Öljyn lämpötila oltava 30-35C kun aloittaa tarkastuksen. Ilmastointi päällä, vaihteet käytävä läpi ja P-asennossa sitten tarkistaa öljynmäärän kun auto tyhjäkäynnillä. Pitäisi lirua öljyä ja öljyn lämpötila ei saa olla yli 45C.
Tätä oon miettinyt. Miten vaihteet käydään läpi nosturilla, kun auto ei anna paikoillaan laittaa kakkosta isompaa sisään (E6x)? Pitäisikö ajaa rullilla
Tätä oon miettinyt. Miten vaihteet käydään läpi nosturilla, kun auto ei anna paikoillaan laittaa kakkosta isompaa sisään (E6x)? Pitäisikö ajaa rullilla
Miksei muka? Jos pyörät ilmassa kerta ollaan niin tokihan kaikki vaihteet voi selata läpi kun takapyörät pyörivät ihan samalla lailla kuin ajossakin.
Käsittääkseni juurikin vetävien pyörien ei kuulu pyöriä, vaan pidetään käsijarru päällä. Laatikko antaa vaihtaa DS/M asennossa isommalle vaikka auto ei liiku, palauttaa sitten 2:lle jos on isompaa käyttänyt. Ainakin tuossa 335:ssä antaa mennä isommalle kuin 2, tosin ei pitkään kestä kun pudottaa pienempään päin.
Vaihteiden läpikäynnillä ehkä suurin merkitys on R, N, D ja sitten toiseen suuntaan takaisin P:lle ja pidetään jokunen sekuntti aina kyseisessä pykälässä. Kun D:llä on, niin samalla käyttää manuaalipuolella ja pykältää sen minkä voi.
Kyllä se öljy lähtee kiertoon vaikka pyörät ei pyöri, tässä uskossa olen. :think
Lisäänkö sitä öljyä vai en? Huomenna joutaisi puljaamaan. Varmaan kylmänä vaihteet läpi ja sitten nosturilla kuskin puolta ilmaan että mahtuu alle ja sitten reiästä tuuttaa vähän lisää, kun tietäis paljonko.
Omalta osalta Powermatic oli sitä mieltä että turbiini on kiilloittunut ja lasittunut ja se pitäisi vaihtaa. Sen takia kierrokset heijaa. Samalla vaihtaisivat suodinpohjan ja öljyt. Hinta 2500€. Recro ei ole vastannut tarjouspyyntöön (enkä kyllä todellakaan lähde jumalauta latviaan asti ajamaan). Autogearilta odotan myös vastausta.
Omalta osalta Powermatic oli sitä mieltä että turbiini on kiilloittunut ja lasittunut ja se pitäisi vaihtaa. Sen takia kierrokset heijaa. Samalla vaihtaisivat suodinpohjan ja öljyt. Hinta 2500€. Recro ei ole vastannut tarjouspyyntöön (enkä kyllä todellakaan lähde jumalauta latviaan asti ajamaan). Autogearilta odotan myös vastausta.
Samoilla oireilla olevan askin elvytin tänään. Kilometritakuuta ei uskalla antaa mutta oli asiakas(krimmu) sitä mieltä että ihan kuin eri auto. Ja auto oli jo kesällä kun sitä ajoin niin todella paha, D asentoa ei käytännössä uskaltanut käyttää. Laitappa privaa jos kiinnostaa.
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Lauantaina tuli 730i 6HP vaihdettua öljyt huuhtelemalla. Vanhat olivat mitä todennäköisimmin alkuperäiset 270tkm ajetut. Suodatin oli ainakin alkuperäinen kuten läpivienti minkä vaihdoin samalla.
Mustaa oli mutta ei haissut palaneelta. Magneeteissa normaalimäärä muhjua.
Vaihdot pehmeni, vielä pitäisi adaptaatiot nollata ja tehdä totutusajo. Mutta mielenkiintosempaa on että kulutus laski selkeesti. Nyt päsee motarilla reippaasti alle kympin kun ennen oli ihan mahdottomuus.
Katotaan mihin keskikulutus nyt asettuu, raportoin tästä myöhemmin.
Kenties suodatin ollut tukossa tai muuta?
Samoilla oireilla olevan askin elvytin tänään. Kilometritakuuta ei uskalla antaa mutta oli asiakas(krimmu) sitä mieltä että ihan kuin eri auto. Ja auto oli jo kesällä kun sitä ajoin niin todella paha, D asentoa ei käytännössä uskaltanut käyttää. Laitappa privaa jos kiinnostaa.
Priva laitettu.
Autogear vastasi että venttiilikoneistoa (joka ohjaa turbiinia) voisi yrittää aluksi uusia ennen kuin ryhtyy turbiinia uusimaan. Powermaticin resepti on taas uusi turbiini + öljynvaihto. Kumpaa tässä nyt kannattaa yrittää ensin?
Autogear vastasi että venttiilikoneistoa (joka ohjaa turbiinia) voisi yrittää aluksi uusia ennen kuin ryhtyy turbiinia uusimaan. Powermaticin resepti on taas uusi turbiini + öljynvaihto. Kumpaa tässä nyt kannattaa yrittää ensin?
Recron resepti on koko vaihteiston uudelleen rakentaminen 2530 + vaihteiston irtiotto/asentaminen takaisin 450 + matkat/hotellit/safkat yms n. 300 - 500.
Vaihteisto on myös alkanut hieman potkia, erityisesti mäkilähdöissä. Selviääkö pelkällä turbiinin/öljyn vaihdolla enää?
EDIT: no, se selviää ensi viikolla kun turbiini ja ölpät menee uusiksi.
Vaihteisto on myös alkanut hieman potkia, erityisesti mäkilähdöissä. Selviääkö pelkällä turbiinin/öljyn vaihdolla enää?
EDIT: no, se selviää ensi viikolla kun turbiini ja ölpät menee uusiksi.
Väärä järjestys. ENSIN mekatroniikka kuntoon, sitten turbiini vaihtoon jos tarvetta. Voi toki vähän aikaa toimia uudella turbiinilla ja öljyillä mutta sitten alkaa seilaaminen ja uuden turbiinin pilaaminen taas. Monesti vika on pelkästään mekatroniikassa ja turbiini ei ole vielä sen vertaa kulunut että sille tarttisi tehdä mitään, paitsi jos vian kanssa on ajeltu pitkään niin kyllähän ne kitkapinnat siinä luistossa joko lasittuvat tai kuluvat loppuun. Molemmat asiat huomaa kyllä laatikon öljyistä kun ne laskee pois.
Laitetaan tähän samaan vielä tiedoksi, että ZF:n venttilikoneiston alkuperäiset painevaraajien kumijoustoelementit ja solenoidien tiivisteet pehmenevät uusilla öljyillä jonkin verran minkä vuoksi öljyn vaihto / pesu /huuhtelu tai lisäaineistus voi auttaa vikaan jonkun kymmenentuhatta kilometriä. Mielestäni hukkaan heitettyä rahaa koska mekatroniikan ottaa alas melkein samalla vaivalla korjausta varten.
Autogear vastasi että venttiilikoneistoa (joka ohjaa turbiinia) voisi yrittää aluksi uusia ennen kuin ryhtyy turbiinia uusimaan. Powermaticin resepti on taas uusi turbiini + öljynvaihto. Kumpaa tässä nyt kannattaa yrittää ensin?
Autogearilla ovat näemmä vähemmän pihalla kuin powermaticilla... Vaan jos olisivat monta laatikkoa laittaneen vastauksetkin olisivat varmempia. Mekatroniikalle peruskorjaus tai vaihto ensiksi, sitten turbiini. Peruskorjatusta tulee joiltakin osin parempi kuin uusi on koskaan ollutkaan, mutta kuluneisuutta se ei poista ellei laita ylikokopalikkaa joka reikään, jolloin hintaa tulee hirveästi. Jos raha ei olisi rajoite niin mielestäni paras olisi uusi zf mekatroniikka johon tehdään peruskorjaus sonnaxin osilla heti alkuunsa, mutta o renkaat pitää sitten hommata jostakin muualta kuin sonnaxin tuotannosta. Toki Recrolla ovat zf edustajana tästä eri mieltä, ja ymmärrän kyllä mielipiteen kiinan sonnaxin laadusta, mutta parempaakaan ei toistaiseksi ole saatavana, zf:n omissa kun taas on suunnitteluvirhe jota ei ole korjattu... recrolla pitävät sonnaxin painemäntien jousiratkaisua käytökseltään hallitsemattomana mutta on jäänyt vaikutelma ettei heillä ole kiinnostanut tarpeeksi kokeilla ajamista sonnaxin osilla korjatulla laatikolla, ja sonnaxia dissataan vain sen kyseenalaisen laadun vuoksi (joka kyllä näkyy varsinkin kumiosissa). Toki voi olla että pitkässä juoksussa sonnaxin toteutus taas aiheuttaa muita ongelmia, tuskin kukaan on ajanut vielä satoja tuhansia sonnaxin osilla korjatulla mekatroniikalla.
Käsittääkseni juurikin vetävien pyörien ei kuulu pyöriä, vaan pidetään käsijarru päällä. Laatikko antaa vaihtaa DS/M asennossa isommalle vaikka auto ei liiku, palauttaa sitten 2:lle jos on isompaa käyttänyt. Ainakin tuossa 335:ssä antaa mennä isommalle kuin 2, tosin ei pitkään kestä kun pudottaa pienempään päin.
Vaihteiden läpikäynnillä ehkä suurin merkitys on R, N, D ja sitten toiseen suuntaan takaisin P:lle ja pidetään jokunen sekuntti aina kyseisessä pykälässä. Kun D:llä on, niin samalla käyttää manuaalipuolella ja pykältää sen minkä voi.
Kyllä se öljy lähtee kiertoon vaikka pyörät ei pyöri, tässä uskossa olen. :think
Lisäänkö sitä öljyä vai en? Huomenna joutaisi puljaamaan. Varmaan kylmänä vaihteet läpi ja sitten nosturilla kuskin puolta ilmaan että mahtuu alle ja sitten reiästä tuuttaa vähän lisää, kun tietäis paljonko.
Miten saan laatikkoon 100% varmasti oikean öljymäärän: Jos autosta on laatikko avattu ja joitakin osia vaihdettu tai tubiini vaihdettu, tehdään ensimmäinen täyttö nosturilla koneen käydessä siten että käytetään P-R-N-D-N-R-P. Sen jälkeen laitetaan proppu kiinni koneen käydessä, otetaan auto alas ja käydään ajamassa lenkki jossa kaikki vaihteet käyvät sisällä. Sen jälkeen otetaan nosturille, varmistetaan että lämpötila on 30C öljyllä ja täytetään koneen käydessä P:llä täyttöpropun alarajalle ja ollaan 100% tyytyväisiä lopputulokseen. Jos autoa pitää jäähdytellä ekan lenkin jälkeen tehdään se ulkona, ja ajetaan hieman molempiin suuntiin ennen nosturille ajoa jonka jälkeen ei sammuteta autoa ennen täyttöä. Tämä on kuitenkin hifistelijän metodi, olen huomannut että kaikilla muilla tavoilla vaikka ajaisi nosturilla kaikki vaihteet läpi (jos mahdollista, eli pyörät ilmassa. aika vaarallista touhua), ei öljymäärä ole koskaan ajon jälkeen täsmälleen oikea. jos pyörät eivät pyöri määrän vaihtelu on vähän suurempi. Toki merkitys käytännössä on olematon, vaihtelu muutoin oikein täytettyyn ei ole kuitenkaan montaa desiä. Omaan autooni täyttäisin käyttämällä vain vaihteet päällä, ajelisin viikon ja sen jälkeen suhteellisen kylmänä suoraan tarkistukseen, lämpenee kuiten siihen 30C melko nopeasti. Mutta laatikko ei välitä tavallisessa ajossa kyllä lainkaan alle sentin pinnankorkeudenvaihtelusta suuntaan tai toiseen, joten ei tämän kanssa stressata tartte.
Autogearilla ovat näemmä vähemmän pihalla kuin powermaticilla... Vaan jos olisivat monta laatikkoa laittaneen vastauksetkin olisivat varmempia. Mekatroniikalle peruskorjaus tai vaihto ensiksi, sitten turbiini. Peruskorjatusta tulee joiltakin osin parempi kuin uusi on koskaan ollutkaan, mutta kuluneisuutta se ei poista ellei laita ylikokopalikkaa joka reikään, jolloin hintaa tulee hirveästi. Jos raha ei olisi rajoite niin mielestäni paras olisi uusi zf mekatroniikka johon tehdään peruskorjaus sonnaxin osilla heti alkuunsa, mutta o renkaat pitää sitten hommata jostakin muualta kuin sonnaxin tuotannosta. Toki Recrolla ovat zf edustajana tästä eri mieltä, ja ymmärrän kyllä mielipiteen kiinan sonnaxin laadusta, mutta parempaakaan ei toistaiseksi ole saatavana, zf:n omissa kun taas on suunnitteluvirhe jota ei ole korjattu... recrolla pitävät sonnaxin painemäntien jousiratkaisua käytökseltään hallitsemattomana mutta on jäänyt vaikutelma ettei heillä ole kiinnostanut tarpeeksi kokeilla ajamista sonnaxin osilla korjatulla laatikolla, ja sonnaxia dissataan vain sen kyseenalaisen laadun vuoksi (joka kyllä näkyy varsinkin kumiosissa). Toki voi olla että pitkässä juoksussa sonnaxin toteutus taas aiheuttaa muita ongelmia, tuskin kukaan on ajanut vielä satoja tuhansia sonnaxin osilla korjatulla mekatroniikalla.
Onkohan missään myynnissä peruskorjattuja mekatronikkeja ja jos on niin minkä hintaisia nämä ovat? Mekatronikan vaihto ei ilmeisesti ole mitään rakettitiedettä ja onnistuu autotalli olosuhteissakin.
Onkohan missään myynnissä peruskorjattuja mekatronikkeja ja jos on niin minkä hintaisia nämä ovat? Mekatronikan vaihto ei ilmeisesti ole mitään rakettitiedettä ja onnistuu autotalli olosuhteissakin.
Saahan noita uusina. Tonnin luokassa halvimmillaan taitavat olla.
Nyt on turbiini vaihdettu Powermaticin toimesta. Erikoista että eivät itse saaneet todistettua kierrosten seilaamista koeajolla, joten turbiini ei sitten ollutkaan vielä täysin kulunut. Päätin kuitenkin sen nyt vaihdattaa kun kilometrejä on jo 252tkm. Samalla meni ölpät ja suotimet. Jokatapauksessa remppa olisi ollut edessä jossain vaiheessa, ja katsotaan mekatroniikkaa/venttiilikoneistoa ensi vuoden puolella sitten, jospa senkin vaihtaisi ennakkoon. Lyhyehköllä matkalla vantaalta duuniin espooseen en huomannut mitään luistoja, pitää vielä illalla kokeilla mäkilähtöjä, polkemisia yms.
Tulipa samalla päätettyä että pidän auton nyt ainakin 300tkm asti. Ei muuta kuin kovaa ajoa jne
Nyt on turbiini vaihdettu Powermaticin toimesta. Erikoista että eivät itse saaneet todistettua kierrosten seilaamista koeajolla, joten turbiini ei sitten ollutkaan vielä täysin kulunut. Päätin kuitenkin sen nyt vaihdattaa kun kilometrejä on jo 252tkm. Samalla meni ölpät ja suotimet. Jokatapauksessa remppa olisi ollut edessä jossain vaiheessa, ja katsotaan mekatroniikkaa/venttiilikoneistoa ensi vuoden puolella sitten, jospa senkin vaihtaisi ennakkoon. Lyhyehköllä matkalla vantaalta duuniin espooseen en huomannut mitään luistoja, pitää vielä illalla kokeilla mäkilähtöjä, polkemisia yms.
Tulipa samalla päätettyä että pidän auton nyt ainakin 300tkm asti. Ei muuta kuin kovaa ajoa jne
Uskaltaako kysyä remontin hintaa? Itse kaavailen vähän samaa.
Comment