Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    Originally posted by _ville View Post
    Onkos täälä kellään kokemusta e36 + M50 turbottamisesta siten, että alkuperäinen ilmastointi pysyisi käytössä? Maailmalla noita on ilmeisesti muutama tehty ja taitaa olla taakse alas -tyylinen ratkaisu ainoa mahdollinen:think. Remmillähän tuo olisi helpommin toteutettavissa, mutta asioita on mukava spekuloida
    eikös se AC:n kenno ole jäähdyttäjän etupuolella niin ei pitäisi aiheuttaa ongelmia? -jos putket tulevat eteen niin nehän voisi korvata vaikkapa letkulla ja reitittää uudelleen eri kautta.
    Myös AC:n kennon voisi vaihtaa eri malliseen tai pienenpään sikäli mikäli se aiheuttaa ongelmia.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2685
      • .fi

      Originally posted by A.I View Post
      eikös se AC:n kenno ole jäähdyttäjän etupuolella niin ei pitäisi aiheuttaa ongelmia? -jos putket tulevat eteen niin nehän voisi korvata vaikkapa letkulla ja reitittää uudelleen eri kautta.
      Myös AC:n kennon voisi vaihtaa eri malliseen tai pienenpään sikäli mikäli se aiheuttaa ongelmia.
      mistä vedit juuri kennon ongelmaksi? onhan siellä muutakin ahtautta ilmastoinnin takia suurinpiirtein
      etuvalon takana/alla, josta monet imevät ilmansa, ja reitittävät ahdettua ilmaa välijäähdyttimelle.

      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        Originally posted by aae30 View Post
        mistä vedit juuri kennon ongelmaksi? onhan siellä muutakin ahtautta ilmastoinnin takia suurinpiirtein
        etuvalon takana/alla, josta monet imevät ilmansa, ja reitittävät ahdettua ilmaa välijäähdyttimelle.
        Asiallista kommentointia. suositelen tarkentamaan kysymyksiä niin saat tarkempia vastauksia. Katsos kun joka kotteron ilmastoinnin reitityksiä ei voi kukaan ulkoa muistaa, mutta silti voi yrittää kysyvää auttaa.

        Siirrät sen kompuran ja toteat sitten itse että ne putket ja reitti menee uusiksi. Letku ehkä helpoin vaihtoehto. saatat myös havaita sitten jotain muutakin..
        Last edited by Takalo_kari; 03-11-2021, 20:26.
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by _ville View Post
          Onkos täälä kellään kokemusta e36 + M50 turbottamisesta siten, että alkuperäinen ilmastointi pysyisi käytössä? Maailmalla noita on ilmeisesti muutama tehty ja taitaa olla taakse alas -tyylinen ratkaisu ainoa mahdollinen:think. Remmillähän tuo olisi helpommin toteutettavissa, mutta asioita on mukava spekuloida
          Eikö tämmöinen ole foorumillakin :think

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1622
            • vihti

            Originally posted by _ville View Post
            Onkos täälä kellään kokemusta e36 + M50 turbottamisesta siten, että alkuperäinen ilmastointi pysyisi käytössä? Maailmalla noita on ilmeisesti muutama tehty ja taitaa olla taakse alas -tyylinen ratkaisu ainoa mahdollinen:think. Remmillähän tuo olisi helpommin toteutettavissa, mutta asioita on mukava spekuloida
            Voit käyttää topmount tai bottom mount pakosatsia ja kaikki mahtuu paikalleen ku vähän kattoo mistä/miten niitä putkia laittaa menemään, ihan helppo juttu ei muutakuin talliin touhuamaan siis
            E39 523i Turbo

            Comment

            • _ville
              BTCF Member
              • Sep 2013
              • 236
              • Pirkanmaa

              Kiitoksia vastauksista. Itselläni ei ole mahdolista käyttää top mount -sarjaa, koska tuo jälkiasenteinen economic-ilmastointi tulee pahasti dp:n tielle.



              Positiivinen puoli tuossa on se, että putket on jo valmiiksi korvattu letkuilla.
              Todennäköisesti tulee bottom mount -sarjalla lähdettyä kun/jos homma on ajankohtaista.

              Comment

              • Oksanen
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 691
                • Nokia

                Mulla on M54 taakse alas ja hx40 ja orkkis ilmastointi kiinni. Hukkaportti tuli orkkis ilmastoinninputken tielle niin sen tein uusiksi. Ahtoputki turbolta coolerille ja 100mm imuputki ilmanputsarille oli haastavahkoja saada mahtumaan, mutta kyllä ne sinne muutaman iteraatiokierroksen jälkeen mahtui. Nostin konetta jonkunverran pystympään kun tuli niin ahdasta turbon ja runkoaisan välillä.





                E28 535 1985 (S38B36+K31)

                E36 323 1996

                E46 Compact 2001

                Comment

                • aaape
                  BTCF Member
                  • Aug 2009
                  • 615
                  • Muaninka

                  Originally posted by Oksanen View Post

                  Millä tulppasit ne lisäilmarerijät kannesta kun laitoit tuon m50 imusarjan?

                  Tänään käytin tuota lohkoa koneistamolla eikä nuo jäljet siellä siinä valossa näyttäny läheskään yhtä pahalle kun kotona mut ajettiin nyt pinta uusiks ja 3satkua siitä piti ottaa että lähti puhtaaks.
                  [IMG][/IMG]
                  e36 328i turbo (95)
                  vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                  e30 316 (m30)(87) projekti

                  EX.
                  e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                  Comment

                  • Oksanen
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 691
                    • Nokia

                    Se kanava o just oikeen kokoinen m10x1 kierteelle ni vedin sinne jengat ja sitten pidätinruuvit liimalla kiinni.
                    E28 535 1985 (S38B36+K31)

                    E36 323 1996

                    E46 Compact 2001

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      Vetotikkuasiaan lisää selvitystä:
                      Tilasin hypisteltäväksi GSP-merkkisen 325TDS -vetotikun. vertasin sitä 325i:n vetotikkuun ja totesin seuraavaa:

                      halkaisia oe 325TDS tikussa 38mm GSP -versiossa 28mm -verrokkina 325i tikku joka 27mm
                      Molemmat vetoakselit painavat henkilövaa-alla punnittuna saman verran -tämä ei kuitenkaan ole kovin tarkka mittaus.
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Niinkuin täälläkin jo useaan otteeseen todettu, 323/328/325TDS ovat sitä samaa 38mm onttoa kamaa, eivätkä juurikaan ole mikään upgrade mihinkään.
                        https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...428&series=E36

                        27mm umpinaiset on se toinen huono orkkisvaihtoehto.
                        https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...585&series=E36

                        86mm nivelet näissä on yksi suurimmista murheista jos meinaa voimaa ajaa läpi. Ne kun päivittää vähintään siihen seuraavaan 94mm kokoon ja järeät kepit väliin, niin ei tarvitse ihan joka päivä enää vaihdella.
                        Bolt-on vaihtoehdot on siis aikalailla vähissä jos kestoa haluaa.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          Originally posted by Supra^ View Post
                          Niinkuin täälläkin jo useaan otteeseen todettu, 323/328/325TDS ovat sitä samaa 38mm onttoa kamaa, eivätkä juurikaan ole mikään upgrade mihinkään.
                          https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...428&series=E36

                          27mm umpinaiset on se toinen huono orkkisvaihtoehto.
                          https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...585&series=E36

                          86mm nivelet näissä on yksi suurimmista murheista jos meinaa voimaa ajaa läpi. Ne kun päivittää vähintään siihen seuraavaan 94mm kokoon ja järeät kepit väliin, niin ei tarvitse ihan joka päivä enää vaihdella.
                          Bolt-on vaihtoehdot on siis aikalailla vähissä jos kestoa haluaa.
                          Ylläolevassa viestissä olen ainoastaan verrannut 325TDS tarvikeosaa vakioon ja todennut että tarvikeosa on 10mm ohuempi kuin alkuperäinen 325TDS tikku.
                          -Nyt haen halpaa korvaavaa tuotettava "hyllyyn" varalle.

                          Perä / vetotikkuhomma on aika kallis päivittää kestäväksi, niin annan sulakkeen olla toistaiseksi siellä.
                          Last edited by Takalo_kari; 10-11-2021, 14:52.
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Originally posted by A.I View Post
                            Ylläolevassa viestissä olen ainoastaan verrannut 325TDS tarvikeosaa vakioon ja todennut että tarvikeosa on 10mm ohuempi kuin alkuperäinen 325TDS tikku.
                            -Nyt haen halpaa korvaavaa tuotettava "hyllyyn" varalle.

                            Perä / vetotikkuhomma on aika kallis päivittää kestäväksi, niin annan sulakkeen olla toistaiseksi siellä.
                            Kannattaa ehdottomasti pysyä erossa tarvikkeista, vaikka löytyisikin ihan oikealla mitallakin. Omat kokemukset alla.

                            OEM 328i 38mm ontto akseli ja kiihdytys 255 semeillä pidon rajamailla (kolmas tai neljäs kiihdytys semeillä). Autossa 650hp/700nm. Nivel morjens kakkosvaihteella.



                            Joitain viikkoja myöhemmin tarvike SKF 28mm umpiakseli uusilla nivelillä. Samat renkaat tehot yms. Kytkin ylös 2000rpm kierroksilla -> kesto 0 vetoa. Nätisti poikki.



                            Auto ei tosiaan kummassakaan vedossa mitenkään sen kummemmin sikaa saanut, joten tuntui että leikki loppui ennenkuin alkoikaan.
                            Nykyisellään 210-hilut ppf-kepeillä ja 94mm nivelillä, toistaiseksi mukisematta kestäneet jopa ihan ajamistakin.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • ooopeee
                              BTCF Member
                              • Dec 2011
                              • 2105
                              • Kouvola

                              Toi Tarvike on kyl niin naurettavuuden huippu. Ei kestä vakio vehkeelläkään tavan ajoa..
                              VW passat 1.9tdi 4motion
                              E36 "328" cabrio

                              Comment

                              • Takalo_kari
                                BTCF Member
                                • Mar 2007
                                • 1359
                                • tku

                                Originally posted by ooopeee View Post
                                Toi Tarvike on kyl niin naurettavuuden huippu. Ei kestä vakio vehkeelläkään tavan ajoa..
                                Tiedän, mutta piti silti mitata se. saan palauttaa ilmaiseksi ja osa lähtikin jo takaisin. =)
                                Jännä että näihin ei saa mitään CroMo niveliä niinkuin esim. offipuolella saa..

                                Mää tässä koitan keksiä kuumeisesti halpaa ja kestävää vaihtoehtoa. älkää olko negatiivisia. sellastahan te toivoitte


                                Olisko porukalla kiinostusta lähtee tekee jotain kimppatilausta CroMo nivelistä?
                                Last edited by Takalo_kari; 11-11-2021, 13:52.
                                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                                Kiitos ajastasi? :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎