Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oreshin Mikko
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 55
    • Moskova

    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tämäkään ei ilmeisesti koske ihan liikkeitä.Kysyin piruuttani parisen vuotta sitten paikallisesta Auto-Salpa Oy:stä huuhteluvaihdon hintaa.Ihan vaan vertaillakseni hintoja.Olisivat kyllä tehneet.Mutta kun hinta oli toista tonnia,niin...
    Toista tonnia pelkästä öljynvaihdosta kuulostaa kohtuuttomalta, tuolla rahalla saapi irraallaan olevaan vaihteistoon tehtyä jo varsin mittavan remontin, mikäli tarvetta on
    Ymmärrän kyllä miksi jotkut korjaamot eivät mielellään vaihda öljyjä automatteihin, koska turbiini ja lauhdutin ovat paikkoja johon ajan saatossa kertynyt paska on vaikeaa saada pois, niin ettei se aiheuta ongelmia jatkossa.
    Jos öljypohjassa on huomattava määrä "mangneettista" metallia, ei öljynvaihto taida enää auttaa.
    Omaan autooni (e53 4.4 -06) laitoin vuonna 2008 erillisen jäähdyttimen ja paluupuolelle suodattimen, tammikuussa 2015 vaihdoin öljyt vaihteistoon, öljyillä oli ajettu 6 vuotta ja 118 tkm. Öljyt olivat mustuneet, mutta paluusuodattimen ansiosta öljypohjassa ei ollut irtonaista paskaa, tosin olin vaihtanut suodattimen pari vuotta aiemmin.
    Vaimon autoon (e70 50i -12) tein samanlaisen päivityksen kun omaani, termostaatti on ainut ero. Tällä autolla ei ole ajettukaan kun 38 tkm.
    F85 X5 M
    Ahdettu avolava

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6205
      • Helsinki

      Sori on pakko kommentoida

      Itse juuri vaihdoin omaan e30 automaatti ix, jossa on tuo ZF 4HP 22
      Ei mitään hajua milloin on vaihdettu jne, itse ajanut noin 45tkm ja 4vuotta.
      Öljyt oli kyllä aika litkua, mutta puhtaan näköiset, suodatin aika puhtaan nälköinen ja ne magneetit ok, pientä metalli mömmö kertymää oli....
      Nyt on uudet öljyt+suodatin ja ajettu noin 200km, vielä ei ole mitään ongelmia
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Originally posted by Sädde View Post
        Itse juuri vaihdoin omaan e30 automaatti ix, jossa on tuo ZF 4HP 22
        Ei mitään hajua milloin on vaihdettu jne, itse ajanut noin 45tkm ja 4vuotta.
        Öljyt oli kyllä aika litkua, mutta puhtaan näköiset, suodatin aika puhtaan nälköinen ja ne magneetit ok, pientä metalli mömmö kertymää oli....
        Nyt on uudet öljyt+suodatin ja ajettu noin 200km, vielä ei ole mitään ongelmia
        Tuohon kyllä kuuluu ihan huolto-ohjelmankin mukaan öljynvaihdot.

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6205
          • Helsinki

          Joo, kuuluu, mutta täälläkin ollut paaaljon juttua siitä paska shokista jne.
          Mutta ei kyllä omaan silmään ole sattunut että olisi jotain mennyt rikki, kun on vaihtanut öljyt, siis että öljy määrä on oikea...
          No katotaan mitä käy, toiset sanoo ettei kannata, toiset on taa sitä mieltä, antaa mennä.
          Itse vain olen ollut vähän laiska, siis ne olisi voinut vaihtaa heti kun hommasin, mutta silloin tuli arvottua, että kannattaako vai ei, nyt otin sen riskin
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Sädde View Post
            Joo, kuuluu, mutta täälläkin ollut paaaljon juttua siitä paska shokista jne.
            Mutta ei kyllä omaan silmään ole sattunut että olisi jotain mennyt rikki, kun on vaihtanut öljyt, siis että öljy määrä on oikea...
            No katotaan mitä käy, toiset sanoo ettei kannata, toiset on taa sitä mieltä, antaa mennä.
            Itse vain olen ollut vähän laiska, siis ne olisi voinut vaihtaa heti kun hommasin, mutta silloin tuli arvottua, että kannattaako vai ei, nyt otin sen riskin
            Sitä tuossa tarkoitinkin että ainakin alkutaipaleensa aikana tuohon luultavasti on vaihdettu öljyjä jolloin "paska shokki" on epätodennäköisempi.

            Comment

            • Gedd
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 479
              • Tampere

              Originally posted by JaniLap View Post
              Paljon siellä pieniä koloja kyllä on, ja tähän liittyen toiselta foorumilta kuvasarjaa ZF:n tehtaalla suoritettuun kunnostustyöhön:

              http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361

              Voisi kuvitella että tuossa näkee miten se vaihto pitäisi tehdä, paketti auki, pestään ja puhdistellaan hyvin ja vaihdetaan muutama kuluva osa ja uudet öljyt ja suodatin sisään.

              Kukas suomessa tekisi tuolla sivulla näkyvän huollon askiin? Powermatic?

              Comment

              • Kernwaffe
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 173
                • Masku

                Originally posted by Gedd View Post
                Voisi kuvitella että tuossa näkee miten se vaihto pitäisi tehdä, paketti auki, pestään ja puhdistellaan hyvin ja vaihdetaan muutama kuluva osa ja uudet öljyt ja suodatin sisään.

                Kukas suomessa tekisi tuolla sivulla näkyvän huollon askiin? Powermatic?
                Eikös Puolassa ollut se iso paja joka teki täyskunnostuksen ~1500e? Joku taisi tarinanki kirjottaa siitä. btw itselle vastattiin näin
                "Hei,

                Täysin tarkkaa hintaa ei automaattivaihteiston öljynvaihdolle ole, mutta suunnilleen n.1000e on kokonaishinta joka muodostuu seuraavista vaiheista.

                -vikamuistin luku/vaihteiston toimintatarkastus
                -vaihteiston öljyjen valutus tyhjennys propun kautta (saadaan n.40% kokonaismäärästä pois
                -vaihteiston täyttö uudella öljyllä ja vaihteiston lämmitys
                -vaihteiston öljypohjan irroitus/öljyn valutus (n.40% öljytilavuudesta)/suodattimen uusinta/öljypohjan kiinnitys
                -vaihteiston täyttö/vaihteiston lämmitys/öljytason tarkastus"

                Autokeskus

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Originally posted by Kernwaffe View Post
                  btw itselle vastattiin näin
                  "Hei,

                  Täysin tarkkaa hintaa ei automaattivaihteiston öljynvaihdolle ole, mutta suunnilleen n.1000e on kokonaishinta joka muodostuu seuraavista vaiheista.

                  -vikamuistin luku/vaihteiston toimintatarkastus
                  -vaihteiston öljyjen valutus tyhjennys propun kautta (saadaan n.40% kokonaismäärästä pois
                  -vaihteiston täyttö uudella öljyllä ja vaihteiston lämmitys
                  -vaihteiston öljypohjan irroitus/öljyn valutus (n.40% öljytilavuudesta)/suodattimen uusinta/öljypohjan kiinnitys
                  -vaihteiston täyttö/vaihteiston lämmitys/öljytason tarkastus"

                  Autokeskus
                  Tuohan on ihan ryöstö hinta öljynvaihdosta jossa ei edes tehdä huuhtelua.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Kysytään täältä että onko nämä bemujen automaatilaatikot AINA malli kohtaisia? Eli, mistä tiedän että mikä laatikko sopii mihkäkin malliin tms? Ongelma on siinä, että kun itsellä on haussa tuohon 523:n laatikko ja tarjontaa on pirusti, mutta kaikki tarjoukset on 300-sarjalaisista tai diiseleistä!!:think
                    Olenko ymmärtänyt oikein jos vaikka löytyisi 300-sarjan 5hp18 loota, niin silloin pitäisi ehkä jotain koodata jos se muuten kävis fyysisesti paikoilleen?
                    Auttakaa kun ei netistä löydy mitään kunnollista tietoa.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      Originally posted by janke View Post
                      Kysytään täältä että onko nämä bemujen automaatilaatikot AINA malli kohtaisia? Eli, mistä tiedän että mikä laatikko sopii mihkäkin malliin tms? Ongelma on siinä, että kun itsellä on haussa tuohon 523:n laatikko ja tarjontaa on pirusti, mutta kaikki tarjoukset on 300-sarjalaisista tai diiseleistä!!:think
                      Olenko ymmärtänyt oikein jos vaikka löytyisi 300-sarjan 5hp18 loota, niin silloin pitäisi ehkä jotain koodata jos se muuten kävis fyysisesti paikoilleen?
                      Auttakaa kun ei netistä löydy mitään kunnollista tietoa.
                      Ei siinä mitään taikaa ole. Valmistenumerolla kun kattoo realoem.com :ista niin saa selville mikä looda sulla on ja loodan sarjanumeroa klikkaamalla löytyy missä automalleissa täsmälleen sama laatikko on ollut.

                      5hp18 on ollu mun muistin mukaan "vihreellä kilvellä" ja "mustalla kilvellä" ja niistä on parikolme eri versiota. Ite laittaisin sumeilematta a:n b:n tilalle ja kerran laitoinkin. Tää tosin räjähti mut se oli oma mokkelo.

                      En suosittele sikapoljentaa 5hp18:lla vaikka olis remontoitukin.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by herrakani View Post
                        Ei siinä mitään taikaa ole. Valmistenumerolla kun kattoo realoem.com :ista niin saa selville mikä looda sulla on ja loodan sarjanumeroa klikkaamalla löytyy missä automalleissa täsmälleen sama laatikko on ollut.

                        5hp18 on ollu mun muistin mukaan "vihreellä kilvellä" ja "mustalla kilvellä" ja niistä on parikolme eri versiota. Ite laittaisin sumeilematta a:n b:n tilalle ja kerran laitoinkin. Tää tosin räjähti mut se oli oma mokkelo.

                        En suosittele sikapoljentaa 5hp18:lla vaikka olis remontoitukin.
                        Kiitos vastauksesta

                        En ole tosiaankaan kyllä polkenu, varsinkaan suditellut kun sen tietää että eihän nämä vanhat enää mitään kestä. Tiedossahan tämä olikin että laatikko porsii jossain vaiheessa, mutta ei olisi juuri nyt tarvinnut...
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Realoemin mukaan tätä kyseistä laatikkoa ei ole käytetty kun 523 ja 528:think
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Loota tuli hankittua ja voiko tuolle loodalle tehdä jotain kun se on tuossa tallissa odottamassa asennusta? Meinaan, että kannattaisko vaihtaa suodatin ja tiiviste tässä vaiheessa kun se tuossa maassa kerta lojuu? pystyiskö sitä jotenkin huuhtelemaan tässä vaiheessa??
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Siankarlo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 133
                              • Helsinki

                              Lisätään nyt omat kokemukset tänne jos sattuu jollakulla olemaan vastaava tilanne ja mietityttää öljynvaihto laatikkoon.

                              Eli saksasta tuotu yli 100k ajettu F11 530xd tehtaan vetokoukulla. Jakovaihteisto oli auton ostaessani rikki, tämä aiheutti kovemmissa kiihdytyksissä nykimistä -> uusi jakovaihteisto tuli tehtaan goodwill-takuuseen (ilmeisesti kiitos täydellisen merkkihuoltohistorian). Nykiminen poistui.

                              Tämän jälkeen huomion kiinnitti laatikon ajoittain kulmikas vaihtaminen pienemmillä nopeuksilla ja -vaihteilla (jonka ongelman nykiminen oli peittänyt). Ongelma todettiin myös huollossa, mutta vikakoodian ei, lisäksi kerrottiin että tehtaalta on olemassa bulletin, jonka perusteella kyseessä voi olla ominaisuus -> ehdotus, että seurataan tilannetta.

                              Itse totesin, että autossa moni asia viittasi ZF:n ohjeen mukaiseen kovaan ajosuoritteeseen ensimmäisen 100k aikana (koukussa runsaan käytön jäljet, ensimmäisen omistajafirman toimiala, moottorikoko ja se tosiasia että jakovaihteisto oli saatu rikki). Päätin siksi vaihdattaa öljyt laatikkoon ZF:n ohjeen mukaan ja ihan merkkihuollossa BMW:n huolto-ohjeen mukaan (ei siis huuhtelemalla). Samalla tietysti adaptaatioiden nollaus.

                              Lopputuloksena kohta 5000 km ajojen perusteella ongelma poistui öljynvaihdolla täysin, laatikon valmistajan ohjeita noudattaen.

                              MOT: ikiöljyn kestoikä riippuu täysin siitä, miten öljyä rasitetaan. Kun öljy on tullut tiensä päähän, vaihtaminen lisää ajomukavuutta merkittävästi. Onko sitten mukavuusmielessä "loppuun ajettu" laatikon käyttöikää lyhentävä tekijä, en tiedä eikä kiinnosta, en halua ajaa nykivällä laatikolla metriäkään, saati mijoonia.
                              2012 F11 530DAt Xdrive
                              Ex 2002 E39 530DAt

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by janke View Post
                                Loota tuli hankittua ja voiko tuolle loodalle tehdä jotain kun se on tuossa tallissa odottamassa asennusta? Meinaan, että kannattaisko vaihtaa suodatin ja tiiviste tässä vaiheessa kun se tuossa maassa kerta lojuu? pystyiskö sitä jotenkin huuhtelemaan tässä vaiheessa??
                                Tähän vielä vastausta? Eli, jokin "esi" huuhtelu olisi hyvä tehdä kun laatikko ollut avonaisena hyllyllä ja sisällä ties mitä hämähäkin pesiä, niin miten tämän toteuttaisi?
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎