Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2685
    • .fi

    Originally posted by Miuge View Post
    Täältä keskustelusta aiemmin bongailin nuo Bosch Motorsport P65 puolat ja tuli hankittua ne itsellekin M62 projektiin. Puolan kumikaulahan on todella veltto lötkö, joten sellaisenaan paikalleen painaminen ei ole vaihtoehto. Piirtelin tuolle yksinkertaisen adapterin, jotta voidaan käyttää pulttikiinnitystä. Puolan kiinnityspintaa joutuu lyhentään about 8.5mm jotta mitta täsmää Orkkis suojamuovin alle mahtuminen on vielä kysymysmerkki, kun ei ole liittimiä hallussa.

    Jos näille kiinnostusta niin nakatkaa viestiä, voidaan tehdä erää myyntiin noin 10€ kappalehinnalla, sis. pultit. Sopivuus M5X, S50, M6X ynnämuut:
    fwiw., toi M6X lienee tässä oikeasti M62, koska M60 kaipaa M62non-vanoksen venakopat M62 puolille.
    about sama ero (puolien kiinnityksen osalta) vissiin kuin M50 vs. M52 tjsp..
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • Miuge
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 628
      • Tampere

      Hyvä huomio! Toinen näppärä foorumilainen ehti jo tämän varmistellakin eli vanhempiin koneisiin tarvittaisiin puolet eri kätisiä ja pientä hipostelua pulttijakoon, pitäisi olla kuitenkin tehtävissä.
      Webshop - MRT Engineering
      Facebook - MRT Engineering
      Instagram - mrtengineering
      YouTube - miugemrt

      Comment

      • coldfox
        Bimmer Rookie
        • Jan 2016
        • 52
        • porvoo

        Mikä olisi hyvä mäntävälys m50b28 turbossa? Wisecojen lappussa luki minimum piston clearence 0.0895mm. Mittasin ja oli 0.09mm. Lyönkö kiinni vai pitäiskö hoonata pari hunttia pois? Tulee siis ihan katukäyttöön, 600-800hv viinalla..

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3700
          • Kouvola

          Originally posted by coldfox View Post
          Mikä olisi hyvä mäntävälys m50b28 turbossa? Wisecojen lappussa luki minimum piston clearence 0.0895mm. Mittasin ja oli 0.09mm. Lyönkö kiinni vai pitäiskö hoonata pari hunttia pois? Tulee siis ihan katukäyttöön, 600-800hv viinalla..
          Turha tehdä turhan tiukkaa. Yheksän satikkaa on vallan hyvä.
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5219
            • Pirkkala

            Originally posted by coldfox View Post
            Mikä olisi hyvä mäntävälys m50b28 turbossa? Wisecojen lappussa luki minimum piston clearence 0.0895mm. Mittasin ja oli 0.09mm. Lyönkö kiinni vai pitäiskö hoonata pari hunttia pois? Tulee siis ihan katukäyttöön, 600-800hv viinalla..
            Ihan mielenkiinnosta, onko wisecon mäntä 2618 vai 4032 alumiinia?

            Amp44 mäntä on 4032 ja heidän ohjeensa välykselle on street/race 0.05mm ja race/competition 0.06mm

            Se on tiedossa että 2618 paisuu lämmetessään enemmän
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • coldfox
              Bimmer Rookie
              • Jan 2016
              • 52
              • porvoo

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Ihan mielenkiinnosta, onko wisecon mäntä 2618 vai 4032 alumiinia?

              Amp44 mäntä on 4032 ja heidän ohjeensa välykselle on street/race 0.05mm ja race/competition 0.06mm

              Se on tiedossa että 2618 paisuu lämmetessään enemmän
              Hmm, hyvä kysymys. Ei lukenu ainakaa siinä lapulla mitään materiaalista. Pitää selvittää.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5219
                • Pirkkala

                Wisecon yleisohje on 0.001-0.003 tuumaa, eli 0.025-0.0762mm

                Tää vähintään 0.895mm kummastuttaa vähän, olisko tää sitten 2618 tehty mäntä?
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • coldfox
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2016
                  • 52
                  • porvoo

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Wisecon yleisohje on 0.001-0.003 tuumaa, eli 0.025-0.0762mm

                  Tää vähintään 0.895mm kummastuttaa vähän, olisko tää sitten 2618 tehty mäntä?
                  Katoin just wisecon sivulta että on kyllä 2618.

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1622
                    • vihti

                    Vähän tyhmempi kysymys:

                    Suureneeko polttoaineen määrä sylinterissä lineaarisesti suuttimien ruiskutusajan mukaan niin tarkasti että joka ilmanmäärälle pystyy vaikka laskimella laskemaan oikean ruiskutusajan? Esim. Jos laskee 618cc/min suuttimesta niin 1ms pitäisi olla reilut 10mg kamaa pyttyyn
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by naikou View Post
                      Vähän tyhmempi kysymys:

                      Suureneeko polttoaineen määrä sylinterissä lineaarisesti suuttimien ruiskutusajan mukaan niin tarkasti että joka ilmanmäärälle pystyy vaikka laskimella laskemaan oikean ruiskutusajan? Esim. Jos laskee 618cc/min suuttimesta niin 1ms pitäisi olla reilut 10mg kamaa pyttyyn
                      Vain oletuksilla, että mm deadtimea jännitekorjauksineen ei huomioida, polttoaineen ja imusarjan paine-ero on vakio, suutin on tuotoltaan lineearinen ja ko laskentaa sovelletaan suuttimen tuoton lineaarisella alueella.

                      Teholliseen ruiskutusaikaan vaikuttaa sitten toki muutkin asiat kuin vain ilmamäärä. En ihan ymmärrä mitä tässä haetaan takaa.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Lisäyksenä vielä muuriksen pointtien lisäksi tuohon laskelmaan, siitä 618cc/min tulee:

                        618/60 = 10,3cm³/s = 10,3mm³/ms
                        Esim. E85: 789,3kg/m³ -> 0,7893 * 10,3 = 8,13mg/ms

                        Ja polttoaineen painokin on lämpötilasidonnainen joten yksi muuttuja lisää.
                        Sama homma myös ilman kanssa, mihin tahansa tarkkoihin laskelmoihin tarvitaan massa.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1622
                          • vihti

                          Aivan joo en ottanut huomioon polttoaineen ominaispainoa, no mutta joka päivä oppii

                          å
                          Originally posted by muuris View Post
                          Teholliseen ruiskutusaikaan vaikuttaa sitten toki muutkin asiat kuin vain ilmamäärä. En ihan ymmärrä mitä tässä haetaan takaa.
                          Yritin vain selvittää että onko tämmöisestä matikasta mitään hyötyä jos pitää saada vimpan päälle säädöt purkkiin kun m52 orkkis dme:ssä kuorma lasketaan siitä kuinka monta kiloa tunnissa ilmaa menee imuputkesta sisään ja purkkissa kuorman mittayksikkö on mg/sylinteri

                          Mutta vaikuttaa siltä että ei
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by naikou View Post
                            Vähän tyhmempi kysymys:

                            Suureneeko polttoaineen määrä sylinterissä lineaarisesti suuttimien ruiskutusajan mukaan niin tarkasti että joka ilmanmäärälle pystyy vaikka laskimella laskemaan oikean ruiskutusajan? Esim. Jos laskee 618cc/min suuttimesta niin 1ms pitäisi olla reilut 10mg kamaa pyttyyn

                            Bensahan on kevyempää kuin vesi joten siinä meni jo metsään. Kuten aikaisemmat kommentoijat jo mainitsi.


                            Lisäksi polttoaineen viskositeetti vaikuttaa suuttimien virtaukseen ja ilmoitetut tuotot on yleensä n-Heptaanilla mitattuja. Toki aine on "riittävän" lähellä bensaa ja esim. itse käytän teollisuusbensiiniä mittauksiin koska hanatavara on vähän liian riskipitoista ainetta suihkutella testerillä (ja kotioloissa tuo n-Heptaanikin).


                            Tarkkaan mittaukseen pyrittäessä on kuitenkin muuttujia liikaa autotallivirittäjän hallittavaksi eikä usein ole edes tarvetta täysin absoluuttisiin arvoihin.


                            Ja kuten jo muutkin totesi: miksi tällaista teoreettista pohdintaa? Jos ainoastaan teorian ymmärtämisen vuoksi niin suosittelen lukemaan mm. englanninkielisen megamanuaalin jossa on teorian tasolla paljon asiaa polttoaineen annostelusta.
                            Last edited by Vauhtivaunu; 26-01-2022, 23:00.
                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by naikou View Post
                              Yritin vain selvittää että onko tämmöisestä matikasta mitään hyötyä jos pitää saada vimpan päälle säädöt purkkiin kun m52 orkkis dme:ssä kuorma lasketaan siitä kuinka monta kiloa tunnissa ilmaa menee imuputkesta sisään ja purkkissa kuorman mittayksikkö on mg/sylinteri

                              Mutta vaikuttaa siltä että ei

                              Joo ei. Laajakaistalambda putkeen ja logeja lukemaan. Pazi on tehny hyvän vilmin aiheesta ja romraider-foorumillekkin hyvän selityksen. katso/lue ja opi


                              Ps. kun tympäännyt askartelemaan siemensin kanssa niin Speeduino on erittäin helppo omaksua. Reaaliaikaset säädöt ja koko ajan eteenpäin kehittyvä koodi kusee poikki antiikkisen siemensin jo nyt.
                              Last edited by Vauhtivaunu; 26-01-2022, 22:41.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1622
                                • vihti

                                kai tohon kyllästy ku ajelee vaan menemään, yllättävän monta kymmentä km on pysyny motti ehjänä "mutu säädöllä" kumminkin toi viina on aina mitä sattuu seosta mitä nyt sattuu pumpusta saamaan, hyvällä tankillisella lambda integraattori pyörii 5-10 prossan välimaastossa
                                Semmonen ominaisuus tohon on jääny mihin en oo keksinyt mitään että heti kylmästartin jälkee ajaminen on vaivalloista eli jos koittaa kiihdyttää niin ei vastaa kaasuun, pintakaasulla pitää mennä eka pari km. Osaisikohan kukaan antaa vinkkiä tähän, varmaan on ihan viinan ominaisuus eikä liity Siemensin huonouteen...
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎