Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by sonnybonds View Post
    Ok. Miksi se moska lähtee vain uuden öljyn mukana kiertoon eikä vanha öljy irrota sitä?
    Uudessa öljyssä (myös mm.moottoriöljyissä) on aina mukana ns.peseviä ainesosia joiden teho vanhemmiten lakkaa.
    En ole kemisti, joten en tarkasti tiedä mistä tämä johtuu, mutta näin vain on.
    Tähän uuden öljyn pesevyyteenhän mm.tuo laatikon öljynvaihtojen huuhtelulogiikka perustuu.
    Last edited by Hemi; 07-02-2015, 15:01.

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      Originally posted by Hemi View Post
      Ei, ei jauha ”rattaita paskaksi”?



      En nyt ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen, mutta tokihan bemari adaptaatioita nollailee näistä ihan joka päivä huolloissa?
      Meillä se tehdään aina automaattisesti joka ikiseen BMW:hen.
      Eli se ei aiheuta mekaanista kulumista vaan tunkeutumaan venttiilikoneistossa? Volvoisahan ooli tämmöstä tautia V70 sarjassa ennenkuin otettiin öljynvaihto ohjelmaan, jos en väärin muista.

      Sen takia kysyin että miten yleistä tuo on huolloissa. Melko paljon siis kuitenkin nollasta tehdään. Ottaen huomioon kyseessä oleva kuitenkin laatikko mihin ei tule vikaa.
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • Juize
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 231
        • Joensuu

        Originally posted by Hemi View Post
        En nyt ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen, mutta tokihan bemari adaptaatioita nollailee näistä ihan joka päivä huolloissa, eli kuuluu ihan perus huoltovalikoimaan?
        Meillä se tehdään aina automaattisesti joka ikiseen BMW:hen.
        Mihin faktaan tuo "tokihan bemari adaptaatioita nollailee..." perustuu? Teetkö aktiivista yhteistyötä BMW:n huollon kanssa

        Originally posted by Hemi View Post
        Meillä kaikki vaihdokit nollataan ja aina ne ovat tähän päivään mennessä muuttuneet enemmän tai vähemmän paremmaksi, mutta en toki kiistä sinunkaan kokemuksia.
        Nolaatteko kaikki vaihdokit peittääksenne puutteelisesta öljynvaihdosta johtuvan alkavan vaihdelaatikkovian? Kun tunnut joku auto jobbari olevan.
        i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
        ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

        ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
        ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
        ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by ThemeJ View Post
          Eli se ei aiheuta mekaanista kulumista vaan tunkeutumaan venttiilikoneistossa? Volvoisahan ooli tämmöstä tautia V70 sarjassa ennenkuin otettiin öljynvaihto ohjelmaan, jos en väärin muista.

          Sen takia kysyin että miten yleistä tuo on huolloissa. Melko paljon siis kuitenkin nollasta tehdään. Ottaen huomioon kyseessä oleva kuitenkin laatikko mihin ei tule vikaa.
          Toki tukkeutumakin on mahdollista jos laatikolla on polkaistu 400tkm ilman öljynvaihtoa ja sen jälkeen heitetään huuhtelematta uudet öljyt sisään.
          Siellä on kierrossa sen jälkeen niin isoa ja kovaa ”kökköä”, että jos tällainen irtoaa suodattimen takaa ja päätyy venttiilikoneistoon, voi laulut olla kerrasta laulettu.

          Ei meilläkään adaptaatioita nollailla sen takia että laatikossa olisi ”vikaa”, vaan sillä kun saadaan nopeasti laatikko ”resetoitua” ja ajokäytös käytännössä ihan samaksi kuin öljyjä vaihtaen ja nollaamalla...
          ZF ei tästä ole niin nuuka varsinkaan kutoskoneiden perässä, mutta GM-diesel askit tämän aika ajoin vaativat.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Juize View Post
            Mihin faktaan tuo "tokihan bemari adaptaatioita nollailee..." perustuu? Teetkö aktiivista yhteistyötä BMW:n huollon kanssa
            Olen BMW:n "aktiivinen asikas"

            Originally posted by Juize View Post
            Nolaatteko kaikki vaihdokit peittääksenne puutteelisesta öljynvaihdosta johtuvan alkavan vaihdelaatikkovian? Kun tunnut joku auto jobbari olevan.
            Meillä ei myydä eikä ”jobata” yhtäkään ”puutteellisesta" öljynvaihdosta kärsivää BMW:tä, eikä sen vuoksi ole koskaan tullut yhtäkään reklamaatiota.
            Kaikkiin niihin öljyt vaihdetaan mihin ne kuuluu milloinkin vaihtaa ja ne mihin ei niitä kuulu vaihtaa, niitä ei tietenkään vaihdeta.

            Comment

            • sonnybonds
              Newbiemmer
              • Jan 2015
              • 25
              • Espoo

              Originally posted by Hemi View Post
              Uudessa öljyssä (myös mm.moottoriöljyissä) on aina mukana ns.peseviä ainesosia joiden teho vanhemmiten lakkaa.
              En ole kemisti, joten en tarkasti tiedä mistä tämä johtuu, mutta näin vain on.
              Tähän uuden öljyn pesevyyteenhän mm.tuo laatikon öljynvaihtojen huuhtelulogiikka perustuu.
              Ok, kuulostaa loogiselta.


              Keskustelun perusteella päädyn seuraaviin faktoihin:


              Fakta 1: BMW:hin asennetut ZF:n kuusipykäläiset laatikot kestää auton eliniän ilman öljynvaihtoja (lähde: BMW:n huolto-ohjelma ja Hemin vuosien tutkimus internetistä)
              Fakta 2: Jos öljynvaihto tehdään 100 tmailin tai sporttisessa ajossa 80 tkm - 120 tkm välissä, öljynvaihto on riskitöntä (lähde: ZF:n huoltosuositus ja BMW:n huolto-ohjelma USA:ssa)
              Fakta 3: Öljynvaihto pehmentää vaihtoja (lähde: ZF:n huoltosuositus ja kokemukset eri foorumeilla)
              Fakta 4: Öljynvaihto ZF:n huolto-ohjeen mukaan maksaa 500-1000 euroa alkuperäisöljyilä (lähde: automaattilaatiloihin erikoistineet pajat Suomessa ja lähimaissa)


              Jos autolla on ajettu alle ZF:n ohjeen mukaan, niin öljynvaihto on riskitöntä ja em. summalla saa todennäköisesti paremmin toimivan laatikon, mutta ei lisää kilometrejä? Vai onko jokin fakta virheellinen?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by sonnybonds View Post
                Ok, kuulostaa loogiselta.


                Keskustelun perusteella päädyn seuraaviin faktoihin:


                Fakta 1: BMW:hin asennetut ZF:n kuusipykäläiset laatikot kestää auton eliniän ilman öljynvaihtoja (lähde: BMW:n huolto-ohjelma ja Hemin vuosien tutkimus internetistä)
                Fakta 2: Jos öljynvaihto tehdään 100 tmailin tai sporttisessa ajossa 80 tkm - 120 tkm välissä, öljynvaihto on riskitöntä (lähde: ZF:n huoltosuositus ja BMW:n huolto-ohjelma USA:ssa)
                Fakta 3: Öljynvaihto pehmentää vaihtoja (lähde: ZF:n huoltosuositus ja kokemukset eri foorumeilla)
                Fakta 4: Öljynvaihto ZF:n huolto-ohjeen mukaan maksaa 500-1000 euroa alkuperäisöljyilä (lähde: automaattilaatiloihin erikoistineet pajat Suomessa ja lähimaissa)


                Jos autolla on ajettu alle ZF:n ohjeen mukaan, niin öljynvaihto on riskitöntä ja em. summalla saa todennäköisesti paremmin toimivan laatikon, mutta ei lisää kilometrejä? Vai onko jokin fakta virheellinen?
                Tästä on tasan kahta mieltä pehmentääkö vai nopeuttaako öljynvaihto laatikon toimintaa, riippuu ihan siitä keneltä kysyy, mutta oleellista on se että jo ihan se pelkkä adaptaatioiden nollaus saa käytännössä saman vaikutuksen (vaihtotapahtumat saa ”lisää logiikkaa”).

                Toisekseen, nämä vaihdot eivät suinkaan ole riskittömiä koska määrät ja laadut oikeassa elämässä ovat mitä sattuu.
                Lisäksi se mikä on myös fakta on se että metallipurua sisältävää sedimenttiä on pitkään kierrossa vaihdon jälkeen ja tällä varmasti on jonkinlainen vaikutus kaikilla liukupinnoilla.
                Eli on kyseenalaista pidentääkö koko vaihto laatikon elinikää, varsinkin kun mitään näyttöä ei ole olemassakaan vaihtojen elinikää pidentävästäkään vaikutuksesta suhteessa niihin joihin vaihtoja ei tehdä.

                Eli lisää nyt kuitenkin faktana se että jokaisessa vaihdossa ja sen jälkeen on paljon hiovaa metallia kierrossa ja suhteellisen pitkään ennen kuin suodatin sen pikku hiljaa saa kierrosta kaapattua.

                Comment

                • ThemeJ
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 997
                  • Turku/Raahe

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Toki tukkeutumakin on mahdollista jos laatikolla on polkaistu 400tkm ilman öljynvaihtoa ja sen jälkeen heitetään huuhtelematta uudet öljyt sisään.
                  Siellä on kierrossa sen jälkeen niin isoa ja kovaa ”kökköä”, että jos tällainen irtoaa suodattimen takaa ja päätyy venttiilikoneistoon, voi laulut olla kerrasta laulettu..
                  Mihin sinne kertyy kökköä, eikö se suodatinkasetti vaihdeta huuhteluöljynvaihdossa?
                  Bmw E30
                  Bmw 2000Touring Scrap
                  Ex. Bmw E30 316
                  Ex. Bmw E36

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by ThemeJ View Post
                    Mihin sinne kertyy kökköä, eikö se suodatinkasetti vaihdeta huuhteluöljynvaihdossa?
                    Sitä metallipurua sisältävää kytkinsedimenttiä kertyy ihan kaikkialle laatikkoon ja sen lauhdutinjärjestelmään.
                    Olleellista on se mitä vaihdoissa irtoaa suodattimen takaa, eli kaikki se mikä on kierrossa ennen suodatinta.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10057
                      • KVLA

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Eli se ei aiheuta mekaanista kulumista vaan tunkeutumaan venttiilikoneistossa?
                      Ja tämä venttiilikoneiston/solenoidien "vajaatoiminta" voi sitten aiheuttaa turbiinilukituksen epäsäännöllisyyttä.Tästä voi sitten pidemmässä juoksussa tulla metallimujua öljykiertoon ja jokainen tietää mitä se taas voi aiheuttaa.Näin siis teoriassa.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Ja tämä venttiilikoneiston/solenoidien "vajaatoiminta" voi sitten aiheuttaa turbiinilukituksen epäsäännöllisyyttä.Tästä voi sitten pidemmässä juoksussa tulla metallimujua öljykiertoon ja jokainen tietää mitä se taas voi aiheuttaa.Näin siis teoriassa.
                        Siis turbiini vanhemmiten sylkee tähän sedimenttiin joka tapauksessa metallia ja osa ko.sedimentistä päätyy ihan muualle kuin suodattimeen.
                        Erityisesti tämän joskus huomaa kun lauhdutinlinjastoa huuhtelee/pesee ja siltä tulee metallia sisältävää limaa (käy ihan oikeasti tehokkaasta hioma-aineesta).
                        Jokainen öljynvaihto joka tapauksessa pesee tämän kaiken hyvin lyhyessä ajassa kiertoon ja se ei vain voi olla vaikuttamatta laatikon käyttöikään.

                        Voin kuvitella paljonko tuon Autobildin mijoonabemarin lauhdutinlinjassa ja laatikon sisäseinillä/sopukoissa on metallia sisältävää sedimenttiä.
                        Pointti vain onkin siinä että se ei tätä ”hiontavaihetta” ole koskaan kokenut ja porskuttaa edelleen samoilla öljyillä.
                        Tähän kun nyt vaihtaisi uudet öljyt, niin 100% varmuudella matka loppuisi varsin pian.
                        Last edited by Hemi; 07-02-2015, 15:37.

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2732
                          • Tampere

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Nämä askit ovat niin monimutkaisia ”matolaatikoita”, että siellä on tuhansia pikku koloja joihin sedimenttiä kertyy (silminnähden yksittäin vähän, mutta kokonaisuutena paljon) ja tätä kautta oikeastaan vain laatikon avaamalla, kokonaan purkamalla ja osat yksittäin pesemällä kaikki saaadaan oikeasti pois.
                          Paljon siellä pieniä koloja kyllä on, ja tähän liittyen toiselta foorumilta kuvasarjaa ZF:n tehtaalla suoritettuun kunnostustyöhön:

                          I drove up to ZF on Thursday evening and left my car there overnight so it had time to cool down. Here is the ZF plant in Dortmund Germany. The next morning we got there with the Golf (drove the Alpina yesterday) an 200BHP Diesel Golf 4 with 4 motion. My car was in the same spot as were they pu
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Hemi View Post
                            mutta oleellista on se että jo ihan se pelkkä adaptaatioiden nollaus saa käytännössä saman vaikutuksen (vaihtotapahtumat saa ”lisää logiikkaa”).
                            Minulla ainakin vaikutus oli täysin erilainen: nollauksella tulee huonosti nykien vaihtava laatikko, ei mitään muuta. Öljyt vaihtamalla (ja nollauksella) tulee pehmeästi ja nopeasti vaihtava laatikko joka myös tuntuu vähemmän luistavalta nopeissa kiihdytyksissä.

                            Kai teillä kuitenkin on vaihdettu öljyjäkin ja oikeasti vertailtu noita?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • sonnybonds
                              Newbiemmer
                              • Jan 2015
                              • 25
                              • Espoo

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Tästä on tasan kahta mieltä pehmentääkö vai nopeuttaako öljynvaihto laatikon toimintaa, riippuu ihan siitä keneltä kysyy, mutta oleellista on se että jo ihan se pelkkä adaptaatioiden nollaus saa käytännössä saman vaikutuksen (vaihtotapahtumat saa ”lisää logiikkaa”).

                              Toisekseen, nämä vaihdot eivät suinkaan ole riskittömiä koska määrät ja laadut oikeassa elämässä ovat mitä sattuu.
                              Lisäksi se mikä on myös fakta on se että metallipurua sisältävää sedimenttiä on pitkään kierrossa vaihdon jälkeen ja tällä varmasti on jonkinlainen vaikutus kaikilla liukupinnoilla.
                              Eli on kyseenalaista pidentääkö koko vaihto laatikon elinikää, varsinkin kun mitään näyttöä ei ole olemassakaan vaihtojen elinikää pidentävästäkään vaikutuksesta suhteessa niihin joihin vaihtoja ei tehdä.

                              Eli lisää nyt kuitenkin faktana se että jokaisessa vaihdossa ja sen jälkeen on paljon hiovaa metallia kierrossa ja suhteellisen pitkään ennen kuin suodatin sen pikku hiljaa saa kierrosta kaapattua.
                              Näin varmasti onkin, mutta antaessaan huoltosuosituksen ZF:n viisaat insinöörit ovat päätyneet siihen, että se ei näillä kilometreillä vaikuta käytännössä laatikon elinikään negatiivisesti. Eikö niin?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Minulla ainakin vaikutus oli täysin erilainen: nollauksella tulee huonosti nykien vaihtava laatikko, ei mitään muuta. Öljyt vaihtamalla (ja nollauksella) tulee pehmeästi ja nopeasti vaihtava laatikko joka myös tuntuu vähemmän luistavalta nopeissa kiihdytyksissä.

                                Kai teillä kuitenkin on vaihdettu öljyjäkin ja oikeasti vertailtu noita?
                                Näistä jokainen on yksilö ja toisiin nollaus vaikuttaa, toisiin ei juurikaan ja yleensä ottaen käytös muutenkin ihan aluksi voi olla samanlaisissakin kokoonpanoissa hieman erilaista, erityisesti siis ZF laatikoissa.
                                GM-askit muuttuu oikeastaan kaikki samanlaiseksi, eli vaihdet selvästi nopeutuvat, terävöityvät ja "logiikka löytää takaisin sisuksiin”(nollattava kerran vuodessa jos haluaa ajaa hyvin vaihtavalla laatikolla).

                                Meillä ei ole koskaan vaihdettu ei niin omiin kuin ei myyntiautoihinkaan laatikkoöljyjä vain vaihtamisen ilosta (ainoastaan silloin kun huolto-ohjelma niin milläkin km-lukemalla on vaatinut/lähinnä muut merkit).
                                Toki meillä öljyjä näihin on jouduttu vaihtamaan monista muista syistä paljonkin ja vaihdetaan myös silloin jos joudutaan lisäämään vähänkin koska suodatin on vaihdettava tällöin joka tapauksessa/jo litra uutta pesee laatikon(vaihdetaan myös jos on pienikin epäilys että laatu on väärä...ja usein on).
                                Eli tiedän kyllä tasan tarkkaan mitä se hetkellinen uuden öljyn korkeampi viskositeetti tekee vaihtologiikalle ja kuinka pitkäksi aikaa ja mitä tekee pelkkä adaptaatioiden nollaus.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎