Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    Originally posted by korpis View Post
    Lukasin nää 47 sivua aiheesta ja voin kertoa että läpät lähtee mun autosta. Sen verta kova homma on etten ala ite pihalla niden kans räpimään. Auto on 320d -03
    2 litraisessa homma on selvästi helpompi kuin 3 litraisessa, ei ole kovin iso projekti tuossa.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      Originally posted by Rahu View Post
      Mä haluaisin nähdä sen kolmannen mallin mikäli et eroittele nyt malleja seuraavasti:

      -Alkupään läppäakseli 4mm.

      -Myöhemmin "vahvistettu jopa" 4.5mm, tosin läppien kohdalla akselin paksuudessa ei ole ero kuin korkeintaan 0.25mm.

      -DPF malli jossa läpät on omassa kotelossaan mikä on hieman vahvempaa mallia. Tosin tavallisia läppiäkin löytyy DPF malleista.

      Näissä kaikissa tosin yhteistä on kuitenkin se että ovat hajoavaa mallia, eli kaikki ovat menneet koneesta läpi.

      Benkaralla taitavat kertoa asiakkaasta riippuen aina eri loruja näistä läpistä..
      Asia on juuri noin kuin Rahu tuossa ylempänä kirjoitti. DPF malleissa läppien reunoissa on lisäksi kumivaimennin/pehmuste... jolla saattaa olla pieni vaikutus kestävyyteen. Toki koko läppäakselien kestävyys riippuu karstoittumisesta eli siitä kuinka paljon egr toimii. Mahdollisen akselin katkeamisen syy on siinä ettei läppä pääse täysin kääntymään karstan vuoksi jolloin mekanismin voimat alkavat rasittaa akselia.

      Läppiä poistettaessa on viisainta vain avata nuo torxit, irroittaa läppä ja vetää akseli pois, näin läppärunko pysyy mahdollisimman hyvin ehjänä. Akselin katkaisuun pihdeillä läppiä poistettaessa en näe mitään syytä. Torxit aukeavat poikkeuksetta kunnon avaimella.

      Comment

      • hattiwatti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 255
        • Vantaa

        Originally posted by WSE1 View Post
        2 litraisessa homma on selvästi helpompi kuin 3 litraisessa, ei ole kovin iso projekti tuossa.
        Joo niin on, itse vaan rohkeasti yrittämään niin säästät nekin rahat.
        Mulla meni oman kanssa harjoitellessa 3h ja kun tehtiin kaverille niin enää 1.5h. Ja ihan tuossa parkkipaikalla, joten tilojen puutekkaan ei ole este.

        Comment

        • korpis
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 115
          • Kemijärvi/Kittilä/Pyhätunturi

          Originally posted by hattiwatti View Post
          Joo niin on, itse vaan rohkeasti yrittämään niin säästät nekin rahat.
          Mulla meni oman kanssa harjoitellessa 3h ja kun tehtiin kaverille niin enää 1.5h. Ja ihan tuossa parkkipaikalla, joten tilojen puutekkaan ei ole este.




          Joo pitää alkaa haalia työkalut kasaan. Onnistuukohan yksin saada se imusarja sieltä ylös? Kun eikö siinä ollu jioitain johtoja aika tiukalla/lyhyet. Jonnin verran oon remonttia tehny mut vanhempiin, että kaipa sen saa itekki tehtyä.
          MB C S204
          BMW e30 cabriolet
          Lynx 3500 gls - 93

          Comment

          • Jisv
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 461
            • Pori

            Originally posted by korpis View Post
            Joo pitää alkaa haalia työkalut kasaan. Onnistuukohan yksin saada se imusarja sieltä ylös? Kun eikö siinä ollu jioitain johtoja aika tiukalla/lyhyet. Jonnin verran oon remonttia tehny mut vanhempiin, että kaipa sen saa itekki tehtyä.
            Onnistuu se yksinkin, mut ei haitaks oo jos kaveri on jeesaamassa sen kriittisen 10 minuuttia ku sitä nostaa sieltä pois. Mitään erikoistahan hommassa ei ole. Noilla ohjeilla onnistunet varsin hyvin: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...8&postcount=29
            e46 non m-sport touring
            Dieselin kulutus

            Comment

            • hattiwatti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2008
              • 255
              • Vantaa

              Originally posted by korpis View Post
              Joo pitää alkaa haalia työkalut kasaan. Onnistuukohan yksin saada se imusarja sieltä ylös? Kun eikö siinä ollu jioitain johtoja aika tiukalla/lyhyet. Jonnin verran oon remonttia tehny mut vanhempiin, että kaipa sen saa itekki tehtyä.
              Yksin tuo tuli itsekkin ensimmäisen kerran tehtyä, ei mitään ongelmia missään vaiheessa. Eikun joo, tiputinhan mie kasatessa sen öljytikun pitävän pultin vaikka olin just lukenut jostain, että sitä kannattaa varoa Mutta ei siis muuta ihmeellistä ilmennyt.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9126
                • Oulu

                Kyllä se yksinkin tehtynä sieltä nousee, kunhan irrottaa suosiolla tulipellissä olevan suojamuovin sekä imusarjan takapäästä ahtopaineanturin liittimen ja railpaineanturin johdon vedonpoiston. Lisäksi irrottaa tai napsauttaa sivareilla poikki solenoidilta läppien alipainekelolle menevän letkun ja luiskauttaa solenoidin irti imusarjan kiinnikkeestä etupäätä kohti.. Etupäässä alipainepumpulta tuleva putki voi hieman kangoittaa vastaan.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • korpis
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 115
                  • Kemijärvi/Kittilä/Pyhätunturi

                  Dodii, imusarja irti ja läpät poistettu. Oli ihan saatanan karstainen (tai pikemminki möhnäinen) läpät ja ite sarja. Läpät oli ihan ehjät mutta tooosi karstaiset. Yhen letkun sain hajotettua, mut sitähän saa kaupasta lisää. jotain 4-5 tuntia tuossa oon ahertanu, siihen aikaan kerkesin kuitenki syödä, käydä naapurista torx hylsyn ja polttaa monta tupakkaa. Huomena sitte vain kasailla ja toivoa että oon kasannu oikein. KIITOS opastuksesta.
                  MB C S204
                  BMW e30 cabriolet
                  Lynx 3500 gls - 93

                  Comment

                  • Tupe_T
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2008
                    • 49
                    • Kouvola

                    Sama homma, imusarja irroitettu ja nyt edessä imusarjan putsaus sekä egr:n tulppaaminen. Millä konstilla / aineella ootte putsanneet karstaisen imusarjan?? Ja kertokaa kokemuksia egr:n tulppaamisesta, miten vaikuttanut auton käyttäytymiseen...joutuuko ohjelmoimaan, että saa virhekoodin poistettua??

                    Comment

                    • MMM525
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2007
                      • 117
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Tupe_T View Post
                      Sama homma, imusarja irroitettu ja nyt edessä imusarjan putsaus sekä egr:n tulppaaminen. Millä konstilla / aineella ootte putsanneet karstaisen imusarjan?? Ja kertokaa kokemuksia egr:n tulppaamisesta, miten vaikuttanut auton käyttäytymiseen...joutuuko ohjelmoimaan, että saa virhekoodin poistettua??
                      Omassa autossa ei tullut vikakoodeja EGR tulppauksesta. Imusarjaa liotin yönyli liuotinpesuaineessa ja messinkiharjalla harjasin. Lopuksi vielä pesin imusarjan pikaisesti bensalla ja annoin kuivua ennen asennusta.

                      Vaihdoin samalla kertaa öljynerottimen. Auton savuttaminen loppui siihen. Muutenkin tuntuu että auto kulkee nyt paremmin. En tiedä johtuuko EGR:stä, puhtaasta imusarjasta, öljynerottimisesta tai omasta päästä. Nyt ainakin tietää että kone saa puhdasta ilmaa...

                      Täällä lisää juttua
                      BMW F11 530dA touring -11 Havanna
                      BMW E39 525dA touring -02 Toledo

                      Comment

                      • Tupe_T
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 49
                        • Kouvola

                        Läpät poistettu ja egr tulpattu. Auto toimii moitteettomasti ja savutus hävisi täysin egr:n tulppauksen johdosta. Ainoa mikä haittapuoli tuli, niin kojelautaan syttyi moottorin merkkivalo. INPA:lla saan vian kuitattua, mutta kun lähden ajamaan niin valo syttyy uudestaan. Kävin kyselemässä merkkihuollosta, mutta ei ollu oikein halukkuutta asentajilla käydä ohjelmaa "puukottamaan".

                        Missä olette käynneet muuttamassa softaa?? Mielellään Kymenlaakson alueella.

                        Häviääkö vika, jos poraa erg:n tulppauslevyyn pienen reijän keskellä. En kyllä haluaisi päästää yhtään pakokaasuja koneeseen, nyt kun kaikki on huolella puhdistettu.

                        Vastauksia kiitos.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          Originally posted by Tupe_T View Post
                          Läpät poistettu ja egr tulpattu. Auto toimii moitteettomasti ja savutus hävisi täysin egr:n tulppauksen johdosta. Ainoa mikä haittapuoli tuli, niin kojelautaan syttyi moottorin merkkivalo. INPA:lla saan vian kuitattua, mutta kun lähden ajamaan niin valo syttyy uudestaan. Kävin kyselemässä merkkihuollosta, mutta ei ollu oikein halukkuutta asentajilla käydä ohjelmaa "puukottamaan".

                          Missä olette käynneet muuttamassa softaa?? Mielellään Kymenlaakson alueella.

                          Häviääkö vika, jos poraa erg:n tulppauslevyyn pienen reijän keskellä. En kyllä haluaisi päästää yhtään pakokaasuja koneeseen, nyt kun kaikki on huolella puhdistettu.

                          Vastauksia kiitos.
                          Muistitko myös tulpata alipainekellolta EGR -venttiilille tulevan letkun...mikäs auto tää olikaan:think
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Pete83
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 120
                            • Raahe

                            Originally posted by Tupe_T View Post
                            Häviääkö vika, jos poraa erg:n tulppauslevyyn pienen reijän keskellä. En kyllä haluaisi päästää yhtään pakokaasuja koneeseen, nyt kun kaikki on huolella puhdistettu.
                            Tuskinpa kovin pienestä reiästä häviää:think. Itsellä tuo ei tullu mieleen kun kokeilin laippaa. Voithan kokeilla. Aloitat pienestä ja suurennat kunnes moottorivalo ei syty, mutta uskon että reiän pitää olla jo sen kokoinen ettei siitä vastaavaa hyötyä enää ole.

                            Originally posted by schwarze View Post
                            Muistitko myös tulpata alipainekellolta EGR -venttiilille tulevan letkun...mikäs auto tää olikaan:think
                            Molempien tekeminen tuskin auttaa asiaa, mutta viisaammat korjatkoon.. Jos olen oikein käsittänyt niin ei ole merkitystä laittaako laipan vai tulppaako letkun. Letkun tulppaus ottaa EGR:n pois käytöstä, jolloin se jää kiinni asentoon. Laipalla EGR on toiminnassa, mutta pakosarjalta ei pääse paskasta ilmaa puhtaan sekaan. Laippa vain on varmempi jos EGR jääkin vuotamaan esim. lian vuoksi ja onhan se hieman hifimpi.
                            Toyota Avensis (=huoleton)
                            ex: E46 320D Touring

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4929
                              • Kotka

                              Originally posted by Tupe_T View Post
                              Läpät poistettu ja egr tulpattu. Auto toimii moitteettomasti ja savutus hävisi täysin egr:n tulppauksen johdosta. Ainoa mikä haittapuoli tuli, niin kojelautaan syttyi moottorin merkkivalo. INPA:lla saan vian kuitattua, mutta kun lähden ajamaan niin valo syttyy uudestaan. Kävin kyselemässä merkkihuollosta, mutta ei ollu oikein halukkuutta asentajilla käydä ohjelmaa "puukottamaan".

                              Missä olette käynneet muuttamassa softaa?? Mielellään Kymenlaakson alueella.

                              Häviääkö vika, jos poraa erg:n tulppauslevyyn pienen reijän keskellä. En kyllä haluaisi päästää yhtään pakokaasuja koneeseen, nyt kun kaikki on huolella puhdistettu.

                              Vastauksia kiitos.
                              Joo, toisissa autoissa tuo moottorivalo syttyy kun esim tulppaa EGR:n letkun ja toisissa ei??? Ei ne merkkiliikkeessä osaa mitään ohjelmia puukotella
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              • Rahu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 6464
                                • Tuusula

                                Jos on kyse "N" koneesta niin ei onnistu tulppaaminen, joten se on vaan jätettävä käyttöön.
                                BMW Service
                                P.o4oo925441
                                [email protected]
                                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎