Nii-in, pääsi ilmeisesti jotenkin unohtumaan.. Noh, eipä se mahdotonta nyttenkään ole vaihtaa mutta jospa se yhden kesän vielä toimisi, jäisi ensi talvellekin jotain tekemistä
Vaihda nyt ennen kuin ajokausi alkaa.Rikkoontuessaan öljyäkin rupeaa menemään kiitettävään tahtiin.
1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS F10 525d Xdrive comfort sitte Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin. www.rotator.fi
Lontoon kielisillä foorumeilla sanotaa että m62 kannet virtaa hieman paremmin kuin m60.
Isot pojat o laittanu m60 imusarjan paremman virtauksen takia m62.
Samanlaisiksi kanaviltaan ja venoiltaan bemu ainakin nuo kannet ilmoittaa. Taisi olla M62TU jonka 4,4l versiossakin on pienikanavainen imusarja, ei pysty muistamaan.
Tänään löytyi muuten mahdollinen aiheuttaja tyhjäkäyntiongelmille: Joku autoa aikanaan asentaessa oli rutistanut huohotinputken ruttuun kun yrittänyt saada sitä venttiiliin takaisin paikalleen. Nyt kun se on kurtussa, se ei mene enää paikalleen vaan jää hörppimään ilmaa siitä välistä jonka o-renkaan pitäisi tiivistää. Uutta tilaukseen maanantaina ja katsotaan loppuuko ongelmat. Kaikkea näistä tuntuu löytyvän.
Lisäksi tänään aamulla oli akku tyhjä (joo syö sähköä, tiedossa muttei ehtinyt tutkia syytä vielä), latailin ja ekalla startilla hörähti ja sammui samantien. Sen jälkeen ei enää käyntiin lähtenytkään, mitäköhän nyt hajosi Ainakin bensalinjoissa oli painetta kun purin imusarjan veks äsken, joten pumppu lienee ok, toivottavasti oli vain akku vieläkin liian tyhjä vaikka pyörittikin jo hyvin.
Löytyi muuten imusarjan alta aika rujon näköiset nakutusanturit. Kaikki olivat murentuneet ihan totaalisesti, isoja halkeamia monta kappaletta jokaisessa. Onko hyviä ideoita toimintakunnon toteamiseen?
edit:
Onkos ihmisillä ollut tämän kuvan nro. 2 paikallaan yleensä?
Samanlaisiksi kanaviltaan ja venoiltaan bemu ainakin nuo kannet ilmoittaa. Taisi olla M62TU jonka 4,4l versiossakin on pienikanavainen imusarja, ei pysty muistamaan.
Tänään löytyi muuten mahdollinen aiheuttaja tyhjäkäyntiongelmille: Joku autoa aikanaan asentaessa oli rutistanut huohotinputken ruttuun kun yrittänyt saada sitä venttiiliin takaisin paikalleen. Nyt kun se on kurtussa, se ei mene enää paikalleen vaan jää hörppimään ilmaa siitä välistä jonka o-renkaan pitäisi tiivistää. Uutta tilaukseen maanantaina ja katsotaan loppuuko ongelmat. Kaikkea näistä tuntuu löytyvän.
Lisäksi tänään aamulla oli akku tyhjä (joo syö sähköä, tiedossa muttei ehtinyt tutkia syytä vielä), latailin ja ekalla startilla hörähti ja sammui samantien. Sen jälkeen ei enää käyntiin lähtenytkään, mitäköhän nyt hajosi Ainakin bensalinjoissa oli painetta kun purin imusarjan veks äsken, joten pumppu lienee ok, toivottavasti oli vain akku vieläkin liian tyhjä vaikka pyörittikin jo hyvin.
Löytyi muuten imusarjan alta aika rujon näköiset nakutusanturit. Kaikki olivat murentuneet ihan totaalisesti, isoja halkeamia monta kappaletta jokaisessa. Onko hyviä ideoita toimintakunnon toteamiseen?
Ei oo missään E32/E34 näkyny tota osa kakkosta, sen sijaan kaikissa e38:ssa on ollu paikoillaan, mitä on ollu. Toivotaan, että matala tyhjäkäynti paranee noilla toimenpiteillä. Tuli tossa omassa seurattua tota tyhjäkäyntiä kulutusmittarista, se käyttäytyy epäloogisesti. Vapaalla tyhjäkäynnillä bensankulutus voi olla jopa 2.4 l/h, sitten lyö D:n päälle, vetoa tulee, tyhjäkäyntikierrokset samat, kulutuslukema tippuu/ei muutu ja ei tutise lainkaan. Liikaa bensaa tyhjäkäynnillä? 730 tuntuu imevän puolestaan 1.6 litraa tunnissa.. aika iso ero.
Onko jollain lisätietoa näiden M60, M62, M62TU imusarjojen eroista? Cell muisteli että tässä 4.4 TU koneellisessa olisi pienikanavainen imusarja, pitääkö paikkansa? Minkä kasin imusarja olisi parhaiten virtaava ja kuinka suurista eroista puhutaan? :think
kahdessa 540 koneessa mitkä purin ei ollut osa 2 mutta 7-sarjan koneissa on. Jos olis enemmän aikaa ni vois kattoo tosta ylimääräsestä m60b30.
Näyttäs 7 koneissa olevan pieniä eroja muutenki verrattuna tohon e34.
Kai siinä m60 imusarjassa jotai parempaa on koska Dinan paja myi (myy?) viritysosana m62.
kahdessa 540 koneessa mitkä purin ei ollut osa 2 mutta 7-sarjan koneissa on. Jos olis enemmän aikaa ni vois kattoo tosta ylimääräsestä m60b30.
Näyttäs 7 koneissa olevan pieniä eroja muutenki verrattuna tohon e34.
Kai siinä m60 imusarjassa jotai parempaa on koska Dinan paja myi (myy?) viritysosana m62.
Onko paljonkin M60 nurkissa?
Niin myi, vaan erään empiirisen kokemuksen mukaan ensimaistiaiset imusarjavaihdosta oli ollut dynossa "jee" kun huipputehot oli noussut, sitten "höh" kun 0-100 aika oli tehnyt saman Se ero tuossa tosiaan on kanavan koko, M60B30 on 37mm kanavalla ja B40 42mm. M62B35 motissa on ainakin tämä pikkuimusarja, ja tosiaan muistelisin että M62TUB44 olisi myös. Mutta tosiaan vain muistelisin, jostain löytynee kyllä eksaktia tietoakin.
Perhana, ei päässyt vielä testaamaan tyhjäkäyntiä kun en löytänyt uutta bensaletkua mistään. Huomenna siis.
Mitkäs on ne oikeat tulpat M60 koneeseen, listojen mukaan kävisi Boschin 4-kärkitulpat tai sitten 2-kärkiset NGK BKR6EK. Kummat ovat paremmat ? Onko noissa esim. sama kärkiväli tai muuta eroja? Noillakin saattaa olla jotain eroa tyhjäkäyntiinkin...
Mitkäs on ne oikeat tulpat M60 koneeseen, listojen mukaan kävisi Boschin 4-kärkitulpat tai sitten 2-kärkiset NGK BKR6EK. Kummat ovat paremmat ? Onko noissa esim. sama kärkiväli tai muuta eroja? Noillakin saattaa olla jotain eroa tyhjäkäyntiinkin...
Kyllä oikea bosch tyyppikin pitäisi olla kaksikärkinen. Jotkut nelikärkitulpat toimivat noissa aika huonosti, jotkut vähän paremmin, mitään varsinaista etua kaksikärkisiin nähden ei kuitenkaan ko. moottorissa millään nelikärkityypillä saavuteta.
Ainut tulppa mikä oikeasti toimii m60:ssä on tuo bkr6ek.
1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS F10 525d Xdrive comfort sitte Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin. www.rotator.fi
Maksaa muuten 730i ilmastoinnilliseen syylarin iso taustamuovi 37e merkkiliikkeessä, ilmastoimattomaan on vielä halvempi. Siis se joka tulee viskon ympärille.
Eipä lähde seiska tulille, bensa haisee ja hörähtelee, huomenna pääsee skooppailemaan...
Eräs huomion arvoinen seikka on, että ilman äänieristemuoveja ei enää kuulu oikeastaan minkäänlaista suhinaa. Tyhjäkäyntimoottorin bleedaama ilma toki suhisee vähän, mutta todella hiljaa.
Imusarjaan päätynyt öljyshitti oli päätynyt tulppiin ja siksi ei lähtenyt käyntiin, ensimmäinen kerta kun joudun tämän ikäisestä autosta putsaamaan tulpat saadakseni käyntiin. Mikäli saan aikaiseksi että otan kamerasta kuvat ym. ulos, on tarjolla skooppikuvat kampiakselin ja nokka-akselin asentoantureiden signaalista, voitte sitten vertailla omiinne mikäli kiinnostaa tutkia toimintaa ja on kyseinen laitos saatavilla.
Comment