M50-turbo keskustelua osista 2019
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Minun käsitys noista on juurikin se, että kupari ydin on ns parempi virityskäytössä johtuen sen kyvystä siirtää lämpöä pois mahdollisesta kuumasta pisteestä sylinterissä.
Toki nyt mikä on vertailu arvo iridium kärkisen ja kupari kärkisen välillä? jääkö 1 terävä jalometallipiste helpommin hehkumaan vai ei? aiemasta kommentista päätellen sama ongelma toistuu myös 8 lämpöarvon tulpalla? Olettanen ettei monikaan meistä kesken dynovedon järrin ihmeellisiä ennakkomuutoksia tee, niin nyt ollut kyseessä tilanne jossa kone naulaa ja nakutus tunnistus poistaa ennakkoa ja sen poistama ennakko ei korjaa tilannetta? ja sitte sama tilanne iridium tulpalla korjaa? (ja tämä nyt onki sitte ihan validi pointti jos nakutus tunnistus on käytössä ja ajetaan ennakkoa nakutus rajaa vasten kokoajan)
EDIT: lähinnä ajatuksena, jos olisi saman lämpöarvon normaali ja iridium kuinka homma toimis, eli jos nyt sais oli se sitte Denson 27 lämpöarvolla tai NGK 9 lämpöarvon tulpan olisiko tilanne sama kuin sillä iridium tulpalla. vastaavasti että mikä olisi tilanne 24 lämpöarvon iridium tulpalla.
Tulpan lämpöarvohan perustuu posliinin paksuuteen ytimen ympärillä, ei sen ytimeen itsessään.Last edited by Exami; 13-03-2020, 09:25.
Leave a comment:
-
-
Kyllä minäkin olen lämpöarvosta ihan samaa mieltä, että sinne pitää valita mahdollisimman kylmä joka kuitenkin vielä toimii ja saavuttaa itsepuhdistuslämpötilan.
Kupari vs iridium onkin sitten taas oma keskustelunsa.
Leave a comment:
-
-
Eikö se kuparitulpan "turvallisuus" nimenomaan perustu siihen, että kärki sulaa tarvittaessa ja estää pahimman tuhon. Lämpöarvohan kuuluu valita riittävän kylmä ja sehän on vähän eri keskustelu.
Minun mopoviritetty m50 7 lämpöarvon kuparitulpalla ei ainakaan oo kärkiä sulattanu sen enempää ku mitään muutakaan vikaa ollu, ja voin sanoa että motarilla on vedetty läppä levällään se 10km vähintään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Exami View PostIlmeisesti nyt kyse kuitenkin lämpöarvosta enemmän kuin mistään muusta?
Tulppien oikeasta/riittävästä kireydestä kannattaa sit pitää huolta myös. Löystymään päässyt tulppa ei jäähdy kunnolla ja ulkoelektrodi sulaa melko herkästi irti. Ja liian tiukkaan väännetty tulppa murtaa pahimmillaan keraamiset osat tulpasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostEi niitä rikki ole mennyt yhtään, mutta penkissä huomaa joissakin tapauksissa(yleensä 20-30s säätövetoja), kun moottori ei enää reagoi ennakon säätöön. Mielestäni kohtuu huono merkki koneen toiminnan kannalta, jos tulppa hehkuu sen verran, että ennakon säädöllä ei ole vaikutusta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supra^ View PostEn halua nyt aloittaa mitään väittelyä taas näistä tulppahommista, niin tyydyn vaan kysymään että montako ja minkätehoisia m50-moottoreita teilläpäin on mennyt rikki noiden bcpr7es-tulppien takia, ja minkälaisessa käytössä ne sitten ovat menneet rikki, mailivedoissa?
Leave a comment:
-
-
Hauskaa kun 500-800hp on matalien tehojen luokka nykyään
Jos se tulppa on liian kuuma, niin siinä on tuloksena romuna oleva moottori, että sen puoleen kannattaa olla varovainen...
Itte oon ajanu NGK BKR7ES, BCPR7ES, BKR9EIX ja BCR8ES tulpilla omassa koneessa. Kaikki on ollu koneen toiminnan kannalta identtisiä, mutta EIX iridium tulpalla tuntu että kylmäkäynnistys alle 0:n oli ehkä helpompi :think Mutta tohon BCR8ES tulppaan olen päätynyt, koska halpa, saa motonetin hyllystä ja suht kylmä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostO-peksilla kai ei nyt ollu ideana sanoa että pitäs olla iridium tulppa että jaksais sytyttää vaan että kylmempi tulppa jotta se ei rupea pitkässä vedossa hohkaan punasena ja sitä kautta aiheuttaa hehkusytytystä. Mille e85 varsinkin on herkkä.
Toisaalta sit iridium tulpassa se terävä iridium kärki käy kuumempana mitä perus kuparitulpan kärki. Niin onko se nyt sekään hyvä sit hehkusytytyksen kannalta :think Oisko kylmä kuparitulppa sittenkin vielä parempi :think
Lähipiirissä aika vähän ollu ongelmia tuon 7 lämpöarvoisen NGK:n kanssa tässä matalien tehojen luokassa 500-800hp, tästä johtuen hieman herättää kysymysmerkkejä noi ongelmat, toki mailia aika harva ajaa.
Pitäis varmaan ottaa testiin sarja NGK perus 7 ja 8 ja vaikka Denson vastaava Q22PR-U ja IK27 ajaa perättäiset vedot penkissä ja tarkastella tuloksia. tämäkään tuskin vastaa pitkäjaksosia isoja kuormia kuten mailiajo.
Liitteenä clippi denson dokumentista..Last edited by Exami; 11-03-2020, 23:14.
Leave a comment:
-
-
O-peksilla kai ei nyt ollu ideana sanoa että pitäs olla iridium tulppa että jaksais sytyttää vaan että kylmempi tulppa jotta se ei rupea pitkässä vedossa hohkaan punasena ja sitä kautta aiheuttaa hehkusytytystä. Mille e85 varsinkin on herkkä.
Toisaalta sit iridium tulpassa se terävä iridium kärki käy kuumempana mitä perus kuparitulpan kärki. Niin onko se nyt sekään hyvä sit hehkusytytyksen kannalta :think Oisko kylmä kuparitulppa sittenkin vielä parempi :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostEn kyl ite ikinä käyttäis ite noita 7-lämpöarvolla olevia tulppia turbo M50:ssä. Kunnon pitkä veto kaasu pohjassa, niin ennakon säädöllä ei ole enää mitään merkitystä. Denso IK27 sellainen perusvarma tulppa noihin.
Kuuntelen kyllä mielellään mielipiteen aiheesta..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostEn kyl ite ikinä käyttäis ite noita 7-lämpöarvolla olevia tulppia turbo M50:ssä. Kunnon pitkä veto kaasu pohjassa, niin ennakon säädöllä ei ole enää mitään merkitystä. Denso IK27 sellainen perusvarma tulppa noihin.
Leave a comment:
-
-
Motonetin hyllystä saa sit ihan NGK BCR8ES tulppaa taskurahoilla. Noita saa melkeen 4 yhden IK27:n hinnalla, mitä ei oikeen edes ole hyllyssä missään. On toki vielä pykälää kuumempi kuin IK27, mut parempi kuin seiskan tulppa.
Leave a comment:
-
-
En kyl ite ikinä käyttäis ite noita 7-lämpöarvolla olevia tulppia turbo M50:ssä. Kunnon pitkä veto kaasu pohjassa, niin ennakon säädöllä ei ole enää mitään merkitystä. Denso IK27 sellainen perusvarma tulppa noihin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bumer3 View Postmitkät tulpat lähtis kokeilemaan, parin viikon päästä tule säätäjä ja ensimmäinen käynnistys mut sytytystulpat puuttuu vielä
M50b25 holset 40
maxxecu VAG TFSI puolat
e85...
Leave a comment:
-
Leave a comment: