Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    Originally posted by Miuge View Post
    Omalla kohdalla laitetaan iso perä ihan tulevaisuuden varalta, koska joka tapauksessa sinne joutuu lukon hankkimaan.

    Autodoc tms. referenssikuviin ei aina ole luottaminen, luulisi löytyvän ETK:sta edes oma osanumero jos pulttijako muuttunut tietyllä vuosiluvulla, melko oleellinen tieto varaosaa hankkiessa. Uskon, että tässäkin on jonkun myyjän sekaannus osien sopivuudesta, nimittäin 330i on ollut sekä 86mm tumpilla (symmetrinen) että 94mm tumpilla (sama "epäsymmetrinen" kuin tuo 330D) ja tässähän piilee selkeä riski sekoittaa sopivuudet.
    Joo nää autodokit ei oo kyllä mitenkään luotettavia.
    En kyllä usko että pulttijako olis mikään ongelma vaikka olisikin epäsymmetrinen, sillä saahan sellasen jaon aina koneistettua..
    nuo 330D perän tumpit ei vissiin sovi paikalleen, mutta miten mahtais kestää jos sorvais tumpista laipat irti ja vaihtais ristiin ja hitsais kiinni?
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      Saisko joku mitattua 188perän tumpin? -ei viitteis omasta kaivaa irti.
      spoorien määrä, akselin halkaisia spoorin kohdalta ja stefan kohdalta. akselin tai koko höskän pituus.

      E60 tumpit olisi ainakin symmetrisellä jaolla, mutta onko muutoin sopiva. sellaset olisi halvalla tiedossa.

      Netistä löyty mittoja, pitääköhän nää paikkaansa?
      pulttiko 6x86mm
      koko höskän pituus 129mm
      akselin pituus 73mm
      spoorin paksuus 30mm
      stefan kohdan paksuus 44mm

      Find many great new & used options and get the best deals for BMW 188 E36 Medium Case Output Flange Pair 86mm Limited Slip LSD at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!
      Last edited by Takalo_kari; 14-11-2021, 10:02.
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11037
        • Oulu

        188 ja 188k/l tumpit ei passaa ristiin. Vaikka boori taiskin olla sama.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Takalo_kari
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1359
          • tku

          Originally posted by Pazi88 View Post
          188 ja 188k/l tumpit ei passaa ristiin. Vaikka boori taiskin olla sama.

          Mikä tumpeissa ero jos pystyis vaikka sorvaa sopivaks?
          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
          Kiitos ajastasi? :think

          Comment

          • Miuge
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 628
            • Tampere

            Avaatko nyt vielä mikä idea näissä E60 perän tumpeissa on takana?
            Laitetaanko pian uutta topiccia pystyyn "E36 kestävä voimansiirto", eiköhän sinnekin asiaa saada
            Webshop - MRT Engineering
            Facebook - MRT Engineering
            Instagram - mrtengineering
            YouTube - miugemrt

            Comment

            • Daa Daa
              BTCF Member
              • Aug 2004
              • 903
              • Jyväskylä

              Hyvin joutaisi tehdä oma topikki teinikoupen voimansiirto-ongelmille, kun ei tää liity millään tavalla tän topikin otsikkoon.

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 628
                • Tampere

                Uus topicci auki voimansiirrolle:
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                • MET
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 199
                  • Lappeenranta

                  Kanki/mäntäkombo korkeapuristeiseen M50B28:iin?

                  Nyt alkaa vaihtoehtoja olla sen verran, että parempi kysyä kokeneemmilta. Tavoitteena saada herkkä ja käyttökelpoinen, noin 400hv moottori kadulle ja mutkaradalle. Tingin mielelläni huipputehosta käytettävyyden puolesta. Moottori tulee olemaan vanhassa 240Z:ssa, joten esim. päästöjen kanssa ei tarvitse olla huolissaan.

                  Osalista mikä löytyy jo hyllystä:
                  M50 rautalohko
                  B28 kampura.
                  1,6mm Athena
                  M52 kansi
                  M50 imunokat
                  M50 NV venajouset ja cromoretainerit
                  E85 polttoaineena
                  Boschin 74mm sähköinen kaasuläppä
                  Alumiini-imusarja lyhyehköillä runnereilla. (vakiota ei voi käyttää tässä kopassa)
                  Kevyt vauhtipyörä
                  Atin damperi.
                  Twinscroll- pakosarja, mutta ahdinta ei ole vielä hommattu.

                  Moottorinohjauksena tulee olemaan Haltech. Vanos tulee mahdollisesti myöhemmissä versioissa käyttöön, mutta ei tähän ensimmäiseen kokoonpanoon.

                  Kysmys kuuluukin: Mitkä kanget ja männät käyttöön? Puristuksia voisi olla huomattavasti vakiota enemmän, mutta missä kulkee järkevyyden raja? Ennakoita M50 ei ilmeisesti siedä tolkuttoman paljoa, joten onko tuosta puristussuhteen nostosta merkittävää hyötyä jos nakutusherkkyys kasvaa samalla eksponentiaalisesti?

                  Ajatuksia, ehdotuksia, mielipiteitä?
                  Last edited by MET; 24-11-2021, 12:26.

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1814
                    • Karjaa

                    Originally posted by MET View Post
                    Ennakoita M50 ei ilmeisesti siedä tolkuttoman paljoa, joten onko tuosta puristussuhteen nostosta merkittävää hyötyä jos nakutusherkkyys kasvaa samalla eksponentiaalisesti?

                    Asiasta mitään M50:sen osalta tietämättä niin eikös kaavailemasi E85 ole tuohon ongelmaan juuri se tehokkain lääke? :think
                    Last edited by Wespa; 24-11-2021, 13:34.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • MET
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2004
                      • 199
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by Wespa View Post
                      Asiasta mitään M50:sen osalta tietämättä niin eikös kaavailemasti E85 ole tuohon ongelmaan juuri se tehokkain lääke? :think
                      On kyllä. Korkeat puristukset ja E85 on juuri niitä valintoja mitä tässä teen tuon herkkyyden parantamiseksi. Juurikin alakerran osalta. Loput sitten turbon valinnan ja nokkien ajoitusten ja kikkailujen kautta. Niitä on jälkikäteen helpompi vaihdella, mutta toi mäntä/kankikombo on miun ajatuksissa pysyvämpi ja niihin en mielelläni puuttuisi enää myöhemmin.

                      Comment

                      • Freak
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2509
                        • .

                        Originally posted by MET View Post
                        Tavoitteena saada herkkä ja käyttökelpoinen... Tingin mielelläni huipputehosta käytettävyyden puolesta... Vanos tulee mahdollisesti myöhemmissä versioissa käyttöön, mutta ei tähän ensimmäiseen kokoonpanoon.
                        Mikä on syynä Vanoksen pois jättämiseen? Sillähän sitä heräävyyttä saa ilmaiseksi lisää ja rojut ovat jo kannessa valmiina. Vai onko ainut syy halu käyttää imupuolellakin m50NV nokkaa?
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • MET
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2004
                          • 199
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by Freak View Post
                          Mikä on syynä Vanoksen pois jättämiseen? Sillähän sitä heräävyyttä saa ilmaiseksi lisää ja rojut ovat jo kannessa valmiina. Vai onko ainut syy halu käyttää imupuolellakin m50NV nokkaa?
                          Suurimpana syynä on ihan kaikkien mahdollisten Vanos-osien puuttuminen. Tuo NV- kansi osoittautui käyttökelvottomaksi ja siihen hommatut osat halusin kuitenkin hyödyntää. Hyllystä löytyi valmiina M52 raakakansi ilman nokkia tai muita kilkkeitä. Ainoastaan venttiilit on paikallaan. Tuohon meinasin tökätä NV-nokat 6mm ventiileille ja tuplajousille sopivien retainerien avulla nyt aluksi ja suunnata nyt rahat alakerran rakentamiseen. M52 öljypumppu puuttui muuten listasta, se on jo paikallaan.

                          Nuo Vanoskilkkeet tulen tulevaisuudessa toki lisäämään, mutta nyt valinnat liittyvät erityisesti noihin kankiin ja mäntiin, jotta saisin alakerran rakennuksen käyntiin.

                          Comment

                          • aaape
                            BTCF Member
                            • Aug 2009
                            • 615
                            • Muaninka

                            Originally posted by MET View Post
                            Suurimpana syynä on ihan kaikkien mahdollisten Vanos-osien puuttuminen. Tuo NV- kansi osoittautui käyttökelvottomaksi ja siihen hommatut osat halusin kuitenkin hyödyntää. Hyllystä löytyi valmiina M52 raakakansi ilman nokkia tai muita kilkkeitä. Ainoastaan venttiilit on paikallaan. Tuohon meinasin tökätä NV-nokat 6mm ventiileille ja tuplajousille sopivien retainerien avulla nyt aluksi ja suunnata nyt rahat alakerran rakentamiseen. M52 öljypumppu puuttui muuten listasta, se on jo paikallaan.

                            Nuo Vanoskilkkeet tulen tulevaisuudessa toki lisäämään, mutta nyt valinnat liittyvät erityisesti noihin kankiin ja mäntiin, jotta saisin alakerran rakennuksen käyntiin.

                            Amp44 männät ja maxspeedingrodsin veivit
                            Aika yleinen setti mitä käytetään
                            e36 328i turbo (95)
                            vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                            e30 316 (m30)(87) projekti

                            EX.
                            e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1622
                              • vihti

                              Turbon valinta lienee se kriittisin kun herkkyyttä etsitään eli turbo tehotavoitteen mukaan eikä niin ”et sit joskus ku viritin sitä lisää” siinä tapauksessa vasta isompaa hyrrää jos nälkä kasvaa. Puristussuhteen nostoa suositellaan rajumpien nokkien kanssa, NV imunokat ei ole vielä kovin kummoset, ne vois vaikka käyttää hiottavana niin sit korkeammasta rutusta olis hyötyä.

                              Tuolla muutama sivu taaksepäin käytiin melko samoja asioita läpi.
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              • evilracer
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2015
                                • 218
                                • Suomi

                                Onko jollekulle tullut vastaan M52TU käypäsiä takomäntiä järkevään hintaan ja 84.00 porauksella? AMP44 taitaa tehdä vain 0,50mm ylikokomukeja :think
                                Tehotavoite sellainen 400-450hv, kanget pitää varmaan vaihtaa joka tapauksessa niin samallahan sitä laittaisi männät, jos ne ei maksaisi pitkälti päälle tonnia
                                Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎