Originally posted by bemmeri
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
-
-
Mitä mieltä porukka on automaattilaatikkoon öljyn lisäämisestä? Huoltokirjan mukaan vaihdettu viimeksi joskus 160tkm sitten öljyt ja nyt öljytikun mukaan alle minimissä.. Eli onko mitään riskejä jos tuonne laittaa lisää lootaöljyä vanhojen sekaan? Jos tuolla saisi vähän lisäaikaa varsinaiseen öljynvaihtoon. Kyseessä siis Volvo 940.
Comment
-
-
Originally posted by khor View PostMitä mieltä porukka on automaattilaatikkoon öljyn lisäämisestä? Huoltokirjan mukaan vaihdettu viimeksi joskus 160tkm sitten öljyt ja nyt öljytikun mukaan alle minimissä.. Eli onko mitään riskejä jos tuonne laittaa lisää lootaöljyä vanhojen sekaan? Jos tuolla saisi vähän lisäaikaa varsinaiseen öljynvaihtoon. Kyseessä siis Volvo 940.
Melkeinpä samalla vaivalla ne sinne vaihtaisi jo. En oo niin tutustunut tuommosen merikontin laatikkoon mutta kai siinäkin jäähdytin on josta saa paluuletkun irti ja sitä kautta vanhat pois.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostOnko mitattu auto käynnissä ja laatikko lämpimänä?
Comment
-
-
Öljyt tilattu, ZF Lifeguard 6, sekä pohja/suodin
Tässä arvon vienkö liikkeeseen jossa BG:n laitteella vaihdetaan ja samalla laittavat jonkun pesevän lisäaineen alkuun ja meinasivat uusiin öljyihin myös maittaa jonku suoja-aineen. (en laittaisi uusiin öljyihin kun pelkän RVS:n)
Toinen paikka tekisi perinteisesti huuhtelemalla, ilman mitään pesuaineita, tms.
Hinnassa ei suurta eroa, kun öljyt ja suod. jo ostettu.
Kumpi parempi? Lähinnä auttaako tuo BG pesu/hhuuhtelu mitään?EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Ihan hauskoja nämä keskustelut laatikon öljynvaihdosta - ikiöljyt
Ohessa lainaus laatikonvalmistajan huolto-ohjeesta
The transmission is filled with life-time oil.
The oil does not have to be changed until it has been in use for ten years.
The transmission may only be delivered with the oil type and oil amount specified in the corresponding parts list documentation (see ELCAT), otherwise there is danger of gearbox failure.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
-
Usein kuullu että uusi aski purkuautosta olisi paras optio jos/kun vanha hajoaa.
Olen kuitenkin miettinyt vaihtoehtoja kun tuo askin irroitus omilla vehkeillä olisi erittäin haasteellista ja mietin tälläistä toimintatapaa:
Otetaan öljypohja auki, laitetaan uusi suodatin ja jynssätään sieltä suurimmat kertymät pois. Irroitetaan lauhdutin ja pistetään pesukoneeseen. Sekoitetaan johonkin astiaan iso määrä puhdistavaa öljyä, vaikka delvacia, mahdollisesti forten moottoripesulla höystettynä?
Sitten jätetään pumppu ajamaan tätä pesuseosta koko paketin läpi vaikka useammaksi tunniksi ja tarvittaessa vaihdetaan kierrätettävä öljy uuteen jos/kun se on likaista. Toistetaan tätä kunnes letkusta ei tule enään moskaa pihalle, tuo delvac esimerkiksi on niin halpaa että sen tuhlaaminen tähän ei juuri aiheuta kustannuksia.
Kun järjestelmästä ei enään pesuaineista huolimatta tule enään paskaa ulos, avataan pohja uudestaan, otetaan venttiilikoneisto irti ja puhdistellaan vielä se käsin tai laitetaan tiskikoneeseen.
Tämän jälkeen ajetaan vielä järjestelmän läpi sinne kuuluvaa vaihteistoöljyä että pesulitkut ovat varmasti tulleet pois ja paketti kasaan.
Tässä saataisiin järjestelmä hyvin todennäköisesti niin puhtaaksi että paskashokkia ei tule, kallista oikeaa vaihteistoöljyä menee hukkaan varsin vähän ja kustannukset pysyvät jollain lailla järkevissä lukemissa ilman paskashokin vaaraa.
Ehkä ainoa mietityttävä asia tässä on se, että millainen riski tuolla pesuöljyllä on jäädä tuonne jonnekin jemmaan aiheuttaen ongelmia myöhemmin?
Comment
-
-
Originally posted by Gedd View PostUsein kuullu että uusi aski purkuautosta olisi paras optio jos/kun vanha hajoaa.
Olen kuitenkin miettinyt vaihtoehtoja kun tuo askin irroitus omilla vehkeillä olisi erittäin haasteellista ja mietin tälläistä toimintatapaa:
Comment
-
-
Originally posted by tabasco View PostSiis meinasitko tosiaan, että rikkinäinen aski korjaantuu, kun siitä ajaa läpi öljyä riittävän kauan? Vai enkö nyt ymmärtänyt?
Comment
-
-
[QUOTE=hj325hml;3608722]Originally posted by Jalluton View PostMitä liikettä suosittelette 335d laatikon öljynvaihtoon/huuhteluun pääkaupunkiseudulta tai suhteellisen läheltä?[/QUOTE
Spetke- bemuexpert janakkala.335d msport lci
ex-Z3 m coupe
Comment
-
-
Originally posted by Gedd View PostTarkoitin että ajetaan alkuperäisillä kunnes se kyrvähtää sensijaan että tuhlataan rahaa vaihtoon ja toivotaan vaihdon ja pesun tuovan lisäikää askille.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
ZF 6HP19 (E91 325i). Kuinka öljynvaihto tehdään huuhtelemalla oikeaoppisesti "kotioloissa" ilman ammattimaista huuhtelulaitetta?
Toimiiko näin, vai onko joku käpy ajatuksenjuoksussa?
- Öljyt pois
- Uusi öljynsuodatin paikoilleen
- Öljynlauhduttimen päästä paluuletku irti (siksi meinasin paluupuolelta, että öljypumppu paineella työntää öljyä lauhduttimen läpi. Paluu vaihteistolle toiminee ihan vain painovoimalla, eikä siten välttämättä menisi lauhduttimen läpi öljyä tarpeeksi paljon)
- Jatketaan laatikolle menevää letkua niin, että saadaan iso suppilo tms. "öljysäiliö" päähän moottorin päälle
- Lauhdutimen lähdöstä väliaikainen letku jäteöljyastiaan
- Uusi öljy sisään laatikon täyttöpropusta ja laatikon täyttö/tyhjennysproput kiinni
- Täytetään suppilo öljyllä ja kone käyntiin
- Normaaliin tapaan P - R - N - D - S - 3 -> P vaihteet läpi
- Varmistetaan ettei öljy lopu suppilosta ja odotellaan, että jäteastiaan tulee uutta öljyä
- Tarkistetaan lopuksi öljytaso.
Mietinnän alla:
- Kun täytän uuden öljyn astian, joka on moottorin tasolla, niin täyttyykö samalla vaihteisto piripintaan asti öljyllä (=onko tuosta paluusta siis suora yhteys öljypohjaan). Tällöinhän tulisi ylitäyttöä, mutta onko vaarallista kun ei kuormiteta vaihteistoa. Lopuksihan täyttöproppu avataan ja mahdollinen ylitäyttö valuu ulos.
-Vai pitäisikö tehdä uudella suodattimen laiton jälkeen aina pari litraa (tai esim. puolet siitä, mitä sai valutettua alussa ulos/laitettua sisään) kerrallaan, eli käyttöä aina vain sen verran, että lauhduttimelta tulee vähemmän öljyä kuin mitä öljypohjassa on (koko ajan siis toinen mittaamassa öljymäärää) ja auton sammutus. Sitten taas täyttö ja sama uudestaan. Tätä toistetaan niin kauan, että tulee lauhduttimelta vain puhdasta öljyä. Lopuksi letku kiinni ja normaali vaihteiden läpikäynti ja lopullinen öljymäärän mittaus. Tässä vaarana öljyn loppuminen hetkellisesti öljypohjasta.
- Joku muu tekniikka, mikä?Last edited by O.K.; 19-09-2015, 20:31.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View PostZF 6HP19 (E91 325i). Kuinka öljynvaihto tehdään huuhtelemalla oikeaoppisesti "kotioloissa" ilman ammattimaista huuhtelulaitetta?
Toimiiko näin, vai onko joku käpy ajatuksenjuoksussa?
- Öljyt pois
- Uusi öljynsuodatin paikoilleen
- Öljynlauhduttimen päästä paluuletku irti (siksi meinasin paluupuolelta, että öljypumppu paineella työntää öljyä lauhduttimen läpi. Paluu vaihteistolle toiminee ihan vain painovoimalla, eikä siten välttämättä menisi lauhduttimen läpi öljyä tarpeeksi paljon)
- Jatketaan laatikolle menevää letkua niin, että saadaan iso suppilo tms. "öljysäiliö" päähän moottorin päälle
- Lauhdutimen lähdöstä väliaikainen letku jäteöljyastiaan
- Uusi öljy sisään laatikon täyttöpropusta ja laatikon täyttö/tyhjennysproput kiinni
- Täytetään suppilo öljyllä ja kone käyntiin
- Normaaliin tapaan P - R - N - D - S - 3 -> P vaihteet läpi
- Varmistetaan ettei öljy lopu suppilosta ja odotellaan, että jäteastiaan tulee uutta öljyä
- Tarkistetaan lopuksi öljytaso.
Mietinnän alla:
- Kun täytän uuden öljyn astian, joka on moottorin tasolla, niin täyttyykö samalla vaihteisto piripintaan asti öljyllä (=onko tuosta paluusta siis suora yhteys öljypohjaan). Tällöinhän tulisi ylitäyttöä, mutta onko vaarallista kun ei kuormiteta vaihteistoa. Lopuksihan täyttöproppu avataan ja mahdollinen ylitäyttö valuu ulos.
-Vai pitäisikö tehdä uudella suodattimen laiton jälkeen aina pari litraa (tai esim. puolet siitä, mitä sai valutettua alussa ulos/laitettua sisään) kerrallaan, eli käyttöä aina vain sen verran, että lauhduttimelta tulee vähemmän öljyä kuin mitä öljypohjassa on (koko ajan siis toinen mittaamassa öljymäärää) ja auton sammutus. Sitten taas täyttö ja sama uudestaan. Tätä toistetaan niin kauan, että tulee lauhduttimelta vain puhdasta öljyä. Lopuksi letku kiinni ja normaali vaihteiden läpikäynti ja lopullinen öljymäärän mittaus. Tässä vaarana öljyn loppuminen hetkellisesti öljypohjasta.
- Joku muu tekniikka, mikä?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Comment