Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne[l
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 861
    • Ylöjärvi

    Originally posted by afafaf View Post
    Jos hitsautat niin voin suositella E.mäkikangas nivala.. multa kaksi kantta hitsannu, toisesta juuriki seetirenkaasta lähtevä halkeama..

    Oli kohtuuhintainen, ja pystyy tekemään höyläykset, ponnistukset, ym.. koneistukset.
    tästä löyty tallin läheltä akaasta paikka joka on noita hitsannu, vien sinne jos tosta pelin viä sais. Noita vanoksettomia kansia ei kyllä löydy mistään myynnistä.
    Onko sulla ollu ihan ajossa noi kannet hitsauksen jälkeen että on korjaus pitäny?
    e46 330i cabriolet
    e91 320d
    e36 328 törpö

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5266
      • Pirkkala

      Tässä vähän tämmöstä ääneen ajattelua m50 budjettiturbon tekemisestä.
      Mielipiteitä ja kokemuksia ebay valetuista turbopakosarjoista?
      Tulossa e34 koppaan joskus x ajan päästä.

      Itsellä ajatuksena lähinnä minimoida pakosarjan tilavuus, välittämättä putkien pituuksista mitään. Yksinieluinen ahdin tulossa.

      Tuossa yksi esimerkki


      Ainakin kahta hiukan erilaista mallia on tarjolla.

      Tuon avulla on ilmeisesti kohtuudella mahdollista asentaa turbo ylös eteen tai alas taakse.
      Onko esim. Hx35 holsetin asennus alas kokonaan mahdotonta tilan kannalta?

      Entäpäs mitä raati on mieltä jos hx35 ahtimessa on #8 pakopesä ja 60mm siipi, ja 54 tai 56 kompurasiipi (56 olis billet)
      Kone siis m50b25 non vanos ja aivan maksimissaan 500hp tarkoitus ottaa. Luultavasti 400-450 ja kone sisäkaluiltaan ja nokiltaan vakio.
      Pakopesää on muutamat epäilleet liian pieneksi.
      Toinen vaihtoehto voisi olla BW S252 jonka spekseihin en ole vielä taarkemmin perehtynyt. Tai miksei joku muukin sopiva ahdin.

      Tuo taakse ja alas asennus olisi omasta mielestä hyvä juttu,
      Osaako kukaan sanoa mikä olisi tällöin fiksuin tapa tehdä öljynpaluu?

      Sopivat korkeaohmiset suuttimet ja hukkaportti voisi kiinnostaa jos jollakin lojuu ylimääräisenä...
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11120
        • Oulu

        Joo tuo 8:n pesä on vähän pikkunen. 12 parempi, eikä haittais vaikka 14 pakopesä ois, mutta niitä on nihkeästi tarjolla.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Tuo taakse ja alas asennus olisi omasta mielestä hyvä juttu,
          Osaako kukaan sanoa mikä olisi tällöin fiksuin tapa tehdä öljynpaluu?
          Riippuu pitkälti siitä, miten ylös ahdin asettuu. Öljyn pinta on aika lähellä öljypohjan liitospintaa, tai sitä on helppo pitää referenssinä. Kuulalaakeri Garretti pelaa hienosti öljynpainelinjassa olevan kuristimen kanssa, kun ahtimen keskilinja oli luokkaa 10 cm siitä öljypohjan saumasta ylempänä ja öljynpaluu e36 öljypohjan pahkan etupuolella alhaalla öljypinnan alla.

          HX40 Holsetti asennettiin tilan takia M54-koneeseen ehkä sentin alemmas(turbon keskilinja n. 8-9 cm öp liitospinnasta) ja paluulinja meni öljypohjan alareunaan taakse. Ei toiminut edes tyhjäkäynnillä, vaan puski öljyä ahtimen läpi pakopesään. Painelinjassa ei mitään kuristuksia. Paluupuolelle laitettiin sit IKH:lla myytävä 12 voltin (99€) öljypumppu ja paluuliitäntä siirrettiin öljypohjan toiselle puolelle sinne öljytikun viereen, että oletuksena vaahtoinen öljy valuu öljyn pinnalle, eikä "sekaan". Tämä systeemi toiminut hienosti, joskin pumppu pitää aika selkeää surinaa, joka kuuluu varsinkin tyhjäkäynnillä. Pumpun releen ohjaus toimii samasta johdosta, kuin polttoainepumpun releen ohjaus.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            Toi valurauta sarja on tarkoitettu just taakse alas jos yrittää ylös ni pitäis olla väärän kätinen ahdin ja ne on harvassa.
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5266
              • Pirkkala

              Originally posted by jmp2002 View Post
              Toi valurauta sarja on tarkoitettu just taakse alas jos yrittää ylös ni pitäis olla väärän kätinen ahdin ja ne on harvassa.
              Kiitos vastauksista kaikille

              Joo tämä olikiin tiedossa että tarkoitettu taakse alas.
              En vain ole päässyt näkemään mihin asentoon laippa jää jos laittaa "katolleen". Sillä mietin tuota mahdolisuutta. Saisikohan pienellä asennonmuutoskappaleella asennettua ylös :think

              Oisko kellään sanoa tuohon mitään että voiko hx35 kokoluokan ahdin mahtua sinne alas?
              Siinäkin voi väliin laittaa pienen lätyn jolla asentoa saa pelattua jonhonkin suntaan.

              Pitääkö se vaan tilata tuo ja alkaa kokeilemaan että miten se sinne voisi mennä.
              Alas asentamalla saisi aika kompaktin asennuksen. Turbon ja ilmanputsarin väliselle putkelle voi tulla ahdasta mutta arvelin että jos tekisi sen puoleisen moottorinkannakkeen itse jos tarvitsee.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                Alas asentaminen on kyllä kaikenkaikkiaan hitosti hankalampi, kuin ylös. HX35 mahtuu varmasti hienosti, mutta ota sit huomioon, että ahtoputkikin pitää saada mahtumaan jostain. Tosin, ilman ilmastointia ei ole ihan niin paha homma, mitä ilmastoinnillisten kanssa.

                Instagramista löydät firman sivuilta joitakin kuvia noista asennuksista, jos niistä ois jotain apua.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • ^Tonix^
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 641
                  • Vaasa

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Tässä vähän tämmöstä ääneen ajattelua m50 budjettiturbon tekemisestä.
                  Mielipiteitä ja kokemuksia ebay valetuista turbopakosarjoista?
                  Tulossa e34 koppaan joskus x ajan päästä.

                  Itsellä ajatuksena lähinnä minimoida pakosarjan tilavuus, välittämättä putkien pituuksista mitään. Yksinieluinen ahdin tulossa.

                  Tuossa yksi esimerkki


                  Ainakin kahta hiukan erilaista mallia on tarjolla.

                  Tuon avulla on ilmeisesti kohtuudella mahdollista asentaa turbo ylös eteen tai alas taakse.
                  Onko esim. Hx35 holsetin asennus alas kokonaan mahdotonta tilan kannalta?

                  Entäpäs mitä raati on mieltä jos hx35 ahtimessa on #8 pakopesä ja 60mm siipi, ja 54 tai 56 kompurasiipi (56 olis billet)
                  Kone siis m50b25 non vanos ja aivan maksimissaan 500hp tarkoitus ottaa. Luultavasti 400-450 ja kone sisäkaluiltaan ja nokiltaan vakio.
                  Pakopesää on muutamat epäilleet liian pieneksi.
                  Toinen vaihtoehto voisi olla BW S252 jonka spekseihin en ole vielä taarkemmin perehtynyt. Tai miksei joku muukin sopiva ahdin.

                  Tuo taakse ja alas asennus olisi omasta mielestä hyvä juttu,
                  Osaako kukaan sanoa mikä olisi tällöin fiksuin tapa tehdä öljynpaluu?

                  Sopivat korkeaohmiset suuttimet ja hukkaportti voisi kiinnostaa jos jollakin lojuu ylimääräisenä...
                  Kaverilla oli e36ssa hx40 ahtimella. Toimiva ratkaisu ilman suurempaa kikkailua, kompurakoteloon hitsattiin muistaakseni 90asteinen lähtö jotta ahtoputken saisi järkevästi mahtumaan.

                  hx35 on toimiva ja halpa noille tehoille, sxe200 sarja on varmasti kans hyvä ja huomattavasti paremmat pakopesä valikoimat kuin hx35.
                  e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                  E30 318is
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    Kiitos. Jos mahtuu e36:ssa niin luulisin menevän helposti e34
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • TinoTK
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 809
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Kiitos. Jos mahtuu e36:ssa niin luulisin menevän helposti e34
                      Miksi alapuolelle?
                      E34:sessa kun sitä tilaa on M50 koneisessa yläpuolella vaikka muille jakaa.
                      Yläpuolelle löytyy järkeviä pakosarjojakin ja on ihan helvetisti kivempi tehdä sillä puolen autoa
                      ///BMW M550d LCI

                      Comment

                      • aaape
                        BTCF Member
                        • Aug 2009
                        • 617
                        • Muaninka

                        Mulla on tuommonen kiinan valurautasarja ei sovi e34:seen 35holsetin kanssa mitenkään taakse alas. Ohjauksen osat ottaa kiinni. Eteen ylös sarja ottaa kanteen kiinni ja ahdin tulee tosi ylös
                        e36 328i turbo (95)
                        vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                        e30 316 (m30)(87) projekti

                        EX.
                        e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                        Comment

                        • Bansku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2011
                          • 1493
                          • Savo

                          Männänrenkaiden katkos välyksistä. Viilan vaihto aiheutti ahneutta ja välys karkasi. Millä toleranssilla näissä nyt pitäis mennä? Tai siis mikä on ehdoton maximi.
                          Dp takomännät ja reilulla paineella ajettava moottori kyseessä jos näillä mitään merkitystä.

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            Onkos porukalla vinkkejä kun oma m50turbo tekee sitä että painelaakeri vinkuu useasti vapaalla, kytkintä hieman polkasemalla ääni katoaa..
                            vinkuu juurikin kytkin ylhäällä

                            Autossa ZF:n iso 5v laatikko 330dieselistä ja 330dieselin painelaakeri.
                            (eikä pikku 5z fz laakeri koska akseli paljon paksumpi isossa askissa)

                            vanha painelaakeri 50km ajon jälkeen aivan kappaleina, ja uusi laakeri vaihdettiin mutta sama ongelma jatkui liki heti.
                            autossa bling factoryn vauhtipyörä, sassin 765 asetelma sintterillä, kytkin ei alussa irroittanut kunnolla sillä haarukka otti kiinni paineasetelmaan.
                            Haarukkaa modattiin tulemaan hieman ulospäin (5mm) jolloin haarukka ei enään ota kiinni asetelmaan ja painelaakeri toimii oikein, kytkin irroittaa ja myös pitää oikein hyvin.

                            Voiko ongelma olla siinä että painelaakeri tulee nyt 5mm liian ulos ja akselin ympärillä oleva holkki ei enään riitä? mielestäni oli kuitenkin ok kun aski pöydällä tuota testailin.
                            laakerissahan ei ole mitään lukitusta haarukkaan, joten mikään ei käytännössä palauta laakeria uskoisin tämän olevan ongelma.

                            (täysin sama systeemi kuin muissakin ZF askeissa laakerin suhteen.
                            Last edited by Takalo_kari; 20-11-2018, 19:59.
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • ^Tonix^
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 641
                              • Vaasa

                              Originally posted by Bansku View Post
                              Männänrenkaiden katkos välyksistä. Viilan vaihto aiheutti ahneutta ja välys karkasi. Millä toleranssilla näissä nyt pitäis mennä? Tai siis mikä on ehdoton maximi.
                              Dp takomännät ja reilulla paineella ajettava moottori kyseessä jos näillä mitään merkitystä.
                              1 rengas 0.50
                              2 rengas 0.60
                              öljy minimi 0.40 (näihin ei yleensä edes tarvi koskea kuin DP männistä kyse)
                              Männänrenkaiden merkinnät ylöspäin.

                              Ei ole mikään kovin paha asia jos välys on vähä liian iso, mutta liian pieni niin on romua tiedossa..
                              e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                              E30 318is
                              E36 M3 Coupe

                              Comment

                              • Bansku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2011
                                • 1493
                                • Savo

                                Joo noihin tähtäilinkin. Mutta noinkin pieni öljyrenkailla :think
                                Ykkösen ylempään renkaaseen siis vahingossa livahti 0.8 välys. Just tässä mietin että jos jotain jo vaikuttaa niin laittaa renkaita sarja tulemaan

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎