Joo, nyt on mainosmies ollu vauhdissa. Toki se käytetty osa saattaa olla tukketumassa jos on pahasti likaa sisällä, mutta eipä ole erikseen olemassa cold country versiota tuosta olemassa - samanlaisen uuden osan olet saanut.
Itse en vaihtaisi tuota osaa, en usko että tuo voisi edes tukkeutua.
Samahan se on vaihtaa, mitä haittaa siitä on? Kuulemma ovat niitä koittaneet putsailla ja rapsutella, muttei saa puhtaaksi kunnolla. Helpoin laittaa uusi osa suoraan.
Tulipa poikettua tiskillä osahankinnoilla ja kateltiin että mitä kaikkea tarttis vaihtaa Cold Climate versiota varten. Lisäksi Disa ja imusarjan tulpat kantoon. Ainoa ihmetys että osa numeroa 15 realoem ja tiski tarjosi kahta kappaletta. mihis se toinen kappale tuloo :think
Tulipa poikettua tiskillä osahankinnoilla ja kateltiin että mitä kaikkea tarttis vaihtaa Cold Climate versiota varten. Lisäksi Disa ja imusarjan tulpat kantoon. Ainoa ihmetys että osa numeroa 15 realoem ja tiski tarjosi kahta kappaletta. mihis se toinen kappale tuloo :think
ei oo ainakaan kuvassa toisen paikkaa kerrottu ja kopeloimalla ei löydy. Virhe vai enkö vaan osaa
Kyllä noita osia #15 oli ainakin minulla kaksi kappaletta. Mutta niiden vaihto on yleensä turhaa, se on aina tuo isompi tulppa joka on halki ja pienemmät ovat täysin kunnossa. Auton ilmastointilaitteen tyyppihän vaikuttaa noiden pikkutulppien määrään, manuaali-ilmastoinnissa sinne menee letku/letkuja (en ole varma menikö niitä 1 vai 2).
Kyllä noita osia #15 oli ainakin minulla kaksi kappaletta. Mutta niiden vaihto on yleensä turhaa, se on aina tuo isompi tulppa joka on halki ja pienemmät ovat täysin kunnossa. Auton ilmastointilaitteen tyyppihän vaikuttaa noiden pikkutulppien määrään, manuaali-ilmastoinnissa sinne menee letku/letkuja (en ole varma menikö niitä 1 vai 2).
Mulla on automaagi-ilmastointi, ja "toisen tulpan paikalla" oli alipaineletku eli yksi pieni ja yksi iso meni vaihtaessa.
No nyt on omaan suomiautoon huohotinsetti ja venttiilikopan tiiviste uusittu.
Tässähän oli siis jo alunperin coldcountry paketti mutta silti oli jo edellisen omistajan aikaan vetänyt hieman tukkoon ja öljyä venttiilikopantiivisteestä pihalle. Öljytikun jalan joutuu irroittamaan ja tästä oli kuulemma sen reikä niin hapettunut että joutui hiomaan auki että sai uuden o-renkaan kanssa laitettua sen takaisin. Siksipä meni myös öljyt vaihtoon samalla. Ja melko tukossa/majoneesissa ne entiset linjat olivat
Vaihtoon meni cold country paketin lisäksi:
11431740045 öljytikun o-rengas
11129070990 venttiilikopan tiiviste
11121437395 15kpl kumeja pulttien alle
13541435625 haitariputki
13541437191 haitariputki
11611437560 imm tulppa
Sytytystulpat BOSCH FGR7DQP
Työt + öljyt 320€ ja osiin taisi mennä kaikkineen hieman alle 300€ :think
Mutta nyt uskaltaa ajella myös pakkasella
Seuraavaksi vielä vanoksen tiivisteet vaihtoon. Sitten pääseekin alustan kimppuun
Tulihan se itsellekin eteen, eli eilen n. puolen kilometrin ajon jälkeen tuuppasi öljyt imusarjaan. Separaattorin kalvo ilmeisesti rikki kun pitää vihellystä.
Eipä auttanut vaikka kaikki varotoimenpiteet on tehty: Kotona ja töissä tulee aina lämmitettyä säteilijällä, munuaiset tulpattu ja työmatkakin on 30km/suunta.
"Majoneesia" on ollut hyvin vähän öljykorkin alla, joten olisiko ihan vanhuuttaan separaattori hajonnut? (240tkm ajettu)
Tuleepa nyt ainakin vaihdettua eristettyihin versioihin kaikki putket, on se harkinnan alla ollut ennenkin mutta tuon vähäisen majoneesin muodostumisen takia on jäänyt mietintä-asteelle.
Mitenköhän vaikuttas toimintaan jos jättäs huohotinputken liittimeen "höplälle", eli ei laittas klipsejä kiinni, pääsispähän siitä huohottamaan jos painetta kerää ettei tiivisteen välistä työntäs, Osaako kukaan viisaampi neuvoa? Laitoin putkieristettä huohotinputken päälle sen matkaa kun sitä sai + puhaltelin putket puhtaaks..
Mitenköhän vaikuttas toimintaan jos jättäs huohotinputken liittimeen "höplälle", eli ei laittas klipsejä kiinni, pääsispähän siitä huohottamaan jos painetta kerää ettei tiivisteen välistä työntäs, Osaako kukaan viisaampi neuvoa? Laitoin putkieristettä huohotinputken päälle sen matkaa kun sitä sai + puhaltelin putket puhtaaks..
No imuvuotojahan siitä seuraa että anna olla kiinni vaan. Separaattori voi olla tukossa että uutta osaa vaan. Ei niitä taida helposti saada ehjänä irti kuitenkaan ja se öljytikun jalka olis hyvä rassata auki samalla.
Ensiapuna voi ne munuaiset tukkia niin ei ehkä niin helposti jäädä :think
Taitaapa tuossa meidänkin touringissa (525 -01) olla huohotin jäässä. Sytyttelee moorotin vikavaloa, mutta onneksi on öljyt pysynyt kattilassa, kun joku oli unohtanut edellisen venttiilikopan tiivisteiden vaihdossa huohotin putken puoliksi irti. Ja tuosta huohottimen jäätymisestä taisi tuo venttiilikopan tiivisteen vuoto johtua.
Mutta asiaan... näyttäisi tuota majoneesia kertyvän öljytilaan, niin milläs ne sieltä pois saa?
Ei taida millään marmorilla olla hyllykamaa nuo talvimallin putket ja huohottimet?
Mutta asiaan... näyttäisi tuota majoneesia kertyvän öljytilaan, niin milläs ne sieltä pois saa?
Ei taida millään marmorilla olla hyllykamaa nuo talvimallin putket ja huohottimet?
Ittellä lähti majoneesit, kun tukki munuaiset ja ajoi 100-200km motaria. Eli moottorin kunnolla lämpöseksi.
Ja, jos keravan autosalvasta meinaat hakea niin EI VARMANA ole hyllytavaraa. Näillä meinaan öljynsuodatinkaan ei ole hyllytavaraa . Että turha mennä kyselemään, mutta näille on tullu joku nettitilaussysteemi, että voit tilauslomakkeella tilata haluamasi varaosat sinne liikkeesee, on toiminut ainakin itselläni. Ei tarvi jonottaa kahta tuntia 5e/min puhelinnumeroon kun kukaan ei viitsi vastata, ja sitten yrittää selittää millasta osaa haluat ja osanumeroakaan ei ymmärretty jne.
Taitaapa tuossa meidänkin touringissa (525 -01) olla huohotin jäässä. Sytyttelee moorotin vikavaloa, mutta onneksi on öljyt pysynyt kattilassa, kun joku oli unohtanut edellisen venttiilikopan tiivisteiden vaihdossa huohotin putken puoliksi irti. Ja tuosta huohottimen jäätymisestä taisi tuo venttiilikopan tiivisteen vuoto johtua.
Mutta asiaan... näyttäisi tuota majoneesia kertyvän öljytilaan, niin milläs ne sieltä pois saa?
Ei taida millään marmorilla olla hyllykamaa nuo talvimallin putket ja huohottimet?
Hertsikan laakkosella oli muistaakseni kaikki ihan hyllyssä. Hae sieltä jos on kiire, autosalvasta saat odottaa 3-4 päivää. Tuo öljytikun jalan o-rengas kannattaa muistaa ottaa samalla. Ja jos on haitariletkuissa murtumia niin nekin samalla vaivalla kun joutuu kuitenkin irroittamaan. Taisin saada laakkoselta kaikki muut mukaan paitsi tuon toisen haitariputken, entiset olivat lopulta ehjät mutta pantiin nyt uutta tilalle niin ei tarvitse miettiä asiaa enää.
Comment