memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ErikFinn
    replied
    Noista männistä ja kangista ensin, oon tosiaan ihan uus bemari omistaja niin paljon tietoa hakusessa, mutta jos raati laittaa männät kankien edelle hankintalistalla niin pitää ottaa neuvosta vaari kiitollisena. 😊

    Niistä uusista venäläisistä takomännistä ei varmastikaan voi vielä kellään olla kokemuksia täällä?
    Hinta tais olla luokkaa 500€/setti, eli noin puolet seuraavista markkinoilla olevista, esim Wisecoista.

    Originally posted by ^Tonix^ View Post
    Miksi se pitäisi vaihtaa? Nimimerkillä samalla VAKIO imusarjalla vuodesta 2012 ahdettuna.
    Jos katsot vaikkapa dynokäppyröitä jossa verrataan VAKIO vs race/vastaava niin vakio sarja vie 100-0 alle ~7000rpm joten ellet meinaa mitään kireitä nokkia tai vastaavaa laittaa niin käytä ne imusarja rahat johki järkevään.

    Ja on ne NON vanos kanget järeämmät kuin vanos kanget.
    Tonix, tietoa oon tosiaan etsimässä, kiitos tuosta infosta. Oon vaan ollut siinä uskossa että noiden turbo aftermarket plenumien ehkä tärkein funktio olisi saavuttaa seoksen ja täytöksen mahdollisimman tasainen ja turvallinen jakauma kunkin palotilan välillä, joka tekisi koneesta osaltaan vähemmän rikkoutumisherkän.
    (siksi niiden turboplenumien muoto varmaankin muistuttaa enemmän kolmiopulloa kuin nelikulmaista pulloa?)

    Tehon tuottoon en osaa sanoa muuta sanoa kuin että eiköhän ne muut palikat vastaa siitä tehon tuotosta enemmän, kuten ahdin, ahtopaine, välijäähy, suuttimet, pumput, pakopuoli, kunhan saadaan mahdollisimman paljon seosta sisään ja samoin kaasut ulos. No, yks virityskirja aiheesta tulossa postissa tästä aiheesta pukilta korvatunturilta.. 🎅

    Nokille tekisin ehdottomasti jotain, mutta taaskin budjetilla, on vaan aukko sivistyksessä ahdettujan nokkiin liittyen, erityisesti overläppi, niin pitää asiaa vielä opiskella.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    325i laatikko on Getrag malli 26jotain. Todennäköisesti ihan kestävä kampe sekin, mutta ei maineeltaan yhtä luja kuin ZF.
    Laatikko on BMW:n koodilla s5d 250g eli GETRAG 220. "Samaa" laatikkoa on käytetty e36:ssa 316i-325i malleissa. Kuutoskoneisissa eri varaosanumerolla kuin nelosissa, et jotain pientä eroa niissä oli, mutta en muista mitä. Ei ollenkaan niin luja kuin mainittu ZF.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    325i laatikko on Getrag malli 26jotain. Todennäköisesti ihan kestävä kampe sekin, mutta ei maineeltaan yhtä luja kuin ZF.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by ErikFinn View Post
    Kiitoksia paljon kaikille ystävällisistä vastauksista 😊

    Elikkäs taottuja tai H-profiili kiertokankia kannattaisi varmaankin sitten tosiaan harkita, varsinkin jos vanoksessa vieläkin heikommat kanget kuin non-vanoksessa. Ja eikös ne kanget tuppaa antautuun ennen vakio mäntiä näissä.. 🤔

    Onko kellään muilla kokemuksia näistä mitä Pazi/Petri laittoi 3 vuotta sitten, Maxpeedingrods, ilmeisesti kiinasta ja ilmeisesti halvimmat (303£) mitä löytyy tällä hetkellä? Maineikkaammat veivit taitaa olla vähintään pari kertaa arvokkaammat?
    [ATTACH]155944[/ATTACH]


    Kyllähän mä alaväännöstä tykkään, ei siinä, niin siinä mielessä vanos on tervetullut mulle jos se ei pahoja komplikaatioita tuo tullessaan.

    Mites noi vanoksen vakio männät sitten? Jos kanget on heikommat vanoksessa kuin non-vanoksessa, niin miten on mäntien laita? Vai onko identtiset kummassakin?

    Matuh mainitsi 328/m3 vaihteiston, miten on vakio 325:n laatikon laita, onko kokemuksia?

    Niin ja sitten varmaan tarvis sen ruottin poikien plenumin tasoittamaan seokset kaikkiin sylintereihin tasaisen turvallisiksi, vai tekeekö vakio imusarja sen kun ahdetaan?
    [ATTACH]155945[/ATTACH]


    Tai onko tuo ahtoja comin jotenkin selvästi parempi? Hinta liki tuplat..
    https://www.ahtoja.com/product/640/b...usarja--musta-
    Zf s5d 320z eli 328i e36 ja monien e39 mallien laatikko niin oikein hyvä laatikko ahtokäyttöön, on luja ja hyvä vaihtaa. (En tiedä onko 325i sama loota)

    Minä ajoin kesän avaamattomalla non vanoksella n. 1bar paineilla ja ei ensimmäistäkään ongelmaa.

    Vakio imusarja on oikein hyvä, sitä ei kannata vaihtaa mihinkään kiinalaiseen.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by ErikFinn View Post
    Niin ja sitten varmaan tarvis sen ruottin poikien plenumin tasoittamaan seokset kaikkiin sylintereihin tasaisen turvallisiksi, vai tekeekö vakio imusarja sen kun ahdetaan?

    Tai onko tuo ahtoja comin jotenkin selvästi parempi? Hinta liki tuplat..
    Miksi se pitäisi vaihtaa? Nimimerkillä samalla VAKIO imusarjalla vuodesta 2012 ahdettuna.
    Jos katsot vaikkapa dynokäppyröitä jossa verrataan VAKIO vs race/vastaava niin vakio sarja vie 100-0 alle ~7000rpm joten ellet meinaa mitään kireitä nokkia tai vastaavaa laittaa niin käytä ne imusarja rahat johki järkevään.

    Ja on ne NON vanos kanget järeämmät kuin vanos kanget.

    Leave a comment:


  • Tikkunen85
    replied
    Jos vielä yhden postauksen(ainakin) jauhan tästä kannentiiviste asiasta. Elikkäs nyt olisi tuossa valmis kansi ja jokin tarvike tiiviste odottamassa. Rupesin kuitenkin vielä miettimään että josko sitä athenaa, mutta hyllyssä ei tuntunut olevan missään eli joulun pyhien kasailut saa unohtaa.

    Kuitenkin paljon näitä ahtopelejä jotka ajelee vakiopahvilla eli olisiko nyt jotain oikeaa tietoa että mitä nää peruspahvit kestää ahtoja? Jos kilolla ajelee niin onko athena ihan turhaa, ja toisaalta kun vakio m52 alakerta niin särkyykö sekin sitten jos athenalla rajoja hakee?

    Viime kesän menin avaamattomalla motilla ja ahdot siellä 0,8-1. Loppukesästä tuli sitten vettä palotilaan, mutta vakio tiiviste edelleen ehjä ja vuodon syy halkeama.. Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen että kilon ahdoille ei ihmeitä tarvi tehä vaan vakio hiluilla kasaan ja kestää jos vaan on säädöissään?

    Seuraavaksi sitten alakertaan, eli mikä on se yksinkertaisin resepti m52b28--->m52b30 stroukkiin? M54 kampuralla ilmeisesti?? Hyllyssä olisi myös m50 veivit jotka vahvemmat kuin m53 omansa, mutta nuo on 140mm eli voiko niitä käyttää isommissa kuin 2,5L koneissa??

    Syy kaikelle kyselylle se että tarkoitus nyt kasata tuo motti 2.8L koossa ajoon ja niille n.kilon paineille ja sitten rinnalle mahdollinen 3.0L kone jolla sitten suuremmalla ahdolla tarkoitus ajaa joskus tulevaisuudessa. Perheellisen raha ja aika kun on hyvinkin rajallinen

    Leave a comment:


  • biimerrrrville
    replied
    oisko niin että vanos koneissa on ollut käytössä molempia veivejä, sekä paksumpia että ohkasempia. itekin siinä uskossa aiemmin olin että vasta m52 on ne ohkasemmat mutta varaosa numeroita kattelemalla sanoo että m50tu ja m52 koneissa olis samaa veiviä. törmäsin tälläseenkin https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=275537 joten veiviä vaihtasin sen mukaan mitä sieltä löytyy jos budjetti kone rakenteilla. jos taasen rahaa löytyy niin sitten vaihtoon joka tapauksessa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jep vakio mäntien rengasvälit sieltä halkeaa ensimmäisenä vakio pahvin jälkeen oli m50tu tai m50nv kone. Niissä kannattaa männät päivittää ennemmin kuin veivot. M52 ja uudemmat on vasta ohkasemmilla veiveillä, mitkä on aika herkkiä vääntymään ahdetussa.

    Maxpeedingit on todettu ihan toimiviksi kapistuksiksi.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Ennemmin vaihtaisin männät parempiin ku veivit, kaikissa M50 koneissa on ne samat veivit joilla moni ajelee ahdettuna mutta sitten mäntiä halkeilee kun tehonnälkä vie mennessään 😃 Vanha sanonta tässäkin pitää kutinsa: kilosta alkaa ilo ja toisesta koneremontti

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Maxxspeedrodsit on käypäset kyllä. Oon mä noita b25 vanos mäntiä sulatellut, mutta se nyt johtunut omista hölmöilystä.

    Eli ne on ihan sopivat sinne ku pitää järjen päässä.

    Leave a comment:


  • ErikFinn
    replied
    Kiitoksia paljon kaikille ystävällisistä vastauksista 😊

    Elikkäs taottuja tai H-profiili kiertokankia kannattaisi varmaankin sitten tosiaan harkita, varsinkin jos vanoksessa vieläkin heikommat kanget kuin non-vanoksessa. Ja eikös ne kanget tuppaa antautuun ennen vakio mäntiä näissä.. 🤔

    Onko kellään muilla kokemuksia näistä mitä Pazi/Petri laittoi 3 vuotta sitten, Maxpeedingrods, ilmeisesti kiinasta ja ilmeisesti halvimmat (303£) mitä löytyy tällä hetkellä? Maineikkaammat veivit taitaa olla vähintään pari kertaa arvokkaammat?



    Kyllähän mä alaväännöstä tykkään, ei siinä, niin siinä mielessä vanos on tervetullut mulle jos se ei pahoja komplikaatioita tuo tullessaan.

    Mites noi vanoksen vakio männät sitten? Jos kanget on heikommat vanoksessa kuin non-vanoksessa, niin miten on mäntien laita? Vai onko identtiset kummassakin?

    Matuh mainitsi 328/m3 vaihteiston, miten on vakio 325:n laatikon laita, onko kokemuksia?

    Niin ja sitten varmaan tarvis sen ruottin poikien plenumin tasoittamaan seokset kaikkiin sylintereihin tasaisen turvallisiksi, vai tekeekö vakio imusarja sen kun ahdetaan?
    Click image for larger version

Name:	17878_858345116c51546717c80146d59d9d10.jpg
Views:	1
Size:	39.9 KB
ID:	4837805


    Tai onko tuo ahtoja comin jotenkin selvästi parempi? Hinta liki tuplat..
    Last edited by ErikFinn; 01-02-2020, 08:34.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Vanoksettomassahan on jämäkämmät kanget...
    Last edited by Urpo_rotta; 19-12-2019, 21:37.

    Leave a comment:


  • TinoTK
    replied
    Originally posted by biimerrrrville View Post
    tuo vanos konehan on parempi vs vanokseton. isompi tuottosempi öljy pumppu sekä kevyemmät rojut kannessa pyörimässä. vanoksesta pääsee helposti eroon tarvittaessa, jos siitä nyt jostain syystä eroon haluaa.
    + Vanos antaa alarekisteriin heräävyyttä.

    Leave a comment:


  • biimerrrrville
    replied
    tuo vanos konehan on parempi vs vanokseton. isompi tuottosempi öljy pumppu sekä kevyemmät rojut kannessa pyörimässä. vanoksesta pääsee helposti eroon tarvittaessa, jos siitä nyt jostain syystä eroon haluaa.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Tuohon kakkoskohtaan sanoisin että laita kuitenkin H-profiilit niin ei tarvitse niitä vääntyneitä orkkiksia ihmetellä sitten keskellä kesää. Toki ne kyllä maksaa jonkun 400e joten jos budjetilla tekee niin jättää nekin pois.

    Leave a comment:

Working...
X