Uudemmissa Pösön koneissa on tosiaan 86mm poraus, joten olisiko olleet semmoisen männät kyseessä? 86mm porauksen M42:n lohkon luulisi kestävän
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!
Collapse
X
-
Originally posted by Freak View PostEdelleenkin itsellä tutkimuksien alla mikä kampi-mäntä-kanki -kombinaatio toteutuu kaikista helpoiten/halvimmalla.
Originally posted by Freak View PostKiertokankia ei tarvitse välttämättä vaihtaa. M42-moottorissa on aivan samoilla mitoilla olevat kanget kuin M44-koneessakin. Ovat ainoastaan hieman painavemmat.
Comment
-
-
Aika mielenkiintoiselta kuulostaa tommoinen 2l+ m42 pata...
Itse olen tyytynyt viellä vauhtipyörän vaihtoon ("Halvin" viritys konsti, jolla saa m42:n mukavasti menohaluja eli kierros herkkyyttä) mutta tämän topic läpikäyneenä rupesi isompi projekti kiinostamaanLast edited by jalaakso; 07-08-2007, 22:23.BMW E30 V8 project
BMW E90 325D 08" (Zetor)
BMW E36 "328" 99" Cabrio (KesäLelu)
Comment
-
-
Originally posted by jalaakso View PostAika mielenkiintoiselta kuulostaa tommoinen 2l+ m42 pata...
Itse olen tyytynyt viellä vauhtipyörän vaihtoon ("Halvin" viritys konsti, jolla saa m42:n mukavasti menohaluja eli kierros herkkyyttä) mutta tämän topic läpikäyneenä rupesi isompi projekti kiinostamaan
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostMikä vauhtis sulla on vaiko kevennetty vakiota ja oliko oikeasti vaikutusta?
M20 koneen pyörää olen kuullut käytetyn, vaatii luonnollisesti sitten vastaavan kytkimen ja pidemmän painelaakerinOlli.
Comment
-
-
Ilmeisesti ilmastointilaitteella varustetuissa yksilöissä on tuplamassavauhtipyörä. Muissa kai sitten perinteisempi? Jenkki foorumeilla kertovat asentaneensa noita m20 koneen vauhtipyöriä ja muita kytkin kilkkeitä. Mutta onko tuohon Suomessa tarvetta? Eikös tuohon M42 koneeseen mene M40 kamat heittämällä kiinni, jos pitää korvata tuo t.m.v.p ? Jenkeissä kun ei liiemmin ole noita M40 koneisia yksilöitä ilman ilmastointia (tai muutenkaan).
Comment
-
-
Originally posted by os951 View PostIlmeisesti ilmastointilaitteella varustetuissa yksilöissä on tuplamassavauhtipyörä. Muissa kai sitten perinteisempi? Jenkki foorumeilla kertovat asentaneensa noita m20 koneen vauhtipyöriä ja muita kytkin kilkkeitä. Mutta onko tuohon Suomessa tarvetta? Eikös tuohon M42 koneeseen mene M40 kamat heittämällä kiinni, jos pitää korvata tuo t.m.v.p ? Jenkeissä kun ei liiemmin ole noita M40 koneisia yksilöitä ilman ilmastointia (tai muutenkaan).
M40 kytkimien ja vauhtipyörien pitäisi käydä suoraan. Kyseistä konetta ei vissiin jenkeissä ole myyty joten niiden on pakko käyttää jotain muuta vaihtoehtoa M42 koneessa.
Itsellä on siis M40 vauhtipyörä odottamassa koneistusta joka painaa vakiona 9,9 kiloa. Tuplamassa on noin 12 kiloa eli pelkkä vaihto ilman kevennystä ei paljoa eroa tee. Mutta M40 kiinteää levyä voi keventää kilotolkulla toisin kuin tuplamassaa jota ei voi muokata lainkaan.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by Jochen View PostKäsittääkseni (voi siis puhua paskaakin) E30 malleissa on ollut tuplamassa jos on ollut ilmastointi, muuten kai tavallinen. Kaikissa E36 malleissa olisi sitten tuplamassa, ilmastointia tai ei. Omassa ei ole ollut ilmastointia tehtaalta vaan se on asennettu jälkikäteen BMW:n toimesta ja tuntuu sille että siinä on tuplamassa. Voihan se olla vaihdettu ilmastointilaitteen asennuksen yhteydessäkin.
M40 kytkimien ja vauhtipyörien pitäisi käydä suoraan. Kyseistä konetta ei vissiin jenkeissä ole myyty joten niiden on pakko käyttää jotain muuta vaihtoehtoa M42 koneessa.
Itsellä on siis M40 vauhtipyörä odottamassa koneistusta joka painaa vakiona 9,9 kiloa. Tuplamassa on noin 12 kiloa eli pelkkä vaihto ilman kevennystä ei paljoa eroa tee. Mutta M40 kiinteää levyä voi keventää kilotolkulla toisin kuin tuplamassaa jota ei voi muokata lainkaan.
M20:n vp käy, mutta startin hammaspyörä täytyy silloin vaihtaa myös M20:stä. Vanhoista M20:stä löytyy ne keveimmät pyörät. Samalla saisi kestävän kytkimen.
Mutta näitä vauhtipyöriä kevennellessä täytyy aina muistaa ettei se massa ole niin ratkaiseva vaan sen massan hitaus eli inertia.
Eli kumpi on lopulta parempi, kokonaismassaltaan keveämpi M20:n vp + kytin vai M40:n halkaisijaltaan pienempi, mutta kok. painoltaan painavempi paketti.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostEli kumpi on lopulta parempi, kokonaismassaltaan keveämpi M20:n vp + kytin vai M40:n halkaisijaltaan pienempi, mutta kok. painoltaan painavempi paketti.Olli.
Comment
-
-
Originally posted by Rocla View PostEn moista pysty laskemaan, mutta veikkaan m20 olevan parempi, pyörintäkehä on sama ja m40 pyörässä kytkin on "syvennyksessä", syvännystä kiertää todella paksun näköinen reunus, joka ulottuu lähelle starttikehää.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostJoo, muistelinkin sen M40/42:n vp:n olevan sen muotoinen, mutta saahan siitä koneistettua reunuksesta pois ja jättää vain paineasetelman kiinnityskohdat jäljelle. Saattaa silti olla kuitenkin parempi laittaa suosiolla M20:n pyörä tai teettää teräksestä vp:n turboVolvon 215mm asetelmalle.
Ja kyllä, hitausmomentti on se merkitsevä suure mutta kun sitä ei valmistajat ilmoita niin pelkällä massalla mennään...
Tuosta E36 tuplamassa/normi vauhtipyörähommasta ei varmaan ikinä tule selkoa ilman että aletaan kytkimiä availemaan
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by Jochen View PostJees, kytkinpinta on kolme senttiä leveän ja about saman korkuisen umpimetallisen reunuksen ympäröimä. Tuolta ulkokehältä kun saisi tavaraa pois niin hyvä varmasti tulisi, painoa poistuisi nimenomaan sieltä missä se eniten merkitsee. Tuskin vahvuuskaan pahemmin kärsisi.
Ja kyllä, hitausmomentti on se merkitsevä suure mutta kun sitä ei valmistajat ilmoita niin pelkällä massalla mennään...
Originally posted by Jochen View PostTuosta E36 tuplamassa/normi vauhtipyörähommasta ei varmaan ikinä tule selkoa ilman että aletaan kytkimiä availemaanEihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostSullahan oli kuva jossain sellaisesta kevennetystä pyörästä muistaakseni. Ainakin niilla Ruotsin pojilla on sellainen netissä esillä. Mutta saahan siitä M20:n pyörästä koneistettua samalla lailla materiaalia pois asetelman kiinnityskohtien välistä, pienempiä määriä toki. Siellä ruottalaisten nettisivuilla oli kuvia rankasti kevennetystä M20:n pyöristäkin. Mitenköhän keston suhteen?
Kestävyys on mielenkiintoinen kysymys... Tavallaanhan tuo ulkokehän kevennys voi parantaa kestävyyttä kun kehältä lähtee massaa pois mikä suurilla kierroksilla rasittaa levyä ja varsinkin sitä akselia lähellä olevaa aluetta. Ja tulee ainakin tasapainotettua kunnolla, en tiedä kuinka hyvin nuo kiekot on tasapainossa tehtaalta lähtiessään.
Toisaalta jos sitä koneistusta ei tee kunnolla niin sinne kehälle voi tulla paikkoja mistä levy lähtee helpommin hajoamaan, ilmeisesti mitään teräviä nurkkia tai kulmia ei saisi jättää.
Originally posted by Freak View PostMistä tuo tieto on peräisin, että E36 aina kaksoinmassalla?
Lisäksi omassa autossa on jälkiasennusilmastointi ja kytkin oireilee siihen malliin että siellä taitaa olla kaksoismassavauhtipyörä. Ja vaikka asennus onkin tehty BMW:llä niin olen hieman skeptinen siitä olisiko alkuperäinen normivauhtipyörä vaihdettu kaksoismassaan tuossa yhteydessä?
Oman auton kohdalla varmuus tulee sitten kun M40 kiekko on kevennetty ja uusi kytkinpaketti hommattu. Sullahan ei ole ilmastointia lisäpainona? Voisitko avata ja katsoa mitä siellä sisällä oikein on
Pitänee varmaan pitää pää kiinni tästä ennenkuin saa varmaa tietoa ettei käy samalla tavalla kuin sille legendaariselle M42:n kampiakselin värinänvaimentimelle joka hajoaa heti kun kierrokset ylittää 7200
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by Jochen View PostOman auton kohdalla varmuus tulee sitten kun M40 kiekko on kevennetty ja uusi kytkinpaketti hommattu. Sullahan ei ole ilmastointia lisäpainona? Voisitko avata ja katsoa mitä siellä sisällä oikein on
Pitänee varmaan pitää pää kiinni tästä ennenkuin saa varmaa tietoa ettei käy samalla tavalla kuin sille legendaariselle M42:n kampiakselin värinänvaimentimelle joka hajoaa heti kun kierrokset ylittää 7200
Tuo värinänvaimennin olikin mielenkiintoinen episodi. Tulikohan siihenkään asiaan mitään varmuutta? Siellä täällä se legenda edelleenkin vahvasti elää, mutta varmaa tietoa hajonneista ei mulla ainakaan ole. Onko sulla tullut missään vastaan?Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostTuo värinänvaimennin olikin mielenkiintoinen episodi. Tulikohan siihenkään asiaan mitään varmuutta? Siellä täällä se legenda edelleenkin vahvasti elää, mutta varmaa tietoa hajonneista ei mulla ainakaan ole. Onko sulla tullut missään vastaan?
Graham Bellin kirjassa on juttua noista värinänvaimentimista. Ihan hyödyllisiä vekottimia kuulemma jos moottorissa sellainen jo on. Ainoa mitä sille oikeastaan voi ja kannattaa tehdä on tarkistaa sen kunto silloin tällöin ettei ulkokehää kiinnipitävä kumi ole alkanut hajoamaan. Kannattaisi myös tehdä merkit keskiöön ja ulkokehään samalle kohdalle että näkee helposti jos ne alkaa liikkua toisiinsä nähden. Jos ne pääsee liikkumaan niin sitten se kumi varmaan menee nopeastikin.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
Comment