Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yliluonnolliset N/A viritykset stage7.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miuge
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 630
    • Tampere

    P60B40 oli clean-sheet, ei tuotantomalleihin perustuva moottori E46 M3 GTR:ään, eikä ilmeisesti ollut myyty tai myydä BMW Motorsport ulkopuolisille.

    P65B44 pohjautuu M3 GTS S65B44 tuotantomoottoriin, josta paljon variaatioita eri valmistajilta. Tästä löytyy helposti tietoa netistä.

    P66 on taas clean-sheet moottori.
    Webshop - MRT Engineering
    Facebook - MRT Engineering
    Instagram - mrtengineering
    YouTube - miugemrt

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by mige95 View Post
      En sanois että auttaa ja kivasti jos saadaa 250 vauhdissa 5hp lisää, ei ihme ettei tehdas ole tehny ilmanottoa suoraa menosuuntaa kun ottaa huomioo haittapuolet vesisateella työntää pikkusen vettä suodatinta vasten ja muuten suodatin täyttyy paskasta varmaa kohtuu nopeasti.

      740i:ssä on myös se pönttö kaasuläpän ja putsarin välissä joka vissii on äänien vaimennuksen takia, tuskin mikää yamahan yeis systeemi ole.

      Paljonko pitäis tulla ilmaisia hevosia että olis hyvä?
      Kyseessä kesä harrasteauto joten mahdollisella suodattimen likaantumisella ei ole vittuakaan väliä.
      Auto kuitenkin nopein vapari e30 tässä maassa.

      Ei noissa prätkissä filtterit likaannu vaikka reikä onkin keulassa.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2561
        • .

        Originally posted by Remotion View Post
        Kiristääkö hermoa?

        Okei kerrotko sitten mitä eroa niillä on?
        Itse tiedän vain mitä yhteistä niillä on, ja sitä on paljon.
        Tuosta P66 ei ole tietoa että onko flat plane crank vaiko tavallinen, muuten eroavaisuuksia ainakaan ilmoitetuissa tiedoissa ei ole muutakuin eri rajoittimella saatu eri teho ja vääntö, mutta kuitenkin samalla alueella.
        No eihän nyt toki, Remo hyvä. Kieli poskessa tuon kirjoitin. Chillaa vähän, jookoskookos.

        Niin kuin miuge tuossa kirjoittikin, niin puhtaalta pöydältä dtm-kisamoottoriksi suunniteltu. Näiden moottoreiden välillä on aikaa kulunut toistakymmentä vuotta. Ehkä sinä aikana on jotain uutta opittu, varsinkin formuloista.

        Mutta ei mua haittaa, vaikka olis suoraan museosta nostettu dtm-auton nokalle ja nimetty vaan uudestaan. Mitäpä väliä tuolla on?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1070
          • Suomi

          Originally posted by jannmann View Post
          Kyllä "ram air" auttaa ja kivasti auttaakin jos toimii hyvin ja ecu sen hyödyntää.
          Näkee hyvin ecun logeista miten ruiskutusmäärä kasvaa. Näin esim. kaverin e30 V8 mailin vedoista huomas. Helposti 5hv enemmän tehoa 250 nopeudessa. T
          Edellisessä viestissäni olleesta toisesta linkistä poimittu:
          "Now, below, here's a ram air fed ZX9R at WOT- even by 60 mph it has +5 millibars of positive pressure, instead of -25 millibars.

          So at 60 mph it has ~ 3% power boost over a non-ramair motor. Not a lot, sure, but add 3% onto a 120 HP motor and you have

          3.6 free HP. At 100 MPH you have 4% power increase over the non ramair box. The temptation is to scoff at the measly 10 millibars of positive pressure; instead, contrast it to the *negative* pressure in a non-ramair box. At 120 mph it is 4.5% ahead of a static airbox."

          Miulla ei ole henk.kohtaista kokemusta, mut ajattelin nyt sekoittaa soppaa tuolla lainauksella.

          Kovalla vesisateella joo voipi olla ikävä oikein iso ilmanottoaukko keulassa.. saattaa vähän putsarikin kastua.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15270
            • Ajamisen Iloa

            Tässä on topikki mitä olen seuraillut vähän. Yrittävät rakentaa P65 koneen omasta takaa, ja just flat plane kampiakselilla.


            Aika paljon siitä aiheutuu muitakin muutoksia sitten. Mielenkiintoisen hullu topikki silti.
            Ja tossa topikissa käy ilmi se että esim P65 on ollut Z4:ssa tavallisella kampuralla ja M3 taas lituskaisella.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • mige95
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 1183
              • lahti

              Originally posted by jannmann View Post
              Paljonko pitäis tulla ilmaisia hevosia että olis hyvä?
              Kyseessä kesä harrasteauto joten mahdollisella suodattimen likaantumisella ei ole vittuakaan väliä.
              Auto kuitenkin nopein vapari e30 tässä maassa.

              Ei noissa prätkissä filtterit likaannu vaikka reikä onkin keulassa.
              No itse ajattelen siltä pohjalta kuinkapaljon pitää tehdä kaikenlaisia muutoksia keulan ja syylärin osalta jotta sais tehtyä fiksun ram air ilmanoton ja sitä punnitsee mahdollisen hyödyn suhteen, vaikka saisin 200km/h vauhdissa 15hp lisää en sitä tekis koska se ei näy eikä tunnu sielä mitenkää.

              Tosta suomen nopeimmasta vapari e30:sesta haluisin kuulla enemmän, täällä kun on ollut ~490hp vapari s38 e30:kin.
              -g20 330e
              -e31 840ci sc
              -e46 316i (m52tub25)

              EX- f11 530d lci
              Ex- f01 730d
              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
              Ex: -06 e61 535d m-sport
              Ex:-02 e39 530d manual
              Ex -93 e34 520i

              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

              M62tu ajoitustyökalut.
              N47/n57 ajoitustyökalut.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by mige95 View Post
                No itse ajattelen siltä pohjalta kuinkapaljon pitää tehdä kaikenlaisia muutoksia keulan ja syylärin osalta jotta sais tehtyä fiksun ram air ilmanoton ja sitä punnitsee mahdollisen hyödyn suhteen, vaikka saisin 200km/h vauhdissa 15hp lisää en sitä tekis koska se ei näy eikä tunnu sielä mitenkää.

                Tosta suomen nopeimmasta vapari e30:sesta haluisin kuulla enemmän, täällä kun on ollut ~490hp vapari s38 e30:kin.
                Nopein maililla. Sillä s38 ei koskaan ajettu mailia.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  Ramair aukon edessä/auton edessähän on kovassa nopeudessa ikäänkuin painevalli, näinollen sadepisarat eivät oikein tykkää mennä sisään.
                  Tämä näin maalaisjärjellä sekä moottoripyöristä saadulla käytännön kokemuksella.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Toi ram air. Jos sillä saa 5% ylipainetta niin se on potentiaalisesti 5% lisää koko alueelle 1000-12000 rpm taimitäikinä. Merkittävämpi asia ja eri asia kuin 5% lisää huipputehoa.
                    Sellasta monsuunia ei ole jossa kone imis niin paljon vettä että se haittaa suorituskykyä. Kosteus voi auttaa pitämään seoksen viileänä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Ramair aukon edessä/auton edessähän on kovassa nopeudessa ikäänkuin painevalli, näinollen sadepisarat eivät oikein tykkää mennä sisään.
                      Tämä näin maalaisjärjellä sekä moottoripyöristä saadulla käytännön kokemuksella.
                      Tää varmaan pitää hyvinkin kutinsa. Mun possussa on ollut alunperin ram-air tyyppinen ilmanpuhdistin, jonka ilmanotto on keulassa rekisterikilven yläpuolella. Siinä on pieni aukko, joka sitten laajenee kohti putsarikoteloa. Putsari on jo nakattu mäkeen ja ahtamisen hoitaa nykyään garretti, mutta imanpuhdistin on tuon aukon takana ja yllättäen sinne ei kerry paskaa tai vettäkään sen kummemmin, vaikka on suoraan auton uloimmassa kohdassa halkomassa tuulta. 7tkm jälkeen otin putsarin pestäväksi ja öljyttäväksi ja siinä kohtaa sain todeta, että se ei ollut likaantunut ollenkaan pahasti, vaikka autolla on ajettu hiekkateitäkin. Ilma sinne silti menee, koska ilmulämmöt pysyvät hyvin alhaalla kesäkuumallakin.

                      Comment

                      • mige95
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 1183
                        • lahti

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Toi ram air. Jos sillä saa 5% ylipainetta niin se on potentiaalisesti 5% lisää koko alueelle 1000-12000 rpm taimitäikinä. Merkittävämpi asia ja eri asia kuin 5% lisää huipputehoa.
                        Sellasta monsuunia ei ole jossa kone imis niin paljon vettä että se haittaa suorituskykyä. Kosteus voi auttaa pitämään seoksen viileänä.
                        5% koko alueelle kun ajetaa 250km/h ja lambdan korjaussäätö pitää toimia. Sit jos käydää vaikka ajamassa varttimaili ja huiput lopussa 160-180km/h ei varmaa paljoo kellossa näy oliko sulla 5-10hp enemmän sielä päässä. Jos ram-air tyylinen ilmanotto on helposti tehtävissä ni miks ei jos vaatii päivän töitä ja näyttää vieläki epämääräseltä ja syyläri kuumentaa ilmanotto suppiloa siinä ni ei välttämättä sen arvosta :think
                        -g20 330e
                        -e31 840ci sc
                        -e46 316i (m52tub25)

                        EX- f11 530d lci
                        Ex- f01 730d
                        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                        Ex: -06 e61 535d m-sport
                        Ex:-02 e39 530d manual
                        Ex -93 e34 520i

                        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                        M62tu ajoitustyökalut.
                        N47/n57 ajoitustyökalut.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by mige95 View Post
                          5% koko alueelle kun ajetaa 250km/h ja lambdan korjaussäätö pitää toimia. Sit jos käydää vaikka ajamassa varttimaili ja huiput lopussa 160-180km/h ei varmaa paljoo kellossa näy oliko sulla 5-10hp enemmän sielä päässä. Jos ram-air tyylinen ilmanotto on helposti tehtävissä ni miks ei jos vaatii päivän töitä ja näyttää vieläki epämääräseltä ja syyläri kuumentaa ilmanotto suppiloa siinä ni ei välttämättä sen arvosta :think
                          Se on melkolailla tekijästä kiinni jos lopputulos on perseestä.
                          Itse olen ymmärtänyt että vartilla jokainen heppa ja kilo ratkaisee.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Juhi$
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2009
                            • 1268
                            • Laukaa

                            Hauska topikki. Täällä kun on osaajia paikalla, niin kertokaas amatöörille onko tommosesta laval trumpetista siis mitään hyötyä vapari bensakoneessa oikein mitoitettuna? Eli kollektorin kohdalla suppari josta trumpetti eteen (eli taakse) päin.

                            Kyseistä ratkaisua en juurikaan ainakaan ns.tehdastekoisissa pakosarjoissa ole itse nähnyt käytettävän. Muutaman tapauksen tiedän missä tuollainen on itse tehty, mutta kiinnostaisi onko se yhtä tyhjän kanssa vai jopa huono ratkaisu?
                            Last edited by Juhi$; 18-10-2019, 14:39.

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1070
                              • Suomi

                              Eli tarkoitat ns. megafoonia (megaphone collector)?
                              Niitä on sekä "tavallista", että myös reverse megafooni versiota.



                              Ne megafoonilla olevat pakosarjat on muuten paljon lyhyempiä mitä perinteiset pakosarjat.
                              Kun mitoitettu samoille spekseille.

                              Silloin se on huono ratkaisu, jos vaan teet kartion nykyisen kollektorin jatkeeksi siinä mielessä että sit se toimii kuin olisi paljonkin pidempi sarja.
                              Toki se, että miten mitoitat sen kartion on yks juttunsa kans.
                              Esim. Pipemaxilla voi mitoittaa.. en tiedä mitä muita ohjelmia tai laskureita on olemassa... kaavatkin löytyy varmasti mikäli jaksaa etsiä (mie en).
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15270
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by mige95 View Post
                                5% koko alueelle kun ajetaa 250km/h ja lambdan korjaussäätö pitää toimia. Sit jos käydää vaikka ajamassa varttimaili ja huiput lopussa 160-180km/h ei varmaa paljoo kellossa näy oliko sulla 5-10hp enemmän sielä päässä. Jos ram-air tyylinen ilmanotto on helposti tehtävissä ni miks ei jos vaatii päivän töitä ja näyttää vieläki epämääräseltä ja syyläri kuumentaa ilmanotto suppiloa siinä ni ei välttämättä sen arvosta :think
                                Jos sä saat ilmasta tehoa mikä ei paina eikä maksa mitään ni tottakai se tehdään.
                                Ei se 5 tai 15 hp ole siellä lisää vain sen yhden vedon ajan vaan joka ikinen kerta kun autolla ajetaan. Ja en ainakaan ite ole ikinä saanut yhden päivän liksalla edes kahta hevosta M52 koneeseen, niin kallista hommaa tuntuu olevan. Joten jos sillä selvii että ite vähän duunaa ni kandee duunata. Ps. ilmavirta ei ehdi lämmetä vaikka ne imuilmanoton muovit ois kuumia, bensanlämpeäminen sen sijaan merkkaa todella paljon, puhutaan kymmenistä hevosista.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎