Originally posted by Thuppu
View Post
Paskashokkiteorian voi kuka tahansa havaita höpöjutuiksi avaamalla yhdenkin ehjän taikka toimivan automaattivaihteiston. Ei siellä ole mitään karstakökköjä tai "hyytymiä" jotka yht'äkkiä lähtevät liikkeelle. Siellä on sitä samaa hienoa ainesta joka jatkuvasti kulkee systeemin läpi vanhan öljyn seassa kuluttaen ja haitaten toimintaa. Kuten kaikissa teknisissä laitteissa ja luonnossa yleensä, se öljyn seassa kulkeva paska vähitellen kerääntyy hitaan virtauksen alueille, kuten venttiilikoneiston kanavien kulmiin ym.
Uusi öljy tottakai liottaa sitä paskaa mukaansa vähitellen, mutta ei köntteinä vaan todella pieninä partikkeleina. Sama tapahtuu kun sitä puretusta vaihteistosta yrittää liuottimella varta vasten pestä pois. Ne paskakertymät kanavien kulmista pienenevät hitaasti mutta silmin nähtäväksi tavaran huuhtoutuessa pois, liuotin värjäytyy paskasta mustaksi, vähitellen harmaaksi ja lopulta kirkas liuotin valuu puhtaasta osasta pois edelleen kirkkaana.
Vanhan öljyn seassa sitä samaa paskaa kulkee vaihteiston läpi jatkuvasti satatuhatkertainen määrä, se käytetty öljy on kyllästetty tuolla paskalla. Se "paskashokki" on koko ajan päällä. Uusi öljy on uutta öljyä ja seassa on moskaa tasan se mitä sattuu kiertoon lähtemään.
Comment