memebuy23buy

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #61
    Originally posted by Jochen View Post
    Höps. Normaaliin katuviritykseen (mistä tässä on ollut puhe) hydrauliset nostimet riittää hienosti ja ne on huoltovapaat.



    Tuolla käytetään M50TU koneen hydraulisia nostimia M42 koneessa jota kierrätetään 7700 kierrokseen asti. Sama firma sanoo että vielä 8000 kierroksella hydrauliset OEM nostimet on ok. Hydraulisten nostimien marginaalisesti isompaa painoa voi kompensoida hiukan jäykemmillä venttiilinjousilla mitkä kyllä tuo vähän lisää tehohukkaa.

    Yli tuon 8000 kierroksen kiinteät on melko välttämättömät mutta katulaillinen M42 tuskin sinne asti kiertää muutenkaan kun nokkien on oltava aika miedot päästöjen takia.

    Meneppä kyselemään endurance miehiltä miten koneet kuumilla öljyillä pitää mukavaa meteliä ja miten se loppuu kun vaihtaa lennossa uudet öljyt. Toimii varmaan sen 8000rpm kun öljyt on kylmät, mutta eikö viritetystä koneesta ole joskus kiva ottaa voimaa ulos vähän pidempäänkin.??
    Ja radalla pojat tusin ajaa millään 0w30 öljyillä mitä taas kadunmies sinne voi hölmöyttään laittaa. Mitä tapahtuu silloin kun ne litkut on kuumat? Ystävykset mäntä ja venttiili kättelevät?

    Mieti myös miksi tehtaan M-malleissa on kovat nostajat, vaikka noilla hydraulisilla voi muka kierrättää sen 8000rpm turvallisesti:think
    Ja miksi tehdas on jättänyt kierrosluvun niinkin alas jos olisi turvallista kierrättää vielä 1000rpm lisää.


    Mulle on ihan sama mitä kukin omaa konettaa rakentaa, minä itse muuttaisin nostimet kiinteiksi ja alakautta säädettäviksi. Eli hakisin luotettavuutta huoltovapauden sijaan.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Jochen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1229
      • Valkeakoski & Trondheim

      #62
      Originally posted by jannmann View Post
      Meneppä kyselemään endurance miehiltä miten koneet kuumilla öljyillä pitää mukavaa meteliä ja miten se loppuu kun vaihtaa lennossa uudet öljyt. Toimii varmaan sen 8000rpm kun öljyt on kylmät, mutta eikö viritetystä koneesta ole joskus kiva ottaa voimaa ulos vähän pidempäänkin.??
      Huhuu, öljyt voi aina jäähdyttää. Ai niin joo, meneppä kysymään BMW Motorsportilta miten ne on saaneet E60 M5 koneessa hydrauliset nostimet toimimaan 8250 kierrokseen asti? Eikö öljyt kiehu?

      Tässä on nyt ollut puhe katumoottoreista ja niinkuin sanoin, katunokilla ja niiden sanelemilla imu ja pakosarjojen tehoalueiden virityksillä paljon yli 8000 kierrättäminen ei ole mieltä. Kilpamoottorit joiden ei tarvitse mennä päästöistä läpi on eri asia.

      VTEC Hondat voi kyllä kiertää yli 8000 kierroksen ja mennä päästöistä läpi mutta mutta kiinteällä nokkien ajoituksella oleva M42 voi vain uneksia moisista. Tehot korkeilla yli 8000 kierroksilla vaatisi niin paljon overlappia nokissa että matalilla kierroksilla ei ole toivoa mennä päästömittauksista läpi.

      Originally posted by jannmann View Post
      Ja radalla pojat tusin ajaa millään 0w30 öljyillä mitä taas kadunmies sinne voi hölmöyttään laittaa. Mitä tapahtuu silloin kun ne litkut on kuumat? Ystävykset mäntä ja venttiili kättelevät?
      Jos moottori on erityisesti rakennettu kiertämään 8000 niin eiköhän se moottorin rakentaja ole selvillä millaisia öljyjä sinne pitää laittaa?

      Jos öljyt menettää viskositeettinsa kuumana niin eikös hydrauliset nostimet tyhjene? Eli nokkien tehollinen aukioloaika pienenee ja maksiminosto laskee. Jos nostimet taas ylipumpataan niin nosto nousee ja venttiilin ja männän väli pienenee, vai?

      Originally posted by jannmann View Post
      Mieti myös miksi tehtaan M-malleissa on kovat nostajat, vaikka noilla hydraulisilla voi muka kierrättää sen 8000rpm turvallisesti:think

      Ja miksi tehdas on jättänyt kierrosluvun niinkin alas jos olisi turvallista kierrättää vielä 1000rpm lisää.
      Ootkos joskus miettinyt sitä että moottorissa on muitakin osia mitkä vaikuttaa kierrosten kestoon kuin nostimet? S50 sukupolven painavat valumännät ei 8000 kierroksella kestä moottorin muuta ikää. Männät kestää tietyn määrän rasitusta jonka jälkeen ne hajoaa. Esimerkiksi Fiatin twincamin valumäntään kohdistuu noin kaksinkertainen rasitus kun kierrokset nostetaan 6800 -> 8000 ja tuolla 8000 kierroksella männän "kilometrit" tulee täyteen jo parinkymmenen minuutin jälkeen.

      Lisäksi BMW:n käyttämät turvamarginaalit komponenteissa on tuotevastuulakien takia hiukan suuremmat kuin autotallissaan moottoria itselleen virittävillä kavereilla

      Originally posted by jannmann View Post
      Mulle on ihan sama mitä kukin omaa konettaa rakentaa, minä itse muuttaisin nostimet kiinteiksi ja alakautta säädettäviksi. Eli hakisin luotettavuutta huoltovapauden sijaan.
      Minä muuttaisin suoraan pneumaattisiksi.

      Mutta kun budjetti on rajallinen ja kyseessä on KATUkäyttöön tuleva moottori niin kiinteät nostimet on overkill. Dbilasin kiinteät nostimet maksaa M42 koneeseen noin 800€, sen lisäksi tarvitaan säätöpalat ja mahdollisesti kannen tai venttiilien työstöjä.

      Jos auto maksaa noin 5000€ niin voi mielestäny oikeutetusti kysyä että kannattaako maksaa viidesosaa auton hinnasta kiinteistä nostimista joista ei välttämättä ole mitään iloa?
      Last edited by Jochen; 29-07-2007, 14:02. Reason: Yksi quotetagi meni väärin

      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #63
        Tupla, foorumi pyki.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • ///saMi
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1198
          • 52300

          #64
          Originally posted by muggo View Post
          Eikö kukaan ole vielä Suomen niemellä lähtenyt tekemään sitä 2.2l strokeria omasta iS:stään?

          "mikään ei korvaa iskutilavuutta" (paitsi pakattu ilma )
          tuo olisi kyllä kaikkein parasta vastinetta rahalle tehoja ajatellen, eikä kukaan katsastuksessakaan varmaan mitään tajuaisi vaikka moottorin tilavuus olisikin muuttunut.. ongelmana vaan, että hintaa tuollaisilla stroukkauspaketeilla taitaa olla sellaiset +6000€ suomeen tuotuna riippuen ostopaikasta.

          taitaa olla kaikkein järkevintä aloittaa virittely tuosta kannesta, eli se jollekin pajalle että ottavat siitä kaiken mahdollisen irti.
          Last edited by ///saMi; 29-07-2007, 15:19. Reason: kirjoitusvirheitä..

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #65
            Originally posted by ///saMi View Post
            tuo olisi kyllä kaikkein parasta vastinetta rahalle tehoja ajatellen, eikä kukaan katsastuksessakaan varmaan mitään tajuaisi vaikka moottorin tilavuus olisikin muuttunut.. ongelmana vaan, että hintaa tuollaisilla stroukkauspaketeilla taitaa olla sellaiset +6000€ suomeen tuotuna riippuen ostopaikasta.
            BMW:n omista osista tehtynä saa 2,1 litraisen paljon halvemmalla kunhan ostaa vaan käytettyä tavaraa. M47 kampiakseli ja S50 männät jne

            M47 kampiakselit tuntuu vaan olevan harvinaisia, en ole nähnyt yhtään myynnissä ebayssa.

            Originally posted by ///saMi View Post
            taitaa olla kaikkein järkevintä aloittaa virittely tuosta kannesta, eli se jollekin pajalle että ottavat siitä kaiken mahdollisen irti.
            Jep. Kansitöitä varten ei tartte repiä konetta irti, on luultavasti halvempaakin.

            Lisäksi moottoritilavuuden kasvatus ei nosta tehoa suorassa suhteessa tilavuuden kasvuun vaikka niin voisi luulla. Tehoa rajoittaa kannen imupuoli ja jos sille ei tehdä mitään niin sen isompaan tilavuuteen yritetään imeä ilmaa suhteessa pienemmästä reiästä.

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2565
              • .

              #66
              Muistuipa mieleeni mielenkiintoinen topic vuosien takaa!:think

              Lähinnä siihen halusinkin perusteluita miksi hydraulit olisivat heikkous katuviritetyssä moottorissa, jonka pitää läpäistä pahimmassa tapauksessa vähäpäästöisen auton vaatimukset? Mutta tulishan sitä asiaa jo tuossa...

              Jannmann hyvä, mitä tarkoitat sillä voiman ulos ottamisella pidempään? Missä Suomen olosuhteissa voi ottaa KATUAUTON moottoristaan kaikki irti muutamaa kymmentä minuuttia pidempään? Se että Endurancessa öljyt kuumenee parin tunnin huudatuksen seurauksena, ei tarkoita sitä, että katuautoon pitäisi oitis vaihtaa kiinteät nostimet. Eikä tässä tosiaankaan kukaan edes haaveile mistään 8000rpm kiertävästä katumoottorista, siis moottorista jossa todella on vielä voimaa siellä 8000:n tietämillä.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #67
                Originally posted by Freak View Post
                Eikä tässä tosiaankaan kukaan edes haaveile mistään 8000rpm kiertävästä katumoottorista, siis moottorista jossa todella on vielä voimaa siellä 8000:n tietämillä.
                Saa kai edes vähän haaveilla?

                Noh, oma venttiilikoneisto olisi tarkoitus rakentaa niin että noin 8000 kierrosta kestäisi luotettavasti. Toinen asia on sitten onko siitä mitään iloa nokkien asteiden ja alakerran kestävyyden takia... Tehoa siellä tuskin kamalasti on mutta onhan sekin etu jos edes yhden vaihteenvaihdon säästää kun voi kierrättää vähän korkeammalle.

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #68
                  Originally posted by Jochen View Post
                  Jos auto maksaa noin 5000€ niin voi mielestäny oikeutetusti kysyä että kannattaako maksaa viidesosaa auton hinnasta kiinteistä nostimista joista ei välttämättä ole mitään iloa?

                  Jos auto maksaa 5000e, virityksiksi tulee todennäköisesti se lastu ja tehofiltteri ja mökäpönttö. Sen enempää ei kannata ns. katumoottoriin tehdä jos vielä lasketaan kustannus tehokkuutta. Eli viriosat=väliraha valmiiksi n. 200hv autoon.
                  Vai meinaatko että puhumasi kampura ja s50 männät on edullisia kaikkine töineen? Tai mieto nokkapaketti yhdistettynä kannenavartamiseen ja venttiilin jousien uusimisineen?
                  Muutenkin toi m42 kone on vitsi ton e36 keulalla, e30 vielä ymmärtää kun auto painaa sen 250kg vähemmän.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • ///saMi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1198
                    • 52300

                    #69
                    Originally posted by Jochen View Post
                    BMW:n omista osista tehtynä saa 2,1 litraisen paljon halvemmalla kunhan ostaa vaan käytettyä tavaraa. M47 kampiakseli ja S50 männät jne

                    M47 kampiakselit tuntuu vaan olevan harvinaisia, en ole nähnyt yhtään myynnissä ebayssa.
                    onko varmuutta että nuo männät ja kampiakseli käy tuohon M42 koneeseen suoraan? ettei tule turhaan hankittua..

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #70
                      Originally posted by Freak View Post
                      Muistuipa mieleeni mielenkiintoinen topic vuosien takaa!:think

                      Lähinnä siihen halusinkin perusteluita miksi hydraulit olisivat heikkous katuviritetyssä moottorissa, jonka pitää läpäistä pahimmassa tapauksessa vähäpäästöisen auton vaatimukset? Mutta tulishan sitä asiaa jo tuossa...

                      Jannmann hyvä, mitä tarkoitat sillä voiman ulos ottamisella pidempään? Missä Suomen olosuhteissa voi ottaa KATUAUTON moottoristaan kaikki irti muutamaa kymmentä minuuttia pidempään? Se että Endurancessa öljyt kuumenee parin tunnin huudatuksen seurauksena, ei tarkoita sitä, että katuautoon pitäisi oitis vaihtaa kiinteät nostimet. Eikä tässä tosiaankaan kukaan edes haaveile mistään 8000rpm kiertävästä katumoottorista, siis moottorista jossa todella on vielä voimaa siellä 8000:n tietämillä.
                      Päätöntä kaahausta kännissä, ei pääse poliiseja karkuun kun tekniikka pettää.


                      Ei kai enduracessakaan ne öljyt lineaarisesti kuumene koko 2 tunnin ajan? Ne vain vanhenevat nopeammin kun ovat sen 2 tuntia yli 100asteen lämmöissä. Sama asia on kadulla ajettaessa kun öljyt on uudet tai 10tkm ajetut. Niiden ominaisuudet ovat kaukana toisistaan kun lämmöt on yli 100astetta.

                      Itse pelaisin varmanpäälle noiden nostimien kanssa. Mitä iloa on nokista ja kansityöstä kun ei voi olla täysin varma avaako nokka venttiiliä kokonaan?

                      Se mitä tulee tohon e60 M5 koneeseen, sitä miettiessä kannattaisi varmaan katsoa almanakkaan ja miettiä miten paljon m42 ja uuden femman koneen suunnittelusta on eroa:think


                      ps. mä haaveilen koneesta jossa voima alkais 8000rpm kohdalla
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

                        #71
                        Originally posted by ///saMi View Post
                        onko varmuutta että nuo männät ja kampiakseli käy tuohon M42 koneeseen suoraan? ettei tule turhaan hankittua..


                        Tuolla jätkät ainakin kovin rakentaa tollasta konetta.



                        Ja tuolta löytyy samasta projektista enemmän juttua, kun eivät oo omia sivujaan jaksaneet kovin usein päivitellä.


                        Comment

                        • Jochen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1229
                          • Valkeakoski & Trondheim

                          #72
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Itse pelaisin varmanpäälle noiden nostimien kanssa. Mitä iloa on nokista ja kansityöstä kun ei voi olla täysin varma avaako nokka venttiiliä kokonaan?
                          Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa?

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Se mitä tulee tohon e60 M5 koneeseen, sitä miettiessä kannattaisi varmaan katsoa almanakkaan ja miettiä miten paljon m42 ja uuden femman koneen suunnittelusta on eroa:think
                          No nii-in. Oisit tarkentanut tuota asiaa aikaisemmissa postauksissas etkä yleistänyt. Hydraulisilla nostimilla (uusilla ja vanhoilla) saa koneen kiertämään 8000 yli kierrosta, piste.

                          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                          Comment

                          • Jochen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1229
                            • Valkeakoski & Trondheim

                            #73
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Jos auto maksaa 5000e, virityksiksi tulee todennäköisesti se lastu ja tehofiltteri ja mökäpönttö. Sen enempää ei kannata ns. katumoottoriin tehdä jos vielä lasketaan kustannus tehokkuutta. Eli viriosat=väliraha valmiiksi n. 200hv autoon.
                            Entäs jos auto on ostettu 300€ Endurance autoksi, silloinhan sille ei kai tehdä yhtään mitään kun se on niin halpa? Auton ostohinta ei määrää virityksen tasoa vaan auton omistaja...

                            Joku ostaa valmiin n. 200 hevosvoimaisen kutosen ja joku rakentaa neloskoneen jolla samassa korissa päästään samaan teho/painosuhteeseen kuin sillä kutosella. Oppia ikä kaikki.

                            Tallatut polut on tallatuille miehille.

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Vai meinaatko että puhumasi kampura ja s50 männät on edullisia kaikkine töineen? Tai mieto nokkapaketti yhdistettynä kannenavartamiseen ja venttiilin jousien uusimisineen
                            Voi se tuntua kalliilta jos haluaa autoltaan pelkkää tehoa eikä välitä siitä miten se tehdään.

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Muutenkin toi m42 kone on vitsi ton e36 keulalla, e30 vielä ymmärtää kun auto painaa sen 250kg vähemmän.
                            Voi kyynel. Olipa hyvä että sait tuon sydämmeltäsi ettei jää painamaan

                            Nyt oli kyse M42 koneen virittämisestä. Ikävää että ei oltu samaa mieltä noista nostajista.
                            Last edited by Jochen; 30-07-2007, 23:05.

                            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #74
                              Nyt on pakko pyytää anteeksi kun menin erehdyksissäni sanomaan että ne nostimet on heikkous siinä moottorissa.
                              Jälleen kerran paljastin todellisen tietämättömyyteni ja munasin itseni kun en ymmärtänyt että ne ovatkin koneen vahvuus juurikin kustannustehokkuudessa virittämisen kannalta.

                              Hydrauliset nostimet yhdistettyinä vakionokkiin(päästöt, ehkä miedot virinokat), pidempään iskuun(toinen kampiakseli), poraukseen(toiset männät), kansityöhön(kanavat ja mahdollisesti isommat venttiilit, uudet venttiilin jouset), uusi ohjelma karalalla. Tähän asti kaikki on siis vielä edullista:think
                              Ja olisi tyhmää maksaa vielä niistä nostimista.

                              Tämä siis on avain luotettavaan 8000rpm kierroslukuun kuten Jochen kertoi haluavansa.

                              Ensin on liian kallista ostaa nostimet jos se on tietty osuus auton hinnasta, seuraavaksi hinnalla ei olekkaan väliä kun kyse on pelkästä moottorista.

                              Originally posted by Jochen View Post
                              .Jos auto maksaa noin 5000€ niin voi mielestäny oikeutetusti kysyä että kannattaako maksaa viidesosaa auton hinnasta kiinteistä nostimista joista ei välttämättä ole mitään iloa?
                              Originally posted by Jochen View Post
                              Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa?
                              Originally posted by Jochen View Post
                              Auton ostohinta ei määrää virityksen tasoa vaan auton omistaja...

                              Voi se tuntua kalliilta jos haluaa autoltaan pelkkää tehoa eikä välitä siitä miten se tehdään.

                              Nyt oli kyse M42 koneen virittämisestä. Ikävää että ei oltu samaa mieltä noista nostajista.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • e36
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2003
                                • 241
                                • TKU

                                #75
                                Tuolta voi katsella mitä sille koneelle voi tehdä jos löytyy intoa...
                                Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                                Comment

                                Working...
                                X