Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Neppo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 721
    • Laihia

    Originally posted by petrolhead View Post
    Lievä offtopic.
    IX:n lukkoyksikkö. Pystyy pyörittämään eri suuntiin käsin ihan vetarin laipoista. Onko yksikkö entinen vai sitkistyykö se vedossa vaan sitte niin paljon?
    Mulla on ix:n viskolukko ja oli aluksi samat epäilyt. Sai pyöritettyä, mutta tahmeesti. Kyllä se käytössä nappaa melko pian kiinni. Muistaakseni kun tunkkas toisen puolen ylös ja renkaasta pyöritteli, niin alko nappaamaan kiinni. Käytössä aika nopeesti sutasee sen verran, että tarttuu.

    Jääradalle sitä ei kuulemma kannata viedä. Ei kestä kauaa. Näin mulle on sanottu.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Miku View Post
      En osaa sanoa mutta muistelen että joku joskus puheli että jopa hieman arvaamaton saattaa olla tuollainen ix:n perä lukottamisen kanssa joten voisko sitten olla että sitkistyy sitten ajossa ja jopa yhtäkkisesti :think
      Joo, mulla on E30:ssä ihan kitkalukko kiinni. Tota viskomurikkaa pujottelen ihan muuten vaan kasaan ja tekniikka kiinnostaa

      Originally posted by Neppo View Post
      Mulla on ix:n viskolukko ja oli aluksi samat epäilyt. Sai pyöritettyä, mutta tahmeesti. Kyllä se käytössä nappaa melko pian kiinni. Muistaakseni kun tunkkas toisen puolen ylös ja renkaasta pyöritteli, niin alko nappaamaan kiinni

      Näin oletin. Kiitos.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • ///Make
        BTCF Member
        • May 2007
        • 4690
        • Lahti

        Kasailtiin joskus tuo viskolukkoyksikkö 60 000cst arvoisella silikoniöljyllä, kun väitteen mukaan sillä pitää. Eipä pitänyt ollenkaan...

        Ostin sitten 300 000cst silikoniöljyä(jäykempää) tarkoituksena niputtaa se uudelleen ja testata. Homma jäi kuitenkin tekemättä kun löytyi perus kitkalukkoperä huokeasti.
        Z3 3,0 Coupe -98
        E30 325E 4D -85
        Originally posted by TNT
        Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          En ole varmaan aiemmin mihinkään linkannut, tässä on oman murikan turailusta juttu:http://petrolhead.kuvat.fi/blog/8/18...+rakentaminen/
          Videoklipit ei jostain syystä suostu siirtymään tohon artikkeliin.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • escortmk2
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 359
            • halikko

            Originally posted by ///Make View Post
            Kasailtiin joskus tuo viskolukkoyksikkö 60 000cst arvoisella silikoniöljyllä, kun väitteen mukaan sillä pitää. Eipä pitänyt ollenkaan...

            Ostin sitten 300 000cst silikoniöljyä(jäykempää) tarkoituksena niputtaa se uudelleen ja testata. Homma jäi kuitenkin tekemättä kun löytyi perus kitkalukkoperä huokeasti.
            Mä laitoin 100 000cst ja se kyl pelitti tosi hyvin keskitasauspyörästössä.
            BMW 740IA 1993
            BMW 530D E61

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3408
              • Kotka

              Pari kysymystä aiheesta:

              - Jos puran perän, niin mitä kaikkea kannattaa laittaa vaihtoon? Laakerit, stefat, kitkalevyt ja vastinlevyt. Muuta?
              - laakerit ja stefat löytynee alan kaupasta mitoilla ja levyt Gema Motorsportsilta.
              - Muita vinkkejä tai huomioonotettavaa?

              Tarkoitus on siis vaihtaa eri välitys olemassa olevaan perään.
              Last edited by Skarpa; 04-05-2016, 22:31.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Krymppi holkki pitänee uusia, mutta mun perän kasaaja teki sinne kovan holkin, on kuulemma parempi, en kyseenalaistanut.

                Öljyt
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Pari kysymystä aiheesta:

                  - Jos puran perän, niin mitä kaikkea kannattaa laittaa vaihtoon? Laakerit, stefat, kitkalevyt ja vastinlevyt. Muuta?
                  - laakerit ja stefat löytynee alan kaupasta mitoilla ja levyt Gema Motorsportsilta.
                  - Muita vinkkejä tai huomioonotettavaa?

                  Tarkoitus on siis vaihtaa eri välitys olemassa olevaan perään.
                  Stefat ei maksa hirveitä eli joo vaihtoon. Jos kitkalevyt ja dogplatet sattuu jonkun ihmeen kautta olemaan pinnoiltaan hyvät niin niiden uusimisella et voita mitään. Paksumm(i)alla dogplate(i)lla saa karvan enemmän esijännitystä siihen perään jos haluaa. Mulla on kolmella kitkalevyllä luistomomentti noin 140Nm ja vain yksi dogplate on paksumpi kolmesta. Sun perä ja sun valinta . Ootko koskaan lukassu läpi tota lätinää jonka naputtelin mun projektin kuvasivustolle murikan näpläilystä? Siitä saa jonku kuvan siitä millanen homma ekakertalaiselle on.

                  Lautaspyörän ruuvit ehdottomasti uudet. Ohjearvo on 100Nm ja 90 astetta muistaakseni, eli PALJON. Lukkoyksikön kannen kuusiokoloruuvit on muistaakseni 12.9 kovat ja tiuhalla kierteellä. Nekin kannattaa uusia, momentin ohjearvo oli aika paljon niin pienelle ruuville. Plus tietysti kuusiokolokanta nylppääntyy nopeemmin kuin kutoskoneen kansi halkee
                  Pyöritysmomenttiavaimen tarviit jos itse teet ja eka kertaa etit laakereiden esijännitystä. Tuhannennen perän kohdalla ei varmaan enää tarvii mutta kannattaa koittaa tehä hyvin. Huomasin itse että öljy vaikuttaa yllättävän paljon siihen pyöritysvastukseen.

                  Oon käyttäny onnistuneesti sekä öljyväriä (joo, taulujen maalaamiseen tarkotettua) että Würthin jarrutahnaa hammaskosketuksen tarkastamiseen.
                  Last edited by petrolhead; 07-05-2016, 15:55.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 889
                    • Iisalmi

                    Kitka ja liukulevyjä kannattaa kysyä myös suoraan ZF:ltä Suomesta. Eli www.zfcenter.fi/



                    Tuossa yllä linkki tuon lukkoyksikön varaosaluetteloon, jossa myös teknistä tietoa ja muuta mielenkiintoista.
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Oon nyt kahdella takavetosella ajanut joissa on iX:n silikoniperä. Kelpaa aivan hyvin tommoseen normiperseilyyn ja suttailuun. Ei tarvii karsastaa jos sattuu tarjolle sellainen, jos ei nyt oo rakentamassa mitään ultimate race dynamics vehjettä. Ja tavan mutkatieajossakin aivan hyvä. ...ajattelin tällasen kokemuksen nyt jakaa.

                      Jarno
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • vexu524tdic
                        BTCF Member
                        • Jan 2004
                        • 776
                        • Gallia = Kinnula

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Oon nyt kahdella takavetosella ajanut joissa on iX:n silikoniperä. Kelpaa aivan hyvin tommoseen normiperseilyyn ja suttailuun. Ei tarvii karsastaa jos sattuu tarjolle sellainen, jos ei nyt oo rakentamassa mitään ultimate race dynamics vehjettä. Ja tavan mutkatieajossakin aivan hyvä. ...ajattelin tällasen kokemuksen nyt jakaa.

                        Jarno
                        Mulle kans kulkeutui sattuman kautta iX perä ja jääratahommissa pelannu hyvin, asvaltilla en oo vielä päässy kokeilemaan.

                        Silikoni perässä on nykyään muutenkin pop? No ei oo...
                        e70 X5 3.0sd -08
                        f30 320i xdrive -16
                        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                        e30 316 -88 2,2TIC M10
                        e21 323i -81 ruostekasa...

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3408
                          • Kotka

                          Pannaampa tännekin tuon oman projektin lisäksi. Joku kokeneempi voisi vähän auttaa kitkalevyjen ja dogplatejen kunnon arvioinnissa. Dogplateissa näkyy kulumaa ja kynnellä tuntuu pieni pykälä kuluman reunassa, kun oikein etsii. Tönärillä en saanut mitattua minkäänlaista ohenemaa, mikrometrillä varmaan näkis.


                          Kitkalevyissä näkyy kiillottumaa mutta eivät ole kuluneet sileiksi mistään kohtaa. Tönäri ei taaskaan löydä paksuuseroa.




                          Pienten kartiohammaspyörien kotelossa taas ulkoreunalla kiillottumaa. Pykälää ei tunnu.


                          Mikä on tuomio näille osille?
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • Daa Daa
                            BTCF Member
                            • Aug 2004
                            • 910
                            • Jyväskylä

                            Parhaat käytetyt mitä olen ikinä nähnyt, kasaan vaan.

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3408
                              • Kotka

                              Originally posted by Daa Daa View Post
                              Parhaat käytetyt mitä olen ikinä nähnyt, kasaan vaan.
                              Kiitoksia. Perä on kauttaaltaan hyväkuntosen olonen. Taitaa olla aika vähän ajettu.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Onko kellään hajua onko 188 lukkoperän tasauspyöriä ja niitten ristitappeja saatavana mitään kautta?
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎