Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    Originally posted by Thuppu View Post
    Jenkkilässä ei vissiin oo vielä keksitty synteettisiä ölppiä eli moni sielä ajelee jollain dinoölpillä koneet täynnä karstapaskaa. Sit se tuodaan tänne ja lykätään sisää pesevät synteettiset niin eihän siinä kauaa mee ku imusihti on tukossa. Ehkä tuo paskashokki pitää kutinsa laatikoidenkin suhteen, ku on rullattu se 300tkm vaihtamatta koskaan öljyjä. Mut ongelmaa ei olisi jos noudatettais laatikon valmistajan öljynvaihtosuosituksia. Tiedän toki et jopa e39:n GM laatokolla on rullattu 700+tkm orkkisölpillä, mut tommonen laatikko voikin olla et se porsii välittömästi ku talla lyödään pohjaan kakken mummoilun jälkeen.

    Nää tuoreemmat ZF:n laatikot ovat toki selvästi kestävämpiä, eli porsimisia ei satu läheskään samaan malliin mitä tolla surullisen kuuluisalla GM:llä. Toki kyllä näitäkin porsii kuten ihan kaikkia muitakin automaatteja mutta kaiken kaikkiaan tuntuvat kestävän väärinkäyttöä vallan hyvin. Toki näissä saattaa sit olla muuta pienempää ongelmaa joka ei varsinaisesti matkantekoa estä, mutta luultavasti loistaisivat poissaolollaan jos öljyt olis vaihdettu säännöllisesti.
    Näin.

    Paskashokkiteorian voi kuka tahansa havaita höpöjutuiksi avaamalla yhdenkin ehjän taikka toimivan automaattivaihteiston. Ei siellä ole mitään karstakökköjä tai "hyytymiä" jotka yht'äkkiä lähtevät liikkeelle. Siellä on sitä samaa hienoa ainesta joka jatkuvasti kulkee systeemin läpi vanhan öljyn seassa kuluttaen ja haitaten toimintaa. Kuten kaikissa teknisissä laitteissa ja luonnossa yleensä, se öljyn seassa kulkeva paska vähitellen kerääntyy hitaan virtauksen alueille, kuten venttiilikoneiston kanavien kulmiin ym.

    Uusi öljy tottakai liottaa sitä paskaa mukaansa vähitellen, mutta ei köntteinä vaan todella pieninä partikkeleina. Sama tapahtuu kun sitä puretusta vaihteistosta yrittää liuottimella varta vasten pestä pois. Ne paskakertymät kanavien kulmista pienenevät hitaasti mutta silmin nähtäväksi tavaran huuhtoutuessa pois, liuotin värjäytyy paskasta mustaksi, vähitellen harmaaksi ja lopulta kirkas liuotin valuu puhtaasta osasta pois edelleen kirkkaana.

    Vanhan öljyn seassa sitä samaa paskaa kulkee vaihteiston läpi jatkuvasti satatuhatkertainen määrä, se käytetty öljy on kyllästetty tuolla paskalla. Se "paskashokki" on koko ajan päällä. Uusi öljy on uutta öljyä ja seassa on moskaa tasan se mitä sattuu kiertoon lähtemään.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • Bansku
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2011
      • 1493
      • Savo

      Ja paskashokit sattuu aina sopivasti öljynvaihdon jälkeen, väität että uudella öljyllä ei vaikutusta asiaan? :think

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        Originally posted by Bansku View Post
        Ja paskashokit sattuu aina sopivasti öljynvaihdon jälkeen, väität että uudella öljyllä ei vaikutusta asiaan? :think
        Mitkä paskashokit? Hemi on niistä ainakin 10 vuotta kirjoittanut mutta yhtään ei ole tullut vastaan.

        Ihan mahdollista kyllä on, että holoksi kulunut vanha vaihteisto laukeaa pian sen jälkeen kun sisällä ollut terva vaihdetaan notkeampaa öljyyn, aika nopeasti keksin montakin skenaariota joista en nyt jaksa enempää kirjailla. Siellä holossa venttiilikoneistossa voi ehkä päästäkin liikaa painetta väärään paikkaan kun moskat lähtevät kiertoon öljynvaihdossa, mekanismi on kuitenkin täysin päinvastainen kuin paskashokkiteoria väittää. Enkä laittaisi sitäkään öljynvaihdon piikkiin, tuossa kohtaa mennään jo muutenkin jatkoajalla ja askin toiminta tuskin on kovin miellyttävää, meno saattaa muutenkin loppua koska tahansa.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3599
          • Raisio

          Uskoisin monen "paskashokin" kokeneen laatikon alkaneen oireilla osaamattoman öljyvaihdon jäljiltä. Moni laatikko oireillut ennen öljyvaihtoja vähäisen öljymäärän jäljiltä ja en yllättyisi ollenkaan jos joku nyrkkipaja vaihtanut öljyä vanhan määrän perustella tai ei tiedetty oikeaa tapaa täytölle ja kas, öljyvaihdon jälkeen laatikossa väärä määrä edelleen öljyä ja temppuilee.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • kama
            BTCF Member
            • Dec 2002
            • 1264
            • Savonmua

            Luultavasti tuo ZF vs. BMW huolto-ohjeistus johtuu siitä, että BMW on ns kuluttaja- ja kulutustavaraa. Eli BMW on omissa testeissään havainnut, että ZF laatikot kestää takuu- ja oletetun käyttöiän huoltamattakin.
            ZF tekee vaihtestoja myös teollisuus/ammattikäyttöön, jossa huollot on normaalia kunnossapitoa ja siten he antaa oletuksena huolto-ohjelmasuosituksen kaikille tuotteilleen. Teollisuuskäytössä (esim tuulimylly) vaihteiston elikaari voi olla sama 15 vuotta, mutta parhaimmillan nuo pyörii 24/7 pl. huoltoseisokit.

            Kulutustavarasta ei varmaankaan löydy tilastoa miten nuo hajoaa, varsinkaan netistä. Luultavasti hajoaminen seuraa kuitenkin gaussin käyrää eli jotkut porsii 200tkm, jotkut kestää 1000tkm, ja suurin osa "ikuisesti" kun muu auto lahoo ympäriltä 300tkm-500tkm välillä.
            Teollisuuskäytössä tuota riskiä ei hyväksytä vaan huolletaan esim. "100tkm" välein, että vältytään turhilta seisokeilta.

            Ja tässä en ota kantaa kannattaako käytettyyn BMW:hen vaihtaa laatikon öljyt.
            Jatkakaa
            E24 - M88/3 N/A
            E85 - M54 Supercharged
            G26 - M50 Supercharged
            IG:kamamikko

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10056
              • KVLA

              Tuo nykyisin käytössä oleva ("elinkaarta rasittava") hiilijalanjälki on niin ihmeellinen asia,joka saattaa vaikuttaa jopa autotehtaisiin siten,että huolto-ohjelmista jätetään pois mm. vaihteistojen öljynvaihto.Vaikka alihankkijan valmistamaan vastaavaan laatikkoon toisessa automerkissä ne huolto-ohjelmaan kuuluisikin.
              Last edited by Heguli 31; 08-02-2015, 18:49.

              Comment

              • ThemeJ
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 997
                • Turku/Raahe

                Originally posted by r.w. View Post
                Näin.

                Paskashokkiteorian voi kuka tahansa havaita höpöjutuiksi avaamalla yhdenkin ehjän taikka toimivan automaattivaihteiston. Ei siellä ole mitään karstakökköjä tai "hyytymiä" jotka yht'äkkiä lähtevät liikkeelle. Siellä on sitä samaa hienoa ainesta joka jatkuvasti kulkee systeemin läpi vanhan öljyn seassa kuluttaen ja haitaten toimintaa. Kuten kaikissa teknisissä laitteissa ja luonnossa yleensä, se öljyn seassa kulkeva paska vähitellen kerääntyy hitaan virtauksen alueille, kuten venttiilikoneiston kanavien kulmiin ym.

                Uusi öljy tottakai liottaa sitä paskaa mukaansa vähitellen, mutta ei köntteinä vaan todella pieninä partikkeleina. Sama tapahtuu kun sitä puretusta vaihteistosta yrittää liuottimella varta vasten pestä pois. Ne paskakertymät kanavien kulmista pienenevät hitaasti mutta silmin nähtäväksi tavaran huuhtoutuessa pois, liuotin värjäytyy paskasta mustaksi, vähitellen harmaaksi ja lopulta kirkas liuotin valuu puhtaasta osasta pois edelleen kirkkaana.

                Vanhan öljyn seassa sitä samaa paskaa kulkee vaihteiston läpi jatkuvasti satatuhatkertainen määrä, se käytetty öljy on kyllästetty tuolla paskalla. Se "paskashokki" on koko ajan päällä. Uusi öljy on uutta öljyä ja seassa on moskaa tasan se mitä sattuu kiertoon lähtemään.
                Tämmöstäpä tässä omassa päässäkin on tullut tuumailtua, mutta eihän tänne uskalla mitään vastaan kenellekkään kirjoitella....
                Bmw E30
                Bmw 2000Touring Scrap
                Ex. Bmw E30 316
                Ex. Bmw E36

                Comment

                • ThemeJ
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 997
                  • Turku/Raahe

                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Tuo nykyisin käytössä oleva ("elinkaarta rasittava") hiilijalanjälki on niin ihmeellinen asia,joka saattaa vaikuttaa jopa autotehtaisiin siten,että huolto-ohjelmista jätetään pois mm. vaihteistojen öljynvaihto.Vaikka alihankkijan valmistamaan vastaavaan laatikkoon toisessa automerkissä ne huolto-ohjelmaan kuuluisikin.
                  Tästähän tuossa aikaisemmin juttelinkin...
                  Bmw E30
                  Bmw 2000Touring Scrap
                  Ex. Bmw E30 316
                  Ex. Bmw E36

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Kyllä se suurin syy taitaa olla autolehtien/median vertailut ja kestotestit. Niihin täytyy saada sellainen huolto-ohjelma, että sen ensimmäisen, luultavasti takuuajan ajavan omistajan ei tartte rahojaan laittaa huoltoihin. Tekee autosta houkuttelevamman, kun on edullinen ylläpitää. Myös autoja vuokraavat firmat (isot asiakkaat) ovat tieten riemuissaan tällaisesta ohjelmasta. Ei siinä harrastajan näkemys juuri paina

                    Hyvin mielenkiintoinen kysymys, moniko vaurio jäisi tulematta esim alle 100tkm määrävälein tehdyin öljyvaihdoin??? Puhdas tai puhtaampi öljy, toimii ventiilikoneistokin kuten pitää eikä sen toiminnan jumiutuksista/viiveistä tule muita vikoja kun paineet heittää laatikon sisällä tai vaihdot ei mene ajallisesti pilkulleen.
                    Ainakin mursun automaatit tuntuvat melko hyvin kestävän ohjelmoitunakin.

                    Comment

                    • 1031
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2008
                      • 125

                      Hemille semmonen kysymys. Pajallenne (oletan että olet mukana korjaamo/myynti bisneksessä) tulee asiakas jonka 6HPxx askista puuttuu litra öljyä. Laitatko uutta öljyä vanhan sekaan vai miten toimit? jotta saat oikean määrän tavaraa laatikkoon.
                      E61 520da LCI 2007
                      EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by 1031 View Post
                        Hemille semmonen kysymys. Pajallenne (oletan että olet mukana korjaamo/myynti bisneksessä) tulee asiakas jonka 6HPxx askista puuttuu litra öljyä. Laitatko uutta öljyä vanhan sekaan vai miten toimit? jotta saat oikean määrän tavaraa laatikkoon.
                        Me ei vaihdella eikä lisäillä asiakkaille öljyjä lainkaan, mutta jos omista puuttuu litra, niin siinä tapauksessa pistetään koko baletti uusiksi. Muutama desi/max.puolisen litraa vielä menee lisätenkin, mutta litrasta ilman muuta koko öljymäärä ja suodatin uusiksi.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by r.w. View Post
                          Mitkä paskashokit? Hemi on niistä ainakin 10 vuotta kirjoittanut mutta yhtään ei ole tullut vastaan.

                          Ihan mahdollista kyllä on, että holoksi kulunut vanha vaihteisto laukeaa pian sen jälkeen kun sisällä ollut terva vaihdetaan notkeampaa öljyyn, aika nopeasti keksin montakin skenaariota joista en nyt jaksa enempää kirjailla. Siellä holossa venttiilikoneistossa voi ehkä päästäkin liikaa painetta väärään paikkaan kun moskat lähtevät kiertoon öljynvaihdossa, mekanismi on kuitenkin täysin päinvastainen kuin paskashokkiteoria väittää. Enkä laittaisi sitäkään öljynvaihdon piikkiin, tuossa kohtaa mennään jo muutenkin jatkoajalla ja askin toiminta tuskin on kovin miellyttävää, meno saattaa muutenkin loppua koska tahansa.
                          Meneppä vaihtamaan tuohon miljoona ajettuun bemariin johon ei ole koskaan öljyjä vaihdettu, uudet öljyt ja katsotaan onko ”paskashokki” legendaa?.

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2510
                            • Länsirannikko

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Meneppä vaihtamaan tuohon miljoona ajettuun bemariin johon ei ole koskaan öljyjä vaihdettu, uudet öljyt ja katsotaan onko ”paskashokki” legendaa?.
                            Rivien välistä voin lukea, että kyseessä todella on yhtä yleinen asia kuin miljoonan ajettu Bemari...
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            • Bullitt
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 2786
                              • Turku

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Meneppä vaihtamaan tuohon miljoona ajettuun bemariin johon ei ole koskaan öljyjä vaihdettu, uudet öljyt ja katsotaan onko ”paskashokki” legendaa?.
                              Millaisia autoja teillä siellä oikein pyörii nurkissa, kun kaikki tuntuu olevan vähintään 400 tkm ajettuja? Me vaihdellaan vaihteistoihin koko ajan öljyjä, ja yleensä niitä vaihdellaan 100 - 200 tkm kohdalla. Yli 250 tkm ajetut rupeaa olemaan jo harvinaisempia täällä, vaikka niitäkin silloin tällöin käy.

                              Itsekin sanon asiakkaille, että jos vaihteiston toiminnassa ei mitään selviä oireita ole, niin tuskin se siitä öljyjä vaihtamalla kovin paljoa paranee. Silti jotkut haluavat, että öljyt vaihdetaan, vaikka sitten ihan vain huollon takia. Joskus on jotain pieniä oireitakin, ja usein öljynvaihto on oireisiin auttanut. Pakko se on uskoa, kun asiakkaat itse niin kertoo.

                              Merkkiliikkeetkään eivät vaihteistoöljyjä suostu vaihtamaan, vaikka asiakkaat pyytäisivätkin. Tätäkään en oikein ymmärrä, koska jos merkkiliikkeessä korjataan esim. öljyvuoto vaihteistosta, niin ei sinne toosaan silloinkaan vanhoja öljyjä takaisin laiteta. Miksei niitä öljynvaihtoja sitten voi erikseen tehdä?


                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10056
                                • KVLA

                                Originally posted by Bullitt View Post
                                Merkkiliikkeetkään eivät vaihteistoöljyjä suostu vaihtamaan, vaikka asiakkaat pyytäisivätkin.
                                Tämäkään ei ilmeisesti koske ihan liikkeitä.Kysyin piruuttani parisen vuotta sitten paikallisesta Auto-Salpa Oy:stä huuhteluvaihdon hintaa.Ihan vaan vertaillakseni hintoja.Olisivat kyllä tehneet.Mutta kun hinta oli toista tonnia,niin...
                                Last edited by Heguli 31; 28-05-2015, 15:31.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎