Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 vääntö/teho ongelmat (Ilmamassamittari vai imuvuoto?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ketzi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 217
    • Pohojammaa

    #16
    Eli selvästikään en ole ainoa joka vastaavanlaisten ongelmien kanssa painii.
    Jos joku tietää että mitkä letkut ja osat mahdollisesti kannattaisi uusia tuon separaattorin vaihdon yhteydessä? Ja mitä osia/letkuja kannattaisi irroitella imuvuotojen tutkmiseen tuon haitarikumin lisäksi?

    Omassakin kuuluu juurikin imusarjan jostain takaa sellainen mielestäni välillä kovakin suhina/kihinä.

    Tietäisi vaan, että mitä sieltä kannattaa laittaa uusiksi tuossa separaattorihommassa. Imusarjan ajattelin kuitenkin ottaa irti. Eli ainakin niiden tiivisteet myös.

    Omassa tosiaan tyhjäkäyntikierrokset mittarista arviolta noin 550rpm yleensä, mutta piuhan päästä näyttää koneelta noin 700rpm. Eli tod. näk mittari heittää vähän. Mutta kierrokset mittarista siinä tasan 500rpm kohdalla.

    Yleensä käynnistyy hyvin noin arviolta sekunnin startilla, ei kuitenkana kuin "kipinästä" .

    Veto alkaa yleensä kunnolla ehkä noin 2800-3200rpm. Talvella jaksoi vääntää yllättävän hyvin vielä sieltä 2000rpm.... Nooh, pikku hiljaa.. Vaihteeksi taas ilmastointi piti hirveää mekkalaa, vaikka aineet vaihdettu juuri. En tiedä hirttääkö siellä joku hihna. Täytyy nuo hihnatkin tuossa viikonloppuna vaihtaa ja ainakin kiristin moniurahihnalle..
    Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

    Comment

    • antteri
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 222
      • Tampere

      #17
      Pystyykö tuosta separaattorista mitenkään toteamaan, että vuotaako se vai onko se vaan vaihdettava samalla kun imusarjan irroittaa?

      Saako muuten noi bensakiskot irrotettua ihan normi työkaluilla vai tartteeko niissä oikeasti jotain BMW erikoistyökalua kuten bentley huolto-opas sanoo?

      Comment

      • antteri
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 222
        • Tampere

        #18
        Tänään kun tuikkasin auton tulille niin kauhea ulina kuuluu konehuoneesta. Tutkailin tilannetta ja kuulosti, että imusarjan alta se tulisi. Ulina kuului jatkuvasti ja muuttui kierrosten mukaan.. jonkun 10km sillä ajelin (välillä parkissa) ja seuraavan kerran kun laitoin käyntiin niin ulinaa ei enää kuulunutkaan :think

        Onko se nyt niin, että separaattorin kalvo rikki ja aiheuttanut kokoajan tuon korkean kulutuksen sekä alaväännön puutteen ja nyt ehkä revennyt enemmän jolloin piti tuota ulinaa?

        Eikait ohjaustehostin voi noin kovaa ulinaa pitää ja eikait se muutenkaan kuuluisi ulista kuin rattia kääntäessä vai olenko väärässä?

        Comment

        • EM^
          Bimmer Rookie
          • May 2005
          • 65
          • Oulu

          #19
          Nyt on auto haettu huollosta, mitään eroa mihinkään oikeastaan ei ole . Tyhjäkäynti ei täryytä enää juuri ollenkaan, ainoana huomattavana erona. Tehot ei ehkä mielestäni ole huonontuneet eikä parantuneet, pitää vielä tässä testailla. Seuraavana syyllisinä voisivat ehkä olla lambdat ja ilmamassamittari, erityisesti ilmamassamittari tosiaan saattaa olla rikki koska ilmanputsarikotelossa oli vähän öljyä joten se on voinut saada öljykäsittelyn. Vikakooditkin on nollattu joten pitää ajella ja käydä parin viikon päästä katsomassa onko sinne mitään uutta ilmaantunut. Viimestäänhän kasastuksessa se sitten selviää että missä kunnossa nuo systeemit on .
          E36 323i -98

          Comment

          • scheisse
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2007
            • 2798
            • Kauhajoki

            #20
            Originally posted by herja View Post
            Vähän samaa vikaa täälläkin, moottorina siis M52B28. Muuten toimii ihan normaalisti mutta tyhjäkäynti aika matala ~500rpm, vetoja puuttuu satunnaisen vaihtelevasti ja joutuu sahaamaan käyntiin

            edit2. vielä tarkennukseksi, että kierroksilla kulkua on ihan ok, ehkä vähän puuttuu mutta alavääntö on mun mielestä enemmän kateissa, vedot palautuvat noin 3500rpm kohdalla.
            Jep on nämä ihme vehkeitä kun omasssa vedot katoaa juurikin tuossa 3500rpm ja menee luultavasti laihalle sen jälkeen. Nyt uusittu lambda ja vikakoodit luettu: vikoja ei mitään.

            Lambdan vaihdon jälkeen toimi jotenkin pari päivää mutta sitten taas alkoi vittuileen.

            Huomenna tulee uusi bensapumppu ja katsotaan josko sitten alkaisi ruoka riittämään.

            Ilmamassamittaria mittailtiin ja 2,7v n.5000rpm antoi paikallaan ilman vetoa. Onko normaalia vai ei?
            Paljonko kuuluisi tulla?

            Kun autoa kuormittaa enemmän eli pari heppua kyydissä niin veto on tasaista ja normaalia mutta kun yksin ajelee niin silloin tuo ärsyttävä vika ilmenee.
            Paikallaan kiertää ihan normaalisti.
            - f30 330e M-Sport , -16
            - e36 3.2 M3 cabrio individual

            Comment

            • antteri
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 222
              • Tampere

              #21
              Voiko rikkinäinen separaattorin kalvo aiheuttaa imuvuodon vai onko se mötikkä täysin ilmatiivis?

              Meinasin alottaa imuvuotojen tutkimisen/korjailun vaihtamalla tuon separaattorin ja jos ei auta niin sitten imusarja irti ja tiivisteet vaihtoon. Eikös separaattorin vaihto pitäisi onnistua imusarja paikallaankin? Entä tarvitseeko vaihdossa ottaa jotain erityistä huomioon?

              Comment

              • MikkoK
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 748
                • Oulu

                #22
                Meikäläinenki liittyy tähän ongelmakerhoon 328i e36 -97:lla. Pari viikkoa on ollu ongelmaa..kulutus noussut, starttauttaa pitempään ja alavääntö kateissa.

                Tulpat vaihoin viikonloppuna uusiin niin kulutus tuntuu olevan takasin normaalitasolla nyt. Vanhat tulpat oli ihan terveen näköset. Kiertää ja kiihtyy kunnolla vasta isoilla kierroksilla. tuonne 3000-4000 kierrokseen asti kiihdytys on semmosta nykivää ja aaltoilevaa. Vasta tuolla isommilla kierroksilla kiskasee tasasesti niinku aina ennenkin.

                Pitänee käyttää vikakoodien luvussa tuota pikapuoliin.

                Comment

                • Alhimiq
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 194
                  • Helsinki

                  #23
                  Sama juttu.

                  1. Imusarja irti, jotkut letkut uusittiin (korjaamon toimesta). toimii mainiosti muutaman viikon, ennen kuin innostuin nostamaan kierroksia yli 4000. Tehot meni.

                  2. Vaihdoin huohottimen ja huohotinletkun sekä vaihdoin rikki menneet letkut - toimi hyvin ja väänsi alhaalta niin kauan, kunnes motarilla kierrokset nousivat yli 4000. Sen jälkeen alaväännön tunne meni. Tehotonta...

                  3. Vikakoodit ilmoittivat katin jälkeistä lambdaa - vaihdettu katti ja lambda, EI NOLLATTU ECUA. Toimii mainiosti muutaman päivän, jonka jälkeen taas tehoootooontaaa. (Pitää käydä nollaamassa ohjainyksikkö).

                  4. Joo, unohtui mainita, että imusarjassa oleva tyhjäkäynnin säätäjä tai mikä lie vehje siinä on kiinni, on vaihdettu uuteen noin 4 kk sitten. Ei auttanut mihinkään.

                  Jos nyt tuo lambda syöksee vielä vikamerkintää, auto menee korjaamolle ja lambdan vaihtoon. Jos se sen jälkeen ei toimi, vien potilaan kenties Bemu Oy:hyn (toivottavasti he saavat vian paikallistettua).

                  xzxz
                  Last edited by Alhimiq; 02-06-2009, 14:38.
                  "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                  Comment

                  • Ketzi
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 217
                    • Pohojammaa

                    #24
                    Polttoainesuodatin vaihdettu, ei vaikutusta.

                    Uusin tuossa myös nuo remmit. Äänet konehuoneessa vähän hiljenivät, mutta jostain sellaista pientä ulinan poikasta vielä lähtee.. Ja välillä kuuluu kovemmin. Laturin laakeri kaiketi ei väljä, mutta joko se laturi ulisee tai sitten se separaattori. Vähän hankala paikallistaa ääntä.

                    Onkos täällä jossain ohjeet siitä imusarjan irroituksesta.. Ajattelin tuossa heinäkuussa viimeistään rytkäistä irti ja putsata paikat + vaihtaa sen separaattorin...
                    Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Ketzi View Post
                      Polttoainesuodatin vaihdettu, ei vaikutusta.

                      Uusin tuossa myös nuo remmit. Äänet konehuoneessa vähän hiljenivät, mutta jostain sellaista pientä ulinan poikasta vielä lähtee.. Ja välillä kuuluu kovemmin. Laturin laakeri kaiketi ei väljä, mutta joko se laturi ulisee tai sitten se separaattori. Vähän hankala paikallistaa ääntä.
                      se moniurahihna kulkee kiristinrullan sekä toisen apurullan kautta mitkä voivat myös ääntää.. selviää kun hihnat eivät ole paikoillaan ja rullia pyörittelee siitä että kuuluuko rohinaa laakereista.. myös laturit ovat e36:ssa "kulutuskamaa"
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Ketzi
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 217
                        • Pohojammaa

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        se moniurahihna kulkee kiristinrullan sekä toisen apurullan kautta mitkä voivat myös ääntää.. selviää kun hihnat eivät ole paikoillaan ja rullia pyörittelee siitä että kuuluuko rohinaa laakereista.. myös laturit ovat e36:ssa "kulutuskamaa"
                        Tässä tapauksessa kylläkin näin..



                        Eli kiertää sen vesipumpun, alapyörän, ohjaustehostimen laturin ja itse kiristäjän kautta. Missään noista ei ollut väljää ainakaan kädellä vääntämällä.. Laturi se varmaan eniten ääntä silti pitää. Kai se sitten siitä pimenee, kun aika on kypsä. Vielä ei ole ainakaan ollut mitään latausongelmia.. Latausjännite taisi olla jotain 13,8v.. Tosin pitäisikö olla yli neljäntoista..
                        Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                        Comment

                        • janne1974
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 405
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by Alhimiq View Post
                          Sama juttu.

                          1. Imusarja irti, jotkut letkut uusittiin (korjaamon toimesta). toimii mainiosti muutaman viikon, ennen kuin innostuin nostamaan kierroksia yli 4000. Tehot meni.

                          2. Vaihdoin huohottimen ja huohotinletkun sekä vaihdoin rikki menneet letkut - toimi hyvin ja väänsi alhaalta niin kauan, kunnes motarilla kierrokset nousivat yli 4000. Sen jälkeen alaväännön tunne meni. Tehotonta...

                          3. Vikakoodit ilmoittivat katin jälkeistä lambdaa - vaihdettu katti ja lambda, EI NOLLATTU ECUA. Toimii mainiosti muutaman päivän, jonka jälkeen taas tehoootooontaaa. (Pitää käydä nollaamassa ohjainyksikkö).

                          Jos nyt tuo lambda syöksee vielä vikamerkintää, auto menee korjaamolle ja lambdan vaihtoon. Jos se sen jälkeen ei toimi, vien potilaan kenties Bemu Oy:hyn (toivottavasti he saavat vian paikallistettua).

                          xzxz
                          Voisiko vika olla imusarjan jatkajassa? (Löytyy ainakin TU mallista) Sen tarkoitus on juuri säätää tuota vääntöä.Ja tuo läppä säätyy tuossa 3750 rpm kohdalla. Jospa tuo osa jumittaa... villi arvaus Omassa ainakin sen jatkajan läppä liikkuu (käsin) tosi huonosti,rusahtaen.. En ole vielä ainakaan vaihtanut uuteen kun kukaan ei ole osannut sanoa kuinka tuon läpän tulisi liikkua. (siis kun sitä käsin kääntää) Hintaa tuolla osalla oli vajaa 200€
                          -Janne-

                          F10 535iX sedan -11
                          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                          ex. E39 528i touring -99
                          ex. E36 325ia coupe -93

                          Comment

                          • Alhimiq
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 194
                            • Helsinki

                            #28
                            Vastaus Janne1974:lle. Jos kyseessä on imusarjassa oleva kiinni sellainen musta laatikon näköinen vehje, niin olen sen jo vaihdattanut. Ei auttanut. Ja sitäpaitsi, miksi kone toimi sitten imusarjan purkamisen jälkeen mainiosti parin viikon verran, ennen kuin nostatin kierroksia yli? Tuon jälkeen ei taas ollut vääntöä.

                            Voiko olla niin, että uusikin mötikkä jumittaa? Ei voi olla, sillä vähän aika sitten vaihdettu lambda sai ihmeitä aikaan. #&"#¤&" (kiroilua) .
                            "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                            Comment

                            • herja
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1649

                              #29
                              Ennemmin menee joku vika päälle ja sen takia loppuu veto. Mites, onko vanos rempattu?
                              Retard Member

                              Comment

                              • Alhimiq
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 194
                                • Helsinki

                                #30
                                Eipä ole vanosta rempattu tässä autossa. Mikä siellä vois olla sökönä, jos se tuollei käyttäytyy? (vai kysytkö muilta?)
                                "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎