Tänään tuli tehtyä melko iso urakka tuon DPF:n pesun kanssa, mutta lopputulos on hyvä.
Autona -07 X3 ja DPF:llä ajeltu 147 tkm.
Autossa on kokonaan erillinen filtteri auton alla melko helpossa paikassa, mutta pultit ja mutterit olivat sen verran antautuneet että alemmat otettiin irti rälläkällä ja ylemmät sahattiin pienellä paineilmapuukkosahalla. Irroitukseen kului lähes 5 tuntia
Puhdistusaineeksi ostin LiquiMolyn DPF cleaneriä ja flush ainetta. Nämä on tarkoitus lykätä paineanturin reiästä sisään DPF:n ollessa paikallaan eli irroittamatta, mutta päätin tehdä homman "hyvin".
Vastapaineet oli työtä aloittaessa yli 900 mBar kierroksilla ja ahdot ei edes lähtenyt päälle niin kovan vastapaineen takia. Auto puuttui täysin 3000 kierrokseen ja kulki huiput noin 100 km/h. Tämä pitkälti kaupunkiajon ja kylmien kelien ansiosta.
Noilla aineilla huuhtelun jälkeen tein vanerista laipan ja kiinnikkeen vesiletkulle ja pulttasin sen kiinni "puhtaaseen" päähän. Kuumaa vettä hanasta 45 minuuttia läpi jonka jälkeen samaan laippaan paineilma kiinni ja pieni kuivatus.
Filtteri kiinni rosteripulteilla ja messinkimuttereilla. Tiivisteet piti toki vaihtaa myös.
Auto käymään ja INPA kiinni.
Vikakoodia pukkasi heti tulemaan tukkoisesta suodattimesta ja vastapaineet yli 600 mBar. Ajoin koneen lämpimäksi ja seurasin mielenkiinnolla vesihöyryvanaa joka autoa seurasi. Resetoin välillä vikakoodit ja huomasin että vastapaine putoaa koko ajan samalla kun filtteri kuivui vedestä.
Kun nesteet oli riittävän lämpimät lähti poltto normaalisti käymään ja vastapaineet putosi alle 100 mBariin kierroksilla. Ahdin heräsi reippaasti mukaan ja auto tuntui taas kulkevan normaalisti.
Puolen tunnin ajon jälkeen ei vikakoodeja, eli toistaiseksi olen oikein tyytyväinen pesuoperaatioon. Moottoritiekulutus satasen vauhdissa 5,4 l / 100 km jota en ole koskaan ennen tällä autolla nähnyt.
Pesuun tarvittiin siis:
Liqumolyn töhnät (60 eur)
Pitkä pinna filtterin irroittamiseksi ja voimatyökaluja
8 kpl 8x35 rosteripultteja 6 eur.
8 kpl 8mm messinkimuttereita 8 eur.
Uudet tiivisteet 14 eur.
Kuumaa vettä
INPA tai vastaava
Aikaa 4-8 tuntia riippuen kuinka helposti pultit irtoaa / katkeaa
Eli satasella tuli toistaiseksi "uusi" DPF.
Autona -07 X3 ja DPF:llä ajeltu 147 tkm.
Autossa on kokonaan erillinen filtteri auton alla melko helpossa paikassa, mutta pultit ja mutterit olivat sen verran antautuneet että alemmat otettiin irti rälläkällä ja ylemmät sahattiin pienellä paineilmapuukkosahalla. Irroitukseen kului lähes 5 tuntia
Puhdistusaineeksi ostin LiquiMolyn DPF cleaneriä ja flush ainetta. Nämä on tarkoitus lykätä paineanturin reiästä sisään DPF:n ollessa paikallaan eli irroittamatta, mutta päätin tehdä homman "hyvin".
Vastapaineet oli työtä aloittaessa yli 900 mBar kierroksilla ja ahdot ei edes lähtenyt päälle niin kovan vastapaineen takia. Auto puuttui täysin 3000 kierrokseen ja kulki huiput noin 100 km/h. Tämä pitkälti kaupunkiajon ja kylmien kelien ansiosta.
Noilla aineilla huuhtelun jälkeen tein vanerista laipan ja kiinnikkeen vesiletkulle ja pulttasin sen kiinni "puhtaaseen" päähän. Kuumaa vettä hanasta 45 minuuttia läpi jonka jälkeen samaan laippaan paineilma kiinni ja pieni kuivatus.
Filtteri kiinni rosteripulteilla ja messinkimuttereilla. Tiivisteet piti toki vaihtaa myös.
Auto käymään ja INPA kiinni.
Vikakoodia pukkasi heti tulemaan tukkoisesta suodattimesta ja vastapaineet yli 600 mBar. Ajoin koneen lämpimäksi ja seurasin mielenkiinnolla vesihöyryvanaa joka autoa seurasi. Resetoin välillä vikakoodit ja huomasin että vastapaine putoaa koko ajan samalla kun filtteri kuivui vedestä.
Kun nesteet oli riittävän lämpimät lähti poltto normaalisti käymään ja vastapaineet putosi alle 100 mBariin kierroksilla. Ahdin heräsi reippaasti mukaan ja auto tuntui taas kulkevan normaalisti.
Puolen tunnin ajon jälkeen ei vikakoodeja, eli toistaiseksi olen oikein tyytyväinen pesuoperaatioon. Moottoritiekulutus satasen vauhdissa 5,4 l / 100 km jota en ole koskaan ennen tällä autolla nähnyt.
Pesuun tarvittiin siis:
Liqumolyn töhnät (60 eur)
Pitkä pinna filtterin irroittamiseksi ja voimatyökaluja
8 kpl 8x35 rosteripultteja 6 eur.
8 kpl 8mm messinkimuttereita 8 eur.
Uudet tiivisteet 14 eur.
Kuumaa vettä
INPA tai vastaava
Aikaa 4-8 tuntia riippuen kuinka helposti pultit irtoaa / katkeaa
Eli satasella tuli toistaiseksi "uusi" DPF.
Comment