Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin kestävin kone?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NHB
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1120

    Yleisesti tarkastellen alumiinilla on tietenkin parempi lujuus painoon verrattuna. Mutta jos puhutaan vain puhtaasti lujuudesta, niin ei valurautaa voi mitenkään vain voi ohittaa. Ei lohkoihin soveltuvat valualumiinitkaan mitään työkaluteräksen korvaajia ole. Hyvä lujuuden ja painon suhde ei siinä tilanteessa auta, jos rakenteeseen ei voi lisätä materiaalivahvuutta. Yksi tällainen tilanne on lohkossa sylinterien väleissä. Moottorissa vaaditaan niin monenlaisia ominaisuuksi, että yksi materiaali ei mitenkään ole kaikessa paras. Patarautavalut eivät ole enää kilpailukykyisiä aluun verrattuna, mutta tylppägrafiittivalurauta on täysin tätä päivää kestävyydeltään.
    Attached Files

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by Hemi View Post
      ps. Mistä ihmeestä me puhumme jos ei kerran lujuus/painosuhteesta????
      Tuo suhde nimenomaan mahdollistaa tekemisen kevyemmäksi alumiinista, mutta ei todellakaan samalla suunnittelulla mitä olet kovasti väittänyt noista TF koneista (vai mitä tarkoitat sanalla konstruktio, molemmissa 8 mäntää?). Suhteellinen ja absoluuttinen on kaksi eri asiaa. Paksuutta lisäämällä vetolujuus saadaan kyllä samaksi, mutta se on vain yksi materiaalin ominaisuus, ja kuten NHB:kin totesi, joka paikkaan ei saada lisää paksuutta.

      Nykyiset alumiinit ovat jo vertailukelpoisia jopa työkaluterästen ominaisuuksiin niin, että niitä voidaan käyttää jo perinteisesti huipputerästen dominoivissa käyttöolosuhteissa.
      Tzeimi: Kyllä, mm.TF moottorit ovat putkikoneita, mutta putket eivät ole valurautaa, vaan erittäin korkealaatuista työkaluterästä.
      Niillä sylinteripaineilla mitä tuollainen n.10000hv TF Nitromoottori parhaimmillaan tuottaa räjähdysainetta käyttämällä, ei mikään alu tai valuseos sitä kestä, vaan toki silloin tulee kysymykseen vain huippulujasta/taotusta nuorrutusteräsaihiosta esiinkaivettu rakenne(vrt.esim.aseen piippu).
      Eli miten se nyt on, alumiini on verrattavissa työkaluteräkseen, mutta kuitenkin työkaluterästä tarvitaan alumiinilohkossa jotta se kestäisi, kun taas toisaalta siellä ei kestä muu kuin taottu nuorrutusteräs? Liioittelulla tullaan juuri tähän tilanteeseen, kaikki menee sekaisin ja tuosta ei nyt ota erkkikään selvää mikä totuus on lopulta.

      Alumiini nyt ei kuitenkaan ole verrattavissa mitenkään työkaluteräkseen.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Taitaa olla parasta että sovimme valetun raudan olevan se moottoreidenkin ultimate rakennusmateriaali, niin kaikki on tyytyväisiä. Rautalankakin menee jossain vaiheessa kun menee jo täysin hukkaan...
        Last edited by Hemi; 01-12-2007, 00:53.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Ei se kyllä sitä ole, olet ymmärtänyt koko jutun täysin väärin jos oletat että tuollaista on tässä yritetty ajaa läpi. Tarkoituksena on ollut jalostaa ajattelua kohti todellisuutta. Ainakin itse olen oppinut uuttakin...

          Eli:

          - Samat mitat omaava alumiinikappale on heikompi
          - Samat mitat omaava alumiinikappale on painoon suhteutettuna vetolujuudeltaan parempi kuin valurautainen (huom. seokset kohdallaan molemmissa eikä mitään "silloin 50-luvulla")
          - Alumiini on pehmeämpää
          - Alumiini vaatii pinnoitteen kun se toimii liukupintana, moottorilohkon tapauksessa siis
          - Eri käyttökohteet sallivat/vaativat erilaisia materiaaleja, yhdistely takaa parhaan lopputuloksen
          - Yleistäminen ei toimi
          - M52 lohko on M50 lohkoa löysempi ja syö siten runkolaakerinsa nopeammin (joka oli se alkuperäinen asia ja relevantti tämän topicin kannalta)

          Ollaanko samaa mieltä? Jos ei, perustele, järkevästi ja oikein.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Cell View Post
            Ei se kyllä sitä ole, olet ymmärtänyt koko jutun täysin väärin jos oletat että tuollaista on tässä yritetty ajaa läpi. Tarkoituksena on ollut jalostaa ajattelua kohti todellisuutta. Ainakin itse olen oppinut uuttakin...

            Eli:

            - Samat mitat omaava alumiinikappale on heikompi
            - Samat mitat omaava alumiinikappale on painoon suhteutettuna vetolujuudeltaan parempi kuin valurautainen (huom. seokset kohdallaan molemmissa eikä mitään "silloin 50-luvulla")
            - Alumiini on pehmeämpää
            - Alumiini vaatii pinnoitteen kun se toimii liukupintana, moottorilohkon tapauksessa siis
            - Eri käyttökohteet sallivat/vaativat erilaisia materiaaleja, yhdistely takaa parhaan lopputuloksen
            - Yleistäminen ei toimi
            - M52 lohko on M50 lohkoa löysempi ja syö siten runkolaakerinsa nopeammin (joka oli se alkuperäinen asia ja relevantti tämän topicin kannalta)

            Ollaanko samaa mieltä? Jos ei, perustele, järkevästi ja oikein.
            Otappa käteesi yksikin materiaaliopin käsikirja, tai/ja esim.jokaisen automiehen sudenpentujen käsikirja, eli autotekninen käsikirja ja sieltä haet:
            RAAKA-AINEET aihealueen. Sieltä löytyy kaikki mahdollinen ja mahdoton mm.autoteollisuudessa käytetystä raaka-aineista/materiaaleista kaikkine mahdollisine ominaisuuksineen. Sieltä löydät tarkat vastaukset kaikkiin edellisiin kysymyksiisi+olettamuksiisi(myös sen kuinka paljon "heikompi"? se alumiini onkaan...ties mitä)?.
            Sen jälkeen voit tietenkin ihan itseksesi selvittää kuinka monta ns.super+sport autoa jonka tehot alkavat menenään yli 400hp:n löytyykään enään rautalohkoisena? Samalla toki voit itseksesi selvittää miksi ihmeessä KAIKKI maailmasta nykyisin löytyvät eri lajien+kovimpien tehomoottorien viripajojen lohkot ovat alumiinia(siis miksi siihen "Kylliinkin" pitää heittää alulohko kun aletaan tosissaan ottamaan paketista tehoa?).
            Toki sekin hieman ihmetyttää miksi F1-moottorilohkot ovat alumiinia, kun suurempi lujuus saavutetaan valuraudassa pienemmäsä paketissa? Tämäkään ei vielä ainakaan minua kummeksuta niin paljon kuin se, että kiihdytysautopuolella (kyllä, FIA:n virallinen kilpaurheilulaji), kaikki muut kuin säännöin rajatut alkuperäiset rautalohkot ovat alumiinia kaikissa teholuokissa....ja näistä vielä maksetaan jopa x100 verrattuna vastaavaan rautalohkoon? Todella mystistä jos rautalohkoilla päästäisiin edes valovuoden päähän lujuuksissa? Varsinkin kun kaikissa kiihdytyslajeissa moottorien/lohkojen päämitat ON TODELLAKIN identtisiä aina jonkin sarjatuotantomoottorin kanssa. Tehot ovat kuitenkin helposti x10 siihen vakioon vertailumoottoriin nähden.
            Eli heti kun tehoa todella pitää ottaa....ja sitä oikeasti otetaan.... ja varsinkin kun tehoa pitää ottaa korkeilla, helposti värähtelevillä/rikkovilla kierrosluvuilla ja maksimi sylinteripainein, maksimirasituksin, PITÄÄ olla palikat olla heti alumiinia?
            Tuosta huvittavasta m50 ja m52/m54 "päätelmästä" kannattaa ilman muuta reklamoida suoraan BMW:n moottori-insinööripuolelle kun ovat raukat tyhmyyksissään tehneet "notkuvan" kutoslohkon niin, että jopa runkolaakerit kuluvat tämän takia ennen aikojaan loppuun. Toki ihan Suomenkin BMW voisi olla TODELLA kiinnostunut näistä järisyttävän nerokkaista johtopäätöksistä ja löydöistä, jotta näistä "notkuvista" alulohkoista päästäisiin BMW:ssä eroon ja siirryttäisiin tuohon hienoon ja "jäykkään"/stabiiliin rautavaluun takaisin.
            Saakeli....kun olisin minäkin tämän tiennyt aikoinaan kun noita kisakoneita rakenneltiin ja tyhmyyksissämme rahdattiin jenkeistä+maailmalta kalliita alupalikoita, kun valuraudalla kerran pärjää yhtä hyvin....jos ei jopa paremmin.
            Meilläkin kun kuitenkin oli parhaita koskaan autokäyttöön tehtyjä nodular ja temperavalu hipopalikoita nurkat väärällään ja silti piti mennä vaihtamaan alulohkoja, kansia, veivejä,ym. jo kun tehot oikeasti kaksinkertaistettiin.
            Oltaisiin saatu maailmalle+kisoihin TOSI luotettavia ja kestäviä racekoneita ihan puoli ilmaiseksi. Vittu että ihmisen pitää olla tyhmä....

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              Totta kai alumiini on kokonaisuutena parempi materiaali kuin rauta, mutta puhtaasti lujuudesta puhuttaessa seuraavia asioita ei vain voi ohittaa:

              huono elastisuus moduli (tätä on hankala parantaa seostamallakaan)
              huono virumislujuus
              väsymisominaisuudet
              lujuuden menetys suhteellisen alhaisissa lämpötiloissa
              heikot kovuus ja kulumisominaisuudet
              huonot värähtelyjen vaimennusominaisuudet

              Selitähän Hemi syy siihen, että valurauta on tänäkin päivänä suosittu materiaali dieseleissä? Kai olemme samaa mieltä edes siitä, että tiukasti ahdettujen dieseleiden lohkot ovat paljon suurempien rasitusten alaisina kuin ahtamattomien tai miedosti ahdetujen bensakoneiden lohkot. Kerro myös, että minkä vuoksi AVL oli päätynyt tulokseen, jonka mukaan tylppägrafiittivalurautainen lohko kestäisi suuremmat palopaineet kuin aluseoslohko (edellisen viestini liite)?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16422
                • Asikkala

                Mikäs se alkup. aihe olikaan...

                Comment

                • x-men
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 162
                  • .....

                  m20b20 ketjulla
                  E34 535 -91

                  ex.
                  E28 520 -84

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    Originally posted by x-men View Post
                    m20b20 ketjulla
                    Varmaan m10 tarkotat?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Irl-Racing
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1755
                      • Naantali

                      Originally posted by JJT View Post
                      Varmaan m10 tarkotat?
                      eikös niitä muunos osia tuolla ruotsissa myydä (m20 ketjuksi) korjatkaa jos olen väärässä
                      Autot
                      Bmw I8
                      Mini cooper S

                      Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.

                      IG: Irl_Customs

                      Comment

                      • Brawler
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1093
                        • Mynämäki

                        Originally posted by Jipsu View Post
                        eikös niitä muunos osia tuolla ruotsissa myydä (m20 ketjuksi) korjatkaa jos olen väärässä
                        No saisihan m40 koneenkin helvetin hyväksi kun osia alkaa vaihtelemaan, mutta tässä on taidettu puhua ihan normaaleista BMW:n valmistamista koneista.

                        VW Bora 2.0 '99
                        UrS4 230hp + alv 22%+more...
                        E21 315 '83 future chassis for turbo engine
                        E28 518i '86

                        -Turku Connection-

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by NHB View Post
                          Totta kai alumiini on kokonaisuutena parempi materiaali kuin rauta, mutta puhtaasti lujuudesta puhuttaessa seuraavia asioita ei vain voi ohittaa:

                          huono elastisuus moduli (tätä on hankala parantaa seostamallakaan)
                          huono virumislujuus
                          väsymisominaisuudet
                          lujuuden menetys suhteellisen alhaisissa lämpötiloissa
                          heikot kovuus ja kulumisominaisuudet
                          huonot värähtelyjen vaimennusominaisuudet

                          Selitähän Hemi syy siihen, että valurauta on tänäkin päivänä suosittu materiaali dieseleissä? Kai olemme samaa mieltä edes siitä, että tiukasti ahdettujen dieseleiden lohkot ovat paljon suurempien rasitusten alaisina kuin ahtamattomien tai miedosti ahdetujen bensakoneiden lohkot. Kerro myös, että minkä vuoksi AVL oli päätynyt tulokseen, jonka mukaan tylppägrafiittivalurautainen lohko kestäisi suuremmat palopaineet kuin aluseoslohko (edellisen viestini liite)?

                          Hemillä on nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin.
                          Kuuluu ilmeisesti välillä koulukuntaan joka väittää palloa kuutioksi, eikä voi pyörtää omaa mielipidettään.

                          Miten voi edes verrata billet alumiinilohkoa kiihdytyspuolelta katuautojen valurautalohkoon tai valualumiinilohkoon.....
                          Myös moottorin malli vaikuttaa materiaalin valintaan. Rivikuutonen vs. V8.
                          Lienee sanomattakin selvempi, että V8 lohko on rakenteellisesti vääntöjäykempi.

                          Jos se alumiini on kerran niin paljon parempaa ja lujempaa, miksi BMW ei onnistunut tekemään S50b30 lohkoa alumiinista? Tehtaan virallinen selitys oli alumiinirakenteen riittämätön kestävyys.
                          Hemin mielestä ne oli varmaan tunareita koska alumiini on Hemin mielestä kiistatta vahvempaa sillä esim. 10000hv nitrokoneissa käytetään
                          alumiinilohkoa
                          Kiihdytys käytössä myös haetaan keveyttä joten on luonnollista että siellä käytetään alumiinia. Ja edelleenkin sen koneen pitää kestää vain se 400metriä.
                          Ja lohkot ovat kulutustavaraa.

                          Miksi rekkojen isot diesel moottorit on edelleen valurautaa jos alumiini olisi vahvempaa.
                          Sillähän saataisiin lisää sitä arvokasta kantavuuttakin
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Hemillä on nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin.
                            Kuuluu ilmeisesti välillä koulukuntaan joka väittää palloa kuutioksi, eikä voi pyörtää omaa mielipidettään.

                            Miten voi edes verrata billet alumiinilohkoa kiihdytyspuolelta katuautojen valurautalohkoon tai valualumiinilohkoon.....
                            Myös moottorin malli vaikuttaa materiaalin valintaan. Rivikuutonen vs. V8.
                            Lienee sanomattakin selvempi, että V8 lohko on rakenteellisesti vääntöjäykempi.

                            Jos se alumiini on kerran niin paljon parempaa ja lujempaa, miksi BMW ei onnistunut tekemään S50b30 lohkoa alumiinista? Tehtaan virallinen selitys oli alumiinirakenteen riittämätön kestävyys.
                            Hemin mielestä ne oli varmaan tunareita koska alumiini on Hemin mielestä kiistatta vahvempaa sillä esim. 10000hv nitrokoneissa käytetään
                            alumiinilohkoa
                            Kiihdytys käytössä myös haetaan keveyttä joten on luonnollista että siellä käytetään alumiinia. Ja edelleenkin sen koneen pitää kestää vain se 400metriä.
                            Ja lohkot ovat kulutustavaraa.

                            Miksi rekkojen isot diesel moottorit on edelleen valurautaa jos alumiini olisi vahvempaa.
                            Sillähän saataisiin lisää sitä arvokasta kantavuuttakin
                            Nyt vielä kerran...eli se on 100% varmaa että nykyisin pystytään mistä tahansa alumiinirakenteesta tekemään joka suhteessa lujempi kuin vastaavan painoisesta valurautarakenteesta. Se miksi valurautaa edelleen käytetään, johtuu pitkälti sen halvemmasta valmistuskustannuksista. Niin itse valuprosessin osalta kuin myös suurelta osin työstökustannusten osalta.
                            Eli mikäli valurauta vain riittää minkä tahansa tuotteen materiaaliksi, siitä se voidaan myös kustannustehokkaasti tehdä. Näin siis erityisesti juuri suuria sarjoja valmistavassa autoteollisuudessa jossa valurautalohko on kuitenkin AINA halvempi kuin vastaava alulohko. Eli ei ole mitään järkeä tehdä kalliimpaa alulohkoa, mikäli sillä ei jotain muuta kautta saavuteta lisätuottoa konsernin osakkeenomistajien taskuun. Eli, kalliimpi alumiinimoottori on helposti "kansanautoissa" perusteltavissa silloin kun johonkin muualle voidaan samalla halvempia/raskaampia materiaaleja ja/tai saadaan myytyä lisää varusteita. Nopeakäytiset ja tehokkaat superautojen moottorit(bugatti,Ferrari,Lambo,jne,jne) ovat toki aina luonnollisesti alumiinikonstruktiivisia nimenomaan niiden tarjoaman lujuuden suhteen per käytetty kilo. Näissä ei valurauta ole edes vaihtoehto.
                            Se miksi hidaskäyntisissä raskaan kaluston dieseleissä käytetään pääosin edelleenkin valurautaa johtuu tietenkin siitä että se on selvästi kustannustehokkain valmistusmateriaali näissä kohteissa joissa yhden sadan kilon painosäästöstä ei kannata maksaa yhtään ekstraa.
                            Kunhan nämä alumiiniprosessit vielä hieman kehittyvät=halpenevat, näemme toki tulevaisuudessa kyllä näissäkin alumiinikonstruktioita, kuten jo suurissa venedieseleissä. Uusissa henkilöautodieseleissä alumiini alkaa jo olemaan enemmistön lohkomateriaali ja kun mennään vielä jokunen vuosi eteenpäin, jää valurauta taatusti pois lähes kokonaan.
                            Eli se että kiihdytyspuolella moottorien "pitää kestää vain 400m" ja "lohkot ovat kulutustavaraa" ei kyllä pidä paikkaansa, vaan asia on juuri päibvastoin. Eli valulohkoihin syntyy kiihdytyspuolen maksimirasituksissa jatkuvasti pieniä hiushalkeamia/ratkeamia, eli mm.lohkot ikäänkuin murenevat pikku hiljaa palikoiden ympäriltä. Näin ei tapahdu alulohkoille, vaan ne ovat kiihdytyskäytössäkin käytännössä ikuisia...siihen asti kunnes "iso kolaus" tulee ja vie. Näitä samoja lohkoja käytetään toki tuhansissa katuautoissakin maailmalla juuri niiden ongelmattomuuden sekä paremman tehonkestonsa vuoksi. Myös näillä Ferrareiden, Lambojen ja mm.Bugatti Veyron 1000hp alulohkoilla niilläkin ajetaan hieman pidempään kuin 400m, joten en oikein ymmärrä mihin sellainen olettamus perustuu että alulohkot olisivat jotenkin "kulutustavaraa"?
                            Se että nyt puhumme pelkästä lohkosta/moottorista alumiinin käytön suhteen verrattuna valurautaan on sikäli absurdia, koska maailmassa on tuhansia muitakin sovelluksia joissa kukaan ei varmasti kyseenalaistaisi ko.valmistusmateriaalien ominaisuuksia.
                            Eli.... miksi esim.varsin rasitettuja vanteita valmistetaan alumiinista eikä valuraudasta....

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              Originally posted by Cell View Post
                              M52 lohko on alumiinia, jolloin se löysempänä aiheuttaa myös runkolaakerien nopeampaa kulumista.
                              Kerrotko vielä että onko tuo nyt yleinenkin vaiva paljon ajetuissa tai lämpöisinä käyneissä M52:ssa, vai vaan joku yksittäinen tapaus jossa Rk:t korkannut ja sen perusteella joku väittää että alulohkot on pee:stä??Luulisi että jos se lohko kerran vetelemään alkaa niin se vetely tapahtuu lohkon ylä eikä alapäässä, siellähän ne lämpötilat korkeimmillaan on.
                              Last edited by Racink; 02-12-2007, 21:16.

                              Comment

                              • Irl-Racing
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1755
                                • Naantali

                                Originally posted by Brawler View Post
                                No saisihan m40 koneenkin helvetin hyväksi kun osia alkaa vaihtelemaan, mutta tässä on taidettu puhua ihan normaaleista BMW:n valmistamista koneista.
                                Originally posted by x-men View Post
                                m20b20 ketjulla
                                tätä tarkoitin siis OT
                                Autot
                                Bmw I8
                                Mini cooper S

                                Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.

                                IG: Irl_Customs

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎