Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Originally posted by teme[[ View Post
    Mulla 530d e60 alkoi vuotaa vaihteistoöljyä, vaihdettiin vaihdelaatikon pohja ,suodatin ja täytettiin bmw:n suosittelemalla öljyllä.
    Laatikko toimii muuten hyvin mutta silloin kun pysähtyy eli kun vauhtia on noin 5-10km/h niin silloin kun ykkösvaihde kytkeytyy niin nykäisee aika voimakkaasti.
    Mistä tämä voi johtua, olisiko adaptioarvojen nollauksesta apua?
    Missä toi huolto tehtiin? Veikkaus; liian vähän öljyä laatikossa.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • teme[[
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 269
      • Lake Worth, FL

      Liike on erikoistunut mb ja bmw autojen korjauksiin, ja huollon teki ammattilainen, en usko että öljyä olis liian vähän mutta toki on mahdollista. Sellaisen havainnon olen tehnyt että kun auto käy tyhjäkäyntiä ajon jälkeen haisee joskus vähän vaihteistoöljylle. Adaprioarvot nollattiin samalla, pitäisköhän nollata uudestaan? Oliskohan merkitystä?

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        Huuhteluun vaan. Pienimmän riskin tie.
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • R Power
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 163

          Originally posted by teme[[ View Post
          Kilometrejä 196 tuhatta. Ei huuhdeltu vain pohjanvaihdossa poistunut osuus lisättiin. Joo aika rajusti tapahtuu tuo vaihto ykköselle, kuuluu ihan äänikin tuosta, sellainen kolahdus. Pitää ilmeisesti tehdä kesällä tuo huuhteluvaiho jos ei poistu itsekseen tuo ongelma. Voiko tuota paskashokkia jollain konstilla yrittää poistaa esim. vaihdella vaihdetta ykkösen ja kakkosen välillä monta kertaa ym..?
          Onko laatikossa tarpeeksi öljyä?

          Mikäli on niin testaa aluksi nollata ne adaptaatioarvot.
          Onko alkupään e60:nen? Niihin oli muistaakseni softapäivitys laatikkoon joka korjaa muun muassa ko. ongelman?
          Last edited by R Power; 08-03-2011, 15:45. Reason: Liian hidasta
          Ahneella on aina enemmän!

          Comment

          • teme[[
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 269
            • Lake Worth, FL

            Kai se pitää huuhtelu tehdä, harmittaa vaan kun olis pitäny tehdä heti samalla kertaa.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by teme[[ View Post
              Kilometrejä 196 tuhatta. Ei huuhdeltu vain pohjanvaihdossa poistunut osuus lisättiin. Joo aika rajusti tapahtuu tuo vaihto ykköselle, kuuluu ihan äänikin tuosta, sellainen kolahdus. Pitää ilmeisesti tehdä kesällä tuo huuhteluvaiho jos ei poistu itsekseen tuo ongelma. Voiko tuota paskashokkia jollain konstilla yrittää poistaa esim. vaihdella vaihdetta ykkösen ja kakkosen välillä monta kertaa ym..?
              Suosittelen vahvasti sitä, että käyt näyttämässä sitä laatikkoa siellä huoltopaikassa, tai viet sitten suoraan huuhteluöljynvaihtoon. Rikot vielä sen laatikkosi, jos pitkään tuollaisena ajat ja voin vannoa, että sitten vituttaa, kun ostat siihen uuden laatikon.

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                Originally posted by R Power View Post
                Onko alkupään e60:nen? Niihin oli muistaakseni softapäivitys laatikkoon joka korjaa muun muassa ko. ongelman?
                Kerrotko tästä lisää, korjaa minkä ongelman? :think

                ...jos laatikko käytetään huollossa, eikä se huollon jälkeen toimi kuten pitäisi, on helpoin, turvallisin ja ehdottomasti se ensimmäinen keino todellakin kääntyä sen huollon tehneen firman puoleen... ja öljymäärä on toki kätevä tarkistaa ennen kuin alkaa huuhtelemaan yhtään mitään. Ammattilaisiakin on niin monenlaisia.
                Last edited by r.w.; 08-03-2011, 16:26.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • R Power
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2006
                  • 163

                  Ilman muuta takaisin liikkeeseen mikäli oire alkoi vasta öljynvaihdon jälkeen vai yritettiinkö oiretta korjata öljynvaihdolla?

                  Originally posted by r.w. View Post
                  Kerrotko tästä lisää, korjaa minkä ongelman? :think

                  ...jos laatikko käytetään huollossa, eikä se huollon jälkeen toimi kuten pitäisi, on helpoin, turvallisin ja ehdottomasti se ensimmäinen keino todellakin kääntyä sen huollon tehneen firman puoleen... ja öljymäärä on toki kätevä tarkistaa ennen kuin alkaa huuhtelemaan yhtään mitään. Ammattilaisiakin on niin monenlaisia.
                  "The following software errors were corrected with the release of CIP 17.01(Target data Status E060-05-06-500).

                  Vehicles equipped with 6HP26 up to 4/05, customer complains of harsh downshift. Refer to SI B24 03 05.

                  Here is the SIB240305 bulletin:

                  SUBJECT
                  Harsh 2-1 Downshift


                  MODEL
                  E60 (545i); E63/64 645(Ci/Cic) with 6HP26 up to 04/05


                  SITUATION
                  Customer may complain of the following:

                  An excessively harsh 2-1 downshift when decelerating to a stop, or

                  Transmission "bangs" into gear when accelerating from a full or a "rolling" stop (vehicle did not come to a complete stop).

                  CAUSE
                  EGS software.

                  CORRECTION
                  On a customer complaint basis only, reprogram/recode complete vehicle using SSS with CIP on-line update 17.01, or higher.

                  Important:

                  Transmission temperature must remain below 50 deg C and trans shifter must be placed in P position prior to the start of CIP programming."


                  Tuossahan ei ole 530D:tä, mutta kohtalontovereiden foorumeilla niidenkin softia on päivitetty (sama laatikko ZF6HP26).
                  Ahneella on aina enemmän!

                  Comment

                  • teme[[
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2009
                    • 269
                    • Lake Worth, FL

                    Laatikko toimi ennen liikkeessä käyttämistä kuin unelma pienintäkään nykäystä ei tuntunut missää vaiheessa.

                    Ongelma oli se että kovien pakkasten aikaan öljypohja alkoin vuotaa öljyä, koska siinä oli pieni halkeuma reunassa. Pohja vaihedttiin tiivisteen kanssa+suodatin, ja laatikko täytettiin. Sen jälkeen tuo alasvaihto 1 vaihteelle on ollut vähän rajua.

                    Tuo nykäys ilmenee silloin kun jarruttaa kevyesti, jos antaa hidastua vauhdista niin että ei paina jarrua niin ei nykäise ,eikä myöskään silloin kun pysäyttää auton esim,liikennevaloihin voimakkaamalla jarruteksella. Nykäisee juuri ennen pysähtymistä kevyellä jarrutuksella.

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      Originally posted by teme[[ View Post
                      Laatikko toimi ennen liikkeessä käyttämistä kuin unelma pienintäkään nykäystä ei tuntunut missää vaiheessa.

                      Ongelma oli se että kovien pakkasten aikaan öljypohja alkoin vuotaa öljyä, koska siinä oli pieni halkeuma reunassa. Pohja vaihedttiin tiivisteen kanssa+suodatin, ja laatikko täytettiin. Sen jälkeen tuo alasvaihto 1 vaihteelle on ollut vähän rajua.

                      Tuo nykäys ilmenee silloin kun jarruttaa kevyesti, jos antaa hidastua vauhdista niin että ei paina jarrua niin ei nykäise ,eikä myöskään silloin kun pysäyttää auton esim,liikennevaloihin voimakkaamalla jarruteksella. Nykäisee juuri ennen pysähtymistä kevyellä jarrutuksella.

                      mulla kanssa laatikko nyki rajusti, kun joku "ammattimies" oli täyttänyt laatikon moottori sammuksissa. sinne menikin sitten melkeen pari litraa lisää öljyä moottori käynnissä ja nykimiset häipyi. suosittelen tarkistamaan öljyn määrän...
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • teme[[
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 269
                        • Lake Worth, FL

                        Aika jännä homma, nyt kun tuossa kävin autolla ajamassa niin nykäisy oli hävinnyt, pari kertaa tein moottoritiellä kick-down kiihdytyksen, ja sitten ajelin rauhallisesti kaupungissa niin laatiko toimi taas kuin uudessa
                        Kiitos kuitenkin kaikille neuvoista.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by teme[[ View Post
                          Aika jännä homma, nyt kun tuossa kävin autolla ajamassa niin nykäisy oli hävinnyt, pari kertaa tein moottoritiellä kick-down kiihdytyksen, ja sitten ajelin rauhallisesti kaupungissa niin laatiko toimi taas kuin uudessa
                          Kiitos kuitenkin kaikille neuvoista.

                          odota taas kun öljyt jäähtyy laatikossa.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by teme[[ View Post
                            Aika jännä homma, nyt kun tuossa kävin autolla ajamassa niin nykäisy oli hävinnyt, pari kertaa tein moottoritiellä kick-down kiihdytyksen, ja sitten ajelin rauhallisesti kaupungissa niin laatiko toimi taas kuin uudessa
                            Kiitos kuitenkin kaikille neuvoista.
                            Paskashokki todennäköisesti purkaantui kuten vähän uumoilinkin.
                            Näissä uudemmissa kuusipykäläisissä paskashokki kun on aina juuri 1/2 pykälässä, toisin kun vanhoissa GM laatikoissa jossa se on 3-4 pykälässä, joka aina tuhosi saman tien laatikon.
                            Näitä uudempia kuusipykäläisiä ei kyllä saa hajalle mitenkään vaikka venttiilikoneisto saisi millaisen paskahalvauksen tahansa.
                            Toivotaan nyt kuitenkin että "kikkare" todella sieltä huuhtoutui/liukeni.

                            Comment

                            • teme[[
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 269
                              • Lake Worth, FL

                              Sellanen kysymys vielä että miten tuo öljyn tarkastus tapahtuu tässä e60 mallissa, näkeekö sen testerillä vai avataanko roppua ja jos öljyä tulee niin pinta on oikea vai miten?

                              Comment

                              • R Power
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2006
                                • 163

                                Originally posted by teme[[ View Post
                                Sellanen kysymys vielä että miten tuo öljyn tarkastus tapahtuu tässä e60 mallissa, näkeekö sen testerillä vai avataanko roppua ja jos öljyä tulee niin pinta on oikea vai miten?

                                Ahneella on aina enemmän!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎