M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _ville
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 264
    • Pirkanmaa

    Päivitystä tilanteeseen, työsylinterin tapin jatkaminen noin 3 millillä auttoi hieman tilanteeseen. Nyt painelaakerin ja asetelman välys pitäisi olla hyvin lähellä 2 mm. Samoin teki teräspunosletku ja uusi työsylinteri. Mutta edelleen poljin irroittaa aivan lattiassa, eikä pykälät meinaa mennä sisään. Mitähän helkkaria tämän kanssa oikein vielä tekis?

    Comment

    • Meldoz
      BTCF Member
      • May 2015
      • 89
      • Rovaniemi

      Miten olet ilmannut työ sylinterin? Ite ainaki huomasin että sen saa parhaiten toimimaan kun irrallaan vaa painelee vaihdelaatikkoa vasten tappia, nostaa ilman säiliöön ja pelaa.
      Vikakoodit, vianhaut, koodaukset Rovaniemen alueella.
      F11 520D t
      E34 m50b28 Turbo

      Comment

      • _ville
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 264
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Meldoz View Post
        Miten olet ilmannut työ sylinterin? Ite ainaki huomasin että sen saa parhaiten toimimaan kun irrallaan vaa painelee vaihdelaatikkoa vasten tappia, nostaa ilman säiliöön ja pelaa.
        Ruiskulla painettu ilmausnipasta nesteet. Alkuun oli käytössä auton alkuperäinen työsylinteri, jota ei ole ikinä irroitettu. Sillä oli samat oireet. Ei tässä oikein jää muuta vaihtoehtoa kuin pielessä oleva esijännitys.

        Comment

        • Maikkeli
          BTCF Member
          • Aug 2010
          • 1308
          • Nousiainen

          Jatka sitä työsylinterin tappia vielä lisää, vaikka niin paljon kun on mahdollista että saa vielä sylinterin paikalleen.
          E30 316 M42TBO -87
          BMW 1502 Turbo -77

          ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

          Comment

          • Oksanen
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 737
            • Nokia

            Mulla on juurikin samaisella vauhtiksella 765-asetelma ja ACT:n massalevy. Se oli kanssa mulla ekat 3v sellainen että otti heti kiinni ku lattiasta poljinta vähän nosti ja aivan helvetin jäykkä. Jatkoin sillon siis kasatessa sitä sylinterin tappia niin kauan että sain ylipäätään irroittaan jotenkin sen asetelman. Ajelin noin tosiaan muutaman vuoden ja sitten kun piti kone tehdä uusiksi niin aloin perehtymään enemmän. Otin sen muovinännin mäkeen sieltä vastapuolelta ja tein jengan nännin reikään ja pultti tilalle muotoilulla päällä. Sitä nännin puolta piti jatkaa ihan helvetisti, että sai haarukan sopivaan kulmaan. Optimi tilanne omasta mielestäni on että nännin puoli haarukkaa on lähempänä kytkinasetelmaa kuin sylinterin puoli lepotilanteessa, ja kytkin pohjassa se on sitten saman verran se sylinterin puoli sielä kytkimen puolella. Eli silloin vipuvarsi on mahdollisimman pitkä koko ajan ja painelaakeria painetaan maksimivoimalla mitä sylinteristä saadaan ja vipuvarren pituus muuttuu minimimäärän.

            Ainoa tapa millä itse sain kytkimen ilmattua täysin oli letkun vetäminen etusatulan ilmausnipasta kytkinsylkän ilmausnippaan ja sitten vain jarrun pumppaaminen. On myös siitä kätevä ettei neste voi loppua säiliöstä.

            Mutta siis jatka ihan rohkeasti sitä muovinännin puolta. Muistikuvani on jossain 15millin tienoilla. En tietenkään ole ottanut yhtäkään valokuvaa aiheesta. Itse tein niin että laatikon ollessa irti laitoin haarukan ja painelaakerin siihen kohtaan missä se on laatikon ollessa kiinni jotta laakeri on paineasetelman iholla, sitten katsoin missä asennossa se haarukka on, ja mittailin paljonko sitä nänniä pitää jatkaa. Sitten kun se puoli oli kunnossa laitoin laatikon autoon, ja työnsin varttituuman jatkovarren kytkinsylkän reijästä sisään jolla painoin haarukan niin sisään kuin se menee ja siitä sitten merkkasin kohdan. Sitten painoin sylkän tapin pohjaan ja mittasin paljonko se tulee pihalle, ja katkoin/jatkoin tapin siten että sinne jää muutaman millin välys sinne laakerille (välys on hyvin liki puolet siitä laakerilla mitä se on siitä tapista mitaten)
            E28 535 1985 (S38B36+K31)

            E36 323 1996

            E46 Compact 2001

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5319
              • Pirkkala

              Oksasella hyvät ohjeet.

              Minäkin olen monta kertaa tälle foorumille nämä samat asiat laittanu.

              Sitä kytkinsylkän tappia ei tarvii jatkaa milliäkään kun teet sen säädettävän vastanännin sinne.

              Ja työsylinteri on mulla ollu se hiukan yli 20mm männällä oleva. Bmw fans yms. Sivustot näyttää männän koon.

              Ja jos kytkin ei irrota, työsylinterin mäntää pitää PIENENTÄÄ ei suurentaa kuten olen täälläkin foorumilla monesti nähnyt että on tehty.

              Haarukka suoraan, ylimääränen välys pois (tai jopa alkutilanne vähän takaviistoon) 20mm työsylkkä niin -765 irrottaa aivan 100% varmasti.

              -765 Sre asetelman esijännitykset olen myös joskus mitannut niin ulkomuistista 1,8-2,4mm. Jos haluat ettiä mun vanhan postauksen jossa prässissä mitatut puristusvoimat on, niin jostain vuodelta -13 -14 tai -15 ne on.

              Esijännityksen määrä vaikuttaa poljintuntumaan todella paljon.

              Last edited by Urpo_rotta; 13-06-2025, 13:47.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • _ville
                BTCF Member
                • Sep 2013
                • 264
                • Pirkanmaa

                Kytkinlevy putistuneena näyttäisi olevan noin 9,3 mm paksu, joten esijännitys tasaisella vauhtipyörällä pitäisi olla kunnossa. Painelaakerin ja asetelman välinen välys oli 4 mm jatkamattomalla työsylinterin tapilla. Täytyy tehdä nyt tuo säädettävä tappi muovitapin tilalle ja passata sillä välys sopivaksi. Kiitoksia neuvoista kaikille.

                Comment

                • _ville
                  BTCF Member
                  • Sep 2013
                  • 264
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by _ville View Post
                  Kytkinlevy putistuneena näyttäisi olevan noin 9,3 mm paksu, joten esijännitys tasaisella vauhtipyörällä pitäisi olla kunnossa. Painelaakerin ja asetelman välinen välys oli 4 mm jatkamattomalla työsylinterin tapilla. Täytyy tehdä nyt tuo säädettävä tappi muovitapin tilalle ja passata sillä välys sopivaksi. Kiitoksia neuvoista kaikille.
                  Eipä tuota tunnu saavan järkeväksi käytännössä millään. Kytkin irrottaa aivan lattiassa kun työsylinteri pohjaa. Jos säädettävää nippaa säätää tästä pisteestä vielä pidemmäksi, irrottaa kytkin muutaman sentin lattiasta. Mutta eipä tuota jatkuvaan pänninkiin voi oikein jättää. Tässä välissä on vaihdettu pääsylinteri uuteen ja ilmattua painesysteemillä sekä sen perään puristelemalla työsylinteriä irroitettuna laatikosta ja avaamalla ilmausnippaa. Ilmaa järjestelmästä ei enää tule. Pääsylinteri on e36 vakiomitalla noin 19 mm ja työsylinteri 20,6 millinen. Onko oikeasti niin, että jousitettua levyä ei vain saa toimimaan, vai pitäisikö esijännitystä olla enemmän? Alkaa huumori loppua tämän leikin kanssa. Mikähän mahtaisi olla vauhtipyörä ja kytkinsetti mikä toimisi suoriltaan ilman jumalatonta viritystä?

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5319
                    • Pirkkala

                    Jotakin tossa on päin peetä. Eihän se kytkinletku pullistu palloksi kun poljetaan kytkintä?

                    Minun auto on e34 ja pääsylinterinä vakio. Työsylinterinä 20,6mm ja on ollut jousitetulla levyllä sekä kovalla käytössä ja molemmilla se on toiminut. Ja nyt puhun niistä peltilisuista siellä massaosan takana. Eli se vaatii tosiaan hieman enemmän liikettä irrottaakseen kokonaan.

                    Paljonko sinulla sitä esijännitystä on milleinä? Eli paljonko asetelma on reunoista irti vp pinnasta ennen kuin asetat sen siihen levyn päälle?
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2746
                      • .fi

                      Originally posted by _ville View Post

                      Eipä tuota tunnu saavan järkeväksi käytännössä millään. Kytkin irrottaa aivan lattiassa kun työsylinteri pohjaa. Jos säädettävää nippaa säätää tästä pisteestä vielä pidemmäksi, irrottaa kytkin muutaman sentin lattiasta. Mutta eipä tuota jatkuvaan pänninkiin voi oikein jättää. Tässä välissä on vaihdettu pääsylinteri uuteen ja ilmattua painesysteemillä sekä sen perään puristelemalla työsylinteriä irroitettuna laatikosta ja avaamalla ilmausnippaa. Ilmaa järjestelmästä ei enää tule.
                      mites, oliko työsylinteri ilmatessa hommaan tarkoitetulla(tai vastaavalla itse tehdyllä) kalulla sisään painettuna?

                      eli tuommoisella tuossa näkyvällä:

                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1784
                        • vihti

                        Kytkinhaarukan kulma pitää tosiaankin olla niin että haarukka on poikittain tai korkeintaan ehkä aavistuksen ”yli” silloin kun poljin lattiassa, tällä lailla poljintuntuma on niin kevyt kun voi olla, mulla taitaa olla vähän korkeempi vauhtipyörä(blingfactory) kun on pelannut vakio 22millisellä työsylkällä ja vakiosta noin 3-4mm lyhennetyllä vastapuolen muovitapilla, vapaaliikettä mulla on ehkä millin verran tuossa kun kokeillut haarukan päästä kaikki rojut paikallaan. Kytkimen liikerata on pitkä eli irrottaa täysin vasta kun poljin on noin 2cm lattiasta.
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        Working...
                        X