Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • os951
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 447
    • Kerava

    Uudemmissa Pösön koneissa on tosiaan 86mm poraus, joten olisiko olleet semmoisen männät kyseessä? 86mm porauksen M42:n lohkon luulisi kestävän
    Täytyy tarkistaa asia.

    Comment

    • ///saMi
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1198
      • 52300

      Originally posted by Freak View Post
      Edelleenkin itsellä tutkimuksien alla mikä kampi-mäntä-kanki -kombinaatio toteutuu kaikista helpoiten/halvimmalla.
      *kampi-mäntä-kanki -kombinaation vastausta odotellessa*

      Originally posted by Freak View Post
      Kiertokankia ei tarvitse välttämättä vaihtaa. M42-moottorissa on aivan samoilla mitoilla olevat kanget kuin M44-koneessakin. Ovat ainoastaan hieman painavemmat.
      mutta eikös juuri kevyemmät kiertokanget olisi kuitenkin paremmat virityskäytössä? tosin ei ehkä yhtä kestävät..

      Comment

      • jalaakso
        BTCF Member
        • Feb 2004
        • 275
        • Kuopio

        Aika mielenkiintoiselta kuulostaa tommoinen 2l+ m42 pata...
        Itse olen tyytynyt viellä vauhtipyörän vaihtoon ("Halvin" viritys konsti, jolla saa m42:n mukavasti menohaluja eli kierros herkkyyttä) mutta tämän topic läpikäyneenä rupesi isompi projekti kiinostamaan
        Last edited by jalaakso; 07-08-2007, 22:23.
        BMW E30 V8 project
        BMW E90 325D 08" (Zetor)
        BMW E36 "328" 99" Cabrio (KesäLelu)

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16494
          • Asikkala

          Originally posted by jalaakso View Post
          Aika mielenkiintoiselta kuulostaa tommoinen 2l+ m42 pata...
          Itse olen tyytynyt viellä vauhtipyörän vaihtoon ("Halvin" viritys konsti, jolla saa m42:n mukavasti menohaluja eli kierros herkkyyttä) mutta tämän topic läpikäyneenä rupesi isompi projekti kiinostamaan
          Mikä vauhtis sulla on vaiko kevennetty vakiota ja oliko oikeasti vaikutusta?

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            Originally posted by jr66 View Post
            Mikä vauhtis sulla on vaiko kevennetty vakiota ja oliko oikeasti vaikutusta?
            Ja mistäs sen saa selville, että onko kaksoismassa, ilman että purkaa laatikon pois?

            M20 koneen pyörää olen kuullut käytetyn, vaatii luonnollisesti sitten vastaavan kytkimen ja pidemmän painelaakerin
            Olli.

            Comment

            • os951
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 447
              • Kerava

              Ilmeisesti ilmastointilaitteella varustetuissa yksilöissä on tuplamassavauhtipyörä. Muissa kai sitten perinteisempi? Jenkki foorumeilla kertovat asentaneensa noita m20 koneen vauhtipyöriä ja muita kytkin kilkkeitä. Mutta onko tuohon Suomessa tarvetta? Eikös tuohon M42 koneeseen mene M40 kamat heittämällä kiinni, jos pitää korvata tuo t.m.v.p ? Jenkeissä kun ei liiemmin ole noita M40 koneisia yksilöitä ilman ilmastointia (tai muutenkaan).

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                Originally posted by os951 View Post
                Ilmeisesti ilmastointilaitteella varustetuissa yksilöissä on tuplamassavauhtipyörä. Muissa kai sitten perinteisempi? Jenkki foorumeilla kertovat asentaneensa noita m20 koneen vauhtipyöriä ja muita kytkin kilkkeitä. Mutta onko tuohon Suomessa tarvetta? Eikös tuohon M42 koneeseen mene M40 kamat heittämällä kiinni, jos pitää korvata tuo t.m.v.p ? Jenkeissä kun ei liiemmin ole noita M40 koneisia yksilöitä ilman ilmastointia (tai muutenkaan).
                Käsittääkseni (voi siis puhua paskaakin) E30 malleissa on ollut tuplamassa jos on ollut ilmastointi, muuten kai tavallinen. Kaikissa E36 malleissa olisi sitten tuplamassa, ilmastointia tai ei. Omassa ei ole ollut ilmastointia tehtaalta vaan se on asennettu jälkikäteen BMW:n toimesta ja tuntuu sille että siinä on tuplamassa. Voihan se olla vaihdettu ilmastointilaitteen asennuksen yhteydessäkin.

                M40 kytkimien ja vauhtipyörien pitäisi käydä suoraan. Kyseistä konetta ei vissiin jenkeissä ole myyty joten niiden on pakko käyttää jotain muuta vaihtoehtoa M42 koneessa.

                Itsellä on siis M40 vauhtipyörä odottamassa koneistusta joka painaa vakiona 9,9 kiloa. Tuplamassa on noin 12 kiloa eli pelkkä vaihto ilman kevennystä ei paljoa eroa tee. Mutta M40 kiinteää levyä voi keventää kilotolkulla toisin kuin tuplamassaa jota ei voi muokata lainkaan.

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2561
                  • .

                  Originally posted by Jochen View Post
                  Käsittääkseni (voi siis puhua paskaakin) E30 malleissa on ollut tuplamassa jos on ollut ilmastointi, muuten kai tavallinen. Kaikissa E36 malleissa olisi sitten tuplamassa, ilmastointia tai ei. Omassa ei ole ollut ilmastointia tehtaalta vaan se on asennettu jälkikäteen BMW:n toimesta ja tuntuu sille että siinä on tuplamassa. Voihan se olla vaihdettu ilmastointilaitteen asennuksen yhteydessäkin.

                  M40 kytkimien ja vauhtipyörien pitäisi käydä suoraan. Kyseistä konetta ei vissiin jenkeissä ole myyty joten niiden on pakko käyttää jotain muuta vaihtoehtoa M42 koneessa.

                  Itsellä on siis M40 vauhtipyörä odottamassa koneistusta joka painaa vakiona 9,9 kiloa. Tuplamassa on noin 12 kiloa eli pelkkä vaihto ilman kevennystä ei paljoa eroa tee. Mutta M40 kiinteää levyä voi keventää kilotolkulla toisin kuin tuplamassaa jota ei voi muokata lainkaan.
                  Edelleenkin vahvasti väitän enkä periksi anna, että E36 318is:ssä ilman ilmastointia on normaali, kova vauhtipyörä. Samalla numerolla olevaa pyörää ETK tarjoaa nimittäin E30 316i:stä lähtien ja jos niissä on kova pyörä, niin pakko se on olla silloin E36:ssakin. Vaikka ETK:ssa lukee osan kohdalla Twin Mass Flywheel, se ei välttämättä tarkoita kaksoismassaa, koska ETK tuntuu tarjoavan sitä kaksoismassaa joka autoon ja moottoriin.

                  M20:n vp käy, mutta startin hammaspyörä täytyy silloin vaihtaa myös M20:stä. Vanhoista M20:stä löytyy ne keveimmät pyörät. Samalla saisi kestävän kytkimen.

                  Mutta näitä vauhtipyöriä kevennellessä täytyy aina muistaa ettei se massa ole niin ratkaiseva vaan sen massan hitaus eli inertia.
                  Eli kumpi on lopulta parempi, kokonaismassaltaan keveämpi M20:n vp + kytin vai M40:n halkaisijaltaan pienempi, mutta kok. painoltaan painavempi paketti.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    Originally posted by Freak View Post
                    Eli kumpi on lopulta parempi, kokonaismassaltaan keveämpi M20:n vp + kytin vai M40:n halkaisijaltaan pienempi, mutta kok. painoltaan painavempi paketti.
                    En moista pysty laskemaan, mutta veikkaan m20 olevan parempi, pyörintäkehä on sama ja m40 pyörässä kytkin on "syvennyksessä", syvännystä kiertää todella paksun näköinen reunus, joka ulottuu lähelle starttikehää.
                    Olli.

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2561
                      • .

                      Originally posted by Rocla View Post
                      En moista pysty laskemaan, mutta veikkaan m20 olevan parempi, pyörintäkehä on sama ja m40 pyörässä kytkin on "syvennyksessä", syvännystä kiertää todella paksun näköinen reunus, joka ulottuu lähelle starttikehää.
                      Joo, muistelinkin sen M40/42:n vp:n olevan sen muotoinen, mutta saahan siitä koneistettua reunuksesta pois ja jättää vain paineasetelman kiinnityskohdat jäljelle. Saattaa silti olla kuitenkin parempi laittaa suosiolla M20:n pyörä tai teettää teräksestä vp:n turboVolvon 215mm asetelmalle.
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • Jochen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1229
                        • Valkeakoski & Trondheim

                        Originally posted by Freak View Post
                        Joo, muistelinkin sen M40/42:n vp:n olevan sen muotoinen, mutta saahan siitä koneistettua reunuksesta pois ja jättää vain paineasetelman kiinnityskohdat jäljelle. Saattaa silti olla kuitenkin parempi laittaa suosiolla M20:n pyörä tai teettää teräksestä vp:n turboVolvon 215mm asetelmalle.
                        Jees, kytkinpinta on kolme senttiä leveän ja about saman korkuisen umpimetallisen reunuksen ympäröimä. Tuolta ulkokehältä kun saisi tavaraa pois niin hyvä varmasti tulisi, painoa poistuisi nimenomaan sieltä missä se eniten merkitsee. Tuskin vahvuuskaan pahemmin kärsisi.

                        Ja kyllä, hitausmomentti on se merkitsevä suure mutta kun sitä ei valmistajat ilmoita niin pelkällä massalla mennään...

                        Tuosta E36 tuplamassa/normi vauhtipyörähommasta ei varmaan ikinä tule selkoa ilman että aletaan kytkimiä availemaan

                        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2561
                          • .

                          Originally posted by Jochen View Post
                          Jees, kytkinpinta on kolme senttiä leveän ja about saman korkuisen umpimetallisen reunuksen ympäröimä. Tuolta ulkokehältä kun saisi tavaraa pois niin hyvä varmasti tulisi, painoa poistuisi nimenomaan sieltä missä se eniten merkitsee. Tuskin vahvuuskaan pahemmin kärsisi.

                          Ja kyllä, hitausmomentti on se merkitsevä suure mutta kun sitä ei valmistajat ilmoita niin pelkällä massalla mennään...
                          Sullahan oli kuva jossain sellaisesta kevennetystä pyörästä muistaakseni. Ainakin niilla Ruotsin pojilla on sellainen netissä esillä. Mutta saahan siitä M20:n pyörästä koneistettua samalla lailla materiaalia pois asetelman kiinnityskohtien välistä, pienempiä määriä toki. Siellä ruottalaisten nettisivuilla oli kuvia rankasti kevennetystä M20:n pyöristäkin. Mitenköhän keston suhteen?

                          Originally posted by Jochen View Post
                          Tuosta E36 tuplamassa/normi vauhtipyörähommasta ei varmaan ikinä tule selkoa ilman että aletaan kytkimiä availemaan
                          Mistä tuo tieto on peräisin, että E36 aina kaksoinmassalla?
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Jochen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1229
                            • Valkeakoski & Trondheim

                            Originally posted by Freak View Post
                            Sullahan oli kuva jossain sellaisesta kevennetystä pyörästä muistaakseni. Ainakin niilla Ruotsin pojilla on sellainen netissä esillä. Mutta saahan siitä M20:n pyörästä koneistettua samalla lailla materiaalia pois asetelman kiinnityskohtien välistä, pienempiä määriä toki. Siellä ruottalaisten nettisivuilla oli kuvia rankasti kevennetystä M20:n pyöristäkin. Mitenköhän keston suhteen?
                            Kuva on missä lie, en tähän hätään saa sitä mistään kaivettua. Samalla periaatteella kevennettyjä on näkynyt kyllä parissakin paikassa joten lienee ihan yleisesti käytetty tapa.

                            Kestävyys on mielenkiintoinen kysymys... Tavallaanhan tuo ulkokehän kevennys voi parantaa kestävyyttä kun kehältä lähtee massaa pois mikä suurilla kierroksilla rasittaa levyä ja varsinkin sitä akselia lähellä olevaa aluetta. Ja tulee ainakin tasapainotettua kunnolla, en tiedä kuinka hyvin nuo kiekot on tasapainossa tehtaalta lähtiessään.

                            Toisaalta jos sitä koneistusta ei tee kunnolla niin sinne kehälle voi tulla paikkoja mistä levy lähtee helpommin hajoamaan, ilmeisesti mitään teräviä nurkkia tai kulmia ei saisi jättää.

                            Originally posted by Freak View Post
                            Mistä tuo tieto on peräisin, että E36 aina kaksoinmassalla?
                            Henk koht varmaan saanut alkunsa innernetistä lukemalla... Ja Realoemmässä lukee vauhtipyörän kohdalla twin mass fly flywheel mutta kun lukee tarkemmin niin siellä on myös osanumero tavalliselle vauhtipyörälle, juuri kuten sanoit.

                            Lisäksi omassa autossa on jälkiasennusilmastointi ja kytkin oireilee siihen malliin että siellä taitaa olla kaksoismassavauhtipyörä. Ja vaikka asennus onkin tehty BMW:llä niin olen hieman skeptinen siitä olisiko alkuperäinen normivauhtipyörä vaihdettu kaksoismassaan tuossa yhteydessä?

                            Oman auton kohdalla varmuus tulee sitten kun M40 kiekko on kevennetty ja uusi kytkinpaketti hommattu. Sullahan ei ole ilmastointia lisäpainona? Voisitko avata ja katsoa mitä siellä sisällä oikein on

                            Pitänee varmaan pitää pää kiinni tästä ennenkuin saa varmaa tietoa ettei käy samalla tavalla kuin sille legendaariselle M42:n kampiakselin värinänvaimentimelle joka hajoaa heti kun kierrokset ylittää 7200

                            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2561
                              • .

                              Originally posted by Jochen View Post
                              Oman auton kohdalla varmuus tulee sitten kun M40 kiekko on kevennetty ja uusi kytkinpaketti hommattu. Sullahan ei ole ilmastointia lisäpainona? Voisitko avata ja katsoa mitä siellä sisällä oikein on

                              Pitänee varmaan pitää pää kiinni tästä ennenkuin saa varmaa tietoa ettei käy samalla tavalla kuin sille legendaariselle M42:n kampiakselin värinänvaimentimelle joka hajoaa heti kun kierrokset ylittää 7200
                              Mulla kyllä itseasiassa kytkin hieman täristää luistatuksessa mikä viittaisi lopussa olevaan paineasetelmaan tms. Jos koneelle tulee jotain konkreettista tehtyä, niin täytyy se kytkin ja vp samalla päivittää. Mutta tuskin enää tänä kesänä...

                              Tuo värinänvaimennin olikin mielenkiintoinen episodi. Tulikohan siihenkään asiaan mitään varmuutta? Siellä täällä se legenda edelleenkin vahvasti elää, mutta varmaa tietoa hajonneista ei mulla ainakaan ole. Onko sulla tullut missään vastaan?
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • Jochen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 1229
                                • Valkeakoski & Trondheim

                                Originally posted by Freak View Post
                                Tuo värinänvaimennin olikin mielenkiintoinen episodi. Tulikohan siihenkään asiaan mitään varmuutta? Siellä täällä se legenda edelleenkin vahvasti elää, mutta varmaa tietoa hajonneista ei mulla ainakaan ole. Onko sulla tullut missään vastaan?
                                En ole törmännyt yhteenkään varmaan tapaukseen, tai edes epävarmaan. Luulisi että jollain olisi ihan kuvia tai omia kokemuksia moisesta, eikös kaikki jenkeissä myydyt neloskoneiset E36:t olleet aluksi M42:lla? Ja noilla on varmasti ajettu myös radalla ja halpoina kulkupeleinä niitä ei varmasti ole säälitty. Kun ei ole iskutilavuutta niin tarvitaan kierroksia

                                Graham Bellin kirjassa on juttua noista värinänvaimentimista. Ihan hyödyllisiä vekottimia kuulemma jos moottorissa sellainen jo on. Ainoa mitä sille oikeastaan voi ja kannattaa tehdä on tarkistaa sen kunto silloin tällöin ettei ulkokehää kiinnipitävä kumi ole alkanut hajoamaan. Kannattaisi myös tehdä merkit keskiöön ja ulkokehään samalle kohdalle että näkee helposti jos ne alkaa liikkua toisiinsä nähden. Jos ne pääsee liikkumaan niin sitten se kumi varmaan menee nopeastikin.

                                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎