Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibex
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Mittariston lämpömittarin toiminta on "vaimennettu" kuten Muurahainen kuvasi. Tarviitte ihan oikean lämpömittarin jos tahtoo selvitellä moottorin lämpötiloja.
    Yeps Tosin avossakin heittelee parin viisarin paksuuden verran, tiedä sitten mistä tuokin oikeasti johtuu
    Last edited by Vibex; 03-07-2018, 11:30.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by Vibex View Post
    Miksi muistelen että viisarin paksuuden verran kun viisari näyttää ns. pieleen, että se kielisi termostaatin ongelmista, voiko pitää paikkansa? Kävisi järkeen kyllä jos jäähdytysjärjestelmä muuten pelaa oikein.
    Olen termarin vaihtanut 10 aikana laakkosella kahdesti, sillä ei ole ollut vaikutusta. Ei tässä ihan kädet taskussa ole oltu. Kyse ei kuitenkaan ole mittariviasta, sillä ennen kuin kaasuläpälle menevä letku petti, niin lämmöt oli noin 5mm pielessä, nyt kun sitä letkua lyhennettiin ja siitä poistettiin huono kohta niin lämmöt ovat tuon millin yli, eli kyse on todennäköisimminkin siitä kuinka hyvin auto on saatu ilmattua. Tuo lämpimänä käyminen kuitenkin Z3:sten ongelma koska konehuoneen alla oleva ilma on kuumempaa huomattavasti kuin 3-sarjalaisissa. Mutta menee ehkä aiheesta jo niin ohi että en tästä enempää nyt papata.

    Mittariston toimintatapa on tiedossa.
    Last edited by Remotion; 03-07-2018, 11:30.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Mittariston lämpömittarin toiminta on "vaimennettu" kuten Muurahainen kuvasi. Tarviitte ihan oikean lämpömittarin jos tahtoo selvitellä moottorin lämpötiloja.

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Toi on ihan totta. Viisarin asento ei kerro käykö se rahtusen kylmänä vai kuumana se kone.
    Miksi muistelen että viisarin paksuuden verran kun viisari näyttää ns. pieleen, että se kielisi termostaatin ongelmista, voiko pitää paikkansa? Kävisi järkeen kyllä jos jäähdytysjärjestelmä muuten pelaa oikein.

    Kun tuolla aiemmin oli puhe, niin on muistettava ettei ->konehuoneen<- lämpötiloja voi mitata jäähdytinnesteestä. Ne ovat täysin eri asioita.

    Tuo viskoflektin poistaminen kiinnostaisi itseänikin kyllä vakavissa mielin

    Ja mahtoikos näissä tu- koneisissa olla säädettävissä tuo kaasupolkimen vaste? Ainakin tuohon kaupitellaan noita kolmepykäläisiä ajomodi bokseja, mihin mahtavat vaikuttaa, ilmeisesti jonkin vastuksen kautta toimivat (?). Tästä jo tehtiin tuo antijerkin poisto ja tuntuma parani jonkin verran

    Sekä vielä yksi, osaako joku ottaa kantaa suurempien suuttimien tarpeelle, mihin asti mahtaa vakiot riittää? Tosiaan potilas on tuo m52b28tu, supersprintin pakosarjoilla sekä nyt tulee ne catcamsin 258/257 10mm/9.9mm nokat.
    Last edited by Vibex; 03-07-2018, 11:13.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Tuo millimetri keskeltä oikealle on ominaisuus.
    Mittari kun töröttää siinä keskellä aika laajalla skaalalla luokkaa 75-120 tms.
    Toi on ihan totta. Viisarin asento ei kerro käykö se rahtusen kylmänä vai kuumana se kone.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    No ei mutta jos voisi toista olemassa olevaa sähköflektiä jo käyttää kahden kärpäsen hoitamiseen yhdellä iskulla. Tietysti tuollainen missä aukeava säleikkö olisi todella hieno. Silloin se ei blokkaisi turhaan silloin kun tuo tuuletin ei ole toiminnassa, eli yli 90% ajasta, joka hauskasti varmastikin olisi 95% ajasta jos se virtaisi koko alaltaan tuo jäähdytin.

    Uusi jäähdytin on nyt odottamassa minulla ja hankin kanssa uudet putket ihan iän takia, varmasti myös tuo 20v ikää ja 195tkm taulussa vaikuttaa siihen että lämmöt noin millimetrin keskeltä oikealle...
    Tehdään sitten samalla tuo blokkaus kaasuläpälle eli kokonaan se kanava pois keskeltä.
    Tuo millimetri keskeltä oikealle on ominaisuus.
    Mittari kun töröttää siinä keskellä aika laajalla skaalalla luokkaa 75-120 tms.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Ja onko remotionimla jotain lämpövaivoja kenties auton kanssa? Jos ei niin nilkkaa oikoseksi vaan. Mitä sitä ehjää muuttamaan mahdollisesti huonommaksi. Turha sieltä on ainakaan ilmastoinnin pöhellintä poistaa "painonsäästön" tekosyyllä jos kaikki muu jää silti paikalleen ja käyttöön.
    No ei mutta jos voisi toista olemassa olevaa sähköflektiä jo käyttää kahden kärpäsen hoitamiseen yhdellä iskulla. Tietysti tuollainen missä aukeava säleikkö olisi todella hieno. Silloin se ei blokkaisi turhaan silloin kun tuo tuuletin ei ole toiminnassa, eli yli 90% ajasta, joka hauskasti varmastikin olisi 95% ajasta jos se virtaisi koko alaltaan tuo jäähdytin.

    Uusi jäähdytin on nyt odottamassa minulla ja hankin kanssa uudet putket ihan iän takia, varmasti myös tuo 20v ikää ja 195tkm taulussa vaikuttaa siihen että lämmöt noin millimetrin keskeltä oikealle...
    Tehdään sitten samalla tuo blokkaus kaasuläpälle eli kokonaan se kanava pois keskeltä.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    S54 sarja toimii +400hv asti hyvin. Et ihan varmasti sopii sun "kireälle" pakonokalle. Jos ei riitä niin kättä taskuun syvemmälle ja p54 pakosarjat ostoskoriin.
    Jos budjetti on heittämällä yli 2500€ niin sitten käytettyjä p54 sarjoja voi löytyä. Ja toki myös teettäminen onnistuu. Jos budjetissa 500e, niin ainut parempi vaihtoehto on noi s54 sarjat.
    Jos olis laittaa 2500e pakosarjoihin ostaisin täältä saclamilta:


    Eli käytännössä ostan joko s54 sarjat tai teen itse, tuolta sivulta löytyy aika paljon tietoa noista sarjoista ja miten on vaikuttanu kun primäärejä on lyhennetty jne.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Ja onko remotionimla jotain lämpövaivoja kenties auton kanssa? Jos ei niin nilkkaa oikoseksi vaan. Mitä sitä ehjää muuttamaan mahdollisesti huonommaksi. Turha sieltä on ainakaan ilmastoinnin pöhellintä poistaa "painonsäästön" tekosyyllä jos kaikki muu jää silti paikalleen ja käyttöön.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Huutelen sen verran että ei jäähdytin tarvitse toimiakseen koko etupinta-alansa verran esteetöntä tilaa vaan sille riittää joku karkeasti 2/3 mainiosti. Syylärikun ei virtaa esteettömästi eli on aika paljonkin eri asia kuin pelkkä vastaavan kokoinen kanava.

    Se ettei ilma kierrä ohi on paljon tärkeämpää. Jos saa syntymään jonkinlaisen patopaineen syylärin eteen on takuulla PALJON parempi tilanne kuin syyläri jonka ohi ilma pääsee kiertämään.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Joo, tottahan se portaaton ohjaus parempi on, mutta jos autossa ei ole ohjelmoitavaa moottorinohjausta, joka osaisi ohjata pwm -flektiä, niin sille pitää askarrella joku oma purkki. (toki kaupallisia ratkaisuja todennäköisesti on, kun etsii, eikä homma ole vaikea diy:näkään pienellä elektroniikkaharrastuneisuudella.)


    https://www.youtube.com/watch?v=i6go2VTr5bY
    Ja ei oikeestaan tarvi noinkaan monimutkanen olla jos käyttää mikrokontrolleria. Arduino nanossa esim. on analogi inputteja ja PWM ulostuloja, niin Tuo lämpötila-anturin bias vastuksella inputtiin, ja pari riviä koodia ajamaan PWM ulostuloa lämpötilan mukaan. Tai vielä yksinkertaisempana joku ATtiny85 riittäs varmasti tohon, mut sen ohjelmointi yms. vaatii vähän normi arduinoa enemmän vaiheita.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Juurikin tuo. Toki kuvassa taitaa olla vanhempi etuvastuksilla oleva versio, mikä on rungoltaan aika samanlainen. Se peittää e36 isomman syylärin pinta-alan kokonaan. Itte länttäsin vaan nippareilla paikalleen ja vähän leikkelyä, niin se tiivistyy syylärin eteen nätisti:


    PWM ohjauksessa on aikalailla sama periaate mitä noiden etuvastusten kanssa, mutta parin eri nopeuden sijasta tuuletinta saa ohjattua portaattomasti syylärin lämpötilaan perustuen. Etuna on että sen saa hiljokseen pyörimään jo hyvissä ajoin ennenkuin syylärin lämmöt alkaa nousemaan liikaa, niin lämmöt pysyy hyvin kurissa ilman turhaa pöhinää.

    Joo, tottahan se portaaton ohjaus parempi on, mutta jos autossa ei ole ohjelmoitavaa moottorinohjausta, joka osaisi ohjata pwm -flektiä, niin sille pitää askarrella joku oma purkki. (toki kaupallisia ratkaisuja todennäköisesti on, kun etsii, eikä homma ole vaikea diy:näkään pienellä elektroniikkaharrastuneisuudella.) Vai mitenkäs on? Löytyykö Single vanos Siemensistä pwm -lähtö?


    Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 13:59.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Tästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.

    Tälläisestä ilmeisesti kyse?
    Juurikin tuo. Toki kuvassa taitaa olla vanhempi etuvastuksilla oleva versio, mutta on rungoltaan samanlainen. Se peittää e36 isomman syylärin pinta-alan kokonaan. Itte länttäsin vaan nippareilla paikalleen ja vähän leikkelyä, niin se tiivistyy syylärin eteen nätisti:


    PWM ohjauksessa on sama periaate mitä noiden etuvastusten kanssa, mutta parin eri nopeuden sijasta tuuletinta saa ohjattua portaattomasti syylärin lämpötilaan perustuen. Etuna on että sen saa hiljokseen pyörimään jo hyvissä ajoin ennenkuin syylärin lämmöt alkaa nousemaan liikaa, niin lämmöt pysyy hyvin kurissa ilman turhaa pöhinää. Ei siis mikään pakollinen systeemi, mutta koska ecu:lta onnistuu moinen ohjaus, niin sama sitä on käyttää.
    Last edited by Pazi88; 02-07-2018, 13:48.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Tästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.

    Tälläisestä ilmeisesti kyse?


    Ei ohjaudu ohi, se on syvällä puskurin sisällä siinä on neljään suuntaan puskurin muodostamat noin 15cm pitkät laidat, se ilma on sen kuulerin muotoisessa tilassa ansassa jokatapauksessa.

    Oikea flekti, mutta sulla kun on alkuperäinen flektin ohjaus lämpökytkimellä, eikä pwm:nä, niin kannattanee valita single vanos E39 flekti, joka on perinteisellä portaallisella nopeusohjauksella (64548380780). Muuten tarviit pwm-signaalin jostain flektiä ohjaamaan.
    Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 13:57.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Eli visko on ollut vuosikausia jo roskissa.
    Z3:sissa ilmankierto konehuoneessa on massiivinen ongelma, autoissa on kauttalinjan konehuoneen lämpötilat parikymmentä astetta korkeammat kuin vastaavissa 3-sarjalaissa. Tämä on tiedetty fakta. Se että siitä jäähdyttimestä blokkautuu 50-60 prosenttia ilmavirralta 90% ajasta tekee todella huonoa, ensinnäkin se jäähdytin ei ole käytössä kunnolla ja konehuoneen lämpötilat on paljon korkeammat kuin mitä ne voisivat olla koska siellä liikkuu vähemmän ilmaa.

    Tästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.

    Tälläisestä ilmeisesti kyse?


    Originally posted by Skarpa View Post
    Flektiä poistaessa kannattaa varmistaa, ettei käy niin, että tuulitunnelin aiemmin jäähdyttimelle ohjaama ilma virtaisikin jäähdyttimen ohi.

    Ei ohjaudu ohi, se on syvällä puskurin sisällä siinä on neljään suuntaan puskurin muodostamat noin 15cm pitkät laidat, se ilma on sen kuulerin muotoisessa tilassa ansassa jokatapauksessa.
    Last edited by Remotion; 02-07-2018, 13:34.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎