Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rytinä
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 138
    • Kylmäoja/Joensuu

    #76
    Originally posted by Vibaa View Post
    Suht normaalia jo tämän ikäisissä moottoreissa, omakin pitää pientä mekkalaa käynnistyksen jälkeen. Tod.näk. nostajat keräilee öljyä hetken tai vastaavaa.

    Toki jos ääni on aivan hirveä niin miettisin varmaan jatkotoimenpiteitä.

    Seuraavissa öljynvaihdoissa litra diisseliä öljyjen sekaan ja 10-15min konetta tyhjäkäynnillä jonka jälkeen normi öljynvaihto, voi myös auttaa.
    RVS käsittely on myös toiminut oman kokemuksen perusteella kahdessa autossa loistavasti.
    Forte käsittelyn tein ja osa äänistä hävisi. Merkkilikkeessä sanoivat että on normaalia että ääntää vähän aikaa.
    Arvelin vaan kysellä muiltakin niin tietää ettei ole vaarallista.

    Pystyykö mistään toteamaan ilman öljypohjan purkamista että öljypumppu löysällä? Joku käyttänyt öljypohjan irti jäljistä päätellen, mutta mitää varmuutta ei ole onko öljypumppu kiristetty tästä mun laitteesta.
    Tuli kiireessä vaihdettua öljyt, kun ostin auton ja en älynnyt ottaa öljypohjaa pois ja tarkistaa
    Ford Fiesta '15
    Bmw E46 320i touring '03
    Suzuki SJ410 '83
    Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

    Comment

    • mrrk
      BTCF Member
      • Sep 2007
      • 515
      • Satakunta.

      #77
      Mitkä öljyt?

      Öljypohja auki vaan ei oikein muuten näe. Samalla kiristää pumpun ketjun.

      Parhaimmillaan olen löytänyt 8 kpl pultteja öljypohjasta.Oli pumppu komian näköinen. Yksi oli jäänyt ketjun väliin ja mennyt poikki..

      Jos siellä on se muovinen suoja pumpun rattaalle niin se kannattaa ottaa pois, tippuvat pultit jää sinne pyörimään ja menee varmasti ketjun väliin.

      Comment

      • Rytinä
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 138
        • Kylmäoja/Joensuu

        #78
        Originally posted by mrrk View Post
        Mitkä öljyt?

        Öljypohja auki vaan ei oikein muuten näe. Samalla kiristää pumpun ketjun.

        Parhaimmillaan olen löytänyt 8 kpl pultteja öljypohjasta.Oli pumppu komian näköinen. Yksi oli jäänyt ketjun väliin ja mennyt poikki..

        Jos siellä on se muovinen suoja pumpun rattaalle niin se kannattaa ottaa pois, tippuvat pultit jää sinne pyörimään ja menee varmasti ketjun väliin.
        5w-50 mobil ralli formulat ku halvalla sai. Pitää varmaan käyttää vielä se öljypohja pois niin ei mene yöunet...
        Ford Fiesta '15
        Bmw E46 320i touring '03
        Suzuki SJ410 '83
        Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

        Comment

        • Vibaa
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 581
          • Vaasa

          #79
          Originally posted by Rytinä View Post
          5w-50 mobil ralli formulat ku halvalla sai. Pitää varmaan käyttää vielä se öljypohja pois niin ei mene yöunet...
          Mobilit (5W-50 RF) ei ainakaan mun M60:ssä tuntuneet toimivan hirveen hyvin. Valvolinen SynPower 5W-40 sekä Teboil Diamond 5W-40 pitivät konetta paljon hiljaisempana.
          sigpic
          E34 530iA

          Comment

          • mrrk
            BTCF Member
            • Sep 2007
            • 515
            • Satakunta.

            #80
            Originally posted by Vibaa View Post
            Mobilit (5W-50 RF) ei ainakaan mun M60:ssä tuntuneet toimivan hirveen hyvin. Valvolinen SynPower 5W-40 sekä Teboil Diamond 5W-40 pitivät konetta paljon hiljaisempana.

            Eli olet saman havainnut, on aika ero jo vakiokoneessakin

            Vuosien aikana huomannut että Mobil ei sovi lainkaan m60 ja CastrÖllit on kanssa melkein samaa sarjaa.

            M60 suunnittelu on aloitettu jo -84 ja julkinen käyttöönotto vasta 91-92
            että jo silläkin pohjalla voi miettiä.

            Omiin laitteisiin ei tule nyky Mobilia

            Onkos kukaan mittaillut kuinka kuuma konehuoneessa on?

            Comment

            • Rytinä
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 138
              • Kylmäoja/Joensuu

              #81
              Originally posted by Vibaa View Post
              Mobilit (5W-50 RF) ei ainakaan mun M60:ssä tuntuneet toimivan hirveen hyvin. Valvolinen SynPower 5W-40 sekä Teboil Diamond 5W-40 pitivät konetta paljon hiljaisempana.
              Pitää kokeilla jotain muuta öljyä ens kerralla, hyvin kyl pysyny noi Rf sisällä eikä hävitä yhtään öljyä
              Ford Fiesta '15
              Bmw E46 320i touring '03
              Suzuki SJ410 '83
              Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

              Comment

              • 426Hemi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2008
                • 621
                • Pälkäne

                #82
                Originally posted by Vibaa View Post
                Suht normaalia jo tämän ikäisissä moottoreissa, omakin pitää pientä mekkalaa käynnistyksen jälkeen. Tod.näk. nostajat keräilee öljyä hetken tai vastaavaa.

                Toki jos ääni on aivan hirveä niin miettisin varmaan jatkotoimenpiteitä.

                Seuraavissa öljynvaihdoissa litra diisseliä öljyjen sekaan ja 10-15min konetta tyhjäkäynnillä jonka jälkeen normi öljynvaihto, voi myös auttaa.
                RVS käsittely on myös toiminut oman kokemuksen perusteella kahdessa autossa loistavasti.
                Itse vaihdoin juuri omaani Shell Helix ultra 5w40+marmotitiskiltä suodatin. Vanhojen öljyjen sekaan heitin stp motor flushin ja annoin pyöriä hieman korotetulla +normaalilla tyhmäkäynnillä sen ohjeen mukaisen n. 20min.

                Jotain mobilia+castrolia tuola on ennen käytetty öljynvaihtotarroista päätellen; sinänsä hyvä homma että noita liikkeen tarroja/kuitteja löytyy vielä näinkin isoilta ajomääriltä. Mittarissa nyt 290tkm johon voisi jopa uskoakkin.

                Tuossa nyt pahimmillaan oli -7 pakkasta ja löin auton kylmästä käymään vuorokauden seisottuaan, ja venttiilit napsutti noin sekunnin/sen verran että ehti huomaan. Koskaan ennen en ole koko ääntä kuullut. Muita "sivuääniä" ei hirveesti ole, mitä nyt putki vähä vuotaa röpöttää välillä.

                Aikaisemmin kirjoittamaani tyhjäkäyntiongelmaan auttoi muuten lisäilmaluistin perusteellinen uittaminen liuotinaineessa. Enää ei humppaa kierroksiakaan jos vauhdissa laittaa vapaalle. Imusarjan takaosa kuitenkin vielä vaihtamatta.

                Missähän tuossa on termostaatti? Ei meinaa lämmetä, huomas jo leudommillakin keleillä. Vaikeako homma vaihtaa, ja meneekö koko jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen uusiksi? Kuulemma aika pirumainen homma se tuossa.

                Edittiä: Täytyy seuraavan öljynvaihdon yhteydessä tsekata kanssa tuo öljypumppu+se pultit. Ei varmaa tietoa koska olisi katsottu, jos ikinä.. Tosin mitään oireita ei ole, mutta parempi varmanpäälle.
                Last edited by 426Hemi; 21-11-2011, 10:42.
                ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1996
                  • Tampere

                  #83
                  Originally posted by 426Hemi View Post
                  Missähän tuossa on termostaatti? Ei meinaa lämmetä, huomas jo leudommillakin keleillä. Vaikeako homma vaihtaa, ja meneekö koko jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen uusiksi? Kuulemma aika pirumainen homma se tuossa.
                  Siellähän se termarikotelo on kiinni vesipumpussa neljällä pultilla. Pura ilmanottoputki pois tieltä niin tulee näkyviin. Tuo muovinen kotelo alkoi mulla vuotaa n. 270tkm kohdilla, sinne tuli pieni hiushalkeama josta häipyi tipoittain nestettä. Ilmaus näissähän on mitä helpoin, kun paisuntasäiliö on näin ylhäällä. Kannattaa kans kattoa, että paisarissa on ne pienet nesteen paluukanavat auki. Koskaan ei ole ollut ilmauksen kanssa ongelmia, enkä itse vesipumpun vaihdon jälkeen joutunut sen kummemmin ilmoja poistelemaan.

                  Comment

                  • Vibaa
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 581
                    • Vaasa

                    #84
                    Originally posted by pheno View Post
                    Siellähän se termarikotelo on kiinni vesipumpussa neljällä pultilla. Pura ilmanottoputki pois tieltä niin tulee näkyviin. Tuo muovinen kotelo alkoi mulla vuotaa n. 270tkm kohdilla, sinne tuli pieni hiushalkeama josta häipyi tipoittain nestettä. Ilmaus näissähän on mitä helpoin, kun paisuntasäiliö on näin ylhäällä. Kannattaa kans kattoa, että paisarissa on ne pienet nesteen paluukanavat auki. Koskaan ei ole ollut ilmauksen kanssa ongelmia, enkä itse vesipumpun vaihdon jälkeen joutunut sen kummemmin ilmoja poistelemaan.
                    Juuri näin, tilaisin jenkeistä metallisen termarinkannen samaan remppaan.
                    Ilmaus meni omalla kohdalla niin että järjestelmä täyteen nestettä, pieni ajolenkki, letkujen puristelua, takaisin himaan ja nesteitä uudestaan merkkiin asti.
                    sigpic
                    E34 530iA

                    Comment

                    • Osmis
                      Moderator
                      • May 2006
                      • 5271
                      • Lieksa, Middle of Nowhere

                      #85
                      Onko E32 ja E34 m60b40 öljypohjissa eroja keskenään?

                      Eli meneekö 540 E34:ssä ollut kone heittämällä 740 E32:een?
                      Sawo-Karjala - connection

                      @osmis_garage

                      Harraste: E30 325i Cabriolet -86

                      Käyttis: E39 528i M-Sport -99

                      Comment

                      • Jonbee
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 41
                        • Tampere

                        #86
                        Originally posted by Osmis View Post
                        Onko E32 ja E34 m60b40 öljypohjissa eroja keskenään?

                        Eli meneekö 540 E34:ssä ollut kone heittämällä 740 E32:een?
                        samalla osanumerolla aineki löytyy öljypohjat

                        Comment

                        • Osmis
                          Moderator
                          • May 2006
                          • 5271
                          • Lieksa, Middle of Nowhere

                          #87
                          Originally posted by Jonbee View Post
                          samalla osanumerolla aineki löytyy öljypohjat
                          Sen minäkin löysin, ajattelin vaan varmistaa
                          Sawo-Karjala - connection

                          @osmis_garage

                          Harraste: E30 325i Cabriolet -86

                          Käyttis: E39 528i M-Sport -99

                          Comment

                          • mrrk
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 515
                            • Satakunta.

                            #88
                            Eli meneekö 540 E34:ssä ollut kone heittämällä 740 E32:een? 21-11-2011 14:25


                            Öljypohjat on samanlaisia mutta on jonkunverran muita eroja.

                            Laturin johdot erilaisia , kansien välissä menevä vesisysteemi menee erilailla ainakin e38 koneissa mitä laittanut e34 nokalle.

                            Ei mitään mahdottomia, mutta kumminkin

                            Tarvit myös joitain muitakin pisteosia

                            Comment

                            • Osmis
                              Moderator
                              • May 2006
                              • 5271
                              • Lieksa, Middle of Nowhere

                              #89
                              Originally posted by mrrk View Post
                              Eli meneekö 540 E34:ssä ollut kone heittämällä 740 E32:een? 21-11-2011 14:25


                              Öljypohjat on samanlaisia mutta on jonkunverran muita eroja.

                              Laturin johdot erilaisia , kansien välissä menevä vesisysteemi menee erilailla ainakin e38 koneissa mitä laittanut e34 nokalle.

                              Ei mitään mahdottomia, mutta kumminkin

                              Tarvit myös joitain muitakin pisteosia
                              Osaisitko kertoo vähä enemmän? Helppo ois nyt vielä katella kun kone on lattialla ja konehuone tyhjänä. Vaikka privaan, jos ei tähän.
                              Sawo-Karjala - connection

                              @osmis_garage

                              Harraste: E30 325i Cabriolet -86

                              Käyttis: E39 528i M-Sport -99

                              Comment

                              • Morkai
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 3197
                                • Saarijärvi

                                #90
                                Originally posted by Osmis View Post
                                Osaisitko kertoo vähä enemmän? Helppo ois nyt vielä katella kun kone on lattialla ja konehuone tyhjänä. Vaikka privaan, jos ei tähän.
                                M60:ssä on johtosarjassa ja antureissa joitakin vuosimalli/automallikohtaisia eroja, mutta itse peruskoneessa ei ole kuin se että alkupään malleissa ei ole vasemman puolen venakopan kannessa +navan paikkaa. Vanhat anturit ja johtosarja käy aina kiinni uudempaan koneeseen. 93 vuosimalliin tuli erilaiset nakutusanturit ja niiden liittimet, E38:ssa on taas vähän erilainen johtosarja ja älykäs laturi.
                                sigpic
                                E23 728iA V8-projekti
                                E38 730D -projekti
                                E39 540iA -projekti
                                I01 i3 -projekti

                                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎