M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Miksi kakkosrenkaaseen suurempi välys? Ei oikein mee mun järkeen.
    No ei niisssä tarvii olla kuin materiaali erilainen niin lämpölaajeneminen on melko erilaista. Lämpeneminenkään ei välttämättä oo niin yksioikoinen juttu jos toinen on 2,5 kertaa paksumpi. ..plus miten ne johtaa sitä lämpöä. Itse luotin siihen että laatumäntien valmistaja on miettiny noi jutut ja menin pilkuntarkasti heidän ohjeillaan.
    Ja eikös jotkut auton hipomännät oo vain yhdellä puristusrenkaalla muutenkin? Ehkä se toka rengas ei oo niin kriittinen :/
    Last edited by petrolhead; 09-10-2016, 18:40.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5325
      • Pirkkala

      Originally posted by petrolhead View Post
      No ei niisssä tarvii olla kuin materiaali erilainen niin lämpölaajeneminen on melko erilaista. Lämpeneminenkään ei välttämättä oo niin yksioikoinen juttu jos toinen on 2,5 kertaa paksumpi. ..plus miten ne johtaa sitä lämpöä. Itse luotin siihen että laatumäntien valmistaja on miettiny noi jutut ja menin pilkuntarkasti heidän ohjeillaan.
      Ja eikös jotkut auton hipomännät oo vain yhdellä puristusrenkaalla muutenkin? Ehkä se toka rengas ei oo niin kriittinen :/

      Jos rengas on rautaa/ terästä niin laajeneminen on samalla hehtaarilla.

      Ja tuosta alemman renkaan asiasta olikin tuossa linkki jossa asiaa puitiin, kyllä sille perusteita on olemassa miksi suurempi kuin ykkösrenkaassa.

      Kyllä itsekin luottaisin männänvalmistajan ohjeeseen. Toki minusta viritettyyn aina isomoi kuin vakio. Minulla on tunne että kaikki eivät hahmota että ahdetussa ei voi käyttää vapariin soveltuvia välyksiä.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3450
        • Janakkala

        Originally posted by Antti- View Post
        Itsellä oli CP männissä valmiiksi oikeat katkosvälykset. 93mm porauksella ja välykset oli ylimmissä 0.2mm ja keskinmäisissä 0.4mm ja öljyrenkailla 0.35mm.
        Samaa luokkaa noissa oli, mitä nyt muutaman mittailin... Kuulosti kyllä omaankin korvaan melko naftilta välykseltä ahdettuun moottoriin.
        Tulin siihen tulokseen, että viilaan ylärenkaan 0,45mm ja alemman 0,50mm.
        Ompahan varaa lämpölaajentua ilman pelkkoa, että otta päät kiini toisiinsa.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Se alempi puristusrengas katkoksineen määrittää kuinka paljon öljyä pääsee ylemmälle puristusrenkaalle joten liian tiukka kakkosrengas voi johtaa ylemmän renkaan leikkaamiseen, siksi kai nuo rengasvalmistajan suositukset tarjoaa reiluhkoja kakkosrenkaan välyksiä. Ikinä en ole nähnyt kakkosrenkaan leikanneen joten sen takia tuskin tarvii välyksiä kasvatella, tarpeettomasti vaan lisää öljynkulutusta. Ylempi rengas sen sijaan voi tarvita kuumissa olosuhteissa reippaasti vakiota enemmän välystä, renkaan jämähtäminen vastarakennetussa koneessa tuppaa aiheuttamaan suhteellisen reilua vitutusta....

          Comment

          • Antti-
            Bimmer Rookie
            • Oct 2011
            • 163
            • Suomi

            Renkaat viilattu ylin 0.45 ja toinen 0.5
            Osaako kukaan sanoo ottaako vena mäntään 284 asteisella nokalla?
            Ja ootteko kasaillu alakertaa korsetilla ja 12.9 kuusioruuveilla? Hommaanko kovat prikat väliin vai vedänkö ilman?

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              Potilaana Sigun seiskan moottori
              Eli M102 M30B32LAE

              Ongelmana on öljypumppuvian aiheuttama liiallinen kuluminen kutos sylinterissä,tuntuu selkästi sormiin että kutonen raputtaa. Männässä on myös nakutusjälkiä.

              Tuo lohkohan on STD koossa 89mm porauksella,Mahlen kuppimännillä ja puristus suhde on 7:1
              Nyt kone pitäisi saada kunnostettua,ei tunnu olevan suomenmaalla kellään ehjää 3.2litr moottoria eikä lohkoa.

              Mitäpä jos tuon lohkon porauttaisi 90,5mm ja laittaisin kuplaan tarkotetut takomahlet sisään,noissa vw männissä puristuskorkeus on 2kymppiä enemmän kun noissa vakiomännissä mutta nuo ovat tasalakiset.

              Tuo olisi erittäin edullinen ratkaisu myös..

              Tiedä sitten mitä mobilistit on mieltä jos noin menen tekemään :think

              Löytyykö mistään 90,5mm poraukselle vakiokannentiivistettä ?

              Tämä koko M30 moottoriperhe on itelle uusi tuttavuus.

              Ja tuo tekniikka pidetään siis vakiona eli "laita vaa 3.5 sinne" ei ole vaihtoehto
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • Antti-
                Bimmer Rookie
                • Oct 2011
                • 163
                • Suomi

                Millä ootte saanu öljypumpun ja korsetin sopiin keskenään?
                Saa aika paljon kovertaa tai korottaa pumppua..
                Saisko kuvia miten ootte toteuttanut?

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8280
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by Antti- View Post
                  Millä ootte saanu öljypumpun ja korsetin sopiin keskenään?
                  Saa aika paljon kovertaa tai korottaa pumppua..
                  Saisko kuvia miten ootte toteuttanut?
                  Ei mitään tietoa mutta laitetaan tyhmän heitto. Leikkaa korsetista pumpun ja lohkon väliin jäävä pala pois. :think
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Antti-
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2011
                    • 163
                    • Suomi

                    Originally posted by peto2 View Post
                    Ei mitään tietoa mutta laitetaan tyhmän heitto. Leikkaa korsetista pumpun ja lohkon väliin jäävä pala pois. :think
                    Sitten jää 1 pukilta kokonaan pois korsetin osuus. Samahan tarvisi tehtä myös 3 puki kohdalla kun jalka ri osu muuten paikoilleen..

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Kysy korsetin valmistajalta miten se on sen ajatellut.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • billy
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2012
                        • 1052
                        • Finland

                        Se on alkujaan kuivasumppu systeemille suunniteltu joten hommaa riittää! toiset veistelee enempi toiset vähempi. Itse jouduin loppupeleissä aika vähäsen ottamaan korsetin pinnasta pois jotta pumppu sopi paikoilleen tuollaisilla shimmi prikoilla. Pumpun jalasta en viitsinyt käydä veistämään kun aika ohueksi olisi kanava jäännyt, arpista hiottiin sitten.


                        Comment

                        • Antti-
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 163
                          • Suomi

                          Originally posted by billy View Post
                          Se on alkujaan kuivasumppu systeemille suunniteltu joten hommaa riittää! toiset veistelee enempi toiset vähempi. Itse jouduin loppupeleissä aika vähäsen ottamaan korsetin pinnasta pois jotta pumppu sopi paikoilleen tuollaisilla shimmi prikoilla. Pumpun jalasta en viitsinyt käydä veistämään kun aika ohueksi olisi kanava jäännyt, arpista hiottiin sitten.


                          Hei kiitos kuvista!! tämä helppottaa todella paljon mun miettimisiä!
                          Mullahan tuo korsetti on 8mm paksu ja sulla näyttäis olevan 6mm?

                          Comment

                          • toppe
                            BTCF Member
                            • Jan 2012
                            • 500
                            • Vaasa

                            Hiota vähän pois pukista 1 ja 2, sen jälkeen voit laskea se korsettiosa pumpun alle kun leikkaat ja hitsaat vähän

                            kuvat
                            E30 M3 4WD

                            VERKKOKAUPPA
                            The DynoLab
                            Dynoservice, ruiskun asennukset, huolto,auton rakentaminen, Napadyno joka jarruttaa 5000nm navoilta.
                            Virallinen Maxxecu jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Schutzstaffel
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 345
                              • Lounais-Suomi

                              M30b28

                              Tuli purettua atomeiksi yksi kyseinen moottori. Pari kysymystä heräsi kun on epäselvää tietoa. :think

                              1) Keskimmäisen runkolaakerein toinen sivu oli kulunut punertavaksi. Lienee loppuunajettu?

                              2) Onko max. välys kiertokangenlaakereilla joko 0,016 vai 0,035mm?

                              3) Onko laakeripukkien mutterien kiristymomentti joko 55Nm vai 60Nm?

                              Mittatulokset olivat kiertokangenlaakereilla seuraavat:

                              1. 0,030
                              2. 0,025-0,030
                              3. 0,022
                              4. 0,030-0,035
                              5. 0,030
                              6. 0,025
                              Mittasin Plastigagella. Vielä pitäisi mitata runkolaakerit, kunhan tietäis täsmällisen max. välyksen.
                              Monta 80-luvun autoa

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Kk laakereiden välys: 0,020-0,055mm
                                Runkolaakereiden välys: 0,020-0,046mm
                                Kampiakselin päittäisvälys: 0,085-0,174mm

                                Kiertokankien kiristysmonentti 55nm
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X