Originally posted by juhis
View Post
eli samalla oletuksella voin ostaa 9 1/2 vuotta vanhan auton, ihan sama mistä turkkilaisten sivukujalta, ja olettaa, että moottori kestää vähintään 1/2 vuotta? Ja jos ei jostain syystä kestä, niin voin nostaa oikeusjutun auton valmistajaa vastaaan ja vaatia korvauksia?
Tai mikä osa tässä tapauksessa lasketaan moottoriksi? Korjattavaa voi vaatia apulaitteet laturi ja startti. Tuohon 200 000km ajosuoritteeseen täytyy usein uusia myös vesipumppu, jakopään hihna / ohjurit / kiristäjät (jos on), sytytystulpat ja niin edelleen. Erilaisia anturivikoja on saattanut olla jo useita esim. Erilaiset nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet. Ilmamassamittarit on lopussa ja vaatii uusimista. Turbodiesel miehille ei taida olla tuntemattomia ongelmia rikkoutuvat turboahtimet, joita on joutunut hyvinkin useaan autoon vaihtamaan ennen maagista 200 000km rajaa. Bmw harrastajille erilaiset vanos yksikön viat eivät pitäisi olla tuntemattomia. Erilaiset tiivisteet saattavat vuotaa öljyä esim. Imusarjan tiivisteet. Moottorin kiila- tai moniurahihnat ja niiden ohjurit vaatii uusimista.
Ei jos asiaa ruetaan tarkastelemaan tältä pohjalta, oikeastaan melkein mikä tahansa moottorin ulkopuolinen osa saattaa keretä rikkoontua 200 000km aikana. Joten eipä ole hirveä yllätys, että imusarjassa olevat läpätkin voi homehtua tuolla ajomäärällä, kun moni muukin osa saattaa tulla tiensä päähän. Mielestäni ei ole sinänsä väärin olettaa, että itse perusmoottori kestäisi 200 000km ajomäärän. Mutta ei se kestä sitä ilman huoltamista ja rikkoontuneiden osien uusimista. Jos on tietona, että autossa on joku osa rikki, vaatii huoltoa tai alkaa muuten olla ikänsä puolesta riskialtis, kannattaa se ehdottomasti uusia!
Eri asia sitten muutaman vuoden ikäiset autot. Näissä on takuu voimassa ja jos jotain rikkoontuu, totta kai valmistaja/maahantuoja/myyjä on velvollinen korvaamaan. Samoin uudehkojen autojen tapauksessa, joissa on takuuaika juuri päättynyt, tämä voi olla kohtuullista.
Perseestähän tuo imusarjan läppien rakenne on, siitä ei pääse mihinkään. Mutta onhan tässä elämässä käytettyjen autojen ostajalle paljon vaihtoehtoja:
- poistaa ne imusarjan läpät ja unohtaa koko asian
- siirtyä luotettavempiin bensamalleihin (kuka käski ostaa sen polttoöljyllä kulkevan aikapommin)
- siirtyä ajamaan takuunalaisilla autoilla
- vaihtaa automerkkiä ja tuskailla toisten merkkien ongelmien kanssa (joita myös on)
- lopettaa yksityisautoilun omalla autolla
Tai mikä osa tässä tapauksessa lasketaan moottoriksi? Korjattavaa voi vaatia apulaitteet laturi ja startti. Tuohon 200 000km ajosuoritteeseen täytyy usein uusia myös vesipumppu, jakopään hihna / ohjurit / kiristäjät (jos on), sytytystulpat ja niin edelleen. Erilaisia anturivikoja on saattanut olla jo useita esim. Erilaiset nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet. Ilmamassamittarit on lopussa ja vaatii uusimista. Turbodiesel miehille ei taida olla tuntemattomia ongelmia rikkoutuvat turboahtimet, joita on joutunut hyvinkin useaan autoon vaihtamaan ennen maagista 200 000km rajaa. Bmw harrastajille erilaiset vanos yksikön viat eivät pitäisi olla tuntemattomia. Erilaiset tiivisteet saattavat vuotaa öljyä esim. Imusarjan tiivisteet. Moottorin kiila- tai moniurahihnat ja niiden ohjurit vaatii uusimista.
Ei jos asiaa ruetaan tarkastelemaan tältä pohjalta, oikeastaan melkein mikä tahansa moottorin ulkopuolinen osa saattaa keretä rikkoontua 200 000km aikana. Joten eipä ole hirveä yllätys, että imusarjassa olevat läpätkin voi homehtua tuolla ajomäärällä, kun moni muukin osa saattaa tulla tiensä päähän. Mielestäni ei ole sinänsä väärin olettaa, että itse perusmoottori kestäisi 200 000km ajomäärän. Mutta ei se kestä sitä ilman huoltamista ja rikkoontuneiden osien uusimista. Jos on tietona, että autossa on joku osa rikki, vaatii huoltoa tai alkaa muuten olla ikänsä puolesta riskialtis, kannattaa se ehdottomasti uusia!
Eri asia sitten muutaman vuoden ikäiset autot. Näissä on takuu voimassa ja jos jotain rikkoontuu, totta kai valmistaja/maahantuoja/myyjä on velvollinen korvaamaan. Samoin uudehkojen autojen tapauksessa, joissa on takuuaika juuri päättynyt, tämä voi olla kohtuullista.
Perseestähän tuo imusarjan läppien rakenne on, siitä ei pääse mihinkään. Mutta onhan tässä elämässä käytettyjen autojen ostajalle paljon vaihtoehtoja:
- poistaa ne imusarjan läpät ja unohtaa koko asian
- siirtyä luotettavempiin bensamalleihin (kuka käski ostaa sen polttoöljyllä kulkevan aikapommin)
- siirtyä ajamaan takuunalaisilla autoilla
- vaihtaa automerkkiä ja tuskailla toisten merkkien ongelmien kanssa (joita myös on)
- lopettaa yksityisautoilun omalla autolla
aamen ja piste
Comment