Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wäinö
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 142
    • Kirkkonummi

    Viiko takaperin tuli vaihdatettua merkkiliikkessä automaatin öljyt (Texacon litkut) ja kyllä voi todeta että vaihdot pehmenivät todella paljon aiemmasta. Etenkin kylmällä laatikolla vaihdot ovat öljyjen vaihdon jälkeen höyhenenkevyitä aiempaan kevyeen töksähtelyyn verrattuna. Autolla on kilometrejä alla vasta <85tkm.

    Laatikkona siis samainen A5S390R (GM).
    F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

    Comment

    • Flanker35M
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 790
      • Rovaniemi

      ...

      Vaihdatin paikallisella automaattilootien tietäjällä/taitajalla A5S560Z laatikkoon ne Esson "ikiöljyt" ja suodattimen. Öljy maksoi 13€ litralta (KL-Varaosat) ja suodatin alle 20€(sama pulju), työt 75€. En pidä pahana siihen nähden, että laatikon käytös parani ja siinä oli ollut hieman vajausta. Tarkoitus vielä vaihtaa kohta uudelleen öljyt jos/kun sitä pökälettä liikkuu siellä, niin ihan varmuuden vuoksi. Jos loota poksahtaa niin se on voi voi, eikun uutta kehiin.
      sigpic
      ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 938
        • Espoo

        Missä öljynvaihto 5HP19:ään pk-seudulla

        Eli kannattaako viedä Laakkoselle vai Powermaticille vai jonnekin muualle? Tekevätkö merkkiliikkessä kunnolla eli pohja puhtaaksi ja suodatin vaihdetaan? Tuolta aiemmin luin, että Powermaticilla laittavat vain jotain tiettyä öljyä askiin riippumatta mitä Baierissa on suositeltu.

        Oma 530-bensa on ruvennut vaihtamaan vähän karkeammin ja tuntuu, että aski käyttäytyisi kuin se olisi jatkuvasti "kylmä". Välillä tulee fiilis, että vaihtaisin itse manuaalilla paremmin. Näin ei ollut asiat 10tkm sitten. Nyt on lasissa 120tkm.

        Sitten sellaista pitää tähän samaan hengenvetoon kysyä, että onko feature vai ei, kun ykkösellä pitää sellaista "vaihteistomaista" ääntä, muttei millään muilla vaihteilla? Vaikea kuvailla, mutta se on sellaista ujeltavaa turbiinimaista ääntä.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • MasaTDS
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1606
          • Tampere

          Eiköhän ne kaikki öljyt kuitenkin ole vaihdettavaksi tarkoitettu.Jos vikoja tulee niin tuskimpa se siitä on kiinni että on menty vaihtamaan öljyt automaatti laatikkoon.Tomaattiloota kun tarvii öljynpainetta ja sitä ei varmaan 300tkm ajetut öljyt enää yhtä hyvin tee kun uudet laadukkaat öljyt.No mielipiteitä on monia,mutta oma kohtaisesti öljyn vaihdosta ollut varmaan hyötyä,kun ex tds:ää ei tullu pahemmin säälittyä yhteisen 30tkm taipaleen aikana ja siihen tuli ne öljyt vaihdettua eikä ollut ongelmia sen suhteen,oli tosin myös joku muukin vaihtanut jo,kun laatikossa oli punaiset dexronit eikä siihen alunperin kuuluneet keltaiset mitkälie essot.No dexronit sinne sitten laitettiin kun sellaset uloskin tuli,eli sekottaa ei kannata,siitä ei kyllä tykkää.
          E24 635csi
          M-B W140
          Citroen c4 coupe
          H-D sportster chopper

          Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
          Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
          Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
          www.mpanet.fi

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by E39-530A View Post
            Eli kannattaako viedä Laakkoselle vai Powermaticille vai jonnekin muualle? Tekevätkö merkkiliikkessä kunnolla eli pohja puhtaaksi ja suodatin vaihdetaan? Tuolta aiemmin luin, että Powermaticilla laittavat vain jotain tiettyä öljyä askiin riippumatta mitä Baierissa on suositeltu.

            Oma 530-bensa on ruvennut vaihtamaan vähän karkeammin ja tuntuu, että aski käyttäytyisi kuin se olisi jatkuvasti "kylmä". Välillä tulee fiilis, että vaihtaisin itse manuaalilla paremmin. Näin ei ollut asiat 10tkm sitten. Nyt on lasissa 120tkm.

            Sitten sellaista pitää tähän samaan hengenvetoon kysyä, että onko feature vai ei, kun ykkösellä pitää sellaista "vaihteistomaista" ääntä, muttei millään muilla vaihteilla? Vaikea kuvailla, mutta se on sellaista ujeltavaa turbiinimaista ääntä.
            Minkä kokoiset renkaat alla?

            Comment

            • st2000
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 100
              • Helsinki

              vaihteisto

              Kokemusta pystyy nyt tähänkin lisäämään sen verran, että vaihtakaa ihmeessä öljyt jos perseessä on sellanen kutina. Itselleni kävi niin, että kun alkoi tuntua siltä että öljyt askista pitäisi vaihtaa, ajoin heti huoltoon ja pyysin että tarkistaisivat öljyt. Jossa huoltamon jätkät totesivat, että hyvinhän askissa on öljyä, miks tyhmänä vaihtaisit öljyt jos on ikuisuusöljyt sisällä. Parin viikon päästä kyseisestä huollosta aski sitten pamahti. Ja vitutus oli suuri. Kyseessä oli 5HP24 laatikko.
              kaunis auto...kaunis nainen

              Comment

              • E39-530A
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 938
                • Espoo

                Originally posted by Hemi View Post
                Minkä kokoiset renkaat alla?
                Orkkismiminikoko, eli 225/55 16", niin ikään orggisaluilla.
                Last edited by E39-530A; 03-05-2007, 23:08. Reason: Mitä tuo rengaskoko muuten vaikuttaa asiaan? Tuleeko jotain kuvattuja oireita ylileveillä läskeillä?
                E92 335iA -08

                ---
                ex E34 540iA -93
                ex E90 325iA -05
                ex E39 530iA -00
                ex Toyota Avensis
                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                Comment

                • micci
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 95

                  Voisiko joku nyt vielä ystävällisesti varmentaa mikä tuon automaatin tyyppi on koslassani.
                  Eli autona siis E39 -98 525TDS ihan tavan automaatilla ilman steppiä. Ja mikä tuohon nyt siis olisi oikea öljy?
                  525TDS A -98 Touring

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 938
                    • Espoo

                    Eli katsonko öljyt ensi alkuun?

                    Onpas ollut threadissa hiljaista nyt... Omasta mielestäni aski tosiaan tuntuu vaihtavan jonkun verran karkeammin kuin auton hankkiessani viime vuonna.

                    Mitäs sanoo kokeneemmat? Tarkastanko öljyn (määrä & kunto) ja samalle ne kuuluisat lauhduttimen letkuliitokset? Korjausopas ja lämpöelementillä varustettu yleismittari löytyy sekä mahdollisuus saada auto nosturille. Vaiko teilaatteko turhana ja ohjeistatte tekemään jotain muuta? :think

                    Jäin myös miettimään Hemin kysymystä käytetystä rengastuksesta. Mitä tietoa siitä on? (vaikkei tähän vaikuttaisikaan)
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • Janne S
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 437
                      • Keminmaa

                      Originally posted by Flanker35M View Post
                      Vaihdatin paikallisella automaattilootien tietäjällä/taitajalla A5S560Z laatikkoon ne Esson "ikiöljyt" ja suodattimen. Öljy maksoi 13€ litralta (KL-Varaosat) ja suodatin alle 20€(sama pulju), työt 75€. En pidä pahana siihen nähden, että laatikon käytös parani ja siinä oli ollut hieman vajausta. Tarkoitus vielä vaihtaa kohta uudelleen öljyt jos/kun sitä pökälettä liikkuu siellä, niin ihan varmuuden vuoksi. Jos loota poksahtaa niin se on voi voi, eikun uutta kehiin.
                      Minkä niminen paja oli kyseessä ja montako litraa tarvii tilata öljyä, tuskin kymmentä litraa(10,6 tilavuus a5s310z lootassa)? Btw, tietääkö kukaan onko Kemi-Tornio -lähialueella jokin muu paja kuin merkkiliike, johon voi luottaa öljynvaihdossa?
                      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Hei help!

                        Auto 520ia -94. Lauhdutin vuoti, korjattiin ja nyt pitäisi lisätä oljyä laatikkoon. Mites se tapahtuu? Mitä öljyä?
                        Last edited by Bmw Master; 05-07-2007, 19:35.

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Hei help!

                          Auto 520ia -94. Lauhdutin vuoti, korjattiin ja nyt pitäisi lisätä oljyä laatikkoon. Mites se tapahtuu? Mitä öljyä?
                          Kannattanee tehdä nyt samaan syssyyn ihan kunnollinen ölpän vaihtokin?

                          Muistaakseni tuo mustakilpinen huolii Dexron III luokituksella olevia öljyjä.
                          Jos teet tuon öljynvaihdon samalla niin kannattaa joku 5L hommata ölppää vaihtoon.
                          Esson ( tyyppiä en muista, haulla löytyy ) öljyjä porukka on laitellu noihin mutta ne maksaa aika tavalla. Itse käyttänyt normaali dexron III luokiteltuja ja hyvin toimii.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • teukkamaister
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 138

                            Originally posted by Janzki View Post
                            Kannattanee tehdä nyt samaan syssyyn ihan kunnollinen ölpän vaihtokin?

                            Muistaakseni tuo mustakilpinen huolii Dexron III luokituksella olevia öljyjä.
                            Jos teet tuon öljynvaihdon samalla niin kannattaa joku 5L hommata ölppää vaihtoon.
                            Esson ( tyyppiä en muista, haulla löytyy ) öljyjä porukka on laitellu noihin mutta ne maksaa aika tavalla. Itse käyttänyt normaali dexron III luokiteltuja ja hyvin toimii.
                            Onko tosi että mustakilipinen syöpi dexron III öljyjä? Oulun Wetterille soittelin ja siellä tuumasivat että on vaihettavat öljyt ja 12,90e/l maksaa. Eikös nuo dexron III öljyt ole hieman kalliimpia? koko operaatio tiivisteineen ja suodattimineen maksaa kuulemma 180e...

                            OT: voiko laatikon luistaminen johtua liian vähäisestä öljymäärästä? tuntuu että luistais kun vaihtaa 2->3. Alkaa ikään kuin vaihtamaan ja vaihde ikäänkuin menee silmän n.1sek kuluttua silleen töksähtäen. välillä kyllä vaihtaa normaalisti. Mitä noi uudet pakat maksaa ja onko se varmasti oikea tapa korjata laatikko jos luistaa? Edellinen omistaja sanoi, että joskus oli öljymäärä ollut liian vähäinen ja sitä oli lisätty....laatikko ei ainakaan ulospäin näy vuotavan, mutta edellinen omistaja epäili sitä.

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              Originally posted by teukkamaister View Post
                              Onko tosi että mustakilipinen syöpi dexron III öljyjä? Oulun Wetterille soittelin ja siellä tuumasivat että on vaihettavat öljyt ja 12,90e/l maksaa. Eikös nuo dexron III öljyt ole hieman kalliimpia? koko operaatio tiivisteineen ja suodattimineen maksaa kuulemma 180e...

                              OT: voiko laatikon luistaminen johtua liian vähäisestä öljymäärästä? tuntuu että luistais kun vaihtaa 2->3. Alkaa ikään kuin vaihtamaan ja vaihde ikäänkuin menee silmän n.1sek kuluttua silleen töksähtäen. välillä kyllä vaihtaa normaalisti. Mitä noi uudet pakat maksaa ja onko se varmasti oikea tapa korjata laatikko jos luistaa? Edellinen omistaja sanoi, että joskus oli öljymäärä ollut liian vähäinen ja sitä oli lisätty....laatikko ei ainakaan ulospäin näy vuotavan, mutta edellinen omistaja epäili sitä.
                              Khyl, katoppa aloittamani topikki laatikko ongelmista joita minulla oli. Siihen oli pastettu se ohje zf-laatikkoihin. Siinä lukee että DEXRON III menee loodaan. Toki pitää olla biimerin hyväksyttyä tms. Mutta tuo ainakin mitä itse laitoin oli, luki isolla takana Bmw-approved tai jotain sinnepäin.
                              Kallista se ölppä ei ollut, oisko ollu vitosen puteli..Ostin 12L jolloin hinta oli vielä alennettuna halvempi. Tein siis perusteellisen vaihdon..
                              Suodatin oli muistaakseni hiukan alle 30e varaosa tiskiltä, mukana siinä oli o-rengas sekä kiinnitys pultit. Hyvin yksinkertainen vaihtaa jos räikkä kestää kädessä ja on monttu missä laittaa.

                              Viittaa pahasti samaan ongelmaan joita itsellä oli. Minulla kylläkin paljastui se momentinmuuntaja ( turbiini ) vialliseksi..Oli palasina sisältä.
                              Öljynvaihtohan on se halvin vaihtoehto aloittaa korjaus..Se laatikkohan on hyvin tarkka öljyistään ja määristään..Joten en yhtään ihmettele ettei toimi jos siellä huonot ölpänderit kiertää. Toki se kolmonenkin voi alkaa olla loppu, sillä se on kaikista yleisin pykälä jota ainakin 325i käyttää ajettaessa...Tuntuu välitykset olevan mallia aavikko noissa.
                              Itse aloittaisin laiton öljyjen vaihdolla..Ja tuo 180e öljyjen vaihdosta on melko suolainen..Täällä oli 90e öljyineen päivineen kun ensimmäisen kerran tutustuin automaatin sielun elämään, tuon jälkeen homma on onnistunut ihan henk. koht.
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Janzki View Post
                                Kannattanee tehdä nyt samaan syssyyn ihan kunnollinen ölpän vaihtokin?

                                Muistaakseni tuo mustakilpinen huolii Dexron III luokituksella olevia öljyjä.
                                Jos teet tuon öljynvaihdon samalla niin kannattaa joku 5L hommata ölppää vaihtoon.
                                Esson ( tyyppiä en muista, haulla löytyy ) öljyjä porukka on laitellu noihin mutta ne maksaa aika tavalla. Itse käyttänyt normaali dexron III luokiteltuja ja hyvin toimii.
                                Jep, eli mites se tehdään? Öljypohja auki, suodatin irti ja uusi tilalle, puhdistaa öljypohja, luukku kiinni ja sitten...?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎