Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EtuX
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 110
    • Ilmajoki

    Originally posted by _ville View Post
    Nyt olisi pytyt mittailtu ja tultu siihen lopputulokseen, että 84,5 mm männät menee ostoslistalle. Kyseinen moottori on rakenteilla pelkästään kadulle, joten 4032 alu olisi paras materiaali männille. Wisecot lienee 2618 alua. Äkkiseltään vaihtoehdoiksi siis jää Fcp:n 8,5:1 männät tai sitten AMP44. Venäläisen männnät voisi tilata customina 9,3:1 purkalla.
    Kysymykset siis kuuluvatkin:
    - AMP44 mäntien toimitukset? Vakuuttelivat kyllä, että toimittavat Suomeen, mutta onko tästä kokomeksia lähihistoriasta?
    - Pystyykö joku vahvistamaan onko Wisecot todella tuota 2618 alua?
    - Jotain muita vaihtoehtoja? Amp44 huokuttaisi hinnan puolesta.

    En tiedä kuinka tarpeellista tuo materiaalin speksaus on, mutta kuulunee harrastukseen.
    Itselle valikoitui wisecot saatavuuden takia ja olivat nimenomaan 2618 matskua. Täysin katupeli myös itsellä eikä ole mitään ongelmia ollut kun porattiin valmistajan specsiin.
    F11 530d individual Brewster Green
    -2016.

    E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
    -1994.

    Ascona B M20 Powered
    -1978.

    Comment

    • _ville
      BTCF Member
      • Sep 2013
      • 223
      • Pirkanmaa

      Originally posted by EtuX View Post

      Itselle valikoitui wisecot saatavuuden takia ja olivat nimenomaan 2618 matskua. Täysin katupeli myös itsellä eikä ole mitään ongelmia ollut kun porattiin valmistajan specsiin.
      Onkos wisecot kuinka äänekkäät kylmäkäynnistyksessä? Käsittääkseni 2618 vaatii tuplasti suuremman välyksen kuin 4032.

      Comment

      • EtuX
        BTCF Member
        • Jun 2012
        • 110
        • Ilmajoki

        Originally posted by _ville View Post

        Onkos wisecot kuinka äänekkäät kylmäkäynnistyksessä? Käsittääkseni 2618 vaatii tuplasti suuremman välyksen kuin 4032.
        Aika paljon saa olla oman kokemuksen mukaan välystä ennen kun alkaa huomattavasti kylmänä ääntämään, 0.1mm valittiin välykseksi tällä kertaa ja on toiminut ongelmitta.
        Tuo sylinterin kylmä välys on niin paljon käyttökohteesta ja tekijästä kiinni että ei ole ihan noin mustavalkoista.
        Käytännössä noin 15% pienemmällä välyksellä pystyy menemään 4032 seoksella jos käyttökohde pysyy samana, yleensä valmistajat kauppaavat tuota 2618 mäntää vakiona kun takomäntää haetaan sen paremman kestävyyden takia.
        Tässä on hyvä JE pistonsin artikkeli aiheesta https://www.jepistons.com/je-auto-bl...l-differences/
        F11 530d individual Brewster Green
        -2016.

        E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
        -1994.

        Ascona B M20 Powered
        -1978.

        Comment

        • _ville
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 223
          • Pirkanmaa

          Kovasti näyttää siltä, että pistän amp44 männät tilaukseen. Resepti olisi siis seuraava:

          84,5 poraukselle
          32,5 puristuskorkeus
          7 cc kuoppa

          Kommentteja näistä? Venttiilikolojen syvyyttä täytyisi hieman vielä speksailla. Äkkiseltään 2mm imu ja 1,5 pako voisi olla hehtaarilla, mutta tähän kuulisin mieluusti neuvoja. Tai jos jollain on m50b25tu moottorin vakiomännistä syvyydet.

          Moottorin kokoonpano:
          M50b25 kampi ja 140mm veivit. Puristukset tarkoitus olla noin 9,1:1 2mm athenalla.

          Comment

          • Bm-w
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2014
            • 290
            • Oulu

            Kumminpäin tuli m50 laakeripukit alakertaan? Järjestysnumero imu vai pako puolelle?

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5134
              • Pirkkala

              Ne pykältää väärinpäin muistaakseni ihan selkeesti
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • AXELONE
                Bimmer Rookie
                • Oct 2019
                • 32
                • Helsinki

                E39 m52b25 turbo. Ongelmana laihalle vetäminen heti kun edes vihjaa ahtopainetta moottorille. Kierroksista, kaasuläpän asennosta ja vaihteesta riippumatta pääsee ehkä max 0.2bar ahdoille ennenkuin loppuu meno täysin. Pumppuna aem 340lph e85 intank, suuttimina 660cc@3bar bosch, ECUna toimii VEMS M52 PnP. Polttoainekartan säätämisellä ei minkäänlaista vaikutusta ahtoalueelle. Paineensäädin vaihdettu uuteen BOSCH ja alipaineletku säätimelle uusittu. Vakiolinjat ja tukki käytössä.

                Comment

                • ekkoo1
                  BTCF Member
                  • Jun 2019
                  • 1290
                  • Pohjanmaa

                  Originally posted by AXELONE View Post
                  E39 m52b25 turbo. Ongelmana laihalle vetäminen heti kun edes vihjaa ahtopainetta moottorille. Kierroksista, kaasuläpän asennosta ja vaihteesta riippumatta pääsee ehkä max 0.2bar ahdoille ennenkuin loppuu meno täysin. Pumppuna aem 340lph e85 intank, suuttimina 660cc@3bar bosch, ECUna toimii VEMS M52 PnP. Polttoainekartan säätämisellä ei minkäänlaista vaikutusta ahtoalueelle. Paineensäädin vaihdettu uuteen BOSCH ja alipaineletku säätimelle uusittu. Vakiolinjat ja tukki käytössä.
                  Näkyykö Vemsin lokeissa MAP menossa ahtoalueelle kuitenkin oikein? Missä on suuttimien duty % siinä vaiheessa kun vetää laihalle? Pitäisihän noilla bensavehkeillä kyllä soppa riittää joksikin aikaa ainakin.
                  E39 540i -96 Ajamisen iloa
                  E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                  E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                  Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                  Comment

                  • AXELONE
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2019
                    • 32
                    • Helsinki

                    Originally posted by ekkoo1 View Post

                    Näkyykö Vemsin lokeissa MAP menossa ahtoalueelle kuitenkin oikein? Missä on suuttimien duty % siinä vaiheessa kun vetää laihalle? Pitäisihän noilla bensavehkeillä kyllä soppa riittää joksikin aikaa ainakin.
                    Mappikäyrät näyttää ihan normaaleilta, duty cycle käynyt korkeimmillaan 29% viime loggauksessa. Yleisimmillään siinä 20% paikkeilla näyttänyt huitelevan tuo kun vetänyt laihalle.

                    Comment

                    • Daa Daa
                      BTCF Member
                      • Aug 2004
                      • 901
                      • Jyväskylä

                      Pumpulta loppuu virta?

                      Comment

                      • AXELONE
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2019
                        • 32
                        • Helsinki

                        Originally posted by Daa Daa View Post
                        Pumpulta loppuu virta?
                        Miten saan todettua sen parhaiten? Ei ole tähän hätään bensapainemittaria.

                        Comment

                        • ekkoo1
                          BTCF Member
                          • Jun 2019
                          • 1290
                          • Pohjanmaa

                          Originally posted by AXELONE View Post

                          Miten saan todettua sen parhaiten? Ei ole tähän hätään bensapainemittaria.
                          Jos sulla on vakiopumpun 1.5mm2 virtajohdot pumpulle niin voi hyvinkin johtua tästä. Vedä järeämpää lakua esim. akulta sulakkeen kera ja käytät orkkis karvoja releen herätteenä. Tai e39 saattaa jo EKP rele olla jo takakontissa? e39 bensakiskossa pitäisi olla se testiventtiili valmiina mihin voit viritellä mittarin
                          Last edited by ekkoo1; 07-03-2024, 21:58.
                          E39 540i -96 Ajamisen iloa
                          E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                          E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                          Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                          Comment

                          • AXELONE
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2019
                            • 32
                            • Helsinki

                            Originally posted by ekkoo1 View Post

                            Jos sulla on vakiopumpun 1.5mm2 virtajohdot pumpulle niin voi hyvinkin johtua tästä. Vedä järeämpää lakua esim. akulta sulakkeen kera ja käytät orkkis karvoja releen herätteenä. Tai e39 saattaa jo EKP rele olla jo takakontissa? e39 bensakiskossa pitäisi olla se testiventtiili valmiina mihin voit viritellä mittarin
                            Selkee. Ei sulla sattuis olemaan jotain kuvalla havainnollistettua esimerkkiä tai jotain "kaaviota" miten vedän piuhat? Ja minkä paksusta suosittelisit sinne, riittääkö 15a sulake väliin? Sori jos tulee vähän tyhmiä kysymyksiä, ensikertalaisena oon vähän hukassa kun tähän asti projekti sujunut hienosti (koputa puuta). Ja kiitoksia vastauksista. Ja tosiaan rele löytyy kontista akun yläpuolelta.

                            Comment

                            • ekkoo1
                              BTCF Member
                              • Jun 2019
                              • 1290
                              • Pohjanmaa

                              Siinä pitäisi olla e39 523i vakio pumpun sähköt, eli kriittinen osa on tuo Rot/Violet karva sulakkeelta F54 releelle ja sitten Weiss/Blau karva releeltä pumpun kanteen. Tämän mukaan molemmat olisi 2.5mm2 piuhaa, muistelisin että E34 olisi ollut karumpi ja tyyliin 1.5mm2 piuhaa konehuoneesta asti jolloin tuosta tuli ongelmia. Tuolla 2.5mm2 luulisi kyllä pärjäävän jonkun aikaa, varsinkin jos nuo vakiovedot eivät ole kovin pitkiä ja ei tuon 340 walbron pitäisi kauheasti yli 10A viedä kai. Ehkä kurkata nyt heti alkuun sinne tankkiin ja pumpun läpivientiin, että siellä ei ole lämpenemisen/sulamisen merkkejä sähköissä, jos on jäänyt jokin liitin huonoon kontaktiin tms?

                              Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	214
Size:	27.4 KB
ID:	5496498
                              E39 540i -96 Ajamisen iloa
                              E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                              E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                              Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                              Comment

                              • AXELONE
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2019
                                • 32
                                • Helsinki

                                Originally posted by ekkoo1 View Post
                                Siinä pitäisi olla e39 523i vakio pumpun sähköt, eli kriittinen osa on tuo Rot/Violet karva sulakkeelta F54 releelle ja sitten Weiss/Blau karva releeltä pumpun kanteen. Tämän mukaan molemmat olisi 2.5mm2 piuhaa, muistelisin että E34 olisi ollut karumpi ja tyyliin 1.5mm2 piuhaa konehuoneesta asti jolloin tuosta tuli ongelmia. Tuolla 2.5mm2 luulisi kyllä pärjäävän jonkun aikaa, varsinkin jos nuo vakiovedot eivät ole kovin pitkiä ja ei tuon 340 walbron pitäisi kauheasti yli 10A viedä kai. Ehkä kurkata nyt heti alkuun sinne tankkiin ja pumpun läpivientiin, että siellä ei ole lämpenemisen/sulamisen merkkejä sähköissä, jos on jäänyt jokin liitin huonoon kontaktiin tms?

                                Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	214
Size:	27.4 KB
ID:	5496498
                                Satuin löytämään AEM sivuilta tuolle pumpulle tämmöstä tekstiä: "Min Voltage Input: 6 volts Max Voltage Input: 18 volts Current Draw (40 psi): 12 amps (13.5v) Current Draw (80 psi): 15 amps (13.5v) Fuse: 20 amps (13.5v)"
                                Voisiko tuon perusteella jo melkein kokeilla vetää paksumpaa piuhaa pumpulle ja 20a sulake väliin?
                                Mulla muuten on tuo F54 15amppeerinen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎