Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rodmunch
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 24
    • Turku

    Tänään tuli tehtyä melko iso urakka tuon DPF:n pesun kanssa, mutta lopputulos on hyvä.

    Autona -07 X3 ja DPF:llä ajeltu 147 tkm.

    Autossa on kokonaan erillinen filtteri auton alla melko helpossa paikassa, mutta pultit ja mutterit olivat sen verran antautuneet että alemmat otettiin irti rälläkällä ja ylemmät sahattiin pienellä paineilmapuukkosahalla. Irroitukseen kului lähes 5 tuntia

    Puhdistusaineeksi ostin LiquiMolyn DPF cleaneriä ja flush ainetta. Nämä on tarkoitus lykätä paineanturin reiästä sisään DPF:n ollessa paikallaan eli irroittamatta, mutta päätin tehdä homman "hyvin".

    Vastapaineet oli työtä aloittaessa yli 900 mBar kierroksilla ja ahdot ei edes lähtenyt päälle niin kovan vastapaineen takia. Auto puuttui täysin 3000 kierrokseen ja kulki huiput noin 100 km/h. Tämä pitkälti kaupunkiajon ja kylmien kelien ansiosta.

    Noilla aineilla huuhtelun jälkeen tein vanerista laipan ja kiinnikkeen vesiletkulle ja pulttasin sen kiinni "puhtaaseen" päähän. Kuumaa vettä hanasta 45 minuuttia läpi jonka jälkeen samaan laippaan paineilma kiinni ja pieni kuivatus.

    Filtteri kiinni rosteripulteilla ja messinkimuttereilla. Tiivisteet piti toki vaihtaa myös.

    Auto käymään ja INPA kiinni.

    Vikakoodia pukkasi heti tulemaan tukkoisesta suodattimesta ja vastapaineet yli 600 mBar. Ajoin koneen lämpimäksi ja seurasin mielenkiinnolla vesihöyryvanaa joka autoa seurasi. Resetoin välillä vikakoodit ja huomasin että vastapaine putoaa koko ajan samalla kun filtteri kuivui vedestä.

    Kun nesteet oli riittävän lämpimät lähti poltto normaalisti käymään ja vastapaineet putosi alle 100 mBariin kierroksilla. Ahdin heräsi reippaasti mukaan ja auto tuntui taas kulkevan normaalisti.

    Puolen tunnin ajon jälkeen ei vikakoodeja, eli toistaiseksi olen oikein tyytyväinen pesuoperaatioon. Moottoritiekulutus satasen vauhdissa 5,4 l / 100 km jota en ole koskaan ennen tällä autolla nähnyt.

    Pesuun tarvittiin siis:

    Liqumolyn töhnät (60 eur)
    Pitkä pinna filtterin irroittamiseksi ja voimatyökaluja
    8 kpl 8x35 rosteripultteja 6 eur.
    8 kpl 8mm messinkimuttereita 8 eur.
    Uudet tiivisteet 14 eur.
    Kuumaa vettä
    INPA tai vastaava
    Aikaa 4-8 tuntia riippuen kuinka helposti pultit irtoaa / katkeaa
    Eli satasella tuli toistaiseksi "uusi" DPF.
    323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring

    Comment

    • Anzafin
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 3747
      • Kajaani

      Originally posted by rodmunch View Post
      Tänään tuli tehtyä melko iso urakka tuon DPF:n pesun kanssa, mutta lopputulos on hyvä.


      - Antti -

      Comment

      • Mani88
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 100
        • Helsinki

        Osaako joku sano, että toimiiko DPF poltto jos on joku particle filter error taustalla ? 1kpl oli ilmestyny eikä tullu tarkemmin katottu ku nollattiin

        Ei oo service näyttöön mitään lyöny eikä joulukuusen valot vilkkunu ja servicen-näyttö sanoo et 160tkm ajais vielä kyseisellä filsulla.
        Bmw -06 330d manuaali
        ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          Originally posted by Mani88 View Post
          Osaako joku sano, että toimiiko DPF poltto jos on joku particle filter error taustalla ? 1kpl oli ilmestyny eikä tullu tarkemmin katottu ku nollattiin

          Ei oo service näyttöön mitään lyöny eikä joulukuusen valot vilkkunu ja servicen-näyttö sanoo et 160tkm ajais vielä kyseisellä filsulla.
          Ainakin pakko poltto toimii sillon jos on DPF koodi päällä, sitä en nyt muista tarkastaneeni että lähteekö poltto päälle jos pönttö on jo tukossa.

          Ommuute näppärä tuo kalu jolla DPF:n voi pestä autossa paikalla ollessaan. Tosin yhden vasta pessyt sillä. Ei enää katkenneita pultteja ja yön yli liuotusta
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            Originally posted by Mani88 View Post
            Osaako joku sano, että toimiiko DPF poltto jos on joku particle filter error taustalla ? 1kpl oli ilmestyny eikä tullu tarkemmin katottu ku nollattiin

            Ei oo service näyttöön mitään lyöny eikä joulukuusen valot vilkkunu ja servicen-näyttö sanoo et 160tkm ajais vielä kyseisellä filsulla.
            Poltto ei lähde käyntiin jos moottorinohjauskessa on vikakoodeja DPF:n, EGR:n tai hehkuihin liittyen. Eli sitten kun DDE on puhdas vikakoodeista poltto käynnistyy.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Homebrew
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 351
              • Paimio

              Originally posted by Robi View Post
              Poltto ei lähde käyntiin jos moottorinohjauskessa on vikakoodeja DPF:n, EGR:n tai hehkuihin liittyen. Eli sitten kun DDE on puhdas vikakoodeista poltto käynnistyy.
              Mulla tuo E91 330D kyllä eilen poltteli DPF:ää mallikkaasti vaikka kaikilta hehkuilta tulee vikakoodia eikä oikeen lähde pakkasella käyntiin ilman esilämmitystä Webastolla. Huomenna sitten hehkut ja ohjausboxi vaihtoon jos sais auton vaikka käynnistymään ilmankin esilämmitystä...
              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
              Ex. E91 330d -07

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1341
                • Kajaani

                Originally posted by Homebrew View Post
                Mulla tuo E91 330D kyllä eilen poltteli DPF:ää mallikkaasti vaikka kaikilta hehkuilta tulee vikakoodia eikä oikeen lähde pakkasella käyntiin ilman esilämmitystä Webastolla. Huomenna sitten hehkut ja ohjausboxi vaihtoon jos sais auton vaikka käynnistymään ilmankin esilämmitystä...
                Tämä hehkujen toiminta/ siihen liittyvät vikakoodit dpf:n regenerointiin lienee urbaania legendaa... muut vikakoodit asiaan liittyen varmaan voi vaikuttaakin.
                Maalaisjärjelläkin ajatellen hehkut ei ole tekemisissä dpf:n kanssa...
                Henkilökohtaisesti luulen, että tässä on jollekin tapahtunut "käännöskukkanen"
                voi olla, että jossain englanninkielisessä dokumentissa on puhuttu glow plugista joka varmaan oikeasti viittaa DPF:essa olevaan laitteeseen joka sytyttää tulet pönttöön regerointi vaiheessa...
                F30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • jake2710
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 828

                  Originally posted by Nettipepe View Post
                  Tämä hehkujen toiminta/ siihen liittyvät vikakoodit dpf:n regenerointiin lienee urbaania legendaa... muut vikakoodit asiaan liittyen varmaan voi vaikuttaakin.
                  Maalaisjärjelläkin ajatellen hehkut ei ole tekemisissä dpf:n kanssa...
                  Henkilökohtaisesti luulen, että tässä on jollekin tapahtunut "käännöskukkanen"
                  voi olla, että jossain englanninkielisessä dokumentissa on puhuttu glow plugista joka varmaan oikeasti viittaa DPF:essa olevaan laitteeseen joka sytyttää tulet pönttöön regerointi vaiheessa...
                  Mikä laite DPF:ssä sytyttää tulet?

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Henkilökohtaisesti luulen, että tässä on jollekin tapahtunut "käännöskukkanen"
                    voi olla, että jossain englanninkielisessä dokumentissa on puhuttu glow plugista joka varmaan oikeasti viittaa DPF:essa olevaan laitteeseen joka sytyttää tulet pönttöön regerointi vaiheessa...
                    Tuo oli kyllä ihan heitto eikä perustu mihinkään faktatietoon...
                    Ihmettlin vain, että mikä logiikka olisi käyttää hehkuja koneessa jos lämpöä tarvittaan partikkelisuotimeen pakopuolelle?
                    Vaikka ei DPF:ssä taida olla mitään muuta kuin jokunen anturi...
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5419
                      • S:t Karins

                      Originally posted by Nettipepe View Post
                      Tuo oli kyllä ihan heitto eikä perustu mihinkään faktatietoon...
                      Ihmettlin vain, että mikä logiikka olisi käyttää hehkuja koneessa jos lämpöä tarvittaan partikkelisuotimeen pakopuolelle?
                      Tehostaa ylimääräisen polttoaineen palotapahtumaa => lisää lämpöä DPF:lle??
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Homebrew
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 351
                        • Paimio

                        Originally posted by Tommix View Post
                        Tehostaa ylimääräisen polttoaineen palotapahtumaa => lisää lämpöä DPF:lle??
                        Kyllä niillä hehkuilla näköjään jotain tekoa on, hehkujen ja hehkuyksikön vaihdon jälkeen kun lämmöt nousi ekan kerran yli 78C niin lähti poltto heti päälle, edellisestä rikkinäisellä hehkuyksiköllä saadusta poltosta oli vaan joku 50km. Normisti toi on poltellut about 500km välein.
                        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                        Ex. E91 330d -07

                        Comment

                        • Malax
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2011
                          • 118
                          • Lappeenranta

                          Oma ex 535 poltteli ihan normaalisti, vaikka oli hehkurele rikki.Vain 3 hehkua toimi.
                          Myös muita autoja on tullut vastaan, muutamia kymmeniä...(mm:530d, 320d) joissa ollut hehkuvikaa ja ihan normaalisti on regenerointi toiminut.
                          superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

                          Comment

                          • Mani88
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2013
                            • 100
                            • Helsinki

                            Mä en kyl enää yhtään ymmärrä tota DPF elämää :think
                            Hommahan lähti siitä et päätermari rikki ( lämmöt 75 - 83, nyt 86 - 92). Vaihdettiin termarit ja sen jälkeen kiinnostus heräsi DPF vikakoodiin ja yllätys DPF tukossa.

                            No vikakoodien nollausta ja ja puhdistus pakotettuna päälle ja näin saatiin tyhjäkäynti ja korotettu kierros rajan alle. Täyshönkä antoi viellä vikakoodia.

                            Noh eilen sit töihin mennessä ja tullessa tappelin vikakoodien kanssa ( joka kierrosalueella herjas filtteriä 480A )ja lämmöt siel 92 - 96 hujakoilla ja myöskin vähän väliä herjas et ei polttokaan onnistu

                            Tänään sit aamusta ku pistin kärryn käyntiin niin todella paha haju tupsahti kabiiniin ja ei yhtään vikakoodia koko matkan aikana töihin eikä herjannu, että ei polttokaan onnistuisi ?!?

                            Ei tullu kotiin tullessakaan vikakoodia vaikka kuinka piiskasin.
                            Last edited by Mani88; 19-03-2013, 17:08. Reason: tarkennusta
                            Bmw -06 330d manuaali
                            ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

                            Comment

                            • Slazha
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2284
                              • Joensuu/Syvyys

                              Originally posted by Mani88 View Post
                              Tänään sit aamusta ku pistin kärryn käyntiin niin todella paha haju tupsahti kabiiniin ja ei yhtään vikakoodia koko matkan aikana töihin eikä herjannu, että ei polttokaan onnistuisi ?!?

                              Ei tullu kotiin tullessakaan vikakoodia vaikka kuinka piiskasin.
                              Poltto on todennäköisesti siis onnistunut
                              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                              E36 318is class II, e30 turpo

                              Comment

                              • makkis
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 5152
                                • Kouvola, Savisto

                                Autona olisi -07 530D, dpf:n kanssa taisteltu pitkään ja loppujen lopuksi tuli tuhottua koko dpf pois, katti jätettiin ehjäksi.
                                Tehtiin vastapainelevy jossa 5x15mm reikiä, kun joku jossain välissä väitti että 3x15mm reikiä tukkeiseen dpf:ään vastaisi ehjää, joten ajattelin että kun otti koko dpf:n pois niin 5x15mm olisi passeli.

                                Noh, lopputulos oli se että edelleen valittaa dpf:stä, sitä en tiedä valittaako liian vapaasti virtaavasta vai liian tukkeisesta.
                                Nyt kuitenkin veikattiin että dpf:n paine-anturi olisi paskana joten uusi sellainen tilattiin ja viikonloppuna pitäis laittaa paikalleen.

                                Joten kysymys kuuluu, minkälainen reikä/reiät tuossa vastapainelevyssä vastaa ehjää dpf:ää ja jos mitataan paineet, mitä niiden kuuluisi olla tyhjäkäynnillä ja kierroksilla (ylä sekä ala rajat)??
                                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎