Mites olis suuttimien testaus?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TDS - Tekniikkaa ja viritystä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Pumppusi ennakonsäädin (se jota moottorinohjaus säätää) kuulostaa olevan harva eli lopussa. Voit saada käynnin tasottumaan suht vahvalla 2t tai 4t öljyllä seostetulla dieselillä.
Toinen tapa on nostaa kierroksia huijaamalla koneen lämpötilaa kylmemmäksi siitä anturista mikä säätää kierroksia kylmänä. En muista mikä se niistä oli, mutta kannessa kumminkin.
Koetappa joutessasi.
Originally posted by JJwawoo View PostTästä on puhuttu jo ennenkin, mutta ongelma ei ihan täsmää.
e34 525TDSA touring ei suostu käymään kunnollista tyhjäkäyntiä.
Vaihdettu määränsäädin, tarkastettu kaikki polttoaineputket/letkut ja suuttimet.
Auto lähtee hyvin käyntiin oli sitten kylmä tai kuuma, jopa 15 asteen pakkasesta ilman roikkaa. Tehovajetta ei tunnu vejättäessä ollenkaan. Vanhalla syöttöpumpun kannella ongelma oli seilaava tyjäkäynti ja tökkiminen kiihdytyksessä(kulunut määränsäädin)
Kirkkaassa putkessa ei kulje ilmaa vaikka siirtopummpu mallia tarvike. Tankissa paluuletku ei mene pohjaan asti, tämä ehkä ainut paikka mistä voisi ilmaa saada.
Pumpun ennakkoa koitettu säätää ja hammermodia nakuteltu molempiin suuntiin.
Tyhjäkäyntiä saatu hieman tasaisemmaksi mutta käy siltikin todella raskaan oloisesti (kone rynkyttää ja koko auto tärisee) mutta kun pikkusenkin kierroksia laittaa niin käynti tasaantuu välittömästi.
Pitää kohta varmaan korjata samalla tavalla kuin entinenkin farkku eli mekaaninen pumppu ja manuaali aski..sigpic
-14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.
Comment
-
-
Pakkasella paljastui pumpun letkulähtöjen tiivareissa vuoto. Myös kuparitiivisteet polttoainelinjoissa vuotivat Pumpppuun vaihdoin kuparirikat ja varmuudenvuoksi vielä kaikki paluuletkut. Käynti tasoittui huomattavasti mutta ei miellytä vieläkään.(nyt ei enää koko auto tutise tyjäkäynnillä) Edelleenkään kierroksilla ajaessa heti tyhjäkäynnin jälkeen ei mitään ongelmaa. Pitää ottaa ennakon säädin pöydälle ja vaihtaa sekin toisesta pumpusta jos osoittautuu paskaksi. Pumpun tiivari sarjan voisi kanssa laittaa tilaukseen, Näyttäsi ylempi kansi siltä että senkin välistä tihkuu. Pakkanen ja vanhat tiivisteet... hmmm :think:'
niin ja kun laittaa D:n tai R:n silmään käynti tasaantuu heti.KTM 1090 Adventure R
Comment
-
-
Quote:
Originally Posted by Sharedoc
Oon mietiskellyt että voisiko TD/TDS automaattilaatikkomallissa lukita turbiini jo alhaisemmissa vauhdeissa pakko-ohjaamalla laatikon "solenoid valve converter lockup clutch" - signaalin maihin kytkimella. Tämä open collector-tyyppinen signaali löytyy EGS-boksilta liittimen nasta 4.
Kytkimen saisi tehtyä nätisti laatikon talvilähtökytkimestä "*", siten että katkaisee EGS-boksille menevän signaalin (nasta 13) ja kytkemällä sen nastaan 4.
melkeen väittäisin että onnistuu MUTTA laatikon ohjaus ei tätä tajua ja heittää vikamoodin päälle
-----
Kokeilin kytkentää ja kyllä se tosiaan heittää vikamoodin päälle.
Täytyy kokeilla seuraavaksi kytkentää jossa EGS-boksin lähtö lockup clutchille eristetään ylösvetovastuksella ja diodilla, jolloin EGS ei huomaa kun lockup clutchia pakko-ohjataan. Lisäksi kokeilen pakko-ohjausta suoraan erillisellä vipukytkimellä vaihdelaation solenoidien maata vasten.
Autossani 525td touring vm 1993 EGS-boksi löytyy apukuskin jalkatilasta kaiuttimen takaa tosi hankalasta paikasta työskentelyn kannalta. Liittimen pinnijärjestyskään ei ollut ylempien linkkien mukainen vaan tälläinen
Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Originally posted by Sharedoc View PostKokeilin kytkentää ja kyllä se tosiaan heittää vikamoodin päälle.
Täytyy kokeilla seuraavaksi kytkentää jossa EGS-boksin lähtö lockup clutchille eristetään ylösvetovastuksella ja diodilla, jolloin EGS ei huomaa kun lockup clutchia pakko-ohjataan. Lisäksi kokeilen pakko-ohjausta suoraan erillisellä vipukytkimellä vaihdelaation solenoidien maata vasten.
Autossani 525td touring vm 1993 EGS-boksi löytyy apukuskin jalkatilasta kaiuttimen takaa tosi hankalasta paikasta työskentelyn kannalta. Liittimen pinnijärjestyskään ei ollut ylempien linkkien mukainen vaan tälläinen
http://download.golgofa.ru/valera/ET...0.2/index.htmlKokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
325TDSA E36 VM1998
Nykii 1500-4000rpm välillä. Kylmällä koneella tuntuisi moitteetomasti pelaavan.
Vika alkoi pari kuukautta sitten ajoittaisella nykisimellä pienillä nopeuksilla(30-60) joka hävisi itsekseen, palasi pahempana n.4tkm jälkeen.
Vikakoodeja ei luettu.
Edit. Vika löytyi, 4 pytyn suuttimen antura kappaleena, johto irti niin alkoi ottamaan kieroksia. uus tilaukseenLast edited by choes; 24-12-2012, 20:18.
Comment
-
-
Aikamoisen selvitystyön jälkeen löytyi E34 93-malliin automaattivaihteiston ohjauskaavio täältä
Kohdasta "Electronic transmission control EGS A4S 310R" sivu 198/556.
Aiemmasta käsityksestä poiketen vaihteiston solenoideja ajetaankin transistoreilla EGS-moduulin sisäisesti reguloidusta 5V - jännitteestä yhteistä maata vasten. Ikävä kyllä sisäistä 5V-jännitettä ei löydy liittimeltä sellaisenaan.
Yritän seuraavaksi käyttää 1-solenoidin ohjausjännitettä hyväksi, sen pitäisi olla 5V kun vaihteisto on 4-vaihteella. Käytännössä seuraavaksi kokeiltava kytkentä on niin yksinkertainen että kytken 1-solenoidin ohjauksen (nasta 48) pakko-ohjaus vipukytkimen kautta turbiinin lukitussolenoidin ohjaukseen (nasta 38).
Tämän kytkennän pitäisi pelata siten että kun pakko-ohjauskytkin on päällä, turbiini pitäisi lukittua 4-vaihteella, mutta ei 3-vaihteella. Kytkennän huono puoli on että turbiini lukittuu myös 2-, 1- ja peruutusvaihteella, joten kytkin täytyy ehtiä avaamaan ennen 2 vaihteen kytkeytymistä.
Jos lukituksen saa pelaamaan tähän voi kyllä rakentaa lisää transistorilogiikkaa, niin että lukitus toimii vain 4-vaihteella. Teen sen kunhan nyt saan ensin testattua toimiiko 48-38-kytkentä.Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Kokeilun perusteella 1-solenoidin (nastan 48) jännite onkin 2-3 vaihteilla päällä ja vastaavasti 4-vaihteella maassa, eli siitä ei saa sopivaa ohjausjännitettä.Last edited by Sharedoc; 25-12-2012, 16:08.Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Testasin myös toista solenoidiohjausta (nasta 43). Sekään ei käy sillä se on myös jännitteetön 4-vaihteella.
Mittasin solenoidiohjausjännitteen joka on noin 4 volttia. Ei kai tässä muu auta kuin tehdä se 4 volttia kun sitä ei löydy ECS-boksin liittimeltä.Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Originally posted by Sharedoc View PostKokeilun perusteella 1-solenoidin (nastan 48) jännite onkin 2-3 vaihteilla päällä ja vastaavasti 4-vaihteella maassa, eli siitä ei saa sopivaa ohjausjännitettä.
Mitä tulee nastasta 40?, entä mitä näkyy skoopilla nastassa 41?
Venttiili 3 näyttäisi olevan laatikon paineen säätö, olisko PWM ohjattu? (nasta 41).
Eli tuolloin saisi 5 v nastasta 40, ja jos tulee jotain muuta, niin regua vaan väliin.
Toisaalta regulle voi ottaa sähkön mistä vaan, vaikka tuon purkin virransyötöstä.
Voisi kyllä olla viisasta laittaa vaihtokytkimellä/vaihtoreleellä se ohjaus, siis purkin ohjaus/pakko-ohjaus valinta. Voi nimittäin olla että purkki tutkii onko piuhan päässä ehjä solenoidi ja tällöin jostain muualta tuleva 5 v sotkee mittauksen.
Mutta jos olet hommaa kokeillut eikä mitään vikatiloja näkynyt niin ei sitten mitään.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
EGS-purkin virransyötöstä (nasta 28) voi reguloida ohjausjännitettä turbiininlukitussolenoidille. Mittausten perusteella nastassa 28 on suoraan akkujännite 12... 14V. Jännite on virtalukon asennosta riippumatta, mikä on vähän huono homma.
Pöljän pojan regulaattori on pudottaa nastan 28 jännitettä diodiketjulla. Laatikosta löytyi 11 diodia, joka ketjutettuna pudottavat jännitettä n. 7.7V. Tällöin solenoidin ohjausjännitteeksi muodostui 14-7,7 = 6.3V.
Kokeilun tulos: laatikko menee vikatilaan.
Täytyy käydä ostamassa lisää diodeja...Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Kokeilin vielä eristää solenoidin ohjauksen diodilla EGS-purkin päästä, jotta EGS ei näe solenoidin pakko -ohjausta, mutta tämäkään kytkentä ei toimi, vaan laatikko menee vikatilaan.
Sen verran edistystä kuitenkin, että laatikko ei mene vikatilaan kun pakko-ohjauksen kytkee 4-vaihteella yli 85 vauhdissa kun turbiinin lukitus on jo päällä. Vikatilaan laatikko menee nopeutta pudottaessa kun turbiinin normaali lukitus poistuu. Tulkitsen tämän että pakko-ohjauskytkentä itse ei aiheuta vikatilaa, vaan EGS huomaa jotenkin esim kierrosnopeuserosta ettei kaikki ole kunnossa ja julistaa vikatilan. Vikatilassa EGS laskee solenoidien maan (nasta 54) kellumaan ja silloin solenoidien ohjaukset poistuu kaikki.
Periaatteessa pakko-ohjaamalla releellä maihin solenoidien maan (nasta 54) saisi turbiinilukon varmasti päälle, mutta ongelmaksi muodostuu laatikon meneminen vikatilaan, jolloin seuraavista valoista lähtö olisi 4-vaihteella, jollei virtoja käytä pois virta-avaimesta. Oliskohan EGSn vikatilasta poistoon muuta tapaa kuin virtojen käyttö pois virta-avaimesta?
Täytyy miettiä keksiikö tässä vielä jotain mitä voisi kokeilla.Last edited by Sharedoc; 26-12-2012, 11:15.Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Hyvät uutiset: Turbiinilukitus pysyy päällä myös alle 80 nopeuksissa.
Huonot uutiset: Turbiinilukitusta ei saa päälle alle 85 kmh nopeuksissa.
Elikkä joutuu käyttämään nopeutta yli 85 kyydissä, jolloin EGS kytkee turbiinilukon, sen jälkeen pakko-ohjauskytkennällä se pysyy myös alle 80 kyydeissä.
Pakko-ohjauskytkentään täytyi lisätä keinokuormana 1 kohm vastus maihin EGS nastaan 38 ennen erotusdiodia. Tällöin EGS uskoo että sillä on edelleen solenoidi ajettavana, vaikka solenoidi onkin pakko-ohjauksessa.
Täytyy nyt miettiä miten saisi vielä tuon lukituksen päälle myös luistavalla turbiinilla.Last edited by Sharedoc; 26-12-2012, 17:49.Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Last edited by Sharedoc; 26-12-2012, 20:23.Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
-
Mietiskelin miksi luistavalla turbiinilla alle 85 kyydissä turbiinilukko ei ota kiinni, vaikka solenoidi kytkeytyy pakko-ohjattuna?
Yksi mahdollinen selitys on ettei laatikossa ole riittävästi öljynpainetta silloin. Näyttää olevan PWM-ohjattu (sivu 40), kuvaus löytyy täältä
Seuraava kokeilu on laittaa aukeava rele EGS nastaan 41 tulevaan linjaan (Hydraulic presssure regulator). Releen rinnalle 1 kohmin vastus, jotta EGS luulee solenoidin toimivan.Last edited by Sharedoc; 26-12-2012, 18:48.Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98
Comment
-
Comment