Originally posted by Jax_KiBez
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?
Collapse
X
-
Termarit
Lämmin kesä takana joten vielä ei ole kylmä vaivannut. Tosin nyt vaikuttaa siltä että mulla lämmöt korjaantuivat kun useamman kerran vaihdettiin automaattilaatikon lämmönvaihdin, huuhdeltiin laatikko, ja laitettiin uudet öljyt sekä suodatin. BMW maksoi koko homman, joten mallikkaasti hoitivat takuuseen asian kuntoon. (Auto -08 525 DA E61) Käytännön työt ja sitkeästi selvitteli vikaa Hartikainen Kuopiosta.
Termareiden vuotaessa lämmöt eivät nousseet yli 80 vaikka ulkolämpötila oli 15 C. Tyypillisesti lämmöt olivat 65-75 C.
Automaattilaatikon termarin "vuotamisen" huomasi helposti kun
1. aamulla lähti kylmällä koneella liikkeelle ja ajeli n. 5-10 km ihan rauhallisesti
2. sitten auto parkkiin ja kone seis
3. konepelti auki ja etsi jäähdyttimeltä automaattilootanlämmönvaihtimelle menevän letkun (letku 9) http://www.realoem.com/bmw/showparts...82&hg=17&fg=05 ja kokeili by hand onko se lämmin. Helpoimmin pääsee kokeilemaan alavesiletkun vierestä jäähdyttimen juuresta.
4. Jos letku on lämmin näinkin kevyellä ajolla, niin silloin automaattilaatikon lämmönvaihtimen termari vuotaa. Jos taas letku on kylmä, niin silloin todennäköisesti lootan termari on OK.
5. EGR-termarin vuotamisen huomaa kun laittaa moottorin muovisuojan etureunassa olevan EGR-vesiletkun letkupihdeillä littuun ja ajaa pienen lenkin. Jos EGR-termari vuotaa, niin letku litistettynä lämmöt nousevat nopeasti ylös.
Jos lootan ja EGR termarit ovat kunnossa, niin sitten ei auta muu kuin vaihtaa päätermari, mikä lieneekin sitten jo oikein remonttihomma, mutta ennen kuin alkaisin päätermaria vaihtamaan, niin testaisin nuo 2 muuta ensiksi.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Mulla kilahti tuo EGR-termarin liitin rikki ja nesteet roisku pitkin konehuonetta.
Tein nyt sellasen patentin että viskelin mehtään noi jouset ja muut kilikattimet tuolta sisältä ja laitoin vesletkua liittimen tilalle.
Lämpiääkö tuo auto nyt talvella normaalisti vai tarjoaako tämä Laadukas auto taas kylmät kyydit?
Edit: Autona surullisen kuuluisa E39 525dat -03Last edited by flipperi; 07-09-2010, 21:14.-03 e39 525 DAT
Comment
-
-
Termari
Löytyykö E46:sta (diesel) tuo EGR-termari? mulla on ollu ongelmia moottorilämmön pysymisestä normaalitasolla jopa +5..+10 ulkolämpötilalla kun ajaa pitempää matkaa maantiellä. Varsinkin talvella lämmöt laskenu jonkin matkaa maantiellä taivallettua normaalitason alapuolelle eikä ole meinannu siitä nousta vaikka ajanu pienemmällä vaihteella. Käsittääkseni juurikin se normi termari vaihdettiin, mutta ei oo auttanu asiaan oikeastaan millään tavalla auto on tällä hetkellä pajalla ja olisi hyvä samalla vaihtaa tuo toinenkin termari, mikäli sieltä sellainen löytyy. Pyydän siis pikaista infoaBMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostLöytyykö E46:sta (diesel) tuo EGR-termari? mulla on ollu ongelmia moottorilämmön pysymisestä normaalitasolla jopa +5..+10 ulkolämpötilalla kun ajaa pitempää matkaa maantiellä. Varsinkin talvella lämmöt laskenu jonkin matkaa maantiellä taivallettua normaalitason alapuolelle eikä ole meinannu siitä nousta vaikka ajanu pienemmällä vaihteella. Käsittääkseni juurikin se normi termari vaihdettiin, mutta ei oo auttanu asiaan oikeastaan millään tavalla auto on tällä hetkellä pajalla ja olisi hyvä samalla vaihtaa tuo toinenkin termari, mikäli sieltä sellainen löytyy. Pyydän siis pikaista infoaex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia
Comment
-
-
Termari
Originally posted by janne320d View Postkyllä löytyy
Tuo lienee syytä vaihtaa kun toisen termarin vaihto ei oo auttanut asiaa! huoltomies ei tosiaan ole mikään bemari-fani, joten riittävää tietoa ei asiasta näemmä ollut. Kiitos ja kumarrus kaikkitietäville harrastajilleBMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostKiitos tiedosta!
Tuo lienee syytä vaihtaa kun toisen termarin vaihto ei oo auttanut asiaa! huoltomies ei tosiaan ole mikään bemari-fani, joten riittävää tietoa ei asiasta näemmä ollut. Kiitos ja kumarrus kaikkitietäville harrastajilleBMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View PostEi välttämättä kyllä löydy, mutta helpostihan tuon tarkistaa.
en ole itse ainakaan yhtään e46 diiseliä vielä nähnyt missä ei egr ole
tuossapa hieman apuja etsintöihin:
http://www.realoem.com/bmw/showparts...05&hg=11&fg=35 osa nro .8
http://img91.imageshack.us/img91/7177/17278300lz9.jpg
kuva ei e46 muttaa termostaatti on samanlainenLast edited by janne320d; 08-09-2010, 11:04.ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia
Comment
-
-
Originally posted by janne320d View Posttämä onkin ihan uutta tietoa minulle:think
en ole itse ainakaan yhtään e46 diiseliä vielä nähnyt missä ei egr ole
Kaikissa egr ei ole jäähdytetty, vaikka useimmissa onkin. Muistaakseni tuo jäähdytys ei ollut aluksi vakiona lainkaan.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostOnko tuo termari vaikea vaihtaa? Pitääkö tuossa ottaa imusarja irti?
Ei. Siis tuo kuva on suoraan edestäpäin, moottorin päälimuovi vaan pois. Se näkyy muovin alta kun vaan nokkapellin aukaisee. minulla oli ongelmia saada takimmainen kiinnityspultti irti, alipainepumpun putki menee päältä. (kuvassa)*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Alipaineputkenhan saa irti ja pois edestä noin 10sekunnissa, tuskin tuo nyt mikään ongelma on.:thinkBMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by janne320d View Posttämä onkin ihan uutta tietoa minulle:think
en ole itse ainakaan yhtään e46 diiseliä vielä nähnyt missä ei egr oleBMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by dieselrules View PostMitä tässä lukenu näitä niin eikös tuo egr-termari ole sama tulpata.
Entisestä(e39) tulppasin, mut tulppasin myös egr:n. Auto nyt 535d... Ei varmaan isompaa haittaa ole???
Pakokaasujen käry tunkeutui kabiinin asti.
Comment
-
Comment