Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teukkamaister
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 138

    Wetteri on bmw merkkikorjaamo ja sillä aattelin käydä siellä. Voisi olettaa että ovat ennenkin tommoseen kapistukseen törmänneet. Toinen syy miksi en itse ala vaihtaan on se, että elän siinä toivossa että osaisivat kertoa jotain ton laatikon kunnosta. ja kolmas syy on yksinkertaisesti se, etten osaa .
    Ois aika hyvä homma jos täällä olisi joku ohjeistus, että miten noita kannattaa alkaa vaihtamaan jne. kaverilla ois öljymonttukin, niin siellä hommat onnistuis...

    Janzki, mitäs sulla tuli toi korjautus maksamaan? pystyykö noiden vaihteiden kitkapintoja vai mitä paloja vaihtamaan erikseen vai onko aina vaihdettava kaikki kerralla?

    Comment

    • Guest's Avatar

      Automaattivaihteistosta vaihdetaan aina kaikki levyt ja mäntien kumit yhtä aikaa.

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Jep, eli mites se tehdään? Öljypohja auki, suodatin irti ja uusi tilalle, puhdistaa öljypohja, luukku kiinni ja sitten...?
        Rukoillaan? Ei vainen..Samaiseen pdf:fään vois viitata kuten äskö, elikkäs tämä
        Tuon ohjeilla itse täyttäny ja pelaa kuin ajatus.

        Originally posted by teukkamaister View Post

        Janzki, mitäs sulla tuli toi korjautus maksamaan? pystyykö noiden vaihteiden kitkapintoja vai mitä paloja vaihtamaan erikseen vai onko aina vaihdettava kaikki kerralla?
        Vaihoin ite toisen laatikon tilalle, jolloin paljastui se turbiini-vika.
        Herrakani vastasikin jo toiseen.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • teukkamaister
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 138

          Originally posted by Janzki View Post

          Vaihoin ite toisen laatikon tilalle, jolloin paljastui se turbiini-vika.
          Paljonko maksoi uusi laatikko ja mistäs hankit?

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            Originally posted by teukkamaister View Post
            Paljonko maksoi uusi laatikko ja mistäs hankit?
            Nettivaraosasta löytyi ja 400e eukkia maksoi turbiineineen päivineen.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • rp
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 246

              Ketjuun jatkoa. Tänään vaihdettu Kangasalla Tuomisen korjaamossa 330XDA vm02 "ikiöljyt". Mittarissa 160tkm aitoa Suomikilometria ja nyt siis eka vaihto. Nelivedossa on GM:n laatikko, joka ei ollut ihan tuttu kyseiselle pajalle mutta hyvin tuntui sujuvan. Ulos tuli suht siistiä tavaraa 5,5l ja sen värin perusteella sisään pantiin sama määrä uutta sekä puhdistettiin öljypohja, magneetti ja pantiin uusi suodatin. Magneetissa vähän oli metallitahnaa, mikä on normaalia.

              Vaihteisto toiminut moitteetta ennen ja jälkeen (15km). Kyseinen paja ainakin suositteli öljyjen vaihtoa ikiöljylaatikoihinkin.

              Kustansi 170e. Mitään eroa en huomaa toiminnassa, mutta hyvä mieli on silti että on vaihdettu.

              Comment

              • manninen
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 34
                • rutalahti

                missä uskaltas vaihattaa tomaattiin öljyt jyväskylän lähettyvillä

                750ia kylmänä ei vaiha yköstä isompaa pesään ennenkun ajaa vähän matkaa ja lämpiää...

                Öljyä on laatikossa n. merkkien puol väliin
                voisko johtua paskoista öljyistä?
                projekti - BMW 750 -89
                ex - bmw 316 1.8 -90
                ex - projekti bmw 2500 -74

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  Originally posted by manninen View Post
                  750ia kylmänä ei vaiha yköstä isompaa pesään ennenkun ajaa vähän matkaa ja lämpiää...
                  Tuo on ihan normaalia,että se kylmänä vähän huudattaa ennenkuin vaihtaa isompaa.
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • manninen
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 34
                    • rutalahti

                    unohin mainita että vaikka vetää kierrokset tappiin ni ei vaiha!:(
                    ennenkun o ajellu n. yleensä 500m- kilsan hissukseen sit ku auto lämpiää ni vaihtaa just katoin ni öljyt o melko kirkkaan punaset ja öljyä on riittävästi.
                    ihan sama onko laatikko asennolla s. e. tai m.
                    projekti - BMW 750 -89
                    ex - bmw 316 1.8 -90
                    ex - projekti bmw 2500 -74

                    Comment

                    • teukkamaister
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 138

                      Mennyt hieman OTksi tämä threadi, mutta jatketaan samalla linjalla, eli:

                      Auto:
                      -93 e36 325iCA ja automaatin kyljessä on musta lätkä, tarkemmin en osaa laatikosta sanoa... nii ja kolme asentoa eli S, E, W. Laatikon öljyt vaihdettu alle 50000km sitten ja autolla ajettu 217000km. (tiedä sitten mitä oikeesti kun on saksan tuonti ...)

                      Ongelma:
                      automaatti vaihtaa hitaasti (ikäänkuin luistaa hetken ja sitten töksäyttää) 2->3. Mielestäni tämä esiintyy ainoastaan kun on ajettu alle 15km. Ajossa en luistamista ole havainnut.
                      muut vaihteet toimivat kutakuinkin normaalisti.tosin ainakin 1->2 on havaittavissa sellaista epämääräistä vaihtamista. Entinen omistaja sanoi, että laatikko saattaa vuotaa, oli kuulemma vaihtanut töksäytellen -> öljyn vaihdon jälkeen pehmentyneet. Laatikkoon ilmeisesti kuuluu dexron III öljyt, mutta vaihdossa oli laitettu ihan perus laatikkoöljyä.

                      Kysymykset:

                      voiko edellämainittu laatikon toiminta johtua liian vähästä öljymäärästä? tai väärästä öljylaadusta? tai näiden yhdistelmästä?

                      kytkinlevyjen vaihdosta on puhuttu (kallista), mutta onko muita mahdollisuuksia?

                      tarkoituksena on huomenna viedä auto huoltoon, jossa tarkastetaan öljynmäärä. ilmeisesti on syytä tarkastaa myös öljyn kunto?

                      Kannattaako heti vaihtaa öljyt oikeisiin + suodatin ja tiivisteet, vai tarkastaa ensin että johtuuko vika öljymäärästä, ettei tarvi maksaa turhaan uusia öljyjä?

                      onko toi kytkin pakat sama kuin kytkinlevyt? Voisko joku ystävällisesti kertoa että paljonkohan nuo suurin piirtein maksavat, kun et itse sitä tietoa ole löytänyt? Niin ja mikähän mahtaa olla niiden englanninkielinen nimi?
                      Last edited by teukkamaister; 14-05-2007, 21:16.

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        Originally posted by manninen View Post
                        unohin mainita että vaikka vetää kierrokset tappiin ni ei vaiha!:(
                        ennenkun o ajellu n. yleensä 500m- kilsan hissukseen sit ku auto lämpiää ni vaihtaa just katoin ni öljyt o melko kirkkaan punaset ja öljyä on riittävästi.
                        ihan sama onko laatikko asennolla s. e. tai m.
                        Jossain määrin ainakin nuo automaatit kylmänä pitää sitä pykälää melko pitkään päällä öljyjen lämmitykseen..Eli kone lämpeää nopeammin ja täten myös lämmittää laatikon ölpänderejä. Toki öljynvaihto voi alkaa olla paikallaan jos ei ole vaihdettu. Itse en henk. koht. ainakaan tuohon ikiöljyyn usko.

                        OT: Ja ei sitä konetta kannata kylmänä sinne rajoittajaan huudattaa..Kohta kyselet miksi kone kolisee./OT
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          Originally posted by teukkamaister View Post
                          Kysymykset:

                          1. voiko edellämainittu laatikon toiminta johtua liian vähästä öljymäärästä? tai väärästä öljylaadusta? tai näiden yhdistelmästä?

                          2. kytkinlevyjen vaihdosta on puhuttu (kallista), mutta onko muita mahdollisuuksia?

                          3 .tarkoituksena on huomenna viedä auto huoltoon, jossa tarkastetaan öljynmäärä. ilmeisesti on syytä tarkastaa myös öljyn kunto?

                          4. Kannattaako heti vaihtaa öljyt oikeisiin + suodatin ja tiivisteet, vai tarkastaa ensin että johtuuko vika öljymäärästä, ettei tarvi maksaa turhaan uusia öljyjä?

                          5. onko toi kytkin pakat sama kuin kytkinlevyt? Voisko joku ystävällisesti kertoa että paljonkohan nuo suurin piirtein maksavat, kun et itse sitä tietoa ole löytänyt? Niin ja mikähän mahtaa olla niiden englanninkielinen nimi?
                          1: Liian vähäisellä öljyllä se laatikko kränää todella paljon. Äläkä ajele sillä jos luulet että siellä on öljyä liian vähän, kaivat monttua lompakkoosi.

                          2: Muita mahdollisuuksia? Toki turbiini voi olla rikki kuten itsellä..Luultavasti pakat palaneet jos liian vähillä öljyillä ajettu paljon.

                          3: Osaava henkilö huomaa öljyjen kunnon heti kun avaa tyhjennys propun.

                          4: Kannattaa, se on se halvin keino lähteä "korjaamaan" laatikkoa..Jos olet kuitenkin ajanut paljon vähillä öljyillä alkaa peli olla menetetty.
                          Öljynvaihto olisi syytä tehdä muutamat kerrat jotta ne ölpät laatikossa olisi mahdollisimman tuoreet, osaava henkilö osaa myös tämän.

                          5: Ihan halpoja eivät ole, oisko ollu 400e tms..Ei ole tarkkaa tietoa. Käsittääkseni pitää jo ymmärtää jotain laatikon toiminnasta kun noita alkaa vaihtamaan. Pajalla laatikon korjauttaminen maksaa luultavasti sen 1200e --->

                          Viisaammat saa korjata jos sille tuntuu..Nämä on siis henk.koht. kokemuksia ja selvittelyiden tuloksia.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • teukkamaister
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 138

                            Tosiaan vaihdatin tänään öljyt Wetterillä. työt 85e, suodatin 30, öljyt 65 + tarveaineet 5e = 185e. Laatikossa oli väärät öljyt ja suosittelivat että parin tonnin jälkeen vaihdetaan uudestaan, jotta vanhoja saisi enemmän poissa. Öljyt olivat melko tummaa ja sai melkein käyttää mielikuvitusta, että näki punertavan sävyn. Öljyt jotka laitettiin oli Castrolin Transmax Z öljyä, ei tosin ollut punaista kuten ilmeisesti yleensä ovat :think .. Laatikko pehmeni, mutta edelleen tuntuu, että luistaa 2->3 vaihdossa...tosin kierrokset eivät kuitenkaan karkaa, vaan vaihto on ikään kuin kuminauhamainen, ,kuten joku termiä oli käyttänyt.

                            Olen ollut Powermaticiin yhteydessä, josta meinasivat, että vika on venttiilikoneistossa (laitanpas lainauksen): "yleensä toi vika johtuu venttiilikoneistosta eli 2-3 vaihtaessa nostaa kierroksia, uusi koneisto maksaa noin 1000 ekee, ja vaihdettuna öljyineen 400 euroo( sis. suodattimen)".

                            Comment

                            • manninen
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 34
                              • rutalahti

                              Originally posted by Janzki View Post
                              Jossain määrin ainakin nuo automaatit kylmänä pitää sitä pykälää melko pitkään päällä öljyjen lämmitykseen..Eli kone lämpeää nopeammin ja täten myös lämmittää laatikon ölpänderejä. Toki öljynvaihto voi alkaa olla paikallaan jos ei ole vaihdettu. Itse en henk. koht. ainakaan tuohon ikiöljyyn usko.

                              OT: Ja ei sitä konetta kannata kylmänä sinne rajoittajaan huudattaa..Kohta kyselet miksi kone kolisee./OT
                              no pittää ajella ja katella miten toimii. ja kyllä tuo tiedossa on ettei kylmänä eikä pahemmin muutenkaan kannata rajottajalle vetää.
                              projekti - BMW 750 -89
                              ex - bmw 316 1.8 -90
                              ex - projekti bmw 2500 -74

                              Comment

                              • biiemdabljuu
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2007
                                • 156

                                ZF 5hp18 öljynvaihto

                                Menin sitten tekemään sen virheistä suurimman ja vaihdoin mustakilpiseen em. laatikkoon öljyt ja suodattimen + tiivisteen!!!!!

                                Mutta mutta...Laatikko toimii ainakin yhtä hyvin kuin ennenkin, ellei jopa paremmin. Ilmeisesti joku oli vaihtanut viisaudessaan öljyt aiemminkin eikä minulla ollut vastassa minkäänlaista paskakerrosta, ainoastaan magneetit olivat tehneet työnsä ja siten likaiset.

                                Enkä käyttänyt edes paljon mainostettua flush-menetelmää, vaan vaihdoin öljyt alakautta kahteen kertaan. Ekalla kertaa irrotin pohjan ja vaihoin suodattimen ja tiivisteen ja putsasin magneetit. Ajoin parikymmentä kilsaa ja vaihdoin seuraavana aamuna öljyt uusiksi, nyt täyttöpropun kautta. Täydennysohjeet oli ne aikaisemmin linkitetyt ZF:n omat. Ekalla kertaa öljyä meni sisään n.4,5litraa, toisella 4 litraa.

                                Öljyistä sen verran, että vastassa ekalla kertaa oli punaiset dexron III, kuten mustakilpisessä pitääkin. Tilalle laitoin Voitelukeskukselta tilaamani Petro-Canadan Dexron III , hinta oli 78 euroa 20 litran tonkassa ovelle tuotuna!

                                Eli jos automaattilaatikkosi tuntuu toimivan kuten pitääkin mutta öljynvaihto askarruttaa, ainakin minä suosittelen vaihtoa 600 km vaihdon jälkeen ajaneena. Aikamoista lotrausta se kyllä on menetelmästä riippumatta, mutta ainakin omalla kohdallani homma meni hyvin. Ja kun suodatin kannattaa kuitenkin vaihtaa, kannattaa flush-menetelmää varmaan käyttää jos pohjan avatessa vastassa on sitä jossain keskustelussa mainostettua mömmöä. Meinaan vaihtaa öljyt taas ensi kesänä, ihan huvin ja urehilun vuoksi.
                                "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎