Päivitystä tilanteeseen, työsylinterin tapin jatkaminen noin 3 millillä auttoi hieman tilanteeseen. Nyt painelaakerin ja asetelman välys pitäisi olla hyvin lähellä 2 mm. Samoin teki teräspunosletku ja uusi työsylinteri. Mutta edelleen poljin irroittaa aivan lattiassa, eikä pykälät meinaa mennä sisään. Mitähän helkkaria tämän kanssa oikein vielä tekis?
M50-turbo keskustelua osista 2021
Collapse
X
-
Originally posted by Meldoz View PostMiten olet ilmannut työ sylinterin? Ite ainaki huomasin että sen saa parhaiten toimimaan kun irrallaan vaa painelee vaihdelaatikkoa vasten tappia, nostaa ilman säiliöön ja pelaa.
Comment
-
-
Mulla on juurikin samaisella vauhtiksella 765-asetelma ja ACT:n massalevy. Se oli kanssa mulla ekat 3v sellainen että otti heti kiinni ku lattiasta poljinta vähän nosti ja aivan helvetin jäykkä. Jatkoin sillon siis kasatessa sitä sylinterin tappia niin kauan että sain ylipäätään irroittaan jotenkin sen asetelman. Ajelin noin tosiaan muutaman vuoden ja sitten kun piti kone tehdä uusiksi niin aloin perehtymään enemmän. Otin sen muovinännin mäkeen sieltä vastapuolelta ja tein jengan nännin reikään ja pultti tilalle muotoilulla päällä. Sitä nännin puolta piti jatkaa ihan helvetisti, että sai haarukan sopivaan kulmaan. Optimi tilanne omasta mielestäni on että nännin puoli haarukkaa on lähempänä kytkinasetelmaa kuin sylinterin puoli lepotilanteessa, ja kytkin pohjassa se on sitten saman verran se sylinterin puoli sielä kytkimen puolella. Eli silloin vipuvarsi on mahdollisimman pitkä koko ajan ja painelaakeria painetaan maksimivoimalla mitä sylinteristä saadaan ja vipuvarren pituus muuttuu minimimäärän.
Ainoa tapa millä itse sain kytkimen ilmattua täysin oli letkun vetäminen etusatulan ilmausnipasta kytkinsylkän ilmausnippaan ja sitten vain jarrun pumppaaminen. On myös siitä kätevä ettei neste voi loppua säiliöstä.
Mutta siis jatka ihan rohkeasti sitä muovinännin puolta. Muistikuvani on jossain 15millin tienoilla. En tietenkään ole ottanut yhtäkään valokuvaa aiheesta. Itse tein niin että laatikon ollessa irti laitoin haarukan ja painelaakerin siihen kohtaan missä se on laatikon ollessa kiinni jotta laakeri on paineasetelman iholla, sitten katsoin missä asennossa se haarukka on, ja mittailin paljonko sitä nänniä pitää jatkaa. Sitten kun se puoli oli kunnossa laitoin laatikon autoon, ja työnsin varttituuman jatkovarren kytkinsylkän reijästä sisään jolla painoin haarukan niin sisään kuin se menee ja siitä sitten merkkasin kohdan. Sitten painoin sylkän tapin pohjaan ja mittasin paljonko se tulee pihalle, ja katkoin/jatkoin tapin siten että sinne jää muutaman millin välys sinne laakerille (välys on hyvin liki puolet siitä laakerilla mitä se on siitä tapista mitaten)
Comment
-
-
Oksasella hyvät ohjeet.
Minäkin olen monta kertaa tälle foorumille nämä samat asiat laittanu.
Sitä kytkinsylkän tappia ei tarvii jatkaa milliäkään kun teet sen säädettävän vastanännin sinne.
Ja työsylinteri on mulla ollu se hiukan yli 20mm männällä oleva. Bmw fans yms. Sivustot näyttää männän koon.
Ja jos kytkin ei irrota, työsylinterin mäntää pitää PIENENTÄÄ ei suurentaa kuten olen täälläkin foorumilla monesti nähnyt että on tehty.
Haarukka suoraan, ylimääränen välys pois (tai jopa alkutilanne vähän takaviistoon) 20mm työsylkkä niin -765 irrottaa aivan 100% varmasti.
-765 Sre asetelman esijännitykset olen myös joskus mitannut niin ulkomuistista 1,8-2,4mm. Jos haluat ettiä mun vanhan postauksen jossa prässissä mitatut puristusvoimat on, niin jostain vuodelta -13 -14 tai -15 ne on.
Esijännityksen määrä vaikuttaa poljintuntumaan todella paljon.
Last edited by Urpo_rotta; Yesterday, 13:47.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Kytkinlevy putistuneena näyttäisi olevan noin 9,3 mm paksu, joten esijännitys tasaisella vauhtipyörällä pitäisi olla kunnossa. Painelaakerin ja asetelman välinen välys oli 4 mm jatkamattomalla työsylinterin tapilla. Täytyy tehdä nyt tuo säädettävä tappi muovitapin tilalle ja passata sillä välys sopivaksi. Kiitoksia neuvoista kaikille.
Comment
-
Comment