Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 515
    • Rauma

    Vielä ZF:n GA6HP26 laatikon öljyistä:
    ZF:n nro S671 090 255 (= Lifeguardfluid6)
    AML nro 4G4319A509/AA/S
    Audi/VW nro G 055005 A1/A2/A6
    Bentley nro PY112995PA
    BMW nro 8322 0142516 (20 litraa)
    Hyundai nro 040000C90SG
    Jaguar nro Jaguar Fluid 8432
    Land Rover nro TYK500050
    Maserati nro 231603.
    Edellämainitut ovat kaikki siis Shellin M-1375.4 öljyä.

    Merkkiä vaihdettaessa pitäisi ainakin näiden olla kelpo tavaraa:
    Ravenol ATF 6HP für BMW, Audi, VW, Skoda usw.
    Red Line D4
    Pentosin ATF 1.

    Jenkeissä Pentosin ja Red Line ovat Ravenol hintaisia, mutta vanhan mantereen puolelta ostettuna niiden hinta on jostain syystä kerrottu 3:lla. Shelliä saa GE:ltä reilun 19 € litrahintaan, joten miksi maksaa "korvikeöljyistä" samaa hintaa. Itse pihistelin ja laitoin 20 litraa Ravenoliä tilaukseen. (Miten germaanit saavat tänne toimitukset DHL:llä kotiovelle 14,90 €:lla, kun toisinpäin saa laittaa satkun lisää )

    Hämmästelläänpä vielä öljypohjan hintaa:
    BMW:n oman oli Kl-varaosista joku hommannut 257 €
    BMW:n oma GE:llä 181,57 €
    ZF:n varaosanumero 1068298033 (öljypohjasarja tiivisteineen yms.) GE:llä 68,57 €.
    GE:n hintaan tulee vielä 41 € toimituskuluja, joten täytyy vähän aikaa odotella tulisiko sieltä muuta tilattavaksi.
    Autokalusto: 320d f30

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by enins View Post
      Ja keskusteluun vaihtaako öljyjä vai ei, niin ZF:n omassa manuaalissa lukee selvästi 100000 miles/10 year.
      Koitapa saada tämä ohje tännekin näkyviin niin saadaan uutta vauhtia väittelyyn
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        Mikä paikka se tuo GE on?
        Tuleeko tuosta öljynvaihdosta mitään itse tehtynä, vai viekö suosiolla johonkin laitettavaksi? Joku tehnyt itse?
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by viktor View Post
          Mikä paikka se tuo GE on?
          Taitaa olla GP, siis tuo saksalainen Genuine Parts niminen firma.
          E39 528iA

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3105

            Originally posted by viktor View Post
            Mikä paikka se tuo GE on?
            Tuleeko tuosta öljynvaihdosta mitään itse tehtynä, vai viekö suosiolla johonkin laitettavaksi? Joku tehnyt itse?
            Tuleehan siitä itse vaihdettunakin jotain jos on tilat ja vehkeet. Minä tein itse 140tkm kohdilla huutelumenetelmällä. Nyt ajettu 205tkm ja eipä paskashokista tietoakaan.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • viktor
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1272
              • ...

              Originally posted by poke View Post
              Tuleehan siitä itse vaihdettunakin jotain jos on tilat ja vehkeet. Minä tein itse 140tkm kohdilla huutelumenetelmällä. Nyt ajettu 205tkm ja eipä paskashokista tietoakaan.
              Tarviiko tuo ihme vehkeitä? Lähinnä ajattelisi että jollain tarvii saada luotettavasti kamaa sisään, mutta onko se lämmönvaihtimen putkesta mistä kierto katkaistaan? Ilmeisesti? Täyttö siitä paluusta, vai tarkastustikun reiästä?
              Eipä tuo muuten niin vaikealta hommalta vaikuttane. Avaruustiedettä näissä lopulta on harva homma..
              ///M5
              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17529
                • Turku

                Originally posted by enins View Post
                Hämmästelläänpä vielä öljypohjan hintaa:
                BMW:n oman oli Kl-varaosista joku hommannut 257 €
                BMW:n oma GE:llä 181,57 €
                ZF:n varaosanumero 1068298033 (öljypohjasarja tiivisteineen yms.) GE:llä 68,57 €.
                GE:n hintaan tulee vielä 41 € toimituskuluja, joten täytyy vähän aikaa odotella tulisiko sieltä muuta tilattavaksi.
                Jos et muuta tilaa kuin kevyet öljypohjasarjat tiivisteineen, rahti on kyllä 22€.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3105

                  Originally posted by viktor View Post
                  Tarviiko tuo ihme vehkeitä? Lähinnä ajattelisi että jollain tarvii saada luotettavasti kamaa sisään, mutta onko se lämmönvaihtimen putkesta mistä kierto katkaistaan? Ilmeisesti? Täyttö siitä paluusta, vai tarkastustikun reiästä?
                  Eipä tuo muuten niin vaikealta hommalta vaikuttane. Avaruustiedettä näissä lopulta on harva homma..
                  E60ssä ei ole tarkistustikkua vaihteston öljymäärälle.

                  Tässä pääpiirteittäin kerrottuna miten minä homman omaani tein. EN SIT OTA VASTUUTA JOS JOKU TUHOAA AUTONSA NÄILLÄ OHJEILLA.

                  Minulla oli pumppuna bilhelveten tupsyt liitettävä öljynvaihtopumppu jolla pumppasin uuden öljyn täyttöreiän kautta suoraan kanistereista sisään lootaan. Täyttötulppa on laatikon oikealla sivulla. Tein homman rasvamontusta käsin, joten pumppu ei päässyy helpolla kun ylöspäin pumppaili.

                  Mielestäni lämmönvaihtimen kierto on paras puhdistaa niin, että ottaa ensin vaihteiston vasemmalta sivulta lämmönvaihtimelle menevät putket irti ja sen jälkeen käynnistää auton sen verran, että näkee kummasta reiästä suihkuaa öljy. Siihen reikään sitten lämmönvaihtimen paluuletku, jolloin kierto on vastapäivään lämmönvaihtimen läpi. sitten toinen lämmönvaihtimen letku esim tyhjään kanisteriin tai muuhun jäteöljyastiaan, josta voit havaita koska läpivirtaava öljy on puhdasta. Sen jälkeen tyhjennysproppu laatikon pohjasta auki ja öljypohja irti. Annetaan valua öljy laatikosta. Sen jälkeen uusi laatikon öljypohja/suodatin paikoilleen ja täyttämään laatikko uudella öljyllä. Sitten apu mies käynnistää auton jolloin öljy alkaa kiertää laatikon, turbiinin ja lämmönvaihtimen läpi. Täyttöä on syytä tehdä jatkuvasti koska öljyä tulee aika vauhdilla avonaisesta lämmönvaihtimen letkusta ulos. Tätä jatketaan kunnes ulos tuleva öljy on kirkasta. Sitten auto sammuksiin. Lämmön vaihtajan letkut oikeinpäin laatikkoon kiinni. Täyttö täyttöaukon alareunaan asti. sen jälkeen autokäyntiin ja täyttöä jatketaan kunnes öljyä alkaa valumaan täyttöaukon alalaidasta. Annetaan auton käydä paikallaan samalla vaihdekaaviota läpikäyden. Kun öljy on sopivan lämpöistä niin sitten suljetaan täyttötulppa ja vasta sen jälkeen sammutetaan auto.
                  Last edited by poke; 30-01-2011, 20:07.
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • enins
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 515
                    • Rauma

                    Originally posted by Laku View Post
                    Jos et muuta tilaa kuin kevyet öljypohjasarjat tiivisteineen, rahti on kyllä 22€.
                    Hinnaston mukaan kylläkin, mutta ostoskoriin lisäämisen jälkeen kertoo toimituskuluiksi noin 41 €.
                    Autokalusto: 320d f30

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17529
                      • Turku

                      Originally posted by enins View Post
                      Hinnaston mukaan kylläkin, mutta ostoskoriin lisäämisen jälkeen kertoo toimituskuluiksi noin 41 €.
                      Joo, sen saa vaihdettua halvemmaksi jossakin loppuvaiheessa tilausta.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Familienwagen
                        Newbiemmer
                        • Oct 2008
                        • 28

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Tietysti olisi ihan mukava kuulla mielipiteitä, että missä öljynvaihto tehdään kunnolla, jotta ne jotka vaihdattavat ne öljyt, eivät tuhoa laatikkoaan juuri öljynvaihdon takia. Monesti täällä on ainakin mainostettu Powermaticia hyvänä paikkana. Benkara on myös muutamaan otteeseen mainittu, mutta tuosta puljusta tuntuu olevan niin paljon vaihtelevia kokemuksia, etten ole varma, onko se hyvä paikka vaihtaa laatikon öljyt. Merkkihuolto ilmeisesti vaihtaa vain ne öljyt, mitä tulee ropusta ulos, eli ei huuhtele systeemiä.
                        Benkarassa vaihdettiin öljyt huuhtelemalla viime viikolla. Autolla ikää 13v ja 223tkm. Toistaiseksi kokemukset ok tuosta paikasta.
                        1998 E39 528iA Touring
                        2002 VW Golf Variant Tdi
                        Ex: E36 328iA

                        Comment

                        • bemu-freak
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 277
                          • Kerava

                          Moi!
                          Auto on 530DA E60 2003. Minulla tuo automaattilaatikon öljypohja vuotaa. Mielestäni sieltä valuu aivan kirkasta öljyä ja mielestäni öljypohjassa on hius halkeama oikean puoleisen etupään ruuvin luona.

                          Onko tuo kuvassa näkyvä nuolella merkitty se täyttö aukko? Selittäkää nyt vähän pliis. Eihän tuon tulpan alle öljypohjaan mahdu kuin max 2 litraa öljyä. Vai onko salaisuus siinä, että auto käy täytön aikana, että sinne saadaan menemään enemmän? Mikä on täyttömäärä? Paljonko tulee ulos pohja propusta.

                          Nyt on vissiin pakko vaihtaa nuo öljyt vaikka ei tahtoisikaan vai miten tulisi menetellä? Tuo Öljy pohja maksaa kuitenkin aika mukavasti. Laitanko vanhat öljyt takaisin sisään ja täytän uudella mitä on vajausta vai vaihdan kaikki vai miten? Autolla ajettu 180 tkm.
                          Attached Files
                          BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                          ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                          Comment

                          • enins
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2009
                            • 515
                            • Rauma

                            Originally posted by bemu-freak View Post
                            Moi!
                            Auto on 530DA E60 2003. Minulla tuo automaattilaatikon öljypohja vuotaa. Mielestäni sieltä valuu aivan kirkasta öljyä ja mielestäni öljypohjassa on hius halkeama oikean puoleisen etupään ruuvin luona.

                            Onko tuo kuvassa näkyvä nuolella merkitty se täyttö aukko? Selittäkää nyt vähän pliis. Eihän tuon tulpan alle öljypohjaan mahdu kuin max 2 litraa öljyä. Vai onko salaisuus siinä, että auto käy täytön aikana, että sinne saadaan menemään enemmän? Mikä on täyttömäärä? Paljonko tulee ulos pohja propusta.

                            Nyt on vissiin pakko vaihtaa nuo öljyt vaikka ei tahtoisikaan vai miten tulisi menetellä? Tuo Öljy pohja maksaa kuitenkin aika mukavasti. Laitanko vanhat öljyt takaisin sisään ja täytän uudella mitä on vajausta vai vaihdan kaikki vai miten? Autolla ajettu 180 tkm.
                            Tällä palstalla on riittävästi infoa öljynvaihtopäätöksen tekemiseen ja oheisen linkin takaa löytyy ZF:n oma ohje ja varaosaluettelo (foorumi ei taida hyväksyä pdf-tiedostoa linkitettäväksi?).

                            Autokalusto: 320d f30

                            Comment

                            • wta
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 641
                              • ------

                              Originally posted by bemu-freak View Post
                              Nyt on vissiin pakko vaihtaa nuo öljyt vaikka ei tahtoisikaan vai miten tulisi menetellä? Tuo Öljy pohja maksaa kuitenkin aika mukavasti. Laitanko vanhat öljyt takaisin sisään ja täytän uudella mitä on vajausta vai vaihdan kaikki vai miten? Autolla ajettu 180 tkm.
                              Tuota, miksi ihmeessä sä laittaisit vanhat öljyt etkä uusia? Kyllähän niiden sanotaan kestävän koko laatikon eliniän mutta meinaatko ihan säästö syistä laittaa ne vanhat vai onko sulla jokin muu kuningasajatus tuossa taustalla?

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by bemu-freak View Post
                                Moi!
                                Auto on 530DA E60 2003. Minulla tuo automaattilaatikon öljypohja vuotaa. Mielestäni sieltä valuu aivan kirkasta öljyä ja mielestäni öljypohjassa on hius halkeama oikean puoleisen etupään ruuvin luona.

                                Onko tuo kuvassa näkyvä nuolella merkitty se täyttö aukko? Selittäkää nyt vähän pliis. Eihän tuon tulpan alle öljypohjaan mahdu kuin max 2 litraa öljyä. Vai onko salaisuus siinä, että auto käy täytön aikana, että sinne saadaan menemään enemmän? Mikä on täyttömäärä? Paljonko tulee ulos pohja propusta.

                                Nyt on vissiin pakko vaihtaa nuo öljyt vaikka ei tahtoisikaan vai miten tulisi menetellä? Tuo Öljy pohja maksaa kuitenkin aika mukavasti. Laitanko vanhat öljyt takaisin sisään ja täytän uudella mitä on vajausta vai vaihdan kaikki vai miten? Autolla ajettu 180 tkm.
                                Haet kaupasta uuden öljypohjan ja suodattimen ja vaihdat ne. Auto käynnissä lisäät uudet öljyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎