Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by petrolhead View Post
    Olisin valmis veikkaamaan että kokeilemalla erilaisia kombinaatioita löytyy just omalle setupille ja käyttötarkoitukselle paras pituus.
    Toki, mutta siis empiirisesti havaiten imuputken pituuden lisääminen lisää aina keskialueen vääntöä ja leikkaa hiukan huipputehoa. Eli jos haluaa pelkästään mahdollisimman suuren huipputehon em. kombinaatiolla aina paras tulos tulee lyhyillä putkilla normaaleissa tapauksissa.

    Mutta kun räpeltää moottoria kasaan niin keskialueen vääntö rokkaa. Jopa siinä määrin että toimiva moottori pitkin imuputkin voi käyttää kireämpää nokka-akselia kuin lyhytputkinen ja lopputuloksena on kone jossa on enemmän sekä keskialueen vääntöä että huipputehoa.

    Itse en ole vielä nähnyt moottoria jossa imuputkien lyhentäminen olisi lopputulosta parantanut - poisluettuna tietysti muuttuvat imuputkien pituudet joissa voidaan hyödyntää lyhyitä putkia huippukierroksilla ilman keskialueen huononemista.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Näppärä kaveri kyllä väsää toimivan muuttuva pituuksisen imusuppilo systeemin helposti.
      Ja tarkoitan nyt kahdella eri pituudella olevaa syteemiä.
      Mallia kun ottaa yammun r6 ja r1 malleista niin hahmottaa miten yksinkertainen systeemi voi olla.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5155
        • Kuopio

        Originally posted by mige95 View Post
        Eli karkeesti ottaen pelkillä läppärungoilla huipputeho olis paras (jos sisään menevä ilma olisi saman lämpöistä kun konehuoneen ulkopuolelta otettu) ?
        Ei... Asia on helpoin todeta yksi sylinterisellä 2t koneella. Siinä huomaa hyvin selvästi pelkän kaasarin ja sopivan kiihdytyssuppilon eron.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3406
          • Kotka

          Originally posted by meteor View Post
          3.2 imutorven kokonaispituus keskilinjasta mitattuna 17.5cm, 3.0 torvet on koneessa kiinni ei pääse mittaamaan.
          Jos 3,0 imutorvet on jossain vaiheessa jäämässä ylimääräisiksi, niin oon kiinnostunut ostamaan.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Juho_
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2016
            • 1064
            • Suomi

            Originally posted by jannmann View Post
            Näppärä kaveri kyllä väsää toimivan muuttuva pituuksisen imusuppilo systeemin helposti.
            Ja tarkoitan nyt kahdella eri pituudella olevaa syteemiä.
            Mallia kun ottaa yammun r6 ja r1 malleista niin hahmottaa miten yksinkertainen systeemi voi olla.
            Nojoo, muuttuva pituuksisella imusuppilolla saisi tehokäppyrän muotoa varmasti laajemmaksi.

            Oletettavasti pitkällä imukanavalla (ventiililtä, suppilon loppuun) se ns. "tehoalue" on huomattavasti kapeampi mitä vaikka 3:lle tai 4:lle aallolle mitoitettu jos käytetään toista aaltoa hyödyksi. Eli pituus karkeesti siellä ~400mm luokassa.

            Erillisillä läppärungoilla voipi myös läpän sijoituksella muuttaa osakaasulla moottorin toimintaa.
            Eli ne kannattaisi varmaan sijoittaa mahdollisimman lähelle kantta?
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • sunbeam
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2008
              • 303
              • Hämeenlinna

              Koitin erimittaisia torvia penkissä m52b28 moottorissa läppärungot ja isoimukotelo
              50mm 270hv
              100m 275 hv
              s54 suppilot hyvä keski vääntö huiput 285hv
              s50b30 alkuperäiset 292hv

              Comment

              • mige95
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 1170
                • lahti

                Originally posted by sunbeam View Post
                Koitin erimittaisia torvia penkissä m52b28 moottorissa läppärungot ja isoimukotelo
                50mm 270hv
                100m 275 hv
                s54 suppilot hyvä keski vääntö huiput 285hv
                s50b30 alkuperäiset 292hv
                Eli toi perus "nyrkkisääntö" lyhyet torvet ja enemmän huipputehoa ei näköjään aina pidä paikkaasa. Ootko mitannut matkan venttiililtä suppilon päätyy ? Se on varmaa liki 300mm, mikä plenumi sulla on ?
                Last edited by mige95; 17-12-2017, 11:48.
                -g20 330e
                -e31 840ci sc
                -e46 316i (m52tub25)

                EX- f11 530d lci
                Ex- f01 730d
                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                Ex: -06 e61 535d m-sport
                Ex:-02 e39 530d manual
                Ex -93 e34 520i

                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                M62tu ajoitustyökalut.
                N47/n57 ajoitustyökalut.

                Comment

                • Miuge
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 630
                  • Tampere

                  Dynovertailua imutorven pituuden muutoksista TVR:n koneessa:
                  Inlet length has a huge effect on the way engine power is produced this is down to the effect commonly known as “pulse tuning, control of pulse frequency to optimize system response” The easiest wa…
                  Webshop - MRT Engineering
                  Facebook - MRT Engineering
                  Instagram - mrtengineering
                  YouTube - miugemrt

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Pakkaa voidaan sekoittaa vielä sillä että imutorvi onkin muodoltaan suppilo, ei tasamittainen.
                    Eri kartioasteista ja sen vaikutuksesta löytyy mm. jotain vanhoja BMW dokumentteja.
                    Tämän tyyppisiä imutorvia on käytety mm. S14 ja S50 koneissa.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • mige95
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 1170
                      • lahti

                      Kävin mittaamassa oman imukanavan pituuden (m52 kansi,läppärunkoadapteri,b32 läppärungot,b30 torvet)
                      Kokonaismitta 435mm

                      Sain b30 torvien kokonais pituudeks 207.5mm (15mm) menee lippiksien sisään eli käytössä 195mm.
                      Läppikset n.120mm
                      Venttiilistä adapterin päälle n.120mm

                      Eli toi on niinsanotusti kahdella pulssilla resonoiva ?
                      -g20 330e
                      -e31 840ci sc
                      -e46 316i (m52tub25)

                      EX- f11 530d lci
                      Ex- f01 730d
                      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                      Ex: -06 e61 535d m-sport
                      Ex:-02 e39 530d manual
                      Ex -93 e34 520i

                      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                      M62tu ajoitustyökalut.
                      N47/n57 ajoitustyökalut.

                      Comment

                      • sunbeam
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2008
                        • 303
                        • Hämeenlinna

                        [QUOTE=mige95;3964584]Eli toi perus "nyrkkisääntö" lyhyet torvet ja enemmän huipputehoa ei näköjään aina pidä paikkaasa. Ootko mitannut matkan venttiililtä suppilon päätyy ? Se on varmaa liki 300mm, mikä plenumi sulla on ?[/QUOT

                        Comment

                        • sunbeam
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2008
                          • 303
                          • Hämeenlinna

                          [QUOTE=sunbeam;3964830][QUOTE=mige95;3964584]Eli toi perus "nyrkkisääntö" lyhyet torvet ja enemmän huipputehoa ei näköjään aina pidä paikkaasa. Ootko mitannut matkan venttiililtä suppilon päätyy ? Se on varmaa liki 300mm, mikä plenumi sulla on ?[/QUOT[Click image for larger version

Name:	boksi11.jpg
Views:	1
Size:	53.6 KB
ID:	4835936

                          Comment

                          • sunbeam
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2008
                            • 303
                            • Hämeenlinna

                            [QUOTE=sunbeam;3964832][QUOTE=sunbeam;3964830]
                            Originally posted by mige95 View Post
                            Eli toi perus "nyrkkisääntö" lyhyet torvet ja enemmän huipputehoa ei näköjään aina pidä paikkaasa. Ootko mitannut matkan venttiililtä suppilon päätyy ? Se on varmaa liki 300mm, mikä plenumi sulla on ?[/QUOT[[ATTACH]146798[/ATTACH]
                            Tämmönen itetehty , tilavuutta en muista ,ISO
                            Muotti löytyy
                            3hv tuli lisää jos vertaa pelkillä suppiloilla vetoon nokkapelti auki

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1170
                              • lahti

                              Okei vähän samaa näköä kuin siinä aftermarket s50 hiilikuitu kotelossa. Mulla on vakio s50 plenumi, isolta seki vaikuttaa.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • Juho_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2016
                                • 1064
                                • Suomi

                                Onko millainen suodatin tuon kotelon kanssa käytössä?
                                Testasitteko kotelon kanssa ilman suodatinta myös?
                                Ja oli siis suppilot ilman omia suodattimia kun koteloa ei ollut (noin ainakin ite ymmärsin)?


                                M3 E46 CSL kotelossa taitaa olla alunperin sekä ainakin evolven versiossa suodatin kotelon sisällä.

                                Ite oon parhaillaan rakentamassa lasikuidusta koteloa mihin tulee sisälle paneelisuodatin.. vielä pitäisi kehitellä helposti purettava kehikko itse suodattimelle, nyt kun sopivan satuin löytämään.
                                Toki sinäänsä turha siitä mitään tarinoida, kun ensin pitäisi testata miten toimii koneen kanssa.
                                YouTube
                                Instagram // Juhon Moottoripaja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎