Ostin vuosi sitten 160tkm ajetun 530xd F11 2011. Vaikka moottoriöljyjä on vaihdeltu autoon historiansa ajan erittäin hyvin (10-15tkm välein), niin oli ketjussa silti alkavaa sanomista ja alakerran laakereissa sama juttu. Auto oli toki kuulemma softattuna jonkun aikaa ja Start-Stop ollut käytössä.
Vaikka remontti tulikin olemaan arvokas, niin se kannatti tehdä eikä jäädä jännittelemään tulevaisuutta.
Itse, jos olisin N57:aa ostamassa, niin en kyllä raaskisi ajella yli 200tkm rullattuna ilman edellä mainittuja Inspection 3 juttuja.
Tässä miettinyt seuraavaa autoa että 5sarjaan seuraavaksi. N57 vaan tuo omat jännitykset siihen. Onko jollain tietoa minkälaisella osumatarkkuudella näissä laakerikatastrofi osuu kohdalle vrt 530 ja535? Jotenkin tuntuu että tuo tuplaturbo on nykyään se heikompi, jos näihin hajoamistarinoihin uskoo
09/2013 tai uudempi ni onjo paranneltu kone, tottakai 35d on lähtökohtasesti lujemmilla kun raakamosa on samaku 30d ja sittenku se ohjelmoidaa onjo siinä yli 100hp enemmänku vakio 30d mallissa, nämä lähtökohdat ja siihen päälle sitte väärinkäytöt ja huonot huollot niin todennäkösyydet kasvaa. Niinku täälä miljoonaa kertaa sanottu niin huoltohistoria ei pitkiä öljynvaihtovälejä ja varmaa mielellää mahdollisimman vakio kuntonen niin se vois olla ihan ok lähtökohta.
Mulla on 4v ollu 2008 vuoden n57:ska ja ketjun oon ennakoivana siihen tehnyt olis varmaa menny maalii saakka vakio kettingilläki, ajanu 167-267tkm välin tähämennes. Turbo on hajonnu ja hehkujen releboksi, turboki siitä syystä varmaa et imuputki oli pitkää rikki ja veti paskaa turboo.
Tässä miettinyt seuraavaa autoa että 5sarjaan seuraavaksi. N57 vaan tuo omat jännitykset siihen. Onko jollain tietoa minkälaisella osumatarkkuudella näissä laakerikatastrofi osuu kohdalle vrt 530 ja535? Jotenkin tuntuu että tuo tuplaturbo on nykyään se heikompi, jos näihin hajoamistarinoihin uskoo
Nyt kun tuota ääntä on viikon päivät kuunnellut, niin jokin laakeri tai apulaite täytyy olla äänen lähde. Paikallaan kaasuteltaessa ääntä ei kuulu. Vaikea paikallistaa kun kuuluu vain liikeessä.
Voisko se kuitenkin olla vuotava ahtoputki/cooleri jos se vain ajossa kuuluu? Paikallaan ahdot ei juuri nouse ja ei siksi viserrä paikallaan kaasutellessa?
Nyt kun tuota ääntä on viikon päivät kuunnellut, niin jokin laakeri tai apulaite täytyy olla äänen lähde. Paikallaan kaasuteltaessa ääntä ei kuulu. Vaikea paikallistaa kun kuuluu vain liikeessä.
Viikko huollon jälkeen ikkuna auki ajettaessa huomasin että moottorista kuuluu visertävää ääntä kevyessä vedätyksessä kylmällä koneella. Lämpimänä ei kuulu mitään. Veikkauksia mistä ääni tulee. Kone käy muuten siististi, ei nakuta tai rahise.
Tarkista turbon kiinnitys, työautossa ( Volvon rekka ) alkoi kuulumaan vastaava ääni, turbon pultit oli löysännyt.
Kuulosti, että heinäsirkka parvi sirittää pellin alla.
Viikko huollon jälkeen ikkuna auki ajettaessa huomasin että moottorista kuuluu visertävää ääntä kevyessä vedätyksessä kylmällä koneella. Lämpimänä ei kuulu mitään. Veikkauksia mistä ääni tulee. Kone käy muuten siististi, ei nakuta tai rahise.
Tämä selvis. Ei ollu moottorissa vika vaan etukardaanissa.
Last edited by XV70D; 14-08-2022, 21:11.
Reason: selvis
Minulla näyttää nyt 31tkm, kuukausi sitten vaihdettu, 1000km ajettu ja vaihdon jälkeen taisi olla 32tkm. Muistelen, että aiemmilla ajoilla on ollut vaihdon jälkeen 35tkm.
Mulla f01 sanoo 27tkm vaihtoväliks ja vaihdan kerran tolla välillä eli 10-15tkm välein.
Mitäs moinen projekti kustansi suunnilleen, teetettynä vai itse tehtynä?
Tein itse, ei hirmu paljon rahaa mennyt en ihan tarkkaan laskenut mutta muistelisin että alle 2ke meni. Jos tarvitset niin minulla on kokonainen 180kw moottori köyntikuntoinen ja sitten löytyy - 16 mallin eu6 n57 ehjä 130tkm ajettu lohko. 6kpl setti mäntiä ja kankia tuosta 130tkm ajetusta koneesta. Käsivarastossa on hyvä pitää aina muutama n57 kun sitten kun semmosta tarvitsee niin kerta kaikkiaan mistään ei löydy yhtään järkevällä hinnalla
32 tkm vaihtoväliä näyttää huollon jälkeen tasaisella ajotyylillä maantiepainotteisessa ajossa. Öljyt ajan aina käyntilämpöön ja kuormitusta ei ikinä kylmänä ennen kuin öljymittari keskellä käyntilämmössä.
Otannan perusteella taitaa hajonneista aika iso osa olla 535:sia. Ostaako agressiivisesti ajavat noita, ja sitten laakerit ihmeissään tupla-ahdetun vääntöjen kanssa.
Jännä olisi tietää algoritmia, rokottaako enemmän pätkäajosta, polkemisesta tai molemmista.
Tuo on normaalisti maksi, eräässä 535xd -13 27500 km öljyillä ajettuna näytti jo -5000 km, kuskin ajotyyli on idioottimainen ja koneen laakerit porsi 2 tkm öljyjen vaihdon jälkeen...
Minulla näyttää nyt 31tkm, kuukausi sitten vaihdettu, 1000km ajettu ja vaihdon jälkeen taisi olla 32tkm. Muistelen, että aiemmilla ajoilla on ollut vaihdon jälkeen 35tkm.
Leave a comment: