Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yliluonnolliset N/A viritykset stage7.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1070
    • Suomi

    Originally posted by jannmann View Post
    Eikös se map anturi kannata silti sinne laittaa. Saa logeihin myös imusarjan paineen eri tilanteissa.
    Joo ihan hyvä pointti kyllä.
    Helposti tuon saisi otettua käyttöön kun ecussa sisäänrakennettu map anturi.

    Ei tarvii kuin painetukin, millä yhdistää jokaisen läppärungon alipainenipan ja map anturin.
    Pitääkin muistaa tuo kun pääsen pistämään nippuun autoa.

    Miun käsityksen mukaan toi maxxecu ei tallenna lambdakorjausta, eli x ajan päästä "nollaa" korjauksen kun menee korjausta vaatineen alueen ohi.
    Eli ei ole ns. oppiva ecu. Voi olla toki taas, että siihenkin löytyy joku asetus.

    Siellä on autotune funktio jolla saa automaattisesti säädettyä lambda tavoitteeksi sillä hetkellä käytössä olevan arvon.
    Esim. 0,97->1,00

    Ja login perusteella pystyy myös autotunea käyttämään.

    Esim. mega+tunerpro (vai tunerstudio? en muista kumpi oli) pystyy kuulemma vaikka ajamaan autotune päällä.
    Maxxecu ei sellaista salli johtuen sen epäluotettavuudesta esim. mahdollisten poikkeuksellisten tilanteiden vuoksi jolloin ecu säätää virheellisen tiedon mukaisesti vaan huonompaan suuntaan.
    Last edited by Juho_; 19-10-2019, 13:24.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      juuri tämän poikkeuksellisen tilanteen vuoksi mä sulatin yhden kattilan. Oli siinä omaakin tyhmyyttä, kun en ollut riittävän tarkkaan säätänyt autotunen parametreja, mutta lopulta tuo autotune veti kriittisellä hetkellä sopat alas, aiheutti detonaation ja sitä kautta ihan kunnon totalschadenin. Meni pahvi ja siitä perään glykolit pyttyihin ja sitten päästiinkin ihmettelemään sitä Alusilin kestävyyttä tämmösessä tilanteessa. Kaikki pytyt ihan paskaksi. Ecumasterin autotune tekee korjaustaulua pääkartan rinnalle ja sitten sitä korjaustaulun autotunella ajettua karttaa saa siirrettyä päätaulun puolelle. Tää on ollut aika hyvä systeemi.

      mutta tää on NA topikki. Lievää ramair ylipainetta ei kai ihan ahtamiseksi lasketa.
      Ei oo ei, mutta siellä punarajan tuntumassa vaparistakin alkaa paikat antautua, kun soppa menee syystä tai toisesta sopivasti laihalle. Kyllä se detonaatio murtaa vaparistakin mäntää ja tekee kaikkea kivaa.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        Originally posted by Juho_ View Post

        Toki nuo ilmanottoputket on kyllä todella pienet, et voisi säännöistä löytyä parempi syy kokoon?
        Sääntömääräys
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15262
          • Ajamisen Iloa



          Mielenkiintoisia nämä. Juttelua McLarenin moottori-inssin kanssa 3l V10 koneesta mikä kiersi 20000rpm. Pneumaattinen venttiilikoneisto. 200bar paineella hydraulisesti jatkuvasti muuttuvan pituiset imusarjat. yms...
          Autossa oli ilmanpainetta kehittävä kompressori tuota venttiilikoneistoa varten, sitten kun korkeilta kierroksilta pudotettiin alaspäin ja ei vaadittu niin kovaa "jousipainetta" niin ylimääräinen ilmanpaine päästettiin imukoteloon, joten kaikki ilma tuli käytettyä hyödyksi.
          Myös sen ajan sekventaalista puhetta, kaksi kytkinläpykkää ratin takana, toisella kädellä laitetaan kytkin siihen kohtaan missä se puree parhaiten, ja toisella kädellä pidetään toinen vipu pohjassa ja valitaan ykkönen, sitten kun valot sammuu niin vapautetaan heti se toisen käden vipu, ja toinen käsi pidetään paikallaan kytkimellä jolloin se puree joka kerta parhaalla mahdollisella tavalla ja sit se vapautetaan siitä myös vähitellen. Aika makee systeemi.

          Noilla on toinen video kans niistä vanhoista turbovehkeistä...
          Last edited by Remotion; 19-10-2019, 18:02.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Millaisella seoksella teidän moottorit toimii täydellä kaasulla?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by Remotion View Post
              Harmittaa kyllä kun Z3 erilainen keula ja munuaisiltakin tuleva ilma menee vaan suoraan jäähdyttimelle, ei pysty ottaa munuaisista.
              Täräytät 100mm rasiaporalla reiän keulaan ja siitä ilmaletku koneelle päin. Tiedän kyllä mitä vastaat mutta ei tommosta ram airia moneenkaan autoon rakenna vähän muuttelematta juttuja.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by petrolhead View Post
                Täräytät 100mm rasiaporalla reiän keulaan ja siitä ilmaletku koneelle päin. Tiedän kyllä mitä vastaat mutta ei tommosta ram airia moneenkaan autoon rakenna vähän muuttelematta juttuja.
                Jep.
                Kun tarttuu toimeen, voi tulla tulostakin.
                Just oon seurannut yhtä z3 coupe projektia missä e92 m3 gt4 akselistot niin edessä kuin takanakin. Sinne ne menee kun laittaa menemään.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Vibex
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2014
                  • 1997
                  • Lohja

                  Zetassa sumaria veke ja rööriä tilalle, saa suht isoa ränniä ilmanotolle


                  Husqvarna Svartpilen
                  BMW e36 318iA

                  Ex:

                  BMW e85 Z4 3,0
                  BMW e36 316ti
                  MINI Cooper S
                  BMW Z3 Coupé
                  BMW e46 325iA
                  BMW Z3 Roadster
                  BMW e46 328ci
                  BMW e36 316ti

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Lisää virtuaalivirittämistä.. Oon joskus miettiny toimisiko ram air paremmin jos ilmanotto olis etusplitterin tasalla tai silleen. Siihen kohtaan keulaa pitäisi muutenkin muodostua ylipaine.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Käsittääkseni ramairissa tarttis saada ilmanotto muotoiltua niin, että putki laajenee kohti putsaria, jolloin ilman virtausnopeus laskee ja se "pakkautuu" sinne putsarinkoteloon mennessä. Pelkkä suora putki ei sitä välttämättä tee, vaikka olis minkälainen tötterö siinä keulassa. Lopputuloksena saattaa olla vain turbulenssia. Jos vaikka tähyilee vähän motskareiden etukatteita, ei se Kawasaki zxr:n pölynimuriletkusysteemi oo se juttu tänä päivänä. Nuo ramair ilmanotot ovat todella pienet kotelon tilavuuteen nähden ja lähes aina se ramair kanava laajenee kohti putsaria. Sillekin on varmaan syynsä, miksi se BMW:n ilmanottokin usein näyttää vaatimattomalta siellä munuaisten takana, mutta joku on saattanut oikeasti vähän suunnitellakin sitä. Toki siihen on vaikuttanut muutkin asiat, mutta sille on syynsä, miksi se putki on sen mallinen.
                      Last edited by Juppe; 20-10-2019, 00:02.

                      Comment

                      • Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

                        Originally posted by Remotion View Post
                        https://www.youtube.com/watch?v=LIzm1OMVcF4

                        Autossa oli ilmanpainetta kehittävä kompressori tuota venttiilikoneistoa varten, sitten kun korkeilta kierroksilta pudotettiin alaspäin ja ei vaadittu niin kovaa "jousipainetta" niin ylimääräinen ilmanpaine päästettiin imukoteloon, joten kaikki ilma tuli käytettyä hyödyksi.
                        Ensinnäkin, mitä hyötyä siitä ilmanpaineen dumppaamisesta imukoteloon olisi?

                        Toiseksi, jos siitä olisi jotain hyötyä, niin eikö moottori olis silloin ahdettu, eikä vapari, niin kuin säännöt edellyttivät?

                        Kolmanneksi, mun mielestä se mies sanoo tuolla videolla, että in to crankcase. Mikä se crankcase on suomeksi?


                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5175
                          • Kuopio

                          Originally posted by Remotion View Post

                          Kaverit vähän painaneet piirustuksia.
                          Jokainen voi päätellä että paljonko moottori tuottaisi kun nuo pikku pillit korvataan saman kokoisella putkella mikä sopisi oikeasti tuohon väliin.
                          Silti täällä Suomessa saadaan sellaisia vääntöjä aikaiseksi mitä nuo kaverit ei saa...
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by mige95 View Post
                            5% koko alueelle kun ajetaa 250km/h ja lambdan korjaussäätö pitää toimia. Sit jos käydää vaikka ajamassa varttimaili ja huiput lopussa 160-180km/h ei varmaa paljoo kellossa näy oliko sulla 5-10hp enemmän sielä päässä. Jos ram-air tyylinen ilmanotto on helposti tehtävissä ni miks ei jos vaatii päivän töitä ja näyttää vieläki epämääräseltä ja syyläri kuumentaa ilmanotto suppiloa siinä ni ei välttämättä sen arvosta :think
                            Millaisella seoksella tai Lambda-arvolla sun kone toimii täyskaasulla? 5% lisää sylinteritäytöstä ei sotke yhtään mitään jos sulla on vaikka 12,5 ilma/gasolin suhde. Ja ajamallahan sen eron voi testata ja todeta ja korjata karttaa vastaavasti. Päivä töitä 5% tehonlisäyksen vuoksi kuulostaa minusta hyvältä kaupalta. Ulkonäöllä ei ole hevonv..... a väliä, nopeammaksi tekevät modit on hyvännäköisiä. Mikä ihmeen 250km/h? Aerodynaamiset efektit ei ala mistään maagisesta nopeudesta joka on meidän harrastajien saavuttamattomissa.
                            Last edited by petrolhead; 20-10-2019, 12:26.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1182
                              • lahti

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Millaisella seoksella tai Lambda-arvolla sun kone toimii täyskaasulla? 5% lisää sylinteritäytöstä ei sotke yhtään mitään jos sulla on vaikka 12,5 ilma/gasolin suhde. Ja ajamallahan sen eron voi testata ja todeta ja korjata karttaa vastaavasti. Päivä töitä 5% tehonlisäyksen vuoksi kuulostaa minusta hyvältä kaupalta. Ulkonäöllä ei ole hevonv..... a väliä, nopeammaksi tekevät modit on hyvännäköisiä. Mikä ihmeen 250km/h? Aerodynaamiset efektit ei ala mistään maagisesta nopeudesta joka on meidän harrastajien saavuttamattomissa.
                              Kelaat sivuja vähän taakseppäin ni löytyy 250km/h juttu + 5hp m60b30 koneesee ja juhon linkeistä löytyy lisää tietoja paljonko saadaa ylipainetta milläkin nopeudella esim 60mph +5millibaria, et siviiliautojen nopeuksissa ei ihan sairaita lisätehoja saada.

                              12.8 oli etanolilla täyskaasu seos lopussa ja siitäku lähetää laihentaa ni ei tehot ainakaa nouse.
                              Last edited by mige95; 20-10-2019, 14:56.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by mige95 View Post
                                Kelaat sivuja vähän taakseppäin ni löytyy 250km/h juttu + 5hp m60b30 koneesee ja juhon linkeistä löytyy lisää tietoja paljonko saadaa ylipainetta milläkin nopeudella esim 60mph +5millibaria, et siviiliautojen nopeuksissa ei ihan sairaita lisätehoja saada.

                                12.8 oli etanolilla täyskaasu seos lopussa ja siitäku lähetää laihentaa ni ei tehot ainakaa nouse.

                                Etpä tainnut itse lukea sitä juhon juttua kunnolla...
                                Ja sehän oli vain yhteen pyörämallliin. Ei mikään yleissääntö.
                                Ja mainitsemani 5hv on reilusti alakanttiin mitä tulee tänä kesänä ajettuun dataan.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎