Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    Joku kirjoitti aikanaan kattavan ohjeen nokkien säätöön... ei kellään olisi suoraan linkkiä mistä se täältä löyty... perus m50nv imu x2
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • janne[l
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 861
      • Ylöjärvi

      Originally posted by jmp2002 View Post
      Joku kirjoitti aikanaan kattavan ohjeen nokkien säätöön... ei kellään olisi suoraan linkkiä mistä se täältä löyty... perus m50nv imu x2
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...20#post4134220
      Tuosta #405 supran kirjoittama selkeä ohje jolla ainakin ite onnistuin ekan ajotuksen tuolloin tekemään.
      e46 330i cabriolet
      e91 320d
      e36 328 törpö

      Comment

      • aaape
        BTCF Member
        • Aug 2009
        • 615
        • Muaninka

        Syksyn/talven aikana olisi tarkoitus rakennella uusi turbo moottori nykyisen täysin vakion tilalle. reseptinä tällähetkellä olisi m54b25 raakamoottori johon b28 kampura m50 vanoskoneen 140mm veivit m54b25 vakio männät. Nokiksi olisi tulossa b30 imunokka ja pakopuolelle nvimunokka.
        Kysymykset:
        Ilmeisesti tuo vakio mls tiiviste toimii hyvin myös turbo käytössä?
        Miten nuo m54 koneen venttiilijouset onko syytä etsiä jotain jäykempää tilalle?
        Tehotavoitteet olisi 500hv tuntumassa onko turha haaveilla koneen kestosta tällä setillä?

        Edit. Budjetti ei taida takomäntiin/kankiin nyt venyä
        Last edited by aaape; 02-09-2021, 18:37.
        e36 328i turbo (95)
        vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
        e30 316 (m30)(87) projekti

        EX.
        e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1663
          • vihti

          On kai täällä muillakin ollut vastaavanlaiselle kellarilla n.500heppaa, kestää minkä kestää, käyttötapa varmaankin ratkaiseva tekijä. Jouset taitaa olla ihan ok ne mitkä siellä on jo jos ne on vastaavanlaiset kuin m52 kannessa

          E: kansipajoilla sanottu että kannattaa näissä bemarin koneissa avartaa pakopuolta jos ajaa ” isolla teholla”
          Last edited by naikou; 02-09-2021, 19:44.
          E39 523i Turbo

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            Veivit on kuraa (140mm)... jos ei pätkäse ni kestää mutta varmasti herkästi vääntyy
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2532
              • .

              Originally posted by jmp2002 View Post
              Veivit on kuraa (140mm)... jos ei pätkäse ni kestää mutta varmasti herkästi vääntyy
              Ei kai ne vanhat 140mm pitkät ole kuraa? Siis m50 vanoskoneessa käytetyt. Tai siis eihän mitkään veivit ole kuraa. Vanhat vain on runsaasti ylimitoitetut olleet silloin aikoinaan.

              Protopartsin pojat rakensivat m52tub28 koneesta turbollisen. Se kesti hyvinkin rääkkiä vakiokaluilla ja kiertokangilla. Etsi youtube sta videot tai tältä foorumilta.
              Last edited by Freak; 02-09-2021, 21:34.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Odto
                Bimmer Rookie
                • Apr 2017
                • 114
                • Suomi

                Täytyisi itse tilata männät uuteen moottoriin. Kaikki muu löytyykin jo, paitsi männät... Tarkoitus on asentaa M50 rautalohkoon B28 kampura, 135mm kanget, 263/10.2 nokat ja m52b28 kansi.
                Puristuksia tekisi mieli nostaa, mutta alkaa venttiilien osuminen mäntään mietityttää noiden nokkien kanssa, kun vanoskin tulee käyttöön.

                AMP44 tarjoaa suoraa valikoimastaan 84.5 poraukselle m52b28tu mäntiä, joissa venttiilikolot olisi todella syvät. Nuohan vastaisi m52b28 vakiomäntiä pl. tietty taotut ja syvemmät venttiilikolot, joista ei ainakaan haittaa taida olla.http://www.amp44.com/index.php?route...product_id=118

                M50b25tu wisecot voisi olla mahdollisuus, mutta niillähän taitaa puristukset tippua, kun ne on tuollaiset lautasmalliset.

                Mitä itse laittaisitte?

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5249
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Odto View Post
                  Täytyisi itse tilata männät uuteen moottoriin. Kaikki muu löytyykin jo, paitsi männät... Tarkoitus on asentaa M50 rautalohkoon B28 kampura, 135mm kanget, 263/10.2 nokat ja m52b28 kansi.
                  Puristuksia tekisi mieli nostaa, mutta alkaa venttiilien osuminen mäntään mietityttää noiden nokkien kanssa, kun vanoskin tulee käyttöön.

                  AMP44 tarjoaa suoraa valikoimastaan 84.5 poraukselle m52b28tu mäntiä, joissa venttiilikolot olisi todella syvät. Nuohan vastaisi m52b28 vakiomäntiä pl. tietty taotut ja syvemmät venttiilikolot, joista ei ainakaan haittaa taida olla.http://www.amp44.com/index.php?route...product_id=118

                  M50b25tu wisecot voisi olla mahdollisuus, mutta niillähän taitaa puristukset tippua, kun ne on tuollaiset lautasmalliset.

                  Mitä itse laittaisitte?

                  Kovia tehoja haettaessa laittaisin n. 9 puristeisen männän ja jos vaikka tekee maltillista katumoottoria niin sitten saa olla reilustikin puristusta, jos käytössä ainoastaan e85

                  Isoilla ahdoilla "pois jäävä" tilavuus korkeapuristeisessa on haitaksi koska saman ilmamäärän saamiseksi sylinteriin pitää painetta olla enemmän.

                  Mutta kaikki riippuu kaikesta ei ole yhtä oikeaa tapaa.

                  Rajuilla nokilla dynaaminen puristussuhde laskee
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Matuh
                    BTCF Member
                    • Apr 2013
                    • 3701
                    • Kouvola

                    Originally posted by Freak View Post
                    Ei kai ne vanhat 140mm pitkät ole kuraa? Siis m50 vanoskoneessa käytetyt. Tai siis eihän mitkään veivit ole kuraa. Vanhat vain on runsaasti ylimitoitetut olleet silloin aikoinaan.

                    Protopartsin pojat rakensivat m52tub28 koneesta turbollisen. Se kesti hyvinkin rääkkiä vakiokaluilla ja kiertokangilla. Etsi youtube sta videot tai tältä foorumilta.
                    Joo hyvin kestää kyllä. Pitää huolen vaan että ei rötää ja kattelee pakopaineet että älyttömiä puristele vastaan, niin on OK.
                    E36 328i M50B30 turbo
                    Skoda vRS
                    Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                    Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                    EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                    Comment

                    • TinoTK
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 809
                      • Kirkkonummi

                      Edit: tyhmä
                      ///BMW M550d LCI

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11071
                        • Oulu

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Kovia tehoja haettaessa laittaisin n. 9 puristeisen männän ja jos vaikka tekee maltillista katumoottoria niin sitten saa olla reilustikin puristusta, jos käytössä ainoastaan e85

                        Isoilla ahdoilla "pois jäävä" tilavuus korkeapuristeisessa on haitaksi koska saman ilmamäärän saamiseksi sylinteriin pitää painetta olla enemmän.

                        Mutta kaikki riippuu kaikesta ei ole yhtä oikeaa tapaa.

                        Rajuilla nokilla dynaaminen puristussuhde laskee
                        Jep katumoottoriin suosittelisin itsekkin kovia puristuksia e85:lla. Itellä on siinä 11.5-12 paikkeilla puristukset ja ihan unelma moottori ajaa kadulla. On alavääntöä ja kierrosherkkyyttä ihan eri malliin, mitä matalemmilla puristuksilla. Ei oikeestaan haittaa yhtään vaikka isommilta ahdoilta puuttuis tehoa tuon vuoksi. Toki kuten mainitsit, niin jos haetaan oikeesti isoa tehoa ja katuajolla ei niin merkitystä, niin se n.9 lienee optimi. Tarkennuksena se 500 ei ole vielä "isot tehot", vaikka esim. e30 on ko. tehomäärällä jo ihan pöljä vehje ajaa.

                        Ja tommonen vakio tuplavanos moottori m50 kiertokangilla kestää tosiaan sen 500hp järkevällä setupilla ja käytöllä. Toki varmasti sopivasti rääkkäämällä saa männänrengasvälit halki. Vakio ohkasilla kiertokangillakin "kestää", mutta saa olla sit koko ajan jännittämässä että millon ne on mutkalla. Ne nimittäin saattaa aavistuksen vääntyä vaikka ei huomaa mitään eroa koneen käynnissä.
                        Last edited by Pazi88; 03-09-2021, 09:23.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Odto
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2017
                          • 114
                          • Suomi

                          Kyllähän tuo nykyinen ~350hv liikuttaa E36 koria ihan mukavasti ja pitoakin riittää hyvillä renkailla noille tehoille. Tehoon tunnetusti tottuu ja 350 ei tunnu enää miltään. Lisäksi tuo "vakiokone" ei herätä suurta luottamusta. Suurempi ahdin pakostakin herää ylempänä, niin en sitä myöden haluaisi alakierrosaluetta ihan elottomaksi.

                          VP motorsportin mukaan wisecon m52b25 männillä saisi puristukset 10-11:1 väliin. Omien laskujen mukaan ne jää 1.6mm athenalla 9.9:1 tienoille.
                          Amp44 tekee vissiin mielellään custom mäntiä, joten täytyy kysäistä millaset männät he saisi sorvattua.

                          Edit.
                          Laitan kyselyä männille 84.5mm porauksella, 32,8mm puristuskorkeudella ja 4 mm syvillä venttiilikoloilla. Noissa olisi siis 1mm korkeampi puristuskorkeus ja syvemmät venttiilikolot. Vakio m52b28 männässä on 1,8/1,6mm syvät venttiilikolot, joten 4mm syvillä koloilla jäisi venttiileille 1,2/1,4mm normaalia enempi tilaa. Ei varmasti osu venttiilit mäntään. Olisko peräti liian syvät? Puristukset jäisi 11:1 tienoille, riippuen nyt paljonko lohkosta lähtee tavaraa.
                          Last edited by Odto; 03-09-2021, 18:29.

                          Comment

                          • Odto
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2017
                            • 114
                            • Suomi

                            Tämmösilä spekseillä tuloo männät. Pienen patin joutuvat tekemään noiden venttiilikolojen kompensoimiseksi. Vaikuttaa mielestäni hyvälle.

                            Bore 85.00
                            Compression height 32.8
                            Valve pockets
                            5.5mm/32mm intake
                            4.5mm/30mm exhaust
                            Dome 2mm height
                            wrist pin 22x56
                            rings 1.2 1.2 2.8mm

                            Comment

                            • pazq
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 3165
                              • 47200

                              Voi hetki kestää että tulee. Männät ne tekee kyllä äkkiä, mutta hd tappeja heillä ei tunnu olevan. Onko tässä nyt 5-6vk menny mäntien tilauksesta ja tappeja tässä on sen 4vk odoteltu

                              Comment

                              • andhu
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 535
                                • vihti

                                Kansi halkes ja ehjää metsästän m50b25nv päälle... Mitä eroja on vanos versioon? Entäs m52 hatut, kuinka käy ristiin?
                                E30 316 Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎