memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:48.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Minun käsitys noista on juurikin se, että kupari ydin on ns parempi virityskäytössä johtuen sen kyvystä siirtää lämpöä pois mahdollisesta kuumasta pisteestä sylinterissä.

    Toki nyt mikä on vertailu arvo iridium kärkisen ja kupari kärkisen välillä? jääkö 1 terävä jalometallipiste helpommin hehkumaan vai ei? aiemasta kommentista päätellen sama ongelma toistuu myös 8 lämpöarvon tulpalla? Olettanen ettei monikaan meistä kesken dynovedon järrin ihmeellisiä ennakkomuutoksia tee, niin nyt ollut kyseessä tilanne jossa kone naulaa ja nakutus tunnistus poistaa ennakkoa ja sen poistama ennakko ei korjaa tilannetta? ja sitte sama tilanne iridium tulpalla korjaa? (ja tämä nyt onki sitte ihan validi pointti jos nakutus tunnistus on käytössä ja ajetaan ennakkoa nakutus rajaa vasten kokoajan)

    EDIT: lähinnä ajatuksena, jos olisi saman lämpöarvon normaali ja iridium kuinka homma toimis, eli jos nyt sais oli se sitte Denson 27 lämpöarvolla tai NGK 9 lämpöarvon tulpan olisiko tilanne sama kuin sillä iridium tulpalla. vastaavasti että mikä olisi tilanne 24 lämpöarvon iridium tulpalla.

    Tulpan lämpöarvohan perustuu posliinin paksuuteen ytimen ympärillä, ei sen ytimeen itsessään.
    Last edited by Exami; 13-03-2020, 09:25.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Kyllä minäkin olen lämpöarvosta ihan samaa mieltä, että sinne pitää valita mahdollisimman kylmä joka kuitenkin vielä toimii ja saavuttaa itsepuhdistuslämpötilan.
    Kupari vs iridium onkin sitten taas oma keskustelunsa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Eikö se kuparitulpan "turvallisuus" nimenomaan perustu siihen, että kärki sulaa tarvittaessa ja estää pahimman tuhon. Lämpöarvohan kuuluu valita riittävän kylmä ja sehän on vähän eri keskustelu.

    Minun mopoviritetty m50 7 lämpöarvon kuparitulpalla ei ainakaan oo kärkiä sulattanu sen enempää ku mitään muutakaan vikaa ollu, ja voin sanoa että motarilla on vedetty läppä levällään se 10km vähintään.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Exami View Post
    Ilmeisesti nyt kyse kuitenkin lämpöarvosta enemmän kuin mistään muusta?
    Kyllä. Sen takia kiertäisin kaukaa noi 7- ja 8-lämpöarvolla olevat. Toki ne varmaan jossain katuajelussa moitteetta toimii, mutta meillä ollu tapana laittaa sellaiset tulpat, jotka varmasti kestää tilanteessa kuin tilanteessa. Tuntuu jotenki hullulta ajatusmaailmalta ladata eka useita tonneja muuhun tekniikkaan ja säästää sit tulppien kohdalla se satanen.

    Tulppien oikeasta/riittävästä kireydestä kannattaa sit pitää huolta myös. Löystymään päässyt tulppa ei jäähdy kunnolla ja ulkoelektrodi sulaa melko herkästi irti. Ja liian tiukkaan väännetty tulppa murtaa pahimmillaan keraamiset osat tulpasta.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Ei niitä rikki ole mennyt yhtään, mutta penkissä huomaa joissakin tapauksissa(yleensä 20-30s säätövetoja), kun moottori ei enää reagoi ennakon säätöön. Mielestäni kohtuu huono merkki koneen toiminnan kannalta, jos tulppa hehkuu sen verran, että ennakon säädöllä ei ole vaikutusta.
    Ilmeisesti nyt kyse kuitenkin lämpöarvosta enemmän kuin mistään muusta?

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    En halua nyt aloittaa mitään väittelyä taas näistä tulppahommista, niin tyydyn vaan kysymään että montako ja minkätehoisia m50-moottoreita teilläpäin on mennyt rikki noiden bcpr7es-tulppien takia, ja minkälaisessa käytössä ne sitten ovat menneet rikki, mailivedoissa?
    Ei niitä rikki ole mennyt yhtään, mutta penkissä huomaa joissakin tapauksissa(yleensä 20-30s säätövetoja), kun moottori ei enää reagoi ennakon säätöön. Mielestäni kohtuu huono merkki koneen toiminnan kannalta, jos tulppa hehkuu sen verran, että ennakon säädöllä ei ole vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Hauskaa kun 500-800hp on matalien tehojen luokka nykyään

    Jos se tulppa on liian kuuma, niin siinä on tuloksena romuna oleva moottori, että sen puoleen kannattaa olla varovainen...

    Itte oon ajanu NGK BKR7ES, BCPR7ES, BKR9EIX ja BCR8ES tulpilla omassa koneessa. Kaikki on ollu koneen toiminnan kannalta identtisiä, mutta EIX iridium tulpalla tuntu että kylmäkäynnistys alle 0:n oli ehkä helpompi :think Mutta tohon BCR8ES tulppaan olen päätynyt, koska halpa, saa motonetin hyllystä ja suht kylmä.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    O-peksilla kai ei nyt ollu ideana sanoa että pitäs olla iridium tulppa että jaksais sytyttää vaan että kylmempi tulppa jotta se ei rupea pitkässä vedossa hohkaan punasena ja sitä kautta aiheuttaa hehkusytytystä. Mille e85 varsinkin on herkkä.

    Toisaalta sit iridium tulpassa se terävä iridium kärki käy kuumempana mitä perus kuparitulpan kärki. Niin onko se nyt sekään hyvä sit hehkusytytyksen kannalta :think Oisko kylmä kuparitulppa sittenkin vielä parempi :think
    Noh, varmaan tuon hehkutus tapahtuman takia 2 pykälää kylmempi tulppa..

    Lähipiirissä aika vähän ollu ongelmia tuon 7 lämpöarvoisen NGK:n kanssa tässä matalien tehojen luokassa 500-800hp, tästä johtuen hieman herättää kysymysmerkkejä noi ongelmat, toki mailia aika harva ajaa.

    Pitäis varmaan ottaa testiin sarja NGK perus 7 ja 8 ja vaikka Denson vastaava Q22PR-U ja IK27 ajaa perättäiset vedot penkissä ja tarkastella tuloksia. tämäkään tuskin vastaa pitkäjaksosia isoja kuormia kuten mailiajo.

    Liitteenä clippi denson dokumentista..
    Attached Files
    Last edited by Exami; 11-03-2020, 23:14.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    O-peksilla kai ei nyt ollu ideana sanoa että pitäs olla iridium tulppa että jaksais sytyttää vaan että kylmempi tulppa jotta se ei rupea pitkässä vedossa hohkaan punasena ja sitä kautta aiheuttaa hehkusytytystä. Mille e85 varsinkin on herkkä.

    Toisaalta sit iridium tulpassa se terävä iridium kärki käy kuumempana mitä perus kuparitulpan kärki. Niin onko se nyt sekään hyvä sit hehkusytytyksen kannalta :think Oisko kylmä kuparitulppa sittenkin vielä parempi :think

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    En kyl ite ikinä käyttäis ite noita 7-lämpöarvolla olevia tulppia turbo M50:ssä. Kunnon pitkä veto kaasu pohjassa, niin ennakon säädöllä ei ole enää mitään merkitystä. Denso IK27 sellainen perusvarma tulppa noihin.
    Hassua, oikeastaan ainoat tapaukset jossa olen kuullut huonoa on jotain +1000hp 2j hommia, ettei tuo NGK meinaa jaksaa antaa kipinää että pitää siirtyä Iridiumiin, ja sitte samassa teholuokassa jotain tapauksia että olisi mahdollisesti tulppa hajonnu maili vedossa, toki mailin matkalla ton tehosella vehkeellä voi hajota moni muukin asia.

    Kuuntelen kyllä mielellään mielipiteen aiheesta..

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    En kyl ite ikinä käyttäis ite noita 7-lämpöarvolla olevia tulppia turbo M50:ssä. Kunnon pitkä veto kaasu pohjassa, niin ennakon säädöllä ei ole enää mitään merkitystä. Denso IK27 sellainen perusvarma tulppa noihin.
    En halua nyt aloittaa mitään väittelyä taas näistä tulppahommista, niin tyydyn vaan kysymään että montako ja minkätehoisia m50-moottoreita teilläpäin on mennyt rikki noiden bcpr7es-tulppien takia, ja minkälaisessa käytössä ne sitten ovat menneet rikki, mailivedoissa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Motonetin hyllystä saa sit ihan NGK BCR8ES tulppaa taskurahoilla. Noita saa melkeen 4 yhden IK27:n hinnalla, mitä ei oikeen edes ole hyllyssä missään. On toki vielä pykälää kuumempi kuin IK27, mut parempi kuin seiskan tulppa.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    En kyl ite ikinä käyttäis ite noita 7-lämpöarvolla olevia tulppia turbo M50:ssä. Kunnon pitkä veto kaasu pohjassa, niin ennakon säädöllä ei ole enää mitään merkitystä. Denso IK27 sellainen perusvarma tulppa noihin.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Originally posted by bumer3 View Post
    mitkät tulpat lähtis kokeilemaan, parin viikon päästä tule säätäjä ja ensimmäinen käynnistys mut sytytystulpat puuttuu vielä

    M50b25 holset 40
    maxxecu VAG TFSI puolat
    e85...
    Tässäkin topicissa on varmaa kymmeniä kertoja mainittu: NGK BCPR7ES

    Leave a comment:

Working...
X