pienempiäkin 16v moottoreita viritetty ja saatu koviakin tehoja. työkaverin tekemä 1.6 litrainen toyotan kone pukkasi 270hp konetehoa vaparina. kannen porttaus+ venttiilien muotoilu,jäykemmät venttiilijouset, istukoihin r seetit, hestec, nokat, putkisto, peltisarja, kokeile vaikka läppärungot sovitella tuohon. sen verran kevyet ja hyvin tasapainossa olevat sisuskalut bmw:ssä yleensäkkin että tuon is:n konetta uskaltais vakio sisuskaluilla kierrättää +8000 ihan huolettakin. maksaahan tuo ja vaivaakin joutuu näkeen mutta olis tuollaisella paketilla varmasti nopeakin kun säätöihin saa
                              E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                              Comment

                              • LASSI-S
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 4918
                                • hattula/hämeenlinna.

                                #60
                                Originally posted by Freak View Post
                                Voisitko hieman perustella?
                                ei hydrauliset nostimet välttämättä kestä. tosin onhan niitä hydraulisia nostimia todella rajustikkin viritetyissä peleissä, kuten diesel mersut, eikä mulla ole itselä tuossa "superturbossa" ainakaan vielä ollu ongelmia hydraulisten nostimien kans. painavathan ne on. voi olla että volkkarin kovat nostajat kävis suoraan tuohon. kevyemmätkin nuo kovat nostajat on
                                E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎