Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jannmann
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Ajattelin kokeeksi ostaa mahdollisesti sopivia yksittäisiä osia BMW:ltä ja mittailla miten ne sopisi kanteen.
    Toi on hyvä keino, eikä maksa paljoa.
    b30 ja b32 nostimissa on eroa pituuden suhteen, niin että b32 on lyhyempi.
    Kannattaa etsiä käytettyjä osia sovitusta varten ralli.net sivuilta. Sieltä luulisi löytyvän roskikseen menevää tavaraa edullisesti tai peräti ilmaiseksi mittailua varten.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    En ole koskaan rakentanut tommosta nelosta, omassa kutosessa on 284 asteinen schrick, mutta eihän nuo nyt ole mitenkään verrattavissa. Lähtisin kuitenkin etsimään esimerkkiä tuolta motorsport puolelta, yhtäläisyyksiä niihin löytyy paljon. Överiksi ei tietenkään kannata vetää, mutta tuo tuntuu todella vähältä.
    Olen katsellut vertailukohtia samanikäisistä S moottoreista mutta niissä alkaa olla kaikissa muuttuva nokkien ajoitus ja ja asteita samanverran kuin vakiossa M42 moottorissa, päästöt pysyy kurissa mutta isommilla kierroksilla ajoitusta muuttamalla saadaan ilma silti kulkemaan mukavasti.

    Ja auto missä moottori on ei koskaan tule olemaan kevyempi kuin 1200 kiloa ja ruuhkassakin pitäisi pystyä ajamaan joten alavääntöä ei saisi hukata.

    Originally posted by Cell View Post
    Nokka niihin tyhjäkäyntipäästöihin vaikuttaa eniten, overlappia kun on enemmän niin alkaa mennä tavaraa raakana läpi. Kannattaisi pistää vaikka vain megasquirt siihen autoon heti jos ei halua panostaa kalliisiin ohjauksiin, vanha motronic ei ole hyvä.
    Itsellä olisi tarkoitus tosiaan koneistuttaa vakioista. Käsittääkseni overlap kasvaa väkisin koneistuksessa kun nostot kasvaa. Ehkäpä asiaa saa korjattua kun on vakiona säädettävät nokkapyörät.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    s50b32 nostimet painaa sen 10g vähemmän kappale kuin s50b30 koneen.
    Hinta niille on n.250e setti

    S50b30 nostimilla voi ainakin s14 konetta kierrättää turvallisesti sen 8500rpm.
    S14 koneessa tilanne jolloin säätöpalat lentää vittuun on yleensä vakio nokilla, ei "ärjyillä" nokilla. Ärjyt nokat kun seuraavat säätöpalaa pidempään.
    Vakio 195/200hv imu+pako ja 215hv pako on profiililtaan niin terävä, että se yhdistettynä öljypatjaan nostimen ja säätöpalan alla saa ylikierroksilla säätöpalan siirtymään.
    Hipo ratkaisu olisi tietysti alakautta säädettävät nostimet.....?
    Kiitos tiedoista

    Osaatkos suoralta kädeltä sanoa miten S50B30 ja B32 venttiilikoneiston osat kävisi M42:een? Noita kokonaisia käytettyjä sarjoja (nostajat, jouset, jousilautaset jne) näkyy joskus ebayssa aivan naurettavaan hintaan, jos ne vaan kävisi heittämällä niin sitten hydrauliset saisi kenkää.

    On vaan niin miljoona kohtaa missä osat ei sitten sovikaan. Jousten ja nostimien halkaisijat, pituudet, jousilautaset 7 ja 6 mm venttiileille jne. Ajattelin kokeeksi ostaa mahdollisesti sopivia yksittäisiä osia BMW:ltä ja mittailla miten ne sopisi kanteen.

    Originally posted by jannmann View Post
    Eikös noita m42 nostimia saa muutettua kiinteiksi? Hoitaisi säädön alakautta?
    Dbilas tarjoaa kiinteitä nostimia M42 koneeseen ja oletan että ne on alakautta säädettäviä mutta hinta on liian suolainen minulle, tosiaan se 50€ / venttiili.

    Tiedossa olisi myös kaksi settiä S42 moottorin kiinteitä nostajia mutta myyjällä ei ole säätöpaloja eikä tietoa mistä niitä saisi. Hintakaan ei ole mitenkään halpa...

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    En ole koskaan rakentanut tommosta nelosta, omassa kutosessa on 284 asteinen schrick, mutta eihän nuo nyt ole mitenkään verrattavissa. Lähtisin kuitenkin etsimään esimerkkiä tuolta motorsport puolelta, yhtäläisyyksiä niihin löytyy paljon. Överiksi ei tietenkään kannata vetää, mutta tuo tuntuu todella vähältä.

    Nokka niihin tyhjäkäyntipäästöihin vaikuttaa eniten, overlappia kun on enemmän niin alkaa mennä tavaraa raakana läpi. Kannattaisi pistää vaikka vain megasquirt siihen autoon heti jos ei halua panostaa kalliisiin ohjauksiin, vanha motronic ei ole hyvä.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    s50b32 nostimet painaa sen 10g vähemmän kappale kuin s50b30 koneen.
    Hinta niille on n.250e setti

    S50b30 nostimilla voi ainakin s14 konetta kierrättää turvallisesti sen 8500rpm.
    S14 koneessa tilanne jolloin säätöpalat lentää vittuun on yleensä vakio nokilla, ei "ärjyillä" nokilla. Ärjyt nokat kun seuraavat säätöpalaa pidempään.
    Vakio 195/200hv imu+pako ja 215hv pako on profiililtaan niin terävä, että se yhdistettynä öljypatjaan nostimen ja säätöpalan alla saa ylikierroksilla säätöpalan siirtymään.
    Hipo ratkaisu olisi tietysti alakautta säädettävät nostimet.....

    Eikös noita m42 nostimia saa muutettua kiinteiksi? Hoitaisi säädön alakautta?

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Kansityö: Imupuolen seetien työstö kolmeen kulmaan...

    ...Jos joku saa minut vakuuttuneeksi ettei suunnitelmani joku osa toimi niin sitten ei auta kuin tehdä eri tavalla.
    Tuo kolmeen kulmaan työstäminen on menneen talven lumia. Nykyään käytetään venturiseetejä eli viiteen-kuuteen kulmaan koneistusta.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Minkä takia tämän moottorin laitossa suurimpana kompastuskivenä on koko ajan MUKA niin kireät nokat ettei päästöistä mene läpi? Tommosia jopa katunokaks lepposia paikallaan ja jo panikoidaan.

    Onko tämä nokka-asia tarttunut jostain ulkomaisilta foorumeilta vai mitäs ihmettä?
    Johtuu varmaan siitä ettei mistään oikein saa varmaa faktatietoa asiasta kuten parikymmentä viestiä sitten taisin todeta? Itse en ole löytänyt tietoa kirjoista tai netistä. Ilmeisesti ne jotka koneita rakentaa pitää tiedon itsellään?

    Päästöt on tietty monen eri asian summa mutta nokat on aika tärkeässä asemassa ja kun ne on juuri ne mitkä vaihdetaan niin niihin se huomio luonnollisesti kiinnittyy. Ja mielestäni parempi olla varovaisempi nokan valinnassa kuin vetää överiksi, jo pelkästään auton ajettavuuden takia.

    Jos sinulla on tietoa tarjolla niin pistä jakoon vaan

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Minkä takia tämän moottorin laitossa suurimpana kompastuskivenä on koko ajan MUKA niin kireät nokat ettei päästöistä mene läpi? Tommosia jopa katunokaks lepposia paikallaan ja jo panikoidaan.

    Onko tämä nokka-asia tarttunut jostain ulkomaisilta foorumeilta vai mitäs ihmettä?

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Ok, nyt on jo helpompi tarttua asiaan.

    Originally posted by jannmann View Post
    Metricmechanic ei kierrätä koneita vakio nostimilla yli 7000rpm
    Mistä se johtuu? Koska vakio nostimet on hyvät?
    Nyt pitää vielä erotella myös vakionostaja ja ja hydraulinen nostaja.

    M42 Vakionostajat painaa noin 70 grammaa mikä on kyllä enemmän kuin kiinteillä nostajilla. Noin katsottuna tuo vaihto olisi ehkä perusteltua jo painon puolesta.

    Mutta VAG on käyttänyt moottoreissaan tismalleen M42 (ja muiden saman sukupolven BMW koneiden) mittojen mukaisia hydraulisia nostimia joiden paino on tyhjänä alle 50 grammaa. Silloin painoeroa verrattuna kiinteisiin nostimiin ei jää juuri lainkaan, riippuu tietenkin kiinteästä nostajasta. Lisäksi noiden keveiden VAG nostajien hinta on liikkunut alimmillaan 150 USD luokassa / 16 nostajaa. Se on noin 110€ koko setistä nostajia. Eri asia mitä se sitten maksaa suomessa virallisella edustajalla mutta onneksi sieltä ei ole pakko ostaa.

    S50B30 moottorin kiinteä nostaja ja säätölevy painaa muuten yhteensä 60-70 grammaa. Painon puolesta nuo kevyet hydrauliset nostajat olisi jopa paremmat

    Lisäksi agressiivisilla nokilla ja suurilla kierroksilla noilla shim over bucket tyyppisillä nostajilla on käynyt niin että säätöpala on hypännyt pois paikaltaan mikä merkitsee vähintään nokan totaalituhoa ellei pahempaakin. Eli ei se kiinteä nostaja mikään 100% pomminvarma ratkaisu ole sekään.

    Kysymys onkin sitten se että antaako ne kiinteät paljonkin enemmän varaa kierrättää konetta? Ja paljonko siitä kannattaa maksaa?

    Originally posted by jannmann View Post
    Oliko siis väärin kirjoittaa että koneen heikkous on nostimet?
    Topiicin otsikossa kysyttiin myös ongelmista, omaa mielipidettä edusti niiden heikkous ja muuttaminen kiinteiksi.
    En sainoisi että heikkous, eihän ne kai mitenkään erityisen huonot ole muuhun moottoriin nähden? Ennemminkin rajoittava tekiä, samalla tavalla kuin esimerkiksi männät.

    Originally posted by jannmann View Post
    Miten paljon jää todellista hintaeroa kiinteiden ja M50TU nostimien välille?
    Kiinteät sen 800e ja M50TU 300e+kannen muuttaminen niille. Ero ehkä n. 300-400e jonka lisäksi tarvitaan vielä mahdollisesti öljylle takaiskuventtiili.

    Jos taas katukoneen viritys todellakin kattaa vain sen ilmasuodattimen ja pörinäputkun ja halpis lastun se on asia erikseen.

    Jos kone tehdän kunnolla ja uusitaan männät, nokat, veivit, kampura, kansityö, uudet venttiilit, venttiilinjouset jne. Missä se 400e tuntuu?
    No nyt ei varmaan tehdäkään "kunnolla" sinun mielestä vaan niin että se riittää katukäyttöön ja silloin tällöin radallekin eikä työn hinta ylitä auton arvoa

    Männät: Vakiot (aluksi)

    Nokat: vakionokkia on jo kolme settiä, työstö noin 260 o/10 mm luokkaan 200-300€ max

    Kiertokanget: Vakiot

    Kampura: Vakio

    Kansityö: Puristusten nosto. Imupuolen seetien työstö kolmeen kulmaan. Työstö ja valuepätasaisuudet pois kanavista, sovitus imu ja pakosarjoihin. Venttiilinvarren ohjaimien vaihto kartiomallisiin ja venturin poisto. Vaikea sanoa hintaa vielä kun osa noista hommista teen itse.

    Venttiilit: Vakiot. Imuventtiilien lautasten työstö paremmin virtaaviksi. 150-200€?

    Venttiilinjouset: E30 M42 jäykemmät tuplajouset jos vain käy heittämällä E36 M42 kanteen. Noin 200€.

    Moottorinohjaus: Vakiopurkin uudelleenohjelmointi. Hinta?

    Ajattelin panostaa kanteen ja sen virtaukseen, se pitkälti määrittää koneen tehon.

    Eli kokonaisbudjetti ei pitäisi olla mitenkään valtava kun ei aleta porailemaan lohkoa tai kasvattamaan iskunpituutta. Siinä jo 600€ minkä ne kiinteät maksaisi enemmän kuin kevyet hydrauliset VAG mallit alkaa jo tuntua (ero isompi jos tarvitsee vaihtaa venttiilit tai työstää kantta että vaihto onnistuisi).

    Originally posted by jannmann View Post
    Toki sinä saat pitää ne nostimet omassa koneessasi vakiona tai sitten ne "hipo" mallin M50TU nostimet.
    Nyt palataan taas sen perustotuuden äärelle... Noilla virityksillä mitä olisi tarkoitus tehdä ei kiinteistä nostajista juurikaan ole hyötyä.

    Miedot koneistetut nokat että pääsee vielä päästöistä läpi ->

    tehoalue loppunee jossain 7500 tienoilla tai vähän jälkeen + vakiomännät ei kestä kauaa noilla kierroksilla + imu ja pakosarjojen viritys ei ole enää kovin hyvä tuon jälkeen ->

    Moottorin "luotettavat" kierrokset kokonaisuutena jää varmasti alle 8000, varsinkin vakiomännillä! Ja tuohon asti hydrauliset nostajat kyllä mielestäni toimii ja on varmasti kustannustehokkain ratkaisu.

    Kerrotko lisää tuosta takaiskuventtiilistä? Ilmeisesti tulee kannen ja lohkon väliin ja varmistaa että kannessa pysyy riittävät öljynpaineet?

    Originally posted by jannmann View Post
    Tee oman mielessi mukaan.

    ps. nää ei kuitenkaan sulle kelpaa, siks ei niitä ranskalaisia viivoja
    Hyvin kelpaa, ei ole valittamista

    Myönnän etten ole mikään guru moottoreiden suhteen vaan tieto on tullut pitkälti eri paikoista lukemalla ja asioita tutkimalla ja laskemalla ja se olisi nyt talven mittaan tarkoitus laittaa käytäntöön. Jos joku saa minut vakuuttuneeksi ettei suunnitelmani joku osa toimi niin sitten ei auta kuin tehdä eri tavalla. Turha tehdä sutta ja sekundaa pelkästään sen takia että ei ylpeydeltään voi suunnitelmiaan muuttaa

    Sopiiko loppuyhteenvedoksi sellainen lausuma että kiinteistä nostajista on eniten hyötyä yli 8000 kiertävissä moottoreissa jotka ei ole enää katulaillisia nokkien jne takia, tuon alle hydraulisetkin toimii ihan hyvin?

    Kiista taisi lähteä liikkeelle siitä että meillä oli mielessä vähän eritasoiset viritykset ja käyttötarkoitukset samalle moottorille...

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Perusteles nyt vaikka ranskalaisin viivoin minkä takia ne PITÄÄ muuttaa kiinteiksi? Minä olen perustellut minkä takia niitä EI TARVITSE muuttaa katukäytössä. Olen kyllä valmis muuttamaan kantaani jos näen että siihen on teknisesti katsoen perusteita.


    Metricmechanic ei kierrätä koneita vakio nostimilla yli 7000rpm
    Mistä se johtuu? Koska vakio nostimet on hyvät?

    Oliko siis väärin kirjoittaa että koneen heikkous on nostimet?
    Topiicin otsikossa kysyttiin myös ongelmista, omaa mielipidettä edusti niiden heikkous ja muuttaminen kiinteiksi.

    Miten paljon jää todellista hintaeroa kiinteiden ja M50TU nostimien välille?
    Kiinteät sen 800e ja M50TU 300e+kannen muuttaminen niille. Ero ehkä n. 300-400e jonka lisäksi tarvitaan vielä mahdollisesti öljylle takaiskuventtiili.

    Jos taas katukoneen viritys todellakin kattaa vain sen ilmasuodattimen ja pörinäputkun ja halpis lastun se on asia erikseen.

    Jos kone tehdän kunnolla ja uusitaan männät, nokat, veivit, kampura, kansityö, uudet venttiilit, venttiilinjouset jne. Missä se 400e tuntuu?

    Toki sinä saat pitää ne nostimet omassa koneessasi vakiona tai sitten ne "hipo" mallin M50TU nostimet.

    Tee oman mielessi mukaan.


    ps. nää ei kuitenkaan sulle kelpaa, siks ei niitä ranskalaisia viivoja

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Nyt on pakko pyytää anteeksi kun menin erehdyksissäni sanomaan että ne nostimet on heikkous siinä moottorissa.
    Jälleen kerran paljastin todellisen tietämättömyyteni ja munasin itseni kun en ymmärtänyt että ne ovatkin koneen vahvuus juurikin kustannustehokkuudessa virittämisen kannalta.
    No parempi myöhään kuin ei milloinkaan

    Ei ne mikään vahvuus ole mutta niitä nyt vaan on melko turha lähteä vaihtamaan katukäytössä. Tätä olen koettanut sinulle tolkuttaa jo jonkin aikaa mutta ei mene jakeluun, et saa aikaiseksi mitään järkevää vastaväitettä mitä en olisi pystynyt kumoamaan vaan sotket asiaa epäoleellisuuksilla ja kiertelet varsinaista asiaa.

    Palataanpa alkuun:

    Originally posted by jannmann
    Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti.
    Ja minun vastaus:

    Originally posted by jochen
    Höps. Normaaliin katuviritykseen (mistä tässä on ollut puhe) hydrauliset nostimet riittää hienosti ja ne on huoltovapaat.
    Perusteles nyt vaikka ranskalaisin viivoin minkä takia ne PITÄÄ muuttaa kiinteiksi? Minä olen perustellut minkä takia niitä EI TARVITSE muuttaa katukäytössä. Olen kyllä valmis muuttamaan kantaani jos näen että siihen on teknisesti katsoen perusteita.

    Leave a comment:


  • e36
    replied
    Tuolta voi katsella mitä sille koneelle voi tehdä jos löytyy intoa...
    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Nyt on pakko pyytää anteeksi kun menin erehdyksissäni sanomaan että ne nostimet on heikkous siinä moottorissa.
    Jälleen kerran paljastin todellisen tietämättömyyteni ja munasin itseni kun en ymmärtänyt että ne ovatkin koneen vahvuus juurikin kustannustehokkuudessa virittämisen kannalta.

    Hydrauliset nostimet yhdistettyinä vakionokkiin(päästöt, ehkä miedot virinokat), pidempään iskuun(toinen kampiakseli), poraukseen(toiset männät), kansityöhön(kanavat ja mahdollisesti isommat venttiilit, uudet venttiilin jouset), uusi ohjelma karalalla. Tähän asti kaikki on siis vielä edullista:think
    Ja olisi tyhmää maksaa vielä niistä nostimista.

    Tämä siis on avain luotettavaan 8000rpm kierroslukuun kuten Jochen kertoi haluavansa.

    Ensin on liian kallista ostaa nostimet jos se on tietty osuus auton hinnasta, seuraavaksi hinnalla ei olekkaan väliä kun kyse on pelkästä moottorista.

    Originally posted by Jochen View Post
    .Jos auto maksaa noin 5000€ niin voi mielestäny oikeutetusti kysyä että kannattaako maksaa viidesosaa auton hinnasta kiinteistä nostimista joista ei välttämättä ole mitään iloa?
    Originally posted by Jochen View Post
    Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa?
    Originally posted by Jochen View Post
    Auton ostohinta ei määrää virityksen tasoa vaan auton omistaja...

    Voi se tuntua kalliilta jos haluaa autoltaan pelkkää tehoa eikä välitä siitä miten se tehdään.

    Nyt oli kyse M42 koneen virittämisestä. Ikävää että ei oltu samaa mieltä noista nostajista.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Jos auto maksaa 5000e, virityksiksi tulee todennäköisesti se lastu ja tehofiltteri ja mökäpönttö. Sen enempää ei kannata ns. katumoottoriin tehdä jos vielä lasketaan kustannus tehokkuutta. Eli viriosat=väliraha valmiiksi n. 200hv autoon.
    Entäs jos auto on ostettu 300€ Endurance autoksi, silloinhan sille ei kai tehdä yhtään mitään kun se on niin halpa? Auton ostohinta ei määrää virityksen tasoa vaan auton omistaja...

    Joku ostaa valmiin n. 200 hevosvoimaisen kutosen ja joku rakentaa neloskoneen jolla samassa korissa päästään samaan teho/painosuhteeseen kuin sillä kutosella. Oppia ikä kaikki.

    Tallatut polut on tallatuille miehille.

    Originally posted by jannmann View Post
    Vai meinaatko että puhumasi kampura ja s50 männät on edullisia kaikkine töineen? Tai mieto nokkapaketti yhdistettynä kannenavartamiseen ja venttiilin jousien uusimisineen
    Voi se tuntua kalliilta jos haluaa autoltaan pelkkää tehoa eikä välitä siitä miten se tehdään.

    Originally posted by jannmann View Post
    Muutenkin toi m42 kone on vitsi ton e36 keulalla, e30 vielä ymmärtää kun auto painaa sen 250kg vähemmän.
    Voi kyynel. Olipa hyvä että sait tuon sydämmeltäsi ettei jää painamaan

    Nyt oli kyse M42 koneen virittämisestä. Ikävää että ei oltu samaa mieltä noista nostajista.
    Last edited by Jochen; 30-07-2007, 23:05.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Itse pelaisin varmanpäälle noiden nostimien kanssa. Mitä iloa on nokista ja kansityöstä kun ei voi olla täysin varma avaako nokka venttiiliä kokonaan?
    Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa?

    Originally posted by jannmann View Post
    Se mitä tulee tohon e60 M5 koneeseen, sitä miettiessä kannattaisi varmaan katsoa almanakkaan ja miettiä miten paljon m42 ja uuden femman koneen suunnittelusta on eroa:think
    No nii-in. Oisit tarkentanut tuota asiaa aikaisemmissa postauksissas etkä yleistänyt. Hydraulisilla nostimilla (uusilla ja vanhoilla) saa koneen kiertämään 8000 yli kierrosta, piste.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎