Originally posted by janne[l
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		M50-turbo keskustelua osista 2021
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Ei oo liikaa puristuksia.
 Instagram, YouTube kanava
 ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Originally posted by janne[l View PostAjeleeko joku m54:lla viinalla 1.5-1.8b paineella yli 9:1 puristuksilla ? Taitaa kaikilla olla 9:1 wisecot taikka DP männät näissä jotka tietysti paras ja helpoin vaihtoehto.
 Haluaisin itse noissa ampin männissä pysyä kun ovat toimineet hyvin tuossa m50:ssä.
 Ongelma siis se että heidän mallistosta ei löydy omaan komboon 8.5-9:1 välille mäntää vaan fiksuin olisi nuo m54 NA malliset männät joilla puristukset nousee 9.4:1. Mahtaako olla jo liikaa m54:een 700-750 tehoille ?
 
 http://www.amp44.com/index.php?route...&product_id=94
 Korkealla puristuksella sylinterin tilavuus pienenee, josta on haittaa korkeilla ahdoilla koska painetta pitää olla enemmän, jotta pyttyyn saadaan sama ilmamäärä kuin matalammalla rutulla.
 Korkea puristus myös kuormittaa moottoria mekaanisesti koska sylinteripainekäyrä on piikkimäinen.
 
 Muutenhan isosta puristuksesta on pelkkää hyötyä.
 
 Extreme tuners 1500-2000hv evo mitsussa on väitetysti 15.8 puristukset. Millä aineella se käy, sitä en tiedä. Enkä sitäkään onko tosi koko asia edes.
 
 Aika paljon kyselin eri ihmisiltä että mitä haittaa on korkeesta puristuksesta, kun omaa 12.2 moottoria suunnittelin. Yllä mainittujen lisäksi ei oikeen mitään noussu esille.
 
 Vakio säätäjäni R-motorsport kommentoi, että ahdoilla siitä ei ole mitään hyötyä, mutta merkittäviä haittojakaan ei ole.
 
 Tuo sun 9.4 lasketaan minusta vielä ihan sopivaksi ahdettuun kun tankissa on e85E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
 E34 525i -90 twinturbo 427/519
 
 N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
 VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
 Kysy jos tarvetta
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Loppumaton specsaus puristus-suhteesta 
 
 Yleisesti hyödylliset rajat ja aatteet, olisi hyvä olla tietoinen puhutaanko staattisesta vai dynaamisesta puristuksesta..
 
 Toistuvasti tullut nähtyä ongelmia moottoreiden kanssa kun laitetaan korkeat staattiset ja miedot nokat, jolloin dynaamiset puristukset jää myös korkeaksi.
 
 Vastaavasti taas näkee toimivia moottoreita todellakorkeilla staattisilla ja rajuilla nokilla jolloin dynaaminen puristus saattaa jäädä erittäinkin kohtalaiseksi..
 
 Esimerkillä: Rakennettu ilmajäähdytteinen moottori 12.5 puristuksella, rajulla nokalla dynaaminen jää 9.4 paikkeille.
 
 vs Toinen paljon matalaviritteisempi ilmajäähdytetty moottori 10.5puristuksella miedolla nokalla dynaaminen puristus 10 luokkaa.
 
 näin ollen 12.5 puristeinen moottori on pitkäikäisempi ja käy viileämpänä "normaalissa operoinnissa"
 
 Mitä tulee M50 mailmaan, omat kokemukset on ollu että dynaaminen kun pyörii 9-9.5 välillä, on moottori aika ihanteellinen tehon tuoton ja käytettävyyden välillä... tarvinnee kuitenki muistaa, että joku nämäkin asiat varmasti tietää ja ymmärtää paremmin kuin minä Last edited by Exami; 12-10-2021, 11:48.sigpic Last edited by Exami; 12-10-2021, 11:48.sigpic
 Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Originally posted by Exami View PostLoppumaton specsaus puristus-suhteesta 
 
 Yleisesti hyödylliset rajat ja aatteet, olisi hyvä olla tietoinen puhutaanko staattisesta vai dynaamisesta puristuksesta..
 
 Toistuvasti tullut nähtyä ongelmia moottoreiden kanssa kun laitetaan korkeat staattiset ja miedot nokat, jolloin dynaamiset puristukset jää myös korkeaksi.
 
 Vastaavasti taas näkee toimivia moottoreita todellakorkeilla staattisilla ja rajuilla nokilla jolloin dynaaminen puristus saattaa jäädä erittäinkin kohtalaiseksi..
 
 Esimerkillä: Rakennettu ilmajäähdytteinen moottori 12.5 puristuksella, rajulla nokalla dynaaminen jää 9.4 paikkeille.
 
 vs Toinen paljon matalaviritteisempi ilmajäähdytetty moottori 10.5puristuksella miedolla nokalla dynaaminen puristus 10 luokkaa.
 
 näin ollen 12.5 puristeinen moottori on pitkäikäisempi ja käy viileämpänä "normaalissa operoinnissa"
 
 Mitä tulee M50 mailmaan, omat kokemukset on ollu että dynaaminen kun pyörii 9-9.5 välillä, on moottori aika ihanteellinen tehon tuoton ja käytettävyyden välillä... tarvinnee kuitenki muistaa, että joku nämäkin asiat varmasti tietää ja ymmärtää paremmin kuin minä 
 Hyvää asiaa tässä 
 
 Tuo n. 9 puristus on kyllä usein mainittu olevan hyvä kompromissi.
 
 Minkälaisia nokkia pidät mietoina? Ajoitus toki tekee omat juttunsa.
 
 Edit: minkälaisia ongelmia liian korkeasta staattisesta puristuksesta yhdistettynä mietoihin nokkiin on seurannut?
 
 Btw. Mulla ei ainakaan ole mitään tarvetta päteä eikä hirveesti ole kompetenssiakaan, mutta pyrin tuomaan nähtäville sen tiedon joka itsellä on.Last edited by Urpo_rotta; 12-10-2021, 12:27.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
 E34 525i -90 twinturbo 427/519
 
 N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
 VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
 Kysy jos tarvetta
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 riippuu kovasti polttoaineesta, etanolilla saa olla enempi ruttua.
 
 yleisesti enempi ruttua parantaa hyötysuhdetta ja tuo vääntöä.. noh. haitathan sitten kaikki tietää. nää moottorit on aina jonkun näkösiä kompromisseja. mulla 9 ruttu. ottaisin 9.4 mielelläni..Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
 -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta. 
 Kiitos ajastasi? :think
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Yleensä ilmenee lämpöongelmina, ja jossain tapauksissa kannentiiviste ongelmina, vesijäähdytetyissä koneissa lämpöongelmat ei ehkä ihan niin pinnalla... mutta kova puristus + ahtopainetta nostaa tosi nopeasti ahtopaineen alaista puristustakin rajusti ja saattaa tuottaa yllättäviä ongelmia jopa heikommilla etanoli laaduilla.. (alkukevät + loppusyksy etanoli pitoisuuden ollessa alhaisempi) joskis myös seos etanoleilla kun oktaaniluku alhaisempi.. tähän toki vaikuttaa sitte palotilat, eli moottorikohtaisia eroja kuten nakutuksen ja muun detonoinnin kanssa yleisemminkin..Originally posted by Urpo_rotta View PostHyvää asiaa tässä 
 
 Tuo n. 9 puristus on kyllä usein mainittu olevan hyvä kompromissi.
 
 Minkälaisia nokkia pidät mietoina? Ajoitus toki tekee omat juttunsa.
 
 Edit: minkälaisia ongelmia liian korkeasta staattisesta puristuksesta yhdistettynä mietoihin nokkiin on seurannut?
 
 Btw. Mulla ei ainakaan ole mitään tarvetta päteä eikä hirveesti ole kompetenssiakaan, mutta pyrin tuomaan nähtäville sen tiedon joka itsellä on.
 
 Esimerkin omainen homma: M50 10.5 puristuksella, -> athenan tiiviste -> 10.3 -> saksmannin ~260 nokat -> dynaamiset puristukset ~9.4 (joku vanha laskelma hihavakiona)
 
 yleisesti itse miellän että mainosasteet:
 220-240 "vakio, todella mieto"
 240-260 "mieto"
 260-280 "kohtalainen"
 280-300 "raju"
 300+ "todella raju"Last edited by Exami; 12-10-2021, 17:14.sigpic
 Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Ei oo. Ainakaan viinalla. Mut pidä teho alle 400 ja vääntö alle 500, niin se kestääkin jonkin aikaa. Ja varaudu henkisesti että veivi sieltä saattaa siltikin mennä mutkalle.Originally posted by NO2 View PostKysytääs täältä, että onko aivan tuhoon tuomittu ajatus lähteä hieman ahdistelemaan avaamatonta m52b25 mottia? :think
 Instagram, YouTube kanava
 ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Jäin tuossa miettiin, että onko m50b25tu koneessa samat heiveröisemmät veivit kuin m52 vai vastaavatko vanoksettoman m50b25 koneen veivejä kestoltaan?Originally posted by Pazi88 View PostEi oo. Ainakaan viinalla. Mut pidä teho alle 400 ja vääntö alle 500, niin se kestääkin jonkin aikaa. Ja varaudu henkisesti että veivi sieltä saattaa siltikin mennä mutkalle.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Originally posted by _ville View PostJäin tuossa miettiin, että onko m50b25tu koneessa samat heiveröisemmät veivit kuin m52 vai vastaavatko vanoksettoman m50b25 koneen veivejä kestoltaan? 
 
 Tuosta näkyy ero keskellä on m50b25tu veivi ylin on m54b25 ja alin on m52b28 veivie36 328i turbo (95)
 vw Caddy 1.9 (EKOdiesel) 
 e30 316 (m30)(87) projekti 
 
 EX.
 e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Sillä teholla se kestää hyvin millä tekniikan saa muutoskatsastettua, väitän että yli 50tkm ainakin jos asianmukaisesti turbotettu ja kunnossa oleva moottoriOriginally posted by NO2 View PostKysytääs täältä, että onko aivan tuhoon tuomittu ajatus lähteä hieman ahdistelemaan avaamatonta m52b25 mottia? :think E39 523i Turbo E39 523i Turbo 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Täällä on avaamaton samanlainen kone avossa. Jäälissä siitä säädettiin 411hv ja 540nm ulos. Alkaa varmaan olemaan siinä rajoilla että kestää… Mutta kun tiedostaa asian ja jättää rajoitinrallit pois.Originally posted by NO2 View PostKysytääs täältä, että onko aivan tuhoon tuomittu ajatus lähteä hieman ahdistelemaan avaamatonta m52b25 mottia? :think
 
 Omassa meni suuttimet loppukesästä ja ajattelin säädättää uusilla hieman miedommaksi :thinkKesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
 Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
 Kauppakassina: Hyundai i30 -21
 -Raahe Connection-
 -Team Kärppä- limited edition
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 No perhana, eihän se auta sitten kun lähteä metsästämään sopivaa ahdinta näille tehoille. Olisko kanssa harrastajilla antaa hyviä vaihtoehtoja, mahdollisesti jaetulla pesällä? Kun näillä näkymin twin scroll pakosarja tulossa :thinkE36 323i radalle. F30 330e kadulle.
 Ex e91 335d. Ex e46 320i
 Ex e60 530d. Ex e36 323ti .
 Ex e39 520i. Ex e36 325i.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Joku garrett 2860rs-tyylinen, kokemuksen syvällä rintaäänellä unohda holsetit jos haluat katuauton hyvällä käytettävyydellä noille tehoille. Olen kuullut myös positiivisia k27 9# pakopesällä lähtee mukavasti ”tykittää” siitä 3000 paikkella spooliE39 523i Turbo 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Garretilta voisi paremmin sopia gt2871r, tuo "discopottu" on enemmän ehkä 4 sylinteristen ahdin ja tuottokin riittää vain 360hp tienoille, mutta varmaan tuossa tarkoitettiin gt28 sarjaa noin yleisesti.Originally posted by naikou View PostJoku garrett 2860rs-tyylinen, kokemuksen syvällä rintaäänellä unohda holsetit jos haluat katuauton hyvällä käytettävyydellä noille tehoille. Olen kuullut myös positiivisia k27 9# pakopesällä lähtee mukavasti ”tykittää” siitä 3000 paikkella spooli 
 Toinen minkä olen nähnyt hyvin toimivan m5x kanssa on BorgWarnerin S257.
 Sitten on tietenkin turbosystemsin holsetista modatut kuulalaakeriahtimet, ihan hyvää olen kuullut niistäkin.
 
 Tärkeintä varmaan on kuitenkin että koittaa perehtyä aiheeseen, siipien kokoon, kompurakarttoihin, pakopesien kokoon ja tehotuottoihin, eikä vain silmät ummessa mene "laita holsetti" -linjalla koska kaikilla muillakin on. 
 
 Ja saa ne holsetitkin toimimaan sivistyneesti kun hyödyntää vanosta ja valitsee sinne oikean kokoisen rupelin.Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
 Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
 Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
 Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
 Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
 Comment
Comment