Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Munnie
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 30

    Ei taida olla sama purkki kyseessä, jokunen nuitakin uponnut.
    Joskus tutun tutun tuttu toi rekallisen suolattuja autoja pohjoismaihin myytäväksi. On niitä autoja tuotu meren pohjasta trokareille ennenkin. Kätevät on menetelmät nuilla laivan leikkaajilla.

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5428
      • S:t Karins

      Turun Metroauton kanta automaattilootan öljynvaihtoon oli: Long-life öljy, ei kannata vaihtaa jos ei ongelmia ole. Niitä todennäköisesti tulee öljynvaihdon jälkeen...
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • Tomppa111
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 92

        Originally posted by Clavurion View Post
        Tämä öljynvaihtohan on aina kuuma peruna, johon ainakin Hemillä tuntuu olevan väkevä näkemys (No pun intended!) . Lopputulostahan tuskin kukaan pystyy ennustamaan muuten, kuin vaihtamalla öljyt.
        Joku voisi hommata tämän huoltomanuaalin ja kommentoida asiaan siihen viitaten.
        Mitenkä tuo "läpivirtaus" öljynvainto tehdään? Öljynlauhduttimen letkut irrottamalla?
        Mulla on toi manuaali. IMO läpivirtausöljynvaihto tehdään siten, että jäähdyttimelle menevä letku jäteöljysäiliöön ja sieltä tulevaan pitää pumpata samaan tahtiin mitä jäteöljysäiliöön valuu. Siellä ei siis ole mitään imua. Mulla on lodjussa tällä hetkellä nesteen atf-x, se täyttää samat luokitukset kuin se ikiöljykin ja on täyssynteettistä. Ton manuaalin mukaan loota täytetään Dexron III öljyllä, sama loota Cadillacissa ja siinäkin riittää Dexron III. IMO (taas) suurin syy ikiöljyn käyttöön on se, että riski siitä, että lootassa on väärää öljyä väärä määrä on minimoitu sillä, että ei ole yläpuolista täyttömahdollisuutta.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by kt0510 View Post
          Turun Metroauton kanta automaattilootan öljynvaihtoon oli: Long-life öljy, ei kannata vaihtaa jos ei ongelmia ole. Niitä todennäköisesti tulee öljynvaihdon jälkeen...
          Metroautokin on varmasti väärässä. Ongelmathan syntyvät jo ENNEN öljynvaihtoja.....

          Comment

          • Vee-eit
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 709
            • Turku

            Originally posted by kt0510 View Post
            Turun Metroauton kanta automaattilootan öljynvaihtoon oli: Long-life öljy, ei kannata vaihtaa jos ei ongelmia ole. Niitä todennäköisesti tulee öljynvaihdon jälkeen...
            En viitsi mainita nimiä, mutta eräs huoltoneuvoja ko. firmassa ei edes käsittänyt mitä läpivirtausöljynvaihto tarkoittaa. Hän oli myös sitä mieltä, että öljynvaihto on tarpeeton kunnes kerroin hänelle, että autolla oli ajettu yli 200tkm, jonka jälkeen hänellä ei ollut mitään mielipidettä. Hän ei myöskään osannut kertoa huoltojen hintoja ! Sen koommin en ole ko. Herran kanssa keskustellut.
            Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

            Comment

            • Munnie
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 30

              Originally posted by Vee-eit View Post
              En viitsi mainita nimiä, mutta eräs huoltoneuvoja ko. firmassa ei edes käsittänyt mitä läpivirtausöljynvaihto tarkoittaa. Hän oli myös sitä mieltä, että öljynvaihto on tarpeeton kunnes kerroin hänelle, että autolla oli ajettu yli 200tkm, jonka jälkeen hänellä ei ollut mitään mielipidettä. Hän ei myöskään osannut kertoa huoltojen hintoja ! Sen koommin en ole ko. Herran kanssa keskustellut.
              Vaikuttaa melko pätevältä kaverilta, olikohan hän kumminkin ajanut joskus automaatilla......

              Comment

              • Vee-eit
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 709
                • Turku

                Originally posted by Munnie View Post
                Vaikuttaa melko pätevältä kaverilta, olikohan hän kumminkin ajanut joskus automaatilla......
                Kyllä oli ja kehuikin ettei omaansa vaihda öljyjä ikinä...
                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  Originally posted by Munnie View Post
                  Toisen kerran jälkeen öljy on
                  jo aika lailla puhdasta. Kolmannen kerrankin olen tehnyt mutta se osoittautui turhaksi.
                  Olet siis keksinyt keinon määritellä öljyn kunnon BMW:n tomaatissa? Partikkeli-analyysilla? Hapettumismittauksilla? Mistä ihmeestä oikein puhut? Miten totesit tuon kolmannen turhaksi, entä miten toisen tarpeelliseksi?
                  ---

                  Comment

                  • Munnie
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 30

                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Olet siis keksinyt keinon määritellä öljyn kunnon BMW:n tomaatissa? Partikkeli-analyysilla? Hapettumismittauksilla? Mistä ihmeestä oikein puhut? Miten totesit tuon kolmannen turhaksi, entä miten toisen tarpeelliseksi?
                    väristä

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      Originally posted by Munnie View Post
                      väristä
                      Kaksi kertaa kun olet sen vaihtanut on laatikossa vielä se neljännes vanhaa tavaraa sisällä. Et millään järkevässä ajassa ja rahamäärässä pääse yhtä hyvään "vaihtoprosenttiin" kuin tuolla huuhtelu-menetelmällä.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by Munnie View Post
                        väristä
                        Korjasit vioittuneen laatikon öljyä vaihtamalla? Vai miten sait öljyn värin muuttumaan?? Ei nimittäin ehjän ZF:n öljynvärissä näkynyt mitään eroa uuteen öljyyn kun kilometrejä oli 280 tkm.
                        ---

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          Originally posted by Tomppa111 View Post
                          Mulla on toi manuaali. IMO läpivirtausöljynvaihto tehdään siten, että jäähdyttimelle menevä letku jäteöljysäiliöön ja sieltä tulevaan pitää pumpata samaan tahtiin mitä jäteöljysäiliöön valuu. Siellä ei siis ole mitään imua. Mulla on lodjussa tällä hetkellä nesteen atf-x, se täyttää samat luokitukset kuin se ikiöljykin ja on täyssynteettistä. Ton manuaalin mukaan loota täytetään Dexron III öljyllä, sama loota Cadillacissa ja siinäkin riittää Dexron III. IMO (taas) suurin syy ikiöljyn käyttöön on se, että riski siitä, että lootassa on väärää öljyä väärä määrä on minimoitu sillä, että ei ole yläpuolista täyttömahdollisuutta.
                          Tämän Amsoilin ohjeistuksen mukaan huuhteluöljynvaihdossa jäähdyttimen tuloletkusta otetaan "vanha" öljy talteen ja samalla auton käydessä täytetään uutta tavaraa öljypohjaan. Tämän skenaarion mukaisesti laatikon kierto sekä jäähdytyskierto ovat sarjassa ja öljy palaa jäähdyttimeltä öljypohjaan. Löytyykö vahvistusta tai vasta-argumentteja?

                          Ikiöljyteoriaan sen verran vettä myllyyn, että Petro-Canadan Dexron III-H spekseissä sanotaan: Lasts 160 tkm under normal driving conditions.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Clavurion View Post
                            ..."Ikiöljyteoriaan sen verran vettä myllyyn, että Petro-Canadan Dexron III-H spekseissä sanotaan: Lasts 160 tkm under normal driving conditions"....
                            Vaihtovälin määrittelee Auton/laatikon valmistaja...
                            Näitä "Ikiöljyjä" ei ole olemassakaan, kuten ei ole ikuisia autoja/vaihdelaatikoitakaan, joten ko.termi ei mitenkään kuvaa sitä mistä tuossa huoltovapaudessa on kyse.
                            Eli ne laatikot ovat ZF:n tapauksessa suunniteltu niin että öljynvaihdolla ei käytännössä ole vaikutusta sen luonnolliseen käyttöelinkaareen.
                            Inssit ovat laskeneet sen keskimääräisen ajosuoritteen/kestoiän johon haarukkaan ko.laatikolla mennään ja johon haarukkaan koko tekniikka on kehitetty. 60tkm:n vaihtoväleillä ajosuorite voi olla 10%-15% pidempi, mutta se ei siis ole mitenkään taloudellisesti järkevää.
                            Eli jos/kun öljyjä lähdetään vaihtelemaan, niin se olisi sitten tehtävä tuon abaut 60tkm:n ajosuoritteen välein ja hyödyttää lopulta abaut 50tkm:n verran sitä kuka ostaa auton +500tkm ajettuna.
                            Mitä ne 8-9kpl öljynvaihtoa huuhtelumenetelmällä tässä vaiheessa sitten maksoikaan? Auto kuitenkin on tässä vaiheessa/näillä kilsoilla yli 15-vuotta vanha ja vastassa on paljon muutakin ehtoopuolella olevaa tekniikkaa.
                            Eli, "ikiöljyjä" ei ole olemassakaan, eikä 60tkm:n välein tehty öljynvaihto näihin laatikoihin tee laatikostakaan sellaista.
                            Nykyauton täydellinen huoltaminen+ylläpito omalla rahalla on sen verran arvokasta että yhtään turhaan huoltamista ei näihin kyllä ainakaan minun mielestä kannata enään tehdä.

                            Comment

                            • MakeJ
                              BTCF Member
                              • Jun 2005
                              • 324
                              • Hml

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Tämän Amsoilin ohjeistuksen mukaan huuhteluöljynvaihdossa jäähdyttimen tuloletkusta otetaan "vanha" öljy talteen ja samalla auton käydessä täytetään uutta tavaraa öljypohjaan. Tämän skenaarion mukaisesti laatikon kierto sekä jäähdytyskierto ovat sarjassa ja öljy palaa jäähdyttimeltä öljypohjaan. Löytyykö vahvistusta tai vasta-argumentteja?

                              Ikiöljyteoriaan sen verran vettä myllyyn, että Petro-Canadan Dexron III-H spekseissä sanotaan: Lasts 160 tkm under normal driving conditions.
                              Kiinnostais kans tietää miten GM A5S 390R stepissä huuhteluvaihto pitää tehdä. Lauhduttimelta otetaan letkusta selkeästi vanha öljy kannuun, mutta pitääkö tosiaan tunkea lauhduttimen paluuletkuun samalla uutta öljyä? Pitääkö sinne saada painetta? Eli meneekö kyseisessä laatikossa lauhduttimen paluu öljy suoraan laatikon öljypohjaan vai johonkin muualle?
                              E60 535dA LCI -07 M-sport
                              E39 530dAT -99 "M-sport"

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Eli ne laatikot ovat ZF:n tapauksessa suunniteltu niin että öljynvaihdolla ei käytännössä ole vaikutusta sen luonnolliseen käyttöelinkaareen.
                                Inssit ovat laskeneet sen keskimääräisen ajosuoritteen/kestoiän johon haarukkaan ko.laatikolla mennään ja johon haarukkaan koko tekniikka on kehitetty. 60tkm:n vaihtoväleillä ajosuorite voi olla 10%-15% pidempi, mutta se ei siis ole mitenkään taloudellisesti järkevää.
                                Edelleen Hemi, mihin tutkimukseen väitteesi perustuu. Onko kysymyksessä tutkimukseen perustuvaa tietoa vai omaa mutuasi? Sen verran tarkkoja lukuja annat öljynvaihdon vaikutuksesta kestävyyteen että odotan löytyvän tutkittua tietoa väitteiden perustaksi.

                                Jos vaihtoväli on voin 100tkm, niin auton omistaja tekee maksimissaan ehkä 1 vaihdon (tai 2 jos vaihtaa myyntitilanteessa) ajosuoritteen ollessa 200tkm. Eipä ole suuri kustannus.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎