Originally posted by markok
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
-
-
Originally posted by O.K. View PostJaa, miten en löytänyt tuota haulla. Täytyy lukaista se läpi ja kysellä siinä topicissa, jos jää kysyttävää ja päädyn DIY-hommaan.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostHarmi vaan kun tuossa topicissa yli puolet viesteistä on asiaan kuulumattomia. Joku mode jos viitsisi siivota tuon niin olisi paljon käyttökelpoisempi.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Kannattaa huoltaa!
Sen verran aiheeseen öljyjen näkökulmasta;
markkinoiden parhaimpienkin automaattivaihteistoöljyjen (myös longlife) käyttöikä on suoraan riippuvainen käyttölämpötilasta. Jos kuviteltaisiin, että öljyn lämpötila olis max 80C niin silloin olis mahdollista öljyillä päästä jopa 160tkm, MUTTA kuten tiedämme öljyn jäähdytyksen/lämmityksen yleensä tapahtuvan lämmönvaihtimessa, jossa toisella puolella on moottorin jäähdytysneste, mikä on normaaliajossa n.90C, joten öljyn max lämpötila 80C ei pysty toteutumaan.
Normaaliajossa automaattiöljyjen lämpötilat on tutkittu olevan välillä 90-100C.
Öljyn käyttöikä taasen puolittuu jokaista 10C lämpötilan nousua kohti, eli 90C n.80tkm ja 100C n.40tkm!!!
Kun nämä ajomäärät ylittyvät alkaa järjestelmään kertyä vikaantumista aiheuttavaa likaa, minkä voi tunnistaa tummenevasta öljystä.
En ota kantaa kunkin vaihteistovalmistajan / laatikkotyypin kykyyn sietää epäpuhtauksia öljyssä vielä toimiakseen ilman havaittavia vikoja, mutta yleisesti suositellaan realistiseksi öljynvaihtoväliksi 60tkm, jos ajat isoilla kuormilla tai vedät vaunua on järkevää vaihtaa öljyt tietty useammin.
JOS VAIHTOVÄLI ON VENÄHTÄNYT, niin on hyvin suositeltavaa suorittaa järjestelmän puhdistus oikeantyyppisellä kemikaalilla turvallisesti esim BG 106(ei saa olla liuotinpohjainen sakkojen, karstan ym irtoamisen vuoksi), mikä syötetään vanhan öljyn sekaan lämpimään vaihteistoon 15-30min ajaksi koneen käydessä, minkä jälkeen öljymäärä vaihdetaan 100%:sti.
Uuteen öljyyn kannattaa myös laittaa öljyn tehostaja pidempää käyttöikää ja mukavampia vaihtoja ajatellen.
Onneksi olemme itse lopulta päättämässä kuinka hyvin tai huonosti automaattiamme huollatamme vai haluammeko kokeilla kuinka pitkälle mikäkin laatikko sietää kasvavaa epäpuhtauksien määrää öljyssä ja mitä mahdollinen korjaus maksaa, varsinkin kun takuuajan ulkopuolella maksaja on tiedossa.
Itsellä kokemusta E60, F10 ja F30 (82-280tkm) BG automaattivaihteistohuolloista, vaatimukset ylittävästä universaalista öljystä ja kemikaaleista. Turvallista ja toimivaa. (Tais mennä jo mainostamiseksi, tsori)
Comment
-
-
Originally posted by juhari View PostSen verran aiheeseen öljyjen näkökulmasta;
markkinoiden parhaimpienkin automaattivaihteistoöljyjen (myös longlife) käyttöikä on suoraan riippuvainen käyttölämpötilasta. Jos kuviteltaisiin, että öljyn lämpötila olis max 80C niin silloin olis mahdollista öljyillä päästä jopa 160tkm, MUTTA kuten tiedämme öljyn jäähdytyksen/lämmityksen yleensä tapahtuvan lämmönvaihtimessa, jossa toisella puolella on moottorin jäähdytysneste, mikä on normaaliajossa n.90C, joten öljyn max lämpötila 80C ei pysty toteutumaan.
Normaaliajossa automaattiöljyjen lämpötilat on tutkittu olevan välillä 90-100C.
Öljyn käyttöikä taasen puolittuu jokaista 10C lämpötilan nousua kohti, eli 90C n.80tkm ja 100C n.40tkm!!!
Kun nämä ajomäärät ylittyvät alkaa järjestelmään kertyä vikaantumista aiheuttavaa likaa, minkä voi tunnistaa tummenevasta öljystä.
En ota kantaa kunkin vaihteistovalmistajan / laatikkotyypin kykyyn sietää epäpuhtauksia öljyssä vielä toimiakseen ilman havaittavia vikoja, mutta yleisesti suositellaan realistiseksi öljynvaihtoväliksi 60tkm, jos ajat isoilla kuormilla tai vedät vaunua on järkevää vaihtaa öljyt tietty useammin.
JOS VAIHTOVÄLI ON VENÄHTÄNYT, niin on hyvin suositeltavaa suorittaa järjestelmän puhdistus oikeantyyppisellä kemikaalilla turvallisesti esim BG 106(ei saa olla liuotinpohjainen sakkojen, karstan ym irtoamisen vuoksi), mikä syötetään vanhan öljyn sekaan lämpimään vaihteistoon 15-30min ajaksi koneen käydessä, minkä jälkeen öljymäärä vaihdetaan 100%:sti.
Uuteen öljyyn kannattaa myös laittaa öljyn tehostaja pidempää käyttöikää ja mukavampia vaihtoja ajatellen.
Onneksi olemme itse lopulta päättämässä kuinka hyvin tai huonosti automaattiamme huollatamme vai haluammeko kokeilla kuinka pitkälle mikäkin laatikko sietää kasvavaa epäpuhtauksien määrää öljyssä ja mitä mahdollinen korjaus maksaa, varsinkin kun takuuajan ulkopuolella maksaja on tiedossa.
Itsellä kokemusta E60, F10 ja F30 (82-280tkm) BG automaattivaihteistohuolloista, vaatimukset ylittävästä universaalista öljystä ja kemikaaleista. Turvallista ja toimivaa. (Tais mennä jo mainostamiseksi, tsori)
Vai, että laatikon öljyt pitäisi siis vaihtaa joka toisen moottoriöljynvaihdon yhteydessä..Universaali öljy on muka parempaa, kuin öljy jolla laatikko suunniteltiin toimimaan? Mitä tulee noihin mainitsemiisi kilometreihin, niin
noista nyt ei vielä voi päätellä oikein mitään. Monille zf bensa steppilaatikoilla (e39) on kuitenkin menty alkuperäisillä öljyille yli 500tkm..
Mainostamasi BG huolto sanoo, että homma alkaa tuolla puhdistuksella ja sitten laatikon kaikki öljyt vaihdetaan. Ei siis taida selvitä ovesta ulos vielä 500€. Tämä ilo kun tehdään kerran 60tkm niin 300tkm matkalle palaa rahaa yli 3k€. Tällä rahalla taitaa sen laatikon jo kerran rempata recrolla.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Hyviä ajatuksia sinulla,
Mulla aikaisin laatikkohuolto tehty 82tkm f30:een, ollut matka-ajossa pääsääntöisesti, ei vetokoukkua, eli ajettu normaaleissa olosuhteissa.
Olin paikalla kun huoltolaite kytkettiin käyttöön ja näkölasista sain katsottua millasta öljyä laatikossa virtaa. Yllätykseksi öljyssä oli selvästi havaittavissa epäpuhtautta, niinpä vaihteistoon tehtiin täysi BG huolto (reilut 400€)
F10:iin tehtiin myös taysi huolto 161tkm, siinä oli jo reilusti epäpuhtautta öljyssä.
Faktaa on se, että öljyn epäpuhtaudet aiheuttavat automaattien vikaantumista ja toimintahäiriöitä ennemmin tai myöhemmin.
Mainittu 60tkm vaihtovälinä tarkoittaa pääsääntöisesti sitä, että öljy vaihdetaan ennenkuin se alkaa likaantua, ja siten ei tarvita puhdistushuoltoa.
Kuinka kauan eri automaatit sietävät likaantuvaa öljyä toimintakuntoisena - ei tietoa, mutta itse en omissa ajokeissa halua sitä myöskään kokeilla, vaan öljyt vaihtuu varmasti ajoissa.
Kun tuo universaali öljy ylittää laatikkoon suunnitellun öljyn laatuvaatimukset, niin en oikeen osaisi sitä huonommaksikaan väittää, vaikkakin se on selvästi halvempaa kuin merkkiliikkeen tarjoama öljy esim f30 ja f10 8-vaihteisiin. Kaikki automaattiöljythän ovat jokatapauksessa enemmän tai vähemmän lisäaineistettuja Atf-öljyjä. Hintaerojen selitys tuntuu olevan valmistajien ja jakeluportaiden erilaisissa katetavotteissa.
Suosittelen huoltamaan, varsinkin reilummin ajetuissa autoissa huomaa laatikon toimivuudessa selviä eroja, esim omissa viissatkuissa ilmennyt hiljainen "tönäisy" liikennevaloihin hiljennettäessä, laatikon vaihtaessa pienemmälle, jäi kokonaan pois ja muutenkin vaihtotapahtumat olivat huomaamattomampia.
Itselläni ajatus mielummin huoltaa hyvin ennakoivasti, kuin maksella kerralla kalliimpia remppoja ja olla ilman kulkupeliä.
Tietty hyvin huolletusta kulkineesta saa myös paremman hinnan myydessä.
Comment
-
-
Originally posted by juhari View PostTietty hyvin huolletusta kulkineesta saa myös paremman hinnan myydessä.Last edited by Heguli 31; 30-10-2015, 09:01.
Comment
-
-
Originally posted by juhari View Postkuten tiedämme öljyn jäähdytyksen/lämmityksen yleensä tapahtuvan lämmönvaihtimessa, jossa toisella puolella on moottorin jäähdytysneste, mikä on normaaliajossa n.90C, joten öljyn max lämpötila 80C ei pysty toteutumaan.
Comment
-
-
Termarisysteemihän useissa on ja juuri mainitsemaasi tarkoitukseen. Laatikkoölyn lämpötilaa näillä keinoilla tietty yritetään saada optimiin, mutta vääjäämättä ajaudutaan sinne 90-100C paikkeille, tuo lämpötila edesauttaa toki kosteuden poistamisessa öljystä, mikä osaltaan parantaa käyttöikää... Kannatta joskus kokeilla testerillä miltä askin öljylämmöt näyttää...
Comment
-
-
Originally posted by juhari View PostTermarisysteemihän useissa on ja juuri mainitsemaasi tarkoitukseen. Laatikkoölyn lämpötilaa näillä keinoilla tietty yritetään saada optimiin, mutta vääjäämättä ajaudutaan sinne 90-100C paikkeille, tuo lämpötila edesauttaa toki kosteuden poistamisessa öljystä, mikä osaltaan parantaa käyttöikää... Kannatta joskus kokeilla testerillä miltä askin öljylämmöt näyttää...
Öljy(ilma jäähdytteisellä (5hp30) e39 540i:llä nuo lootan lämmöt taasen tuppasivat heittelemään talviaikaan siellä 40-100 välillä riippuen ajonopeuksista ja kuormituksista. Ei taida olla termostaattia tuossa systeemissä laisinkaan tai ainakaan se ei ollut ehjä jos sellainen oli.
Comment
-
-
250tkm ajettu ja marmori suositteli jo öljyjen vaihtamista. Loota ei muuten oireile paitsi potkaisee noin joka 3s kerta kun auton käynnistää. Taidan kuitenkin jättää väliin ja vien recrolle jos alkaa tulla lisää oireita. Tulee sitten kerralla kuntoon.Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
Ex. E81 118d LCI Bluewater
Comment
-
-
... Entäs jos kyse onkin vielä tässä vaiheessa epäpuhtauksien aiheuttamasta vaivasta, jonka sais hoidettua putsaushuollolla, eikä mekaanisen korjauksen tarvetta vielä olisikaan?
Olen saanut ymmärtää, että noilla metreillä ovat puhdistushuollon avulla monetkin elpyneet pelikuntoon, varsinkin nykimisen ja epämukavien vaihtojen ongelmissa...
Comment
-
-
Mikä on virallinen ohje öljymäärän tarkastukseen ZF 6HP19 laatikossas?
Syksyllä vaihdatin öljyt, mutta mieltä jäänyt kaivelemaan korkea lämpötila jossa katsoi propusta valuuko öljyä. Oisko ollu joku 43C testerin mukaan (lisäksi sen testerin ohjeessa sanottiin kuulemma noin "korkeat" lämmöt ja piti oikein odotella että öljyt hieman lämpeää).
Voisi huvikseen käydä vielä tarkistuttamassa, kunhan saisi hyvät ohjeet kuinka menetellä ja opastaa käestäpitäen asentajaa (tästähän ne oikein tykkää)? Melkein viisain olisi tehdä tämäkin itse, mutta en saa autoa vaateriin missään, että mahtuisin alle.
EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by juhari View Post... Entäs jos kyse onkin vielä tässä vaiheessa epäpuhtauksien aiheuttamasta vaivasta, jonka sais hoidettua putsaushuollolla, eikä mekaanisen korjauksen tarvetta vielä olisikaan?
Olen saanut ymmärtää, että noilla metreillä ovat puhdistushuollon avulla monetkin elpyneet pelikuntoon, varsinkin nykimisen ja epämukavien vaihtojen ongelmissa...Last edited by heifetz; 30-10-2015, 09:12.Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
Ex. E81 118d LCI Bluewater
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostMikä on virallinen ohje öljymäärän tarkastukseen ZF 6HP19 laatikossas?
Öljyn lämpötila oltava 30-35C kun aloittaa tarkastuksen. Ilmastointi päällä, vaihteet käytävä läpi ja P-asennossa sitten tarkistaa öljynmäärän kun auto tyhjäkäynnillä. Pitäisi lirua öljyä ja öljyn lämpötila ei saa olla yli 45C.
Mulla oli lämmöt 41C tarkastushetkellä, pikkusen tiputti (nimenomaan tiputti, ei tullut pienenä norona) ja peilillä vielä katottiin, niin oli just siinä reiän alareunan tasolla.
Joutu ajamaan jonkun matkaa, ennen tarkistusta ja vaikka jonkin verran odottelin, niin ei kerenny riittävästi jäähtyä (testeri kun laitettiin kiinni, oli 37C lämmöt).
Pitäisikö hieman lisätä öljyä? Paljonko? :thinkEVERYTHING | WORKS
Comment
-
Comment