Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5249
    • Pirkkala

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Boorien juuresta tai nivelistä kai nuo vetarit yleensä hajoaa, eikä siitä akselista. Niin siinä mielessä nuo 328/325tds vetarit ei kovin kummonen päivitys oo, kun niissä on samat nivelet ja boorit, kuin vaikka 325i vetarissa. Tommonen 325i tapanen ohkanen vetari kestää monesti paremmin varttimailia ja muuta räppäilyä kuin joku paksu jyty, koska se vetarin ohkanen akseli antaa pyörimissunnassa periksi jousen lailla ja ottaa osaltaan iskua vastaan siten. Jos on hyvää materiaalia.

    Juuri näin, ns. Epäjatkuvuus on se käsite mistä puhutaan kun pyritään suunnittelemaan kestävä rakenne.

    Mä epäilen että jopa akselia keskeltä hoikentamalla saattaa kestävyys hyvinkin vaan lisääntyä.

    Ja mitä tulee akselin kokemaan vääntöön, niin pyörien pitohan sitä paljolti määrittelee.
    Mutta kyllä se on kytkinpommi mikä niitä akseleita rikkoo, siinä on hetkelliset momentit osien inertiasta johtuen ihan valtavia
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Juuri näin, ns. Epäjatkuvuus on se käsite mistä puhutaan kun pyritään suunnittelemaan kestävä rakenne.

      Mä epäilen että jopa akselia keskeltä hoikentamalla saattaa kestävyys hyvinkin vaan lisääntyä.

      Ja mitä tulee akselin kokemaan vääntöön, niin pyörien pitohan sitä paljolti määrittelee.
      Mutta kyllä se on kytkinpommi mikä niitä akseleita rikkoo, siinä on hetkelliset momentit osien inertiasta johtuen ihan valtavia
      Joo kytkinpommit on pahimpia. itsellä tapana "lähettää" siten että launchille ja sitten nostan sen verran kytkintä että voimansiirto kelaa väljät pois ja siitä kytkin vauhdilla ylös. Jää se isku pois niin rasituu paljon vähemmän.

      Tossa "jousittamisessa" on kyllä pointti. ja sinällään helppo sulake vaihtaa tarvittaessa. ehkä tilaan vaan rajummat tumpit perään, vai onko niitä ketään rikkonut? 700e + alv. että mielellään jättäisin ostamattakin. :think
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1663
        • vihti

        Originally posted by aaape View Post
        Mitä mieltä koneistus jäljestä? pitäneeköhän peltitiiviste?
        Eihän tuo samalta näytä kun esim. moottoripyörän tiivistepinnat mutta eiköhän se pidä ku suihkii vähän copper gasketia kaveriks

        Ja tosiaan mp:t kun pääsääntöisesti käyttää mls tiivisteitä niin pinnat on melkein peilikirkkaan tasoa
        Last edited by naikou; 30-10-2021, 22:29.
        E39 523i Turbo

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by naikou View Post
          Eihän tuo samalta näytä kun esim. moottoripyörän tiivistepinnat mutta eiköhän se pidä ku suihkii vähän copper gasketia kaveriks
          Mun ymmärtämättömään silmään tuo näyttää ruuvimeisselillä työstetyltä, tai sitten kuva väärentää.
          Raju syöttö ollu koneessa kun millin välein on raapassu ?
          Last edited by BMW525Xda; 30-10-2021, 21:44.

          Comment

          • Juho_
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2016
            • 1061
            • Suomi

            On kyllä ihan oikeesti karun näköinen jälki kuvan perusteella, hämääkö kuva vai onks tuossa tommosia selkeitä jälkiä jotka pysyy luultavasti ihan sormella tuntemaan??

            Massatiivisteellä joo varmaan voi pitää ainakin liiman kanssa hyvällä säkällä, mut peltitiiviste liimankin kanssa ni melko äkkiä karkaa paineet mikäli kuva pitää paikkansa.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              En kyllä hyväksyisi tuon näköistä jälkeä. yleensä aina olleet todella sileitä. :think
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Leinoo
                BTCF Member
                • Oct 2017
                • 149
                • Koski TL

                Originally posted by aaape View Post
                Mitä mieltä koneistus jäljestä? pitäneeköhän peltitiiviste?

                On kyllä ainakin kuvan perusteella huono koneistus jälki.. riippuu tunteeko sormella tai kynnellä?
                E36 M52B28 turbo
                E46 330d M57n
                S1000rr

                Comment

                • Miuge
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 630
                  • Tampere

                  MLS tiivisteille on yleensä suositeltu maksimissaan 0.8Ra pinnanlaatua ja mitä pienempi sen parempi, 0.4Ra on jo käytännössä peilipinta. 0.8Ra pinnastakin on jo vaikea tuntea kynnellä harjoja, mutta mitä tuosta kuvasta voisi arvioida niin on kyllä tolkuttoman pieleen mennyt koneistus, ei käyttökelpoinen.

                  Webshop - MRT Engineering
                  Facebook - MRT Engineering
                  Instagram - mrtengineering
                  YouTube - miugemrt

                  Comment

                  • aaape
                    BTCF Member
                    • Aug 2009
                    • 615
                    • Muaninka

                    Pitääpä maanantaina soitella koneistamolle ja reklamoida.. Kyllä nuo jäljet tuosta ihan sormeen tuntuu.
                    Kannessa kuitenkin on pinta hyvä niin olisko terä/ oikasumenetelmä ollu väärä tuolle alumiinilohko teräsputki yhdistelmälle
                    e36 328i turbo (95)
                    vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                    e30 316 (m30)(87) projekti

                    EX.
                    e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by aaape View Post
                      Pitääpä maanantaina soitella koneistamolle ja reklamoida.. Kyllä nuo jäljet tuosta ihan sormeen tuntuu.
                      Kannessa kuitenkin on pinta hyvä niin olisko terä/ oikasumenetelmä ollu väärä tuolle alumiinilohko teräsputki yhdistelmälle
                      Tuo jälki menee selkeesti tuonne 3.2..6.3 välimaastoon. Tommosesta viiltotyöstöjäljestä puhaltaa paineet helposti pahvista kun saa pienen alun.
                      Muutenkin näyttää että terä on ollut rikki jolla työstetty, oma epäilys.

                      Comment

                      • teehoo
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 65

                        Originally posted by A.I View Post
                        Olisko kellään lähistöllä katkennutta vetaria että sais tietää mikä noissa suunilleen on aineen vahvuus?
                        Tässä 328 vetari.
                        Attached Files

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          Originally posted by teehoo View Post
                          Tässä 328 vetari.
                          e46 vai 36? sedan? touring?
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          • _ville
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 239
                            • Pirkanmaa

                            Onkos täälä kellään kokemusta e36 + M50 turbottamisesta siten, että alkuperäinen ilmastointi pysyisi käytössä? Maailmalla noita on ilmeisesti muutama tehty ja taitaa olla taakse alas -tyylinen ratkaisu ainoa mahdollinen:think. Remmillähän tuo olisi helpommin toteutettavissa, mutta asioita on mukava spekuloida

                            Comment

                            • teehoo
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 65

                              Originally posted by A.I View Post
                              e46 vai 36? sedan? touring?
                              E36 coupe

                              Comment

                              • aaape
                                BTCF Member
                                • Aug 2009
                                • 615
                                • Muaninka

                                Originally posted by _ville View Post
                                Onkos täälä kellään kokemusta e36 + M50 turbottamisesta siten, että alkuperäinen ilmastointi pysyisi käytössä? Maailmalla noita on ilmeisesti muutama tehty ja taitaa olla taakse alas -tyylinen ratkaisu ainoa mahdollinen:think. Remmillähän tuo olisi helpommin toteutettavissa, mutta asioita on mukava spekuloida
                                Minulla on. tosin m52 koneessa mutta samat osat siellä melkein taitaa olla. Mulla on just taskse alas tyylinen pakosarja. Ahtoputkia tehdessä kannattaa kyllä olla kaikki ilmastoinnin osat paikallaan nii ei tarvii tehä kahteen kertaan . Eteen ylös sitä myös mallailin ja olis se sinnekin sopinut jos jossain saa teetätettyä ilmastoinnille uudet putket eri reittiä.
                                e36 328i turbo (95)
                                vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                                e30 316 (m30)(87) projekti

                                EX.
                                e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎