M50-turbo keskustelua osista 2019
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
En jaksa kahlata kaikkia imusarjan lämpenemiseen liittyviä viestejä läpi, mutta me on käytetty M50-koneissa Kenax Koneistuksen tekemää POM-laippaa kannen ja imarin välissä. Vähentää todella radikaalisti imusarjan lämpenemistä - sikäli, kun sillä jotain merkitystä on.
-
-
Ihmettelin aikani kun kukaan ei kommentoinut sitä postaamaani kuvaa - kun vähän suurentaa niin näkyy miten runnereita ei ole laisinkaan kohdennettu boksiin, aikas huonoa työnlaatua. Voin kyllä arvata missäpäin maailmaa tehty.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juppe View PostTuossa ahtoja.com imusarjan mainostekstissä vähän pisti silmään maininta, että eiviät ole halpoja valusarjoja. Se, että sarja on valettu, ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Mitä pasksumpaa tavaraa imusarja on, sitä paremmin se luovuttaa pois lämpöä. Omassa autossa oli joskus AMW:n levystä prässätty imusarja ja se lämpeni ihan hemmetin nopeasti todella kuumaksi. Ei olis eka kerta, kun suomen hyllyssä perus kiinabulkki muuttuu erikoistavaraksi (mut ei se sitä meinaa, että se olis käyttökelvotonta). Kovasti vaikuttivat samata tavaralta kuin nämä.
Itse aiheeseen liittyen mitä noita valusarjoja on nähnyt, niin taidetaan meinata ihan vaan sitä, että niissä on viimeistelyn taso tasan 0.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janne[l View Postmulla on tää kiinakisko https://www.ebay.com/itm/For-BMW-M20...72.m2749.l2648
laadukkaan olonen hyvillä klipseillä. m50 suuttimet sopii suoraan ja ev14 1100cc kun laittaa klipsien ja kiskon päliin 3mm sapecerit/prikkoja.Originally posted by muuris View PostOnko kukaan törmännyt samaan ettei M50 vakio bensakisko ja suutinklipsit käy EV14 (ainakaa omien 0280158123) kanssa? Pitäs olla korkeemmat klipsut siis, todettu jo että sekä M50 että M54 klipsit on ihan vastaavat keskenään. Noille EV14:lle tarkoitettu klipsi on Boschin osanrolla (2431314018) myös ihan vastaavan näköinen.Originally posted by Supra^ View PostMinulla oli vastaavanlaista ongelmaa EV14 + Nuken kisko joka tarkoitettu M50. Ei Nuken kiskon lukitusklipsit yltäneet, suutin jää tavallaan liian korkealle, ei mene tarpeeksi syvälle pesään että klipsi tulisi suorassa kiinni. Nuo nyt onneksi oli kiskoon ruuvattavia, joten siitä selvisi, mutta tuossa tapauksessa onkin pikkasen hankalampaa. :thinkOriginally posted by EmH View PostOnko joku keksiny tähän ratkaisua? Vai pitääkö tehdä ite omat kiinnikkeet :think Kokeilin omiakin suuttimia kiskoon, niin ei nekään mene tarpeeksi syvälle että sen klipsun saisi kiinni.Originally posted by anteroro View PostEntiiä muitten suuttimista, mutta omat finjectorilta ostetut 1200cc ev14 suuttimet passas kyllä heittämällä nuken kiskoon eikä mitään patentteja vaadittu :think
Leave a comment:
-
-
Nyt on kyllä niin pseudotiedettä kuin olla ja voi.
Mitä ohuempaa metallia, sitä vähemmän se eristää ja sitä nopeampia ovat lämmönvaihtelut. Valuraudan lämmönjohtavuus on karvan alle 40 kun rosterilla se on puolet pienempi, karvan alle 20. Valurauta siis johtaa paljon enemmän lämpöä.. Syy miksi yleensä rst pakosarja on kuitenkin paljon kuumempi on se että alkuperäinen valusarja on tehty mahdollisimman yksinkertaisesti ja lyhyenä ja paksusta tavarasta, joten sen eristyspaksuus on isompi, pakokaasu siirtyy paljon nopeammin pois konetilasta, ja säteilevää pinta-alaa on moninkerroin vähemmän. Peltisarja taasen on usein vähintään puolet ohuempi, se on tehty teho ja pakopulssit mielessä eli pitkiä käärmeenpesiä ohutta putkea isolla halkaisijalla = luovuttaa paljon lämpöä ennekuin pakokaasut poistuu konetilasta.
Jos pinta on esim mattamusta niin se säteilee ja imee tehokkaasti lämpöä. jos pinta on vaalea ja kiiltävä, esim alumiini tai kulta (tai heikompana valkoinen) niin se heijastaa lämpöä itsestään poispäin helposti eikä ime sitä itseensä.
(fysikaalinen ilmiö: musta kappale, ja mustan kappaleen säteily)
Imusarjan pintalämpötilalla ei ole juurikaan väliä, sillä on enemmän väliä että ilma kulkee mahdollisimman nopeasti läpi koneeseen eikä ehdi viettää pitkiä aikoja missään lämpenemässä. Bensan (polttoaineen) lämpötilalla on noin satakertainen vaikutus tehon alenemiseen ja nakuttamiseen tai käänteisesti tehon lisäämiseen, se on ilma-neste seoksessa määräävä osapuoli. Erityisesti sitä että polttoainepumppu pumppaa ainetta monta kertaa koneen yli ja takaisin tankkiin olisi syytä välttää. Tästä on hyvä jakso Motortrendin Engine Mastersissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juppe View PostViitattiin samoihin asioihin. Suoraan siihenkin, että materiaalin vahventamisen seurauksena pinta-ala kasvaa ja lämpö pakenee paremmin. Itsekin ajattelin alunperin niin, että paksumpi materiaali varastoisi paremmin lämpöä, mutta eipä se ainakaan tuon opuksen mukaan ollut niin. Sen tiedän kokemuksesta, että 944 3.0 koneen kyljessä pellistä prässätty ja hitsattu imusarja lämpeni hemmetisti nopeammin ja enemmän, kuin alkuperäinen valettu. Se tuli ihan yhden valoissa seisomisen jälkeen niin kuumaksi, että siihen poltti näpit. Valusarja ei koskaan lämmennyt samanlaiseksi. Toki se valusarja oli myös ulkomitoiltaan isompi.
Tässä taitaa olla tuota Corky Bellin kirjoitusta lainattuna:
The wall thickness of a particular material will strongly influence the heat transfer, in that the thicker material, the faster heat will travel through it. This seems contrary to logic at first thought, but consider how fast heat would be drawn out of a high-conductivity, infinitely thick aluminum manifold, as opposed to a very thin piece of stainless surrounded by a nice insulator like air. Heat transfer is directly proportional to surface area. It is therefore reasonable to give considerable thought to keeping the exposed surface area of the exhaust manifold to a minimum. Käsittelee toki pakosarjaa, mutta ihan sama teoria pätee imusarjaankin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostTässä on kyllä nyt asiavirhe. Paksuus ei kyllä auta lämmön pois siirtymiseen millään lailla, vaan asia on päinvastoin.
Itse asiaan, kuten todettu vakio imusarja on aivan hyvä. Todennäköisesti erittäin hyvä verrattuna suurimpaan osaa kiinalaisista imusarjoista
Lainaan vielä itseäni. Paksuus itsessään siis ei kasvata lämmönsiirtymistä yhtään vaan sen seurauksena oleva pinta-alan kasvu. Jonka edellytyksenä on että paksuus kasvaa ulospäin eikä sisäänpäin.
Jos oikein hiuksia halotaan, niin paksuus jossain määrin vähentää lämmön siirtymistä, koska kaikki aineet kuitenkin vastustavat lämmönsiirtymistä joka siis kasvaa materiaalin paksuuden kasvaessa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juppe View PostViitattiin samoihin asioihin. Suoraan siihenkin, että materiaalin vahventamisen seurauksena pinta-ala kasvaa ja lämpö pakenee paremmin. Itsekin ajattelin alunperin niin, että paksumpi materiaali varastoisi paremmin lämpöä, mutta eipä se ainakaan tuon opuksen mukaan ollut niin. Sen tiedän kokemuksesta, että 944 3.0 koneen kyljessä pellistä prässätty ja hitsattu imusarja lämpeni hemmetisti nopeammin ja enemmän, kuin alkuperäinen valettu. Se tuli ihan yhden valoissa seisomisen jälkeen niin kuumaksi, että siihen poltti näpit. Valusarja ei koskaan lämmennyt samanlaiseksi. Toki se valusarja oli myös ulkomitoiltaan isompi.
Tässä taitaa olla tuota Corky Bellin kirjoitusta lainattuna:
The wall thickness of a particular material will strongly influence the heat transfer, in that the thicker material, the faster heat will travel through it. This seems contrary to logic at first thought, but consider how fast heat would be drawn out of a high-conductivity, infinitely thick aluminum manifold, as opposed to a very thin piece of stainless surrounded by a nice insulator like air. Heat transfer is directly proportional to surface area. It is therefore reasonable to give considerable thought to keeping the exposed surface area of the exhaust manifold to a minimum. Käsittelee toki pakosarjaa, mutta ihan sama teoria pätee imusarjaankin.
Alkuperäisessä postauksessa olisi ollut hyvä mainita että kyse on pinta-alan kasvattamisesta seinämänpaksuutta lisäämällä, jolloin ulkopinta-ala kasvaa.
Oikeastaan missään sovelluksessa metallien lämmönjohtavuus ei ole rajoittava tekijä, siksi tuossakin sanotaan että pinta-alan kasvaessa pois siirtyvä lämpömäärä kasvaa. Siis pinta ala on se juttu.
Siis voisit tehdä ulkoapäin rivoitetun alumiini-imusarjan niin saisit eniten jäähdytystä... ainiin välijäähdytinhän on sitä varten.
Minusta paksuseinäisen imusarjan tavoittelu ei palvele mitään, pinta-ala kasvaa prosentuaalisesti aika vähän. Imusarjan kyky varastoida lämpöä ei myöskään hyödytä varsinaisesti mitään koska yhtä lailla sen kyvystä varastoida lämpöä on haittaa kuin hyötyäkin.
Jos imusarjasi on tulikuuma ulkopinnaltaan, se on moottorin kannalta hyvä asia koska imuilmasta poistuu lämpöä.
Anteeksi että takerrun asioihin, mutta minua häiritsee jos asioita oiotaan tai niistä puhutaan väärillä nimillä. Ihan siksikin että näitä juttuja lukee iso määrä ihmisiä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juppe View PostKyllä se vakuttaa imusarjassakin ihan samalla tavalla kuin pakosarjassakin. Mitä enemmän materiaalia, sitä paremmin lämpö siirtyy pois. Siksi pakosarjakin pitäisi tehdä ohkasesta putkesta, että kaasut kulkisivat mahdollisimman kuumana ahtimelle asti. Mitä vähemmän materiaalia on, sitä huonommin siitä pakenee lämpö pois. Corky Bellin Maximum boost kirjasta luettua, ei itse keksittyä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juppe View PostTuossa ahtoja.com imusarjan mainostekstissä vähän pisti silmään maininta, että eiviät ole halpoja valusarjoja. Se, että sarja on valettu, ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Mitä pasksumpaa tavaraa imusarja on, sitä paremmin se luovuttaa pois lämpöä. Omassa autossa oli joskus AMW:n levystä prässätty imusarja ja se lämpeni ihan hemmetin nopeasti todella kuumaksi. Ei olis eka kerta, kun suomen hyllyssä perus kiinabulkki muuttuu erikoistavaraksi (mut ei se sitä meinaa, että se olis käyttökelvotonta). Kovasti vaikuttivat samata tavaralta kuin nämä.
https://www.ebay.com/itm/Turbo-Ansau...AAAOSwduRdcYYD
Itse asiaan, kuten todettu vakio imusarja on aivan hyvä. Todennäköisesti erittäin hyvä verrattuna suurimpaan osaa kiinalaisista imusarjoista
Leave a comment:
-
Leave a comment: