Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    Originally posted by SushiX View Post
    Tarkoititko M60B30? Jos näin niin itse olen ymmärtänyt, että pieni "tärinä" kuuluu kasikoneisiin.. Korjatkaa jos olen väärässä..
    Muuten ehjän koneen tärinästä pääsee eroon, kun vuokraa Jonskulta ajoitustyökalut ja säätää ketjun venymisen myötä tulleen ajoitusvirheen pois nokkapyöristä. Hyvin pienikin heitto tekee tyhjäkäyntiin virhettä.

    Toinen tärinän aiheuttaja on hidastuneet lambdat, niiden aiheuttama pieni humppa on tyyliiltään enempi kierroslukuun muutaman RPM vaikuttava kuin tärinä.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Killman
      Newbiemmer
      • Dec 2007
      • 8
      • Helsinki

      M62TUB44 käynnistyy pirun rikkaalla

      Laitampa tähän jatkoksi

      Aamulla kylmänä käynnistyy pirun rikkaalla, tukehtuu jos ei anna hiukan kierroksia, bensa haisee selvästi pakokaasuissa. Hetken päästä käy tyhjäkäyntiä rikkaalla yhä röpöttäen kuin joku viritetty jenkki n 1000rpm josta putoaa minuutin-parin päästä normi tyhjäkäyntikierroksille mutta käy täristen. Liikkeelle lähdettyä vetää ja kiihtyy normaalisti mutta ei vielä tärinä lopu tyhjäkäynnillä vaikka käyntilämpö normaali.

      Miten tuo polttoaineen syöttö ohjataan ennenkuin lambdat lämpiävät? Onko tuossa joku ruiskutuskartta millä mennään vai pitäisikö MAF/IAT säätää soppa sopivaksi? Voisiko esim IAT olla pos pelistä ja MAF antaa rikkaalle kun luulee virtauksen olevan suurempi kuin on?

      Tällaista arvailen kun en tiedä, osaisiko joku valistaa. Auto on Qatarissa eli meillä on nyt "talvi" ja vika alkoi ilmetä kun aamulämpötila laski 25 asteen paikkeille ja nyt kun on 14 asteen tienoilla niin ylläoleva oire tuli joka-aamuiseksi. Ja tämä vain aamuisin, lopun päivää toimii OK, mitä nyt tyjäkäynnillä täristelee. Kesällä 30-50 asteessa ei ongelmia. Vuosi sitten "talvella" ei ollut aivan näin paha, mutta kävi epätasaiseti kylmänä. Yhden kerran huomasin päästövalon vilahtavan muutaman kerran mutta ei jäänyt palamaan kun alkoi käydä tyhjäkäyntiä edes jollain lailla.

      Onko vastaavia kokemuksia?

      Comment

      • juhixx
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 52

        kyllä M60b30.mikä lie kun pari kertaa tänään sammu,silleen että risteykseen tullessa kun kytkimen polkas pohjaan niin kaput?ja onkos normaalia että kovemmin kiihyttäessä kierrokset laskee hitaasti?tuntuu että jäis vähän kaasu jumiin.ilmavuoto tekeekö moista?

        Comment

        • SushiX
          BTCF Member
          • Apr 2008
          • 2110
          • ǝɓuᴉʌʎH

          Originally posted by Morkai View Post
          Muuten ehjän koneen tärinästä pääsee eroon, kun vuokraa Jonskulta ajoitustyökalut ja säätää ketjun venymisen myötä tulleen ajoitusvirheen pois nokkapyöristä. Hyvin pienikin heitto tekee tyhjäkäyntiin virhettä.

          Toinen tärinän aiheuttaja on hidastuneet lambdat, niiden aiheuttama pieni humppa on tyyliiltään enempi kierroslukuun muutaman RPM vaikuttava kuin tärinä.

          Kuinkas vaikea tuolla säätötyökalulla on säätää nokkapyörät B40 koneesta? Saako ihan "hidas hämäläinenkin" sen säädettyä?

          Onko M60 koneissa etu katti konvertterit vaiko etu vaimentajat? Realomin mukaan ne on katalytic konvertterit / fron silincerit.. Kun auto ei ole vähän päästöinen niin eihän siinä silloin ole mitään katteja kiinni? Eikö nuo http://www.realoem.com/bmw/showparts...09&hg=18&fg=10 1 & 2 ole normaalit vaimentimet, joihin vain tulee happitunnistimet kiinni?

          Omassa nuo pöntöt pitävät kauheata ääntä, kuulostaa siltä, että ne on entiset, koska vaihdoin juuri keskivaimentimen sekä loppu vaimentimen ihan uusiin ja ääni sen jälkeen kohdistuu selvemmin noihin pönttöihin..

          Voiko noiden tilalle laittaa suoraa ränniä joihin tekee / teettää happitunnistin paikat? Jos voi niin muuttaako se kauheasti putkiston virtausta / ääntä?
          E90 07 335D
          Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            Kovapäästöllistä M60B40 ei ole saanut Eurooppaan ja Suomessa rekisteröityä.. joten jos sulla on arabian mallin muuttoauto.. niin ehkä katiton, muuten ne pitää olla. Ja katit tosiaan pitää olla, vaikka sitä vähäpäästöllistä ei lue otteessa. Ja ilman katteja ei ole lambdojakaan, ne ei tee muutakuin huonontaa käyntiä ja vähentää päästöjä.

            Ja kohtuullisella nokkeluudella noi nokkien ajotuksetkin saa kohdilleen, se ei ole muutakuin että saa kolme palikkaa paikoilleen ja kiristettyä nokkapyörien ruuvit siihen. Ei toki kannata lähtee hommaan ilman että on lukenut ohjeet kuinka se tehdään, voi jo pelkkien palikoiden paikoilleen löytäminen tuottaa ongelmia.

            Originally posted by SushiX View Post
            Kuinkas vaikea tuolla säätötyökalulla on säätää nokkapyörät B40 koneesta? Saako ihan "hidas hämäläinenkin" sen säädettyä?

            Onko M60 koneissa etu katti konvertterit vaiko etu vaimentajat? Realomin mukaan ne on katalytic konvertterit / fron silincerit.. Kun auto ei ole vähän päästöinen niin eihän siinä silloin ole mitään katteja kiinni? Eikö nuo http://www.realoem.com/bmw/showparts...09&hg=18&fg=10 1 & 2 ole normaalit vaimentimet, joihin vain tulee happitunnistimet kiinni?

            Omassa nuo pöntöt pitävät kauheata ääntä, kuulostaa siltä, että ne on entiset, koska vaihdoin juuri keskivaimentimen sekä loppu vaimentimen ihan uusiin ja ääni sen jälkeen kohdistuu selvemmin noihin pönttöihin..

            Voiko noiden tilalle laittaa suoraa ränniä joihin tekee / teettää happitunnistin paikat? Jos voi niin muuttaako se kauheasti putkiston virtausta / ääntä?
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • SushiX
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 2110
              • ǝɓuᴉʌʎH

              Originally posted by Morkai View Post
              Kovapäästöllistä M60B40 ei ole saanut Eurooppaan ja Suomessa rekisteröityä.. joten jos sulla on arabian mallin muuttoauto.. niin ehkä katiton, muuten ne pitää olla. Ja katit tosiaan pitää olla, vaikka sitä vähäpäästöllistä ei lue otteessa. Ja ilman katteja ei ole lambdojakaan, ne ei tee muutakuin huonontaa käyntiä ja vähentää päästöjä.

              Ja kohtuullisella nokkeluudella noi nokkien ajotuksetkin saa kohdilleen, se ei ole muutakuin että saa kolme palikkaa paikoilleen ja kiristettyä nokkapyörien ruuvit siihen. Ei toki kannata lähtee hommaan ilman että on lukenut ohjeet kuinka se tehdään, voi jo pelkkien palikoiden paikoilleen löytäminen tuottaa ongelmia.
              Tämä selventääkin asiaa.. Ja ei, auto tuskin on tuotu arabiasta, eikä edes somaliasta..

              Okei, eli ne "katit" pitää olla.. Mitähän katteja kannattaisi laittaa paikalleen kun nykyiset on kyllä ihan selvästi vaihdon tarpeessa..? Kolisee ja rähisee siihen malliin.. Pitääkö esim tilata marteliukselta katit vai mistä niitä kannattaisi katsella vai tilaako oikealla osanumerolla schmiedmann:ilta uudet? Hinta vaan aika jäätävä..

              Paljos porukka on yleensä pyytänyt noista nokkapyörien säätämisistä? Jos pienellä rahalla pääsee niin mieluummin joku tekee kun itse säheltää suoraan sanottuna hommat vituilleen..
              E90 07 335D
              Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

              Comment

              • juhixx
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 52

                onkos tuossa koneessa kolme kettinkiä jakopäässä?nokkien välillä,veto nokille ja öljypumpulla??joku noista vissiin tarviis kiristelyä tai uuden kiristimen,välillä kolkattaa aikalailla,häviää kun kierroksia vähän nostaa,tai samuttaa ja käynnistää uudelleen. oisko se tuo öljypumpun kettinki??

                Comment

                • Vibaa
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 581
                  • Vaasa

                  Originally posted by juhixx View Post
                  onkos tuossa koneessa kolme kettinkiä jakopäässä?nokkien välillä,veto nokille ja öljypumpulla??joku noista vissiin tarviis kiristelyä tai uuden kiristimen,välillä kolkattaa aikalailla,häviää kun kierroksia vähän nostaa,tai samuttaa ja käynnistää uudelleen. oisko se tuo öljypumpun kettinki??
                  Suosittelisin aukomaan öljypohjaa, ettei siellä vaan ole öljypumpun pultit irronneet. Samalla saa kiristettyä öljypumpun ketjun mikäli on löysällä.
                  sigpic
                  E34 530iA

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    Originally posted by juhixx View Post
                    onkos tuossa koneessa kolme kettinkiä jakopäässä?nokkien välillä,veto nokille ja öljypumpulla??joku noista vissiin tarviis kiristelyä tai uuden kiristimen,välillä kolkattaa aikalailla,häviää kun kierroksia vähän nostaa,tai samuttaa ja käynnistää uudelleen. oisko se tuo öljypumpun kettinki??
                    Öljypumpun kettingissä ei ole hydraulista kiristystä, eli oletettavasti syynä on itse jakoketju. Näistä menee noita hydraulisia ketjunkiristimiä rikki ja sitten alkaa ketjut venymään ja paukkumaan. Oletettavasti sullakin on nyt vähintään tärisevä tyhjäkäynti tästä vaivasta muistona vaikka sen kiristimen sinne uusisitkin. Voit vaikka ensihätään irrotella sen hydraulisen kiristimen siitä jakopään kupeesta.. muistaakseni ihan 19mm pitkällä hylsyllä irtoaa helposti. Muutaman minuutin homma ja melkein suoraan voi todeta että on lintassa.. tai sitten on terhakka.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • JiPe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2010
                      • 2548
                      • Kuopio

                      Originally posted by Morkai View Post
                      Öljypumpun kettingissä ei ole hydraulista kiristystä, eli oletettavasti syynä on itse jakoketju. Näistä menee noita hydraulisia ketjunkiristimiä rikki ja sitten alkaa ketjut venymään ja paukkumaan. Oletettavasti sullakin on nyt vähintään tärisevä tyhjäkäynti tästä vaivasta muistona vaikka sen kiristimen sinne uusisitkin. Voit vaikka ensihätään irrotella sen hydraulisen kiristimen siitä jakopään kupeesta.. muistaakseni ihan 19mm pitkällä hylsyllä irtoaa helposti. Muutaman minuutin homma ja melkein suoraan voi todeta että on lintassa.. tai sitten on terhakka.
                      Oisko tuota joku kuva/ohje, mistä kohalta sinne kiristimen luokse pääsee?
                      MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                      MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                      MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                      Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by JiPe View Post
                        Oisko tuota joku kuva/ohje, mistä kohalta sinne kiristimen luokse pääsee?


                        Ei löytynyt suoraa kuvaa arkistosta, mutta tossa kuva tosta koneen etupäästä. Kuvassa vasemmalla kannentiivisteen yläpuolella painaa tuota löysänä roikkuvaa laahainta. Eli suoraan ilmastointilaitteen kompuran yläpuolella näkyy kun konepellin alle kurkkii.
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • JiPe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2010
                          • 2548
                          • Kuopio

                          Originally posted by Morkai View Post

                          Ei löytynyt suoraa kuvaa arkistosta, mutta tossa kuva tosta koneen etupäästä. Kuvassa vasemmalla kannentiivisteen yläpuolella painaa tuota löysänä roikkuvaa laahainta. Eli suoraan ilmastointilaitteen kompuran yläpuolella näkyy kun konepellin alle kurkkii.
                          Pitääpä sitten kurkkia tarkemmin tuonne, pariin otteeseen yrittäny, sen tarkemmin tutkimatta, ja ei ole silmiin osunut sopivan näköistä kantaa mikä uudessa osassa on. Eli pitäis olla ihan näkösällä, ettei tarvii mitään edestä pois ottaa? Ja e38:ssa nimenomaan.
                          MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                          MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                          MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                          Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                          Comment

                          • Kwame
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 322
                            • Ylöjärvi

                            Oma m62 tärisee tyhjäkäynnillä selvästi ja n.2000rpm asti tärinä kovenee, sitten loppuu, sekä paikallaan kaasuteltaessa että ajossa. Joskus saattaa isommissakin vauhdeissa alkaa tärisyttään. Sammuilee välillä liikennevaloihin, tyhjäkäynti notkahtelee aika ajoin, tehottomuutta, öljy alkanu maistuun vähän normaalia enemmän. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu. Seuraanavanako vuorossa nokan anturi, separaattori, maffi, imusarjojen tiivisteet? Onko kenelläkään ollu vastaavaa? Toi tärinä tässä eniten huolestuttaa.
                            e60 530d -04

                            e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
                            e36 320i coupe M-sport -94,
                            e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
                            e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

                            Comment

                            • Muurahainen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Ootko vikakoodit lukenut? Siitä saisi hyvää alkuinfoa.

                              Livedatastakin näkee mukavasti mikä sylinteri käy huonosti.

                              Comment

                              • Morkai
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 3197
                                • Saarijärvi

                                Originally posted by Kwame View Post
                                Oma m62 tärisee tyhjäkäynnillä selvästi ja n.2000rpm asti tärinä kovenee, sitten loppuu, sekä paikallaan kaasuteltaessa että ajossa. Joskus saattaa isommissakin vauhdeissa alkaa tärisyttään. Sammuilee välillä liikennevaloihin, tyhjäkäynti notkahtelee aika ajoin, tehottomuutta, öljy alkanu maistuun vähän normaalia enemmän. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu. Seuraanavanako vuorossa nokan anturi, separaattori, maffi, imusarjojen tiivisteet? Onko kenelläkään ollu vastaavaa? Toi tärinä tässä eniten huolestuttaa.
                                Separaattorin kalvo kuulostaa syyltä tolta öljynkulutukseen ja aiheuttaa myös noita muita oireita. Sammuilu ja semmonen voi johtua myös maffista, ei tosin aiheuta öljynkulutusta.
                                sigpic
                                E23 728iA V8-projekti
                                E38 730D -projekti
                                E39 540iA -projekti
                                I01 i3 -projekti

                                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎