Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2025
    • Riihimäki

    Lautaspyörä menee pudottamalla kun lämmittää sen ja lukko on kylmä. Kasatessa huomattavasti helpompi saada komponentit eri lämpötilaan ☺

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by racing02 View Post
      Lautaspyörä menee pudottamalla kun lämmittää sen ja lukko on kylmä. Kasatessa huomattavasti helpompi saada komponentit eri lämpötilaan ☺
      +1
      Ite lämmitin ihan hellan levyn päällä ja johan holahti uunikintailla paikoilleen.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • I-Ienkka
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2012
        • 275
        • kokkola

        Originally posted by petrolhead View Post
        Lautaspyörän ruuvit taitaa olla tiuhalla kierteellä joten joutunee duunaamaan "erikoistyökalun" jolla saa vetästyä uuden lautaspyörän yksikön päälle, normi pitkä M12 ruuvi ei käy ku tosiaan tuntu olevan eri nousuilla.
        renkaan pultissa sama kierre

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by racing02 View Post
          Lautaspyörä menee pudottamalla kun lämmittää sen ja lukko on kylmä. Kasatessa huomattavasti helpompi saada komponentit eri lämpötilaan ☺
          Originally posted by jannmann View Post
          +1
          Ite lämmitin ihan hellan levyn päällä ja johan holahti uunikintailla paikoilleen.
          Jep. Eka kertaa pappia kyydissä niin mielummin tekee rauhassa ja miettii liikaa kuin liian vähän .

          Originally posted by I-Ienkka View Post
          renkaan pultissa sama kierre
          Sattu löytymään pitkät tiuhakierteiset tangot joilla sain vetästyä lautasen pohjaan.

          Halusin pystyä toimimaan vikkelästi jotta saa vetästyä ruuvit suunnilleen pohjaan ennen kun osat on jökissä toisiinsa.
          Neuvottiin vetämään ruuvit 100Nm+90 astetta lukitteen kanssa.. Melko julmettu kiristys mutta eipä nuo ainakaan katkeilleeet.
          Last edited by petrolhead; 23-03-2015, 20:05.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Guest's Avatar

            Originally posted by petrolhead View Post
            Lautaspyörän ruuvit taitaa olla tiuhalla kierteellä joten joutunee duunaamaan "erikoistyökalun" jolla saa vetästyä uuden lautaspyörän yksikön päälle, normi pitkä M12 ruuvi ei käy ku tosiaan tuntu olevan eri nousuilla.
            Älä!
            Ei oo hirmu kovaa kamaa se lautaspyörä, voi käydä kierteisiin kurjasti.
            Kova jätkä laittais vanhoista pulteista pari-kolme "ohjuria" ja hakkais rattaan kumivasaralla sisään, ehkä jopa hieman lämmitettynä.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by herrakani View Post
              Älä!
              Ei oo hirmu kovaa kamaa se lautaspyörä, voi käydä kierteisiin kurjasti.
              Kova jätkä laittais vanhoista pulteista pari-kolme "ohjuria" ja hakkais rattaan kumivasaralla sisään, ehkä jopa hieman lämmitettynä.
              Joo joo. Lukko oli jäähdytetty ja ratas kuuma. Käytin sopivalla kierteellä olevia tankoja juurikin ohjureina niinkuin kuvailet, että ruuvireiät sattuu kohalleen ennenkun kaikki on jökissä.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Bemssi
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 872
                • Kerkkoo

                Lukkokamat siirtyy e34 kuorista e30 kuoriin. Pinionin laakerit uusitaan, mutta kumman perän shimmilevyä käytän pinionissa?

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11078
                  • Oulu

                  Kuorien shimmilevyjä. Ainakin itse todennu, että heitot on ennemmin kuorissa, kuin välityksissä. Mutta pitää hammaskosketus yms. tarkastaa silti ja vaihtaa shimmejä jos tarve vaatii.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Bemssi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 872
                    • Kerkkoo

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Kuorien shimmilevyjä. Ainakin itse todennu, että heitot on ennemmin kuorissa, kuin välityksissä. Mutta pitää hammaskosketus yms. tarkastaa silti ja vaihtaa shimmejä jos tarve vaatii.
                    Asia selkee! Osia odotellessa vain nyt.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by Bemssi View Post
                      Lukkokamat siirtyy e34 kuorista e30 kuoriin. Pinionin laakerit uusitaan, mutta kumman perän shimmilevyä käytän pinionissa?
                      Niitä jotka on sopivia.
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Kuorien shimmilevyjä. Ainakin itse todennu, että heitot on ennemmin kuorissa, kuin välityksissä. Mutta pitää hammaskosketus yms. tarkastaa silti ja vaihtaa shimmejä jos tarve vaatii.
                      Jos sattuu laakista kohalleen ni hyvä.
                      Itellä ei passannu kosketus kuorissa olleella eikä ratasparin mukana tulleella shimmillä, joutui soveltamaan.
                      Last edited by petrolhead; 27-03-2015, 21:43.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Niitä jotka on sopivia.

                        Jos sattuu laakista kohalleen ni hyvä.
                        Itellä ei passannu kosketus kuorissa olleella eikä ratasparin mukana tulleella shimmillä, joutui soveltamaan.
                        Vie lotto jos osuu....

                        Mutta, shimmien vaihtelua kun tekee niin oppii nopeesti miten kasata perän laakerointi niin ettei riko mitään.


                        Ite noita GM 10- ja 12-pulttisia kasannu niin monta et menee jo rutiinilla.

                        Ei kande pelätä välityksen vaihtoa, se on lopunviimein aika iisi homma. Jos joku haluaa neuvoja niin niitä kyllä annetaan. Hammaskosketuksen ohjeistus löytyy toki englanniks googlestakin. Muuttuvat suureet on oikean ja vasemman puolen poskilaakerin välilevyt ja pinjonin välilevyt, mitattavat suureet on hammaskulma, kosketus, kuvio, backslash ja öö, siinä ne vissii oli. Mitataan maalikuviota tulkitsemalla paitsi backslash mitataan heittokellolla.

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1002
                          • e-suomi

                          Yksinkertaista puuhaahan tuo on, mutta vittumaista jos ei ole sopivia ulosvetäjiä laakereille, läjäpäin shimmejä jne. Epäsopivilla vehkeillä tuskaista hommaa.

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            Sellanen motonetin ulosvetäjäsarja on osoittautunu kultaakin kalliimmaksi näissä perseduuneissa.

                            Comment

                            • Miku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 2624
                              • Kajaani

                              Tuli talvella vaihdettua typ188 lukkoperä. Nyt kävin ekat reipas 50km ajamassa. Kuuluu sellainen tasainen hiljainen kuiva kahina ääni. Ei siis vollota/ujella vaan sellainen mikä voisi kuulua jos esim vetarin/kardaanilaipan pölysuoja hankais ihan snadisti kiinni.

                              Perään vaihtelin talvella vetarin sekä kardaanilaipan pölysuojat ja stefat. Silloin pyörittelin ja muka katsoin ettei ota ne pölysuojat kiinni. Kardaanilaipan mutterin merkitsin tarkasti ja kiristin tasan samaan kohti missä olikin. Näin neuvottiin ja näin on ainakin ennen onnistuneesti toiminut. Öljyinä uudet castrolin lukkoperäöljyt.

                              Ääni alkaa kuulua about 30-35km/h vauhdissa. En tiedä kahiseeko jo aiemmin hiljempaa ettei kuule. Vajaan satkun vauhdissa taas kasvaa jo ajometeli sen verran kovaksi ettei osaa sanoa ääntääkö vai ei. Tuntuu että se ääni ei muutukkaan juuri mikskään vauhdin muuttuessa silloin kun se kuuluu vaan "taajuus" pysyy samana.

                              Ideoita mistä tuo kuuluisi?
                              TEAM "Peli Menetetty"
                              Nyt:
                              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                              E30 320i 2d m20b27 tic project
                              E38 728ia
                              E46 316i sedan
                              Ex:
                              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Miku View Post
                                Tuli talvella vaihdettua typ188 lukkoperä. Nyt kävin ekat reipas 50km ajamassa. Kuuluu sellainen tasainen hiljainen kuiva kahina ääni. Ei siis vollota/ujella vaan sellainen mikä voisi kuulua jos esim vetarin/kardaanilaipan pölysuoja hankais ihan snadisti kiinni.

                                Perään vaihtelin talvella vetarin sekä kardaanilaipan pölysuojat ja stefat. Silloin pyörittelin ja muka katsoin ettei ota ne pölysuojat kiinni. Kardaanilaipan mutterin merkitsin tarkasti ja kiristin tasan samaan kohti missä olikin. Näin neuvottiin ja näin on ainakin ennen onnistuneesti toiminut. Öljyinä uudet castrolin lukkoperäöljyt.

                                Ääni alkaa kuulua about 30-35km/h vauhdissa. En tiedä kahiseeko jo aiemmin hiljempaa ettei kuule. Vajaan satkun vauhdissa taas kasvaa jo ajometeli sen verran kovaksi ettei osaa sanoa ääntääkö vai ei. Tuntuu että se ääni ei muutukkaan juuri mikskään vauhdin muuttuessa silloin kun se kuuluu vaan "taajuus" pysyy samana.

                                Ideoita mistä tuo kuuluisi?
                                No, ihan ajokokemuksien perusteella vanhoista BMWistä.. tuntuu ettei niihin oo tyystin hiljasta murikkaa keksittykkään. Korostamani kohta kertoo mielestäni eniten. Jos se ääni ei ylly ku mennään maantienopeuteen ni antasin olla.Sielä voi olla hiekanjyvä X välissä Y.

                                Stefojen uusimisesta tuli sen verran mieleen, että niitä vaihtaessa kannattaa ainakin huomioida ettei jousirenkula lennä huitsinvittuun sieltä huulen sisäpuolelta. Sellanen ainakin voi äänen tehdä jos pyörii itekseen laippa-akselin päällä.

                                Mun käsittääkseni kardaanilalaipan vaihtaminen tolla lailla on ihan OK. Periaatteessa pitäs varmistaa että kiristäessä saavutetaan min 185Nm momentti, ilman että se pinjoniakselin pyöritysmomentti kasvaa liian suureksi. Siitähän se on kiinni miten kerran käytetty krymppi sielä sisällä käyttäytyy.
                                Last edited by petrolhead; 06-04-2015, 19:55.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎