Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #76
    Originally posted by jannmann View Post
    Nyt on pakko pyytää anteeksi kun menin erehdyksissäni sanomaan että ne nostimet on heikkous siinä moottorissa.
    Jälleen kerran paljastin todellisen tietämättömyyteni ja munasin itseni kun en ymmärtänyt että ne ovatkin koneen vahvuus juurikin kustannustehokkuudessa virittämisen kannalta.
    No parempi myöhään kuin ei milloinkaan

    Ei ne mikään vahvuus ole mutta niitä nyt vaan on melko turha lähteä vaihtamaan katukäytössä. Tätä olen koettanut sinulle tolkuttaa jo jonkin aikaa mutta ei mene jakeluun, et saa aikaiseksi mitään järkevää vastaväitettä mitä en olisi pystynyt kumoamaan vaan sotket asiaa epäoleellisuuksilla ja kiertelet varsinaista asiaa.

    Palataanpa alkuun:

    Originally posted by jannmann
    Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti.
    Ja minun vastaus:

    Originally posted by jochen
    Höps. Normaaliin katuviritykseen (mistä tässä on ollut puhe) hydrauliset nostimet riittää hienosti ja ne on huoltovapaat.
    Perusteles nyt vaikka ranskalaisin viivoin minkä takia ne PITÄÄ muuttaa kiinteiksi? Minä olen perustellut minkä takia niitä EI TARVITSE muuttaa katukäytössä. Olen kyllä valmis muuttamaan kantaani jos näen että siihen on teknisesti katsoen perusteita.

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #77
      Originally posted by Jochen View Post
      Perusteles nyt vaikka ranskalaisin viivoin minkä takia ne PITÄÄ muuttaa kiinteiksi? Minä olen perustellut minkä takia niitä EI TARVITSE muuttaa katukäytössä. Olen kyllä valmis muuttamaan kantaani jos näen että siihen on teknisesti katsoen perusteita.


      Metricmechanic ei kierrätä koneita vakio nostimilla yli 7000rpm
      Mistä se johtuu? Koska vakio nostimet on hyvät?

      Oliko siis väärin kirjoittaa että koneen heikkous on nostimet?
      Topiicin otsikossa kysyttiin myös ongelmista, omaa mielipidettä edusti niiden heikkous ja muuttaminen kiinteiksi.

      Miten paljon jää todellista hintaeroa kiinteiden ja M50TU nostimien välille?
      Kiinteät sen 800e ja M50TU 300e+kannen muuttaminen niille. Ero ehkä n. 300-400e jonka lisäksi tarvitaan vielä mahdollisesti öljylle takaiskuventtiili.

      Jos taas katukoneen viritys todellakin kattaa vain sen ilmasuodattimen ja pörinäputkun ja halpis lastun se on asia erikseen.

      Jos kone tehdän kunnolla ja uusitaan männät, nokat, veivit, kampura, kansityö, uudet venttiilit, venttiilinjouset jne. Missä se 400e tuntuu?

      Toki sinä saat pitää ne nostimet omassa koneessasi vakiona tai sitten ne "hipo" mallin M50TU nostimet.

      Tee oman mielessi mukaan.


      ps. nää ei kuitenkaan sulle kelpaa, siks ei niitä ranskalaisia viivoja
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #78
        Ok, nyt on jo helpompi tarttua asiaan.

        Originally posted by jannmann View Post
        Metricmechanic ei kierrätä koneita vakio nostimilla yli 7000rpm
        Mistä se johtuu? Koska vakio nostimet on hyvät?
        Nyt pitää vielä erotella myös vakionostaja ja ja hydraulinen nostaja.

        M42 Vakionostajat painaa noin 70 grammaa mikä on kyllä enemmän kuin kiinteillä nostajilla. Noin katsottuna tuo vaihto olisi ehkä perusteltua jo painon puolesta.

        Mutta VAG on käyttänyt moottoreissaan tismalleen M42 (ja muiden saman sukupolven BMW koneiden) mittojen mukaisia hydraulisia nostimia joiden paino on tyhjänä alle 50 grammaa. Silloin painoeroa verrattuna kiinteisiin nostimiin ei jää juuri lainkaan, riippuu tietenkin kiinteästä nostajasta. Lisäksi noiden keveiden VAG nostajien hinta on liikkunut alimmillaan 150 USD luokassa / 16 nostajaa. Se on noin 110€ koko setistä nostajia. Eri asia mitä se sitten maksaa suomessa virallisella edustajalla mutta onneksi sieltä ei ole pakko ostaa.

        S50B30 moottorin kiinteä nostaja ja säätölevy painaa muuten yhteensä 60-70 grammaa. Painon puolesta nuo kevyet hydrauliset nostajat olisi jopa paremmat

        Lisäksi agressiivisilla nokilla ja suurilla kierroksilla noilla shim over bucket tyyppisillä nostajilla on käynyt niin että säätöpala on hypännyt pois paikaltaan mikä merkitsee vähintään nokan totaalituhoa ellei pahempaakin. Eli ei se kiinteä nostaja mikään 100% pomminvarma ratkaisu ole sekään.

        Kysymys onkin sitten se että antaako ne kiinteät paljonkin enemmän varaa kierrättää konetta? Ja paljonko siitä kannattaa maksaa?

        Originally posted by jannmann View Post
        Oliko siis väärin kirjoittaa että koneen heikkous on nostimet?
        Topiicin otsikossa kysyttiin myös ongelmista, omaa mielipidettä edusti niiden heikkous ja muuttaminen kiinteiksi.
        En sainoisi että heikkous, eihän ne kai mitenkään erityisen huonot ole muuhun moottoriin nähden? Ennemminkin rajoittava tekiä, samalla tavalla kuin esimerkiksi männät.

        Originally posted by jannmann View Post
        Miten paljon jää todellista hintaeroa kiinteiden ja M50TU nostimien välille?
        Kiinteät sen 800e ja M50TU 300e+kannen muuttaminen niille. Ero ehkä n. 300-400e jonka lisäksi tarvitaan vielä mahdollisesti öljylle takaiskuventtiili.

        Jos taas katukoneen viritys todellakin kattaa vain sen ilmasuodattimen ja pörinäputkun ja halpis lastun se on asia erikseen.

        Jos kone tehdän kunnolla ja uusitaan männät, nokat, veivit, kampura, kansityö, uudet venttiilit, venttiilinjouset jne. Missä se 400e tuntuu?
        No nyt ei varmaan tehdäkään "kunnolla" sinun mielestä vaan niin että se riittää katukäyttöön ja silloin tällöin radallekin eikä työn hinta ylitä auton arvoa

        Männät: Vakiot (aluksi)

        Nokat: vakionokkia on jo kolme settiä, työstö noin 260 o/10 mm luokkaan 200-300€ max

        Kiertokanget: Vakiot

        Kampura: Vakio

        Kansityö: Puristusten nosto. Imupuolen seetien työstö kolmeen kulmaan. Työstö ja valuepätasaisuudet pois kanavista, sovitus imu ja pakosarjoihin. Venttiilinvarren ohjaimien vaihto kartiomallisiin ja venturin poisto. Vaikea sanoa hintaa vielä kun osa noista hommista teen itse.

        Venttiilit: Vakiot. Imuventtiilien lautasten työstö paremmin virtaaviksi. 150-200€?

        Venttiilinjouset: E30 M42 jäykemmät tuplajouset jos vain käy heittämällä E36 M42 kanteen. Noin 200€.

        Moottorinohjaus: Vakiopurkin uudelleenohjelmointi. Hinta?

        Ajattelin panostaa kanteen ja sen virtaukseen, se pitkälti määrittää koneen tehon.

        Eli kokonaisbudjetti ei pitäisi olla mitenkään valtava kun ei aleta porailemaan lohkoa tai kasvattamaan iskunpituutta. Siinä jo 600€ minkä ne kiinteät maksaisi enemmän kuin kevyet hydrauliset VAG mallit alkaa jo tuntua (ero isompi jos tarvitsee vaihtaa venttiilit tai työstää kantta että vaihto onnistuisi).

        Originally posted by jannmann View Post
        Toki sinä saat pitää ne nostimet omassa koneessasi vakiona tai sitten ne "hipo" mallin M50TU nostimet.
        Nyt palataan taas sen perustotuuden äärelle... Noilla virityksillä mitä olisi tarkoitus tehdä ei kiinteistä nostajista juurikaan ole hyötyä.

        Miedot koneistetut nokat että pääsee vielä päästöistä läpi ->

        tehoalue loppunee jossain 7500 tienoilla tai vähän jälkeen + vakiomännät ei kestä kauaa noilla kierroksilla + imu ja pakosarjojen viritys ei ole enää kovin hyvä tuon jälkeen ->

        Moottorin "luotettavat" kierrokset kokonaisuutena jää varmasti alle 8000, varsinkin vakiomännillä! Ja tuohon asti hydrauliset nostajat kyllä mielestäni toimii ja on varmasti kustannustehokkain ratkaisu.

        Kerrotko lisää tuosta takaiskuventtiilistä? Ilmeisesti tulee kannen ja lohkon väliin ja varmistaa että kannessa pysyy riittävät öljynpaineet?

        Originally posted by jannmann View Post
        Tee oman mielessi mukaan.

        ps. nää ei kuitenkaan sulle kelpaa, siks ei niitä ranskalaisia viivoja
        Hyvin kelpaa, ei ole valittamista

        Myönnän etten ole mikään guru moottoreiden suhteen vaan tieto on tullut pitkälti eri paikoista lukemalla ja asioita tutkimalla ja laskemalla ja se olisi nyt talven mittaan tarkoitus laittaa käytäntöön. Jos joku saa minut vakuuttuneeksi ettei suunnitelmani joku osa toimi niin sitten ei auta kuin tehdä eri tavalla. Turha tehdä sutta ja sekundaa pelkästään sen takia että ei ylpeydeltään voi suunnitelmiaan muuttaa

        Sopiiko loppuyhteenvedoksi sellainen lausuma että kiinteistä nostajista on eniten hyötyä yli 8000 kiertävissä moottoreissa jotka ei ole enää katulaillisia nokkien jne takia, tuon alle hydraulisetkin toimii ihan hyvin?

        Kiista taisi lähteä liikkeelle siitä että meillä oli mielessä vähän eritasoiset viritykset ja käyttötarkoitukset samalle moottorille...

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #79
          Minkä takia tämän moottorin laitossa suurimpana kompastuskivenä on koko ajan MUKA niin kireät nokat ettei päästöistä mene läpi? Tommosia jopa katunokaks lepposia paikallaan ja jo panikoidaan.

          Onko tämä nokka-asia tarttunut jostain ulkomaisilta foorumeilta vai mitäs ihmettä?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #80
            Originally posted by Cell View Post
            Minkä takia tämän moottorin laitossa suurimpana kompastuskivenä on koko ajan MUKA niin kireät nokat ettei päästöistä mene läpi? Tommosia jopa katunokaks lepposia paikallaan ja jo panikoidaan.

            Onko tämä nokka-asia tarttunut jostain ulkomaisilta foorumeilta vai mitäs ihmettä?
            Johtuu varmaan siitä ettei mistään oikein saa varmaa faktatietoa asiasta kuten parikymmentä viestiä sitten taisin todeta? Itse en ole löytänyt tietoa kirjoista tai netistä. Ilmeisesti ne jotka koneita rakentaa pitää tiedon itsellään?

            Päästöt on tietty monen eri asian summa mutta nokat on aika tärkeässä asemassa ja kun ne on juuri ne mitkä vaihdetaan niin niihin se huomio luonnollisesti kiinnittyy. Ja mielestäni parempi olla varovaisempi nokan valinnassa kuin vetää överiksi, jo pelkästään auton ajettavuuden takia.

            Jos sinulla on tietoa tarjolla niin pistä jakoon vaan

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2561
              • .

              #81
              Originally posted by Jochen View Post
              Kansityö: Imupuolen seetien työstö kolmeen kulmaan...

              ...Jos joku saa minut vakuuttuneeksi ettei suunnitelmani joku osa toimi niin sitten ei auta kuin tehdä eri tavalla.
              Tuo kolmeen kulmaan työstäminen on menneen talven lumia. Nykyään käytetään venturiseetejä eli viiteen-kuuteen kulmaan koneistusta.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #82
                s50b32 nostimet painaa sen 10g vähemmän kappale kuin s50b30 koneen.
                Hinta niille on n.250e setti

                S50b30 nostimilla voi ainakin s14 konetta kierrättää turvallisesti sen 8500rpm.
                S14 koneessa tilanne jolloin säätöpalat lentää vittuun on yleensä vakio nokilla, ei "ärjyillä" nokilla. Ärjyt nokat kun seuraavat säätöpalaa pidempään.
                Vakio 195/200hv imu+pako ja 215hv pako on profiililtaan niin terävä, että se yhdistettynä öljypatjaan nostimen ja säätöpalan alla saa ylikierroksilla säätöpalan siirtymään.
                Hipo ratkaisu olisi tietysti alakautta säädettävät nostimet.....

                Eikös noita m42 nostimia saa muutettua kiinteiksi? Hoitaisi säädön alakautta?
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #83
                  En ole koskaan rakentanut tommosta nelosta, omassa kutosessa on 284 asteinen schrick, mutta eihän nuo nyt ole mitenkään verrattavissa. Lähtisin kuitenkin etsimään esimerkkiä tuolta motorsport puolelta, yhtäläisyyksiä niihin löytyy paljon. Överiksi ei tietenkään kannata vetää, mutta tuo tuntuu todella vähältä.

                  Nokka niihin tyhjäkäyntipäästöihin vaikuttaa eniten, overlappia kun on enemmän niin alkaa mennä tavaraa raakana läpi. Kannattaisi pistää vaikka vain megasquirt siihen autoon heti jos ei halua panostaa kalliisiin ohjauksiin, vanha motronic ei ole hyvä.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    #84
                    Originally posted by jannmann View Post
                    s50b32 nostimet painaa sen 10g vähemmän kappale kuin s50b30 koneen.
                    Hinta niille on n.250e setti

                    S50b30 nostimilla voi ainakin s14 konetta kierrättää turvallisesti sen 8500rpm.
                    S14 koneessa tilanne jolloin säätöpalat lentää vittuun on yleensä vakio nokilla, ei "ärjyillä" nokilla. Ärjyt nokat kun seuraavat säätöpalaa pidempään.
                    Vakio 195/200hv imu+pako ja 215hv pako on profiililtaan niin terävä, että se yhdistettynä öljypatjaan nostimen ja säätöpalan alla saa ylikierroksilla säätöpalan siirtymään.
                    Hipo ratkaisu olisi tietysti alakautta säädettävät nostimet.....?
                    Kiitos tiedoista

                    Osaatkos suoralta kädeltä sanoa miten S50B30 ja B32 venttiilikoneiston osat kävisi M42:een? Noita kokonaisia käytettyjä sarjoja (nostajat, jouset, jousilautaset jne) näkyy joskus ebayssa aivan naurettavaan hintaan, jos ne vaan kävisi heittämällä niin sitten hydrauliset saisi kenkää.

                    On vaan niin miljoona kohtaa missä osat ei sitten sovikaan. Jousten ja nostimien halkaisijat, pituudet, jousilautaset 7 ja 6 mm venttiileille jne. Ajattelin kokeeksi ostaa mahdollisesti sopivia yksittäisiä osia BMW:ltä ja mittailla miten ne sopisi kanteen.

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Eikös noita m42 nostimia saa muutettua kiinteiksi? Hoitaisi säädön alakautta?
                    Dbilas tarjoaa kiinteitä nostimia M42 koneeseen ja oletan että ne on alakautta säädettäviä mutta hinta on liian suolainen minulle, tosiaan se 50€ / venttiili.

                    Tiedossa olisi myös kaksi settiä S42 moottorin kiinteitä nostajia mutta myyjällä ei ole säätöpaloja eikä tietoa mistä niitä saisi. Hintakaan ei ole mitenkään halpa...

                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      #85
                      Originally posted by Cell View Post
                      En ole koskaan rakentanut tommosta nelosta, omassa kutosessa on 284 asteinen schrick, mutta eihän nuo nyt ole mitenkään verrattavissa. Lähtisin kuitenkin etsimään esimerkkiä tuolta motorsport puolelta, yhtäläisyyksiä niihin löytyy paljon. Överiksi ei tietenkään kannata vetää, mutta tuo tuntuu todella vähältä.
                      Olen katsellut vertailukohtia samanikäisistä S moottoreista mutta niissä alkaa olla kaikissa muuttuva nokkien ajoitus ja ja asteita samanverran kuin vakiossa M42 moottorissa, päästöt pysyy kurissa mutta isommilla kierroksilla ajoitusta muuttamalla saadaan ilma silti kulkemaan mukavasti.

                      Ja auto missä moottori on ei koskaan tule olemaan kevyempi kuin 1200 kiloa ja ruuhkassakin pitäisi pystyä ajamaan joten alavääntöä ei saisi hukata.

                      Originally posted by Cell View Post
                      Nokka niihin tyhjäkäyntipäästöihin vaikuttaa eniten, overlappia kun on enemmän niin alkaa mennä tavaraa raakana läpi. Kannattaisi pistää vaikka vain megasquirt siihen autoon heti jos ei halua panostaa kalliisiin ohjauksiin, vanha motronic ei ole hyvä.
                      Itsellä olisi tarkoitus tosiaan koneistuttaa vakioista. Käsittääkseni overlap kasvaa väkisin koneistuksessa kun nostot kasvaa. Ehkäpä asiaa saa korjattua kun on vakiona säädettävät nokkapyörät.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #86
                        Originally posted by Jochen View Post
                        Ajattelin kokeeksi ostaa mahdollisesti sopivia yksittäisiä osia BMW:ltä ja mittailla miten ne sopisi kanteen.
                        Toi on hyvä keino, eikä maksa paljoa.
                        b30 ja b32 nostimissa on eroa pituuden suhteen, niin että b32 on lyhyempi.
                        Kannattaa etsiä käytettyjä osia sovitusta varten ralli.net sivuilta. Sieltä luulisi löytyvän roskikseen menevää tavaraa edullisesti tai peräti ilmaiseksi mittailua varten.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2561
                          • .

                          #87
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Eikös noita m42 nostimia saa muutettua kiinteiksi? Hoitaisi säädön alakautta?
                          Saa muutettua. Nämä herrat ajavat RoadSporttia M42-koneella johon on muutettu vakiot hydraulit alakautta säädettäviksi kiinteiksi. Ainut vika on kuulemma paketin paino. Sopivat säätöpalat on tehty vanhoista venttiileistä.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #88
                            Originally posted by Freak View Post
                            Saa muutettua. Nämä herrat ajavat RoadSporttia M42-koneella johon on muutettu vakiot hydraulit alakautta säädettäviksi kiinteiksi. Ainut vika on kuulemma paketin paino. Sopivat säätöpalat on tehty vanhoista venttiileistä.
                            "Moottori on 1800 kuutioinen,16-venttiilinen, 4-sylinterinen BMW mallia M42,joka on varustettu läppärungoilla ja moottorinohjausjärjestelmällä, joka käsittää ruiskun ja suorasytytyksen.Moottori kehittää yli 230 hv."

                            Siinä olisi tavoitetta

                            Comment

                            • ///saMi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1198
                              • 52300

                              #89
                              itse rupesin vakavasti harkitsemaan tuon moottorin stroukkausta 2-litraiseksi, aiheesta juttua täällä ..kiitokset e36:lle tästä linkistä!

                              muutamia otteita kyseisestä projektista:

                              "The M47 crank fits right in, same size big ends and mains, same length. The only mod was to turn 0.6mm off the front to fit the pulleys, very simple with a lathe...The M3 injectors fit perfectly in the manifold too."

                              M47 Crank, M44 sub assemlby, S50b30 pistons, s50b30 injectors, upper+lower gasket set, Dastek unichip = 168whp in dyno.

                              tilavuutta oli kertynyt 2048cc, 11.6:1 puristuksilla

                              tässä myös eräs todella mielenkiintoinen asia mitä tämä sama heppu oli rakennellut, 6-vaihteinen laatikko is:ään:

                              "I have the big case LSD, my stock 316i diff has the big case, same size as the M3 one. I just removed the LS unit from the M3 3,15:1 diff and bolted it into my 3,45:1 diff.

                              Transmission rear shafts is stock, the front section is from a 328i, shortened by 100mm.

                              Gearbox is probably 100-150mm longer."


                              alla vielä lista mitä tuo kone sisälsi loppujen lopuksi:

                              M44 block bored out to 86mm
                              Euro S50b30 pistons decked 3.8mm and pocketed
                              M44 conrods with custom small-end bushes
                              Stock M44 big-ends and main bearings
                              Fully balanced bottom-end
                              Lightweight flywheel
                              M47 (E46 320d) crank with 0.5mm machined nose so the pulleys fit

                              Stock M42 head, so far
                              AFM to 3" MAF conversion (E36 328i MAF)
                              80deg thermostat
                              Custom 6mm duraform spacer gasket for intake manifold (keeps intake mani ice cold)
                              Stock M42 header, so far
                              TB water line delete
                              Euro M3 injectors
                              Fan delete mod
                              Dastek unichip
                              CAI
                              11,6:1 compression
                              Current rev limiter @ 6750rpm[/I]


                              paljon lisää muuta tietoa löytyy tuolta sivustolta..
                              Last edited by ///saMi; 05-08-2007, 13:27. Reason: kirjoitusvirheitä..

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #90
                                Tuota bimmerforumsin topicia lukiessa on sitten syytä pitää mielessä, että nuo teholukemat on sitä maankuulua Hevonpaskaa. Muutenkin hieman varauksella voi suhtautua, tyyppi kun väittää että hänellä on 316i:ssä iso perä vakiona...

                                Jochen: Saman ikäluokan S-sarjalainen ei ole samaa sukupolvea, etsi vertailukohtaa S14 -moottoreista, S50 on vertailukelvoton. M42 on vanhaa tekniikkaa vielä, vaikka sitä onkin käytetty samaan aikaan.

                                Paljonkos nostimien teettäminen mahtaisi kustantaa? Ei nuo nyt niin ihmeellisiä osia ole.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎