Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yliluonnolliset N/A viritykset stage7.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by petrolhead View Post
    Mä joskus mietin kantta jossa olis kaikki tapit imuventtiileitä, eli piruna paljon virtauskapasiteettiä. Sitten poistotahdissa samat tapit aukeaa mutta kannen kanavassa läppä sulkee imukanavan ja avaa pakokanavan.
    Olis paljon virtauskapasiteettia mutta paska huuhtelu. Eli 11:1 puristuksilla sylinterissä palotilan tilavuus on 10% iskutilavuudesta, toimivassa huuhtelussa myös tuo 10% ilmasta vaihdetaan overlapin aikana - 110% VE ilman että ilmanpaine missään vaiheessa vielä nousee yli normaalin ilmanpaineen. Tuossa ratkaisussa venttilien jälkeisessä kanavassakin melko väkisin kaasut sekoittuisivat vähän -> reilusti alle 100% VE.

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1180
      • lahti

      Osaako joku kertoa mitä on haettu bemarin p60b40 ja jossai s65 kisakoneissa noista pitkistä ja erittäin pienireikäsistä torvista plenumii jotka vielä kapenevat suuaukkoopäi.
      Ettei ilma haluaisi kulkea plenumista poispäi ? :think



      Tästä löytyy youtubesta video, torvet alkaa vähän hakea kierroksilla.
      Last edited by mige95; 11-10-2019, 21:43.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • Juho_
        BTCF Member
        • Jul 2016
        • 1070
        • Suomi

        Mitoitettu resonoimaan x kierrosluvulla tuo putsarikotelo tarkoituksella tekemällä pienet ilmanottoputket?

        Mielenkiintoista juttua aiheesta, vaikkakin hyvin kevyesti:



        Toki nuo ilmanottoputket on kyllä todella pienet, et voisi säännöistä löytyä parempi syy kokoon?
        Ite näkisin, että ihan vaan huipputehoja ajatellen parempi olisi tehdä isot ilmanottoputket putsarikoteloon ja vielä siten että hyödyttäisi suuremmassa nopeudessa ilmavirrasta ("ram air"), eli keulaan iso ilmanottoaukko. :think
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11153
          • Oulu

          Joo näyttäs mullekkin joltain kisaluokan säännöltä tms. :think Niinkuin WRC:ssäkin pitää melko pienen reijän läpi kiskoa se ilma koneeseen. Sitä näkee melko erikoisiakin virotyksiä että siitä pikku reijän läpi sais mahdollisimmal paljon kulkemaan ilmaa.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • mige95
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 1180
            • lahti

            Nii säännöt selittäisi. Täytyy juhon linkit lukea ajatuksella läpi näytti olevan mielenkiintosta matskua.
            -g20 330e
            -e31 840ci sc
            -e46 316i (m52tub25)

            EX- f11 530d lci
            Ex- f01 730d
            Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
            Ex: -06 e61 535d m-sport
            Ex:-02 e39 530d manual
            Ex -93 e34 520i

            Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

            M62tu ajoitustyökalut.
            N47/n57 ajoitustyökalut.

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15262
              • Ajamisen Iloa

              DTM rajottimet. Ilman noita rajottimia tuo pannu tuottais lähes tuplat tehoa.
              Tähän lähde on DTM kisasta nyrren varikolta eräästä videosta mikä tämä boosted boris äijä nyt oikeasti onkaan.

              Ei niitä kukaan ikipäivänä haluisi noin pieniksi tehdä ellei olisi aivan pakko.

              helppo nyt verrata niihin vanhempiin kutoskoneisiin DTM-pannuihin missä ei rajoitinta ollut ni sillon ilma otetaan kummastakin munuaisesta kokonaan ja se imuaukon suu on sellainen 60x20cm vähintään. Eli tämän näköinen:


              Filtteri elementti on tuolla missä nuo plenumin pultit on eli se on vielä leveempi.
              Last edited by Remotion; 11-10-2019, 23:28.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2561
                • .

                P60b40-moottorilla ja dtm:llä ei vain ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kuvan moottori(post #452) on selkeästi siinä korissa missä kuuluukin eli e46 m3 gtr:ssä. Ko. autolla ajettiin american Le mans sarjaa ja se on luokiteltu gt2-luokkaan. Eli imuaukon rajoittimista on kyse. Kuvassa ne metalliset kohdat torven päissä. Sama moottori spykerissä tuotti 480 heppaa eli sillä oli eri säännöt.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • mige95
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 1180
                  • lahti

                  Onkohan ram air:ista enemmän hyötyä vai haittaa kun käytetää perinteisiä imusarjoja joka on suunniteltu pulsseilla toimimaa ja jos sinne saadaa +30millibaaria aikaseks suurilla ilmanotto putkilla niin onko se vaan haitaksi kaikille pulsseille

                  Sitku on läppärungot ja suuri plenumi on tilanne varmaa toinen.



                  E38 740i ilmanputsari kotelosta puskurin sisää menevä ilmanotto putki, tämäki kapenee väärää suuntaa.
                  Last edited by mige95; 12-10-2019, 13:06.
                  -g20 330e
                  -e31 840ci sc
                  -e46 316i (m52tub25)

                  EX- f11 530d lci
                  Ex- f01 730d
                  Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                  Ex: -06 e61 535d m-sport
                  Ex:-02 e39 530d manual
                  Ex -93 e34 520i

                  Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                  M62tu ajoitustyökalut.
                  N47/n57 ajoitustyökalut.

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 630
                    • Tampere

                    Originally posted by mige95 View Post
                    Onkohan ram air:ista enemmän hyötyä vai haittaa kun käytetää perinteisiä imusarjoja joka on suunniteltu pulsseilla toimimaa ja jos sinne saadaa +30millibaaria aikaseks suurilla ilmanotto putkilla niin onko se vaan haitaksi kaikille pulsseille

                    Sitku on läppärungot ja suuri plenumi on tilanne varmaa toinen.



                    E38 740i ilmanputsari kotelosta puskurin sisää menevä ilmanotto putki, tämäki kapenee väärää suuntaa.
                    Paineella ei näy olevan suurta merkitystä pulssin nopeuteen, kuvaajan ääripäät alle 1% sisällä toisistaan.
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by mige95 View Post
                      Onkohan ram air:ista enemmän hyötyä vai haittaa kun käytetää perinteisiä imusarjoja joka on suunniteltu pulsseilla toimimaa ja jos sinne saadaa +30millibaaria aikaseks suurilla ilmanotto putkilla niin onko se vaan haitaksi kaikille pulsseille

                      Sitku on läppärungot ja suuri plenumi on tilanne varmaa toinen.



                      E38 740i ilmanputsari kotelosta puskurin sisää menevä ilmanotto putki, tämäki kapenee väärää suuntaa.
                      Kyllä "ram air" auttaa ja kivasti auttaakin jos toimii hyvin ja ecu sen hyödyntää.
                      Näkee hyvin ecun logeista miten ruiskutusmäärä kasvaa. Näin esim. kaverin e30 V8 mailin vedoista huomas. Helposti 5hv enemmän tehoa 250 nopeudessa. T
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2561
                        • .

                        Originally posted by mige95 View Post
                        E38 740i ilmanputsari kotelosta puskurin sisää menevä ilmanotto putki, tämäki kapenee väärää suuntaa.
                        E38:n tapauksessa kyseessä on ennemminkin imuäänen vaimentamisesta. Kilpa-autossahan niitä ei onneksi mittailla.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15262
                          • Ajamisen Iloa

                          Originally posted by Freak View Post
                          P60b40-moottorilla ja dtm:llä ei vain ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
                          Se että olet väärässä ei tee mun postista arvotonta.
                          "BMW AG Motorsport P60b40 had evolved into the P65b40, P65b44 and P66b40."

                          DTM autossa oli P66B40.
                          Idealtaan se on ihan sama ja kuristin myös tietysti kehitys vähän kehittynyt, ei tuossa varmaan ole kannattanut keksiä pyörää tai hevosta uudelleen.



                          "Just like the engines of Audi and Mercedes, the engine of the BMW M4 DTM 2017, internally designated as the BMW P66 / 1, will provide more than 500 hp thanks to the 29-millimeter-diameter air restrictor and has been redesigned for this purpose. A particular challenge was not only the increase in peak performance, but also the inevitable durability at the same time: Each driver is allowed to use only a single engine throughout the season. This will only succeed if attention is paid to maximum precision at every point during development and production.

                          In connection with the increase in performance, BMW Motorsport has compiled some interesting facts about the BMW P66 / 1, which allow a slightly different view of the engine technology of the 2017 DTM:

                          The engine draws in 260 liters of air per second - 2,000 times more than a person breathes.
                          The pistons in the BMW P66 / 1 accelerate 600 times faster than a moon rocket.
                          All pistons of the engine travel the way from Munich to Sydney in one season.
                          In one season, 1.3 million sparks are generated in one engine.
                          The water pump converts about 19,000 liters in one hour. A bathtub would fill up in 20 seconds.
                          The complete engine power is transmitted to the drive train and the rear wheels via bolts. They only weigh 130 grams.
                          In one season, the oil is pumped about 10,000 times through the engine.
                          During the course of the season, an amount of heat that would suffice for 60 saunas is dissipated via the oil.
                          920 drawings were made for the engine, which could cover more than one complete tennis court."

                          Kaverit vähän painaneet piirustuksia.
                          Jokainen voi päätellä että paljonko moottori tuottaisi kun nuo pikku pillit korvataan saman kokoisella putkella mikä sopisi oikeasti tuohon väliin.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2561
                            • .

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Se että olet väärässä ei tee mun postista arvotonta.
                            "BMW AG Motorsport P60b40 had evolved into the P65b40, P65b44 and P66b40."

                            DTM autossa oli P66B40.
                            Idealtaan se on ihan sama ja kuristin myös tietysti kehitys vähän kehittynyt, ei tuossa varmaan ole kannattanut keksiä pyörää tai hevosta uudelleen.
                            Jaa, vai väärässä? Minäkö? Onhan niillä tietysti joku yhteys, kun molemmat ovat nelilitraisia 8 syl. ottomoottoreita, jotka ovat tulleet BMW:n tehtaalta, mutta p60b40:ta ei ole käytetty deeteeämmässä, eikä edes homobaarissa. Koneiden piirustuksia sen enempää tutkimatta sanoisin, notta m52:lla ja n52:lla on yhtä paljon yhteistä kuin p60:llä ja p66:lla.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1180
                              • lahti

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Kyllä "ram air" auttaa ja kivasti auttaakin jos toimii hyvin ja ecu sen hyödyntää.
                              Näkee hyvin ecun logeista miten ruiskutusmäärä kasvaa. Näin esim. kaverin e30 V8 mailin vedoista huomas. Helposti 5hv enemmän tehoa 250 nopeudessa. T
                              En sanois että auttaa ja kivasti jos saadaa 250 vauhdissa 5hp lisää, ei ihme ettei tehdas ole tehny ilmanottoa suoraa menosuuntaa kun ottaa huomioo haittapuolet vesisateella työntää pikkusen vettä suodatinta vasten ja muuten suodatin täyttyy paskasta varmaa kohtuu nopeasti.

                              740i:ssä on myös se pönttö kaasuläpän ja putsarin välissä joka vissii on äänien vaimennuksen takia, tuskin mikää yamahan yeis systeemi ole.
                              Last edited by mige95; 12-10-2019, 15:55.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15262
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by Freak View Post
                                Jaa, vai väärässä? Minäkö? Onhan niillä tietysti joku yhteys, kun molemmat ovat nelilitraisia 8 syl. ottomoottoreita, jotka ovat tulleet BMW:n tehtaalta, mutta p60b40:ta ei ole käytetty deeteeämmässä, eikä edes homobaarissa. Koneiden piirustuksia sen enempää tutkimatta sanoisin, notta m52:lla ja n52:lla on yhtä paljon yhteistä kuin p60:llä ja p66:lla.
                                Kiristääkö hermoa?

                                Okei kerrotko sitten mitä eroa niillä on?
                                Itse tiedän vain mitä yhteistä niillä on, ja sitä on paljon.
                                Tuosta P66 ei ole tietoa että onko flat plane crank vaiko tavallinen, muuten eroavaisuuksia ainakaan ilmoitetuissa tiedoissa ei ole muutakuin eri rajoittimella saatu eri teho ja vääntö, mutta kuitenkin samalla alueella.
                                Last edited by Remotion; 12-10-2019, 16:38.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎